SME
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné nezapínajte naraz.

(Zdroj: Peter Kálmán)

Keď po chladnej noci na zem zasvieti slnko, začne sa z jej povrchu odparovať voda.

Keďže sa nad zemou drží ťažký, chladný vzduch, bráni odparenej vode, aby stúpala a tvorila oblaky na oblohe.

Odparená voda tak ostáva pri zemi, kde tvorí hmlu - jav, pri ktorom je viditeľnosť znížená na vzdialenosť menej ako jeden kilometer, niekedy len niekoľko metrov.

Hmla sa tvorí najmä koncom jesene, v zime a na skorú jar, keď je vzduch vlhký a teploty okolo nuly.

Motoristi si na hmlu radi posvietia. Nie všetci však správne. Ako ste na tom s používaním hmloviek vy?

Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy máte zapnúť predné hmlovky

Predné hmlovky sa smú používať len za hmly, sneženia alebo dažďa. Nikto vodičovi neprikazuje, aby ich použil. Zvyčajne sa im však nikto nebráni, keďže ich pomoc je aj kvôi bezpečnosti nespochybniteľná.

Súvisiaci článok Na čo si dať pozor pri prezúvaní penumatík Čítajte 

Predné hmlovky sú umiestnené nižšie ako bežné svetlá a majú špecifický tvar svetelného lúča - plochý a široký.

Ich účelom je osvetliť cestu tesne pred autom - aby vodič aj v hmle zbadal výtlky, nečistoty či zver.

Keďže sú umiestnené nízko, nehrozí, že by sa ich lúč odrážal od hmly a bránil vodičovi vo výhľade.

Ak napríklad v silnej hmle zapnete diaľkové svetlá, ktorých lúč svieti silno a takmer vodorovne, budete vidieť ešte menej než bez nich.

Zároveň počas hmly, silného dažďa alebo sneženia sa iní oprotiidúci vodiči včas dozvedia o blížiacom sa vozidle.

Predné hmlovky môžete používať častejšie, pri nich je riziko oslepovania iných vodičov spravidla menšie. Stále ich však zapínajte len vtedy, ak skutočne registrujete zníženú viditeľnosť.

Nedajte sa zmiasť modernými autami, ktoré majú umiestnené LED diódy denného svietenia na mieste, ktoré bolo v minulosti vyhradené pre hmlovky.

Ako používať zadné hmlovky

Zadná hmlovka je veľmi silné červené svetlo. Poslúži, keď auto ide v hmle, aby ho vodiči prichádzajúci vyššou rýchlosťou včas zbadali a spomalili, prípadne ho bezpečne predbehli. Chráni pred nechcenou haváriou.

Súvisiaci článok Pozor na mokré lístie na ceste, môže byť nebezpečnejšie ako sneh Čítajte 

Tesne za autom so zapnutou hmlovkou je svetlo veľmi silné - či už je normálna, alebo znížená viditeľnosť. Zadná hmlovka pomáha na väčšiu diaľku, no nablízko už len nepríjemne oslepuje ostatných vodičov.

Svietivosť je taká výrazná, že namiesto zvyšovania bezpečnosti môže ich zapnutie bezpečnosť ohroziť.

Na cestách sa pohybujú aj vodiči, ktorí si to neuvedomujú a zapínajú hmlovky v osvetlených obciach v daždi pre riedkej hmle či v tuneli. Niektorí sa pozabudnú a nechajú ich zapnuté v kolónach.

Treba si však uvedomiť, že oslňovanie hmlovkami môže byť rovnako nepríjemné ako oslnenie diaľkovými svetlami.

Zapínajte, ak nikoho neoslníte

Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami sa nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočnú vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť.

Súvisiaci článok Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor? Čítajte 

Ak sa vaše vozidlo nachádza uprostred kolóny, je takmer isté, že zapnuté predné hmlovky oslnia vodiča vozidla idúceho pred vaším autom. Vám pritom hmlovky nijako nepomôžu, no inému môžu ublížiť.

Aj zadné hmlovky môžu oslniť vodiča vozidla za vami. Jazdenie za autom so zapnutými zadnými hmlovkami je nepríjemné. Vyvoláva stres, ktorý môže viesť v konečnom dôsledku k havárii.

Ak je hmla naozaj hustá a za vami nevidíte v diaľke žiadne auto, až vtedy zapnite zadnú hmlovku. Obzvlášť, ak idete pomalšie, tak predídete tomu, aby do vás niekto vo vysokej rýchlosti zozadu narazil.

Keď v spätnom zrkadle uvidíte približujúce sa auto, môžete zadnú hmlovku pokojne vypnúť. V kolóne za sebou idúcich áut plne postačuje, aby malo hmlovku zapnuté posledné auto.

Oslniť môžu aj stretávacie svetlá

Okrem uvažovania o tom, kedy zapnúť a vypnúť hmlovky, treba mať na pamäti aj vypínanie diaľkových svetiel v správny čas.

Napriek tomu, že moderné autá sú už často vybavené asistentom, ktorý túto úlohu zvládne automaticky, mnohí vodiči sa ešte stále musia spoľahnúť na seba.

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Nebezpečné môžu byť aj nesprávne nastavené stretávacie svetlá. Ak svietia príliš vysoko, môžu oslniť podobne ako diaľkové svetlá. Väčšina vozidiel, ktoré ešte nedisponujú LED svetlami, umožňuje nastaviť sklon stretávacích svetiel priamo z miesta vodiča.

Treba si však naštudovať, pri akom zaťažení a obsadení vozidla má byť nastavený aký sklon. Pravidlom je, že čím viac je vozidlo vzadu zaťažené, tým väčší sklon stretávacích svetiel smerom k vozovke treba nastaviť.

V zákone sa v tejto súvislosti ešte uvádza: "Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere."

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  3. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 876
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 480
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 411
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 069
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 338
  6. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 306
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 465
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 324
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 715
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 108

Téma: Zima v aute a ako ju zvládnuť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zima

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia svietia mobilmi počas koncertu Tublatanky.
Biela vrana 2019.

Chorvátsky hlásateľ Slovákom: Prepáčte za tri góly

Góly padli po hlúpych chybách, tvrdil Škriniar.

Chorvát Bruno Petkovič (uprostred), Denis Vavro (vľavo) a brankár Martin Dúbravka (vpravo) počas kvalifikačného zápasu E-skupiny EURO 2020 Chorvátsko - Slovensko.
PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Nie sme spokojní, aj keď to najdôležitejšie z novembra sme dosiahli

Zabudli sme na hodnoty aj na slušnosť.

Mikuláš Dzurinda

Neprehliadnite tiež

Škoda Favorit

Prvým plug-in hybridným Citroënom je luxusný C5 Aircross

Ekologická novinka prišla o pohon všetkých kolies.

Citroën C5 Aircross Hybrid

Je lepší Mercedes GLE alebo BMW X5? (test)

Nedostatky oboch áut sú minimálne, víťazia preferencie.

Mercedes GLE vs. BMW X5