SME
reklama

Prichádzajú obdobia hmly, viete na aute správne používať svetlá?

Predné a zadné nezapínajte naraz.

(Zdroj: Marek Čepa)

Keď po chladnej noci na zem zasvieti slnko, začne sa z jej povrchu odparovať voda.

Keďže sa nad zemou drží ťažký, chladný vzduch, bráni odparenej vode, aby stúpala a tvorila oblaky na oblohe.

Odparená voda tak ostáva pri zemi, kde tvorí hmlu - jav, pri ktorom je viditeľnosť znížená na vzdialenosť menej ako jeden kilometer, niekedy len niekoľko metrov.

Hmla sa tvorí najmä koncom jesene, v zime a na skorú jar, keď je vzduch vlhký a teploty okolo nuly.

Motoristi si na hmlu radi posvietia. Nie všetci však správne. Ako ste na tom s používaním hmloviek vy?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy máte zapnúť predné hmlovky

Predné hmlovky sa smú používať len za hmly, sneženia alebo dažďa. Nikto vodičovi neprikazuje, aby ich použil. Zvyčajne sa im však nikto nebráni, keďže ich pomoc je aj kvôi bezpečnosti nespochybniteľná.

Súvisiaci článok Na čo si dať pozor pri prezúvaní penumatík Čítajte 

Predné hmlovky sú umiestnené nižšie ako bežné svetlá a majú špecifický tvar svetelného lúča - plochý a široký.

Ich účelom je osvetliť cestu tesne pred autom - aby vodič aj v hmle zbadal výtlky, nečistoty či zver.

Keďže sú umiestnené nízko, nehrozí, že by sa ich lúč odrážal od hmly a bránil vodičovi vo výhľade.

Ak napríklad v silnej hmle zapnete diaľkové svetlá, ktorých lúč svieti silno a takmer vodorovne, budete vidieť ešte menej než bez nich.

Zároveň počas hmly, silného dažďa alebo sneženia sa iní oprotiidúci vodiči včas dozvedia o blížiacom sa vozidle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predné hmlovky môžete používať častejšie, pri nich je riziko oslepovania iných vodičov spravidla menšie. Stále ich však zapínajte len vtedy, ak skutočne registrujete zníženú viditeľnosť.

Nedajte sa zmiasť modernými autami, ktoré majú umiestnené LED diódy denného svietenia na mieste, ktoré bolo v minulosti vyhradené pre hmlovky.

Ako používať zadné hmlovky

Zadná hmlovka je veľmi silné červené svetlo. Poslúži, keď auto ide v hmle, aby ho vodiči prichádzajúci vyššou rýchlosťou včas zbadali a spomalili, prípadne ho bezpečne predbehli. Chráni pred nechcenou haváriou.

Súvisiaci článok Pozor na mokré lístie na ceste, môže byť nebezpečnejšie ako sneh Čítajte 

Tesne za autom so zapnutou hmlovkou je svetlo veľmi silné - či už je normálna, alebo znížená viditeľnosť. Zadná hmlovka pomáha na väčšiu diaľku, no nablízko už len nepríjemne oslepuje ostatných vodičov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svietivosť je taká výrazná, že namiesto zvyšovania bezpečnosti môže ich zapnutie bezpečnosť ohroziť.

Na cestách sa pohybujú aj vodiči, ktorí si to neuvedomujú a zapínajú hmlovky v osvetlených obciach v daždi pre riedkej hmle či v tuneli. Niektorí sa pozabudnú a nechajú ich zapnuté v kolónach.

Treba si však uvedomiť, že oslňovanie hmlovkami môže byť rovnako nepríjemné ako oslnenie diaľkovými svetlami.

Zapínajte, ak nikoho neoslníte

Odborníci odporúčajú hmlovky zapínať len vtedy, ak v dostatočnej vzdialenosti pred vami alebo za vami sa nenachádza žiadne vozidlo. Dostatočnú vzdialenosť sa dá len odhadnúť a záleží najmä od toho, ako výrazne je znížená viditeľnosť.

Súvisiaci článok Pokuty na Slovensku: Na ktoré priestupky si vodiči musia dávať pozor? Čítajte 

Ak sa vaše vozidlo nachádza uprostred kolóny, je takmer isté, že zapnuté predné hmlovky oslnia vodiča vozidla idúceho pred vaším autom. Vám pritom hmlovky nijako nepomôžu, no inému môžu ublížiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj zadné hmlovky môžu oslniť vodiča vozidla za vami. Jazdenie za autom so zapnutými zadnými hmlovkami je nepríjemné. Vyvoláva stres, ktorý môže viesť v konečnom dôsledku k havárii.

Ak je hmla naozaj hustá a za vami nevidíte v diaľke žiadne auto, až vtedy zapnite zadnú hmlovku. Obzvlášť, ak idete pomalšie, tak predídete tomu, aby do vás niekto vo vysokej rýchlosti zozadu narazil.

Keď v spätnom zrkadle uvidíte približujúce sa auto, môžete zadnú hmlovku pokojne vypnúť. V kolóne za sebou idúcich áut plne postačuje, aby malo hmlovku zapnuté posledné auto.

Oslniť môžu aj stretávacie svetlá

Okrem uvažovania o tom, kedy zapnúť a vypnúť hmlovky, treba mať na pamäti aj vypínanie diaľkových svetiel v správny čas.

Napriek tomu, že moderné autá sú už často vybavené asistentom, ktorý túto úlohu zvládne automaticky, mnohí vodiči sa ešte stále musia spoľahnúť na seba.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Vodič nesmie použiť diaľkové svetlomety, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Nebezpečné môžu byť aj nesprávne nastavené stretávacie svetlá. Ak svietia príliš vysoko, môžu oslniť podobne ako diaľkové svetlá. Väčšina vozidiel, ktoré ešte nedisponujú LED svetlami, umožňuje nastaviť sklon stretávacích svetiel priamo z miesta vodiča.

Treba si však naštudovať, pri akom zaťažení a obsadení vozidla má byť nastavený aký sklon. Pravidlom je, že čím viac je vozidlo vzadu zaťažené, tým väčší sklon stretávacích svetiel smerom k vozovke treba nastaviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V zákone sa v tejto súvislosti ešte uvádza: "Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlomety, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 163
  2. Každý piaty zomrie 8 940
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 777
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 603
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 801
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 835
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  2. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  3. Marcel Rebro: Paradoxom demokracie je, keď môžeš slobodne snívať o diktatúre
  4. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  5. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  6. Tupou Ceruzou: RTVS
  7. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  8. Pavel Macko: Kandidát Pellegrini zaujal tvrdý protislovenský postoj
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 215
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 914
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 721
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 667
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 775
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 159
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 317
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 8 691
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu