BREZNO. Ford zatiaľ nepredstavil nástupcu praktického modelu Fusion a nový B-MAX nepovažuje za jeho náhradu, pretože posuvnými dverami si chce v malých autách otvoriť nový priestor.
Nedalo nám to a k porovnaniu dvoch motorových verzií novinky s posuvnými dverami sme prizvali aj Ford Fusion s vyše 100 000 kilometrami na konte. Zaujímal nás pokrok oproti modelu Fusion a či vôbec estráda s dverami priniesla viac úžitku a priestoru.

Ford Fusion s podobným poslaním ako Suzuki SX4 patril medzi autá na každý deň, ktoré sa môžu vyrábať aj desať rokov. Okrem toho sme v úplne identických výbavách Spirit X porovnali preplňovaný benzínový trojvalec 1,0 EcoBoost a štvorvalcový diesel 1,5 TDCi.
Bez napínania vopred prezradíme, že diesel , ktorý je len inou objemovou variáciou starého motora 1,4 TDCi, prehral súboj skôr, než stihol tasiť kolt. Oba testované motory sú spolu s klasickým benzínom 1,4i na listine akciových verzií X a tie, ako je známe, sú cenovo najvýhodnejšie.
Benzín alebo diesel
Podľa akciového cenníka "X" sa môže pri rozhodovaní odohrať súboj medzi litrovým motorom EcoBoost a o 710 eur drahším dieselom vo výbave Spirit X.
Pri reálnych rozdieloch spotreby, aké sa ukázali pri teste, by bola nami vypočítaná návratnosť diesela na úrovni príjemných 26 827 kilometrov.

Akákoľvek nerozhodnosť však končí na ceste, pretože trojvalec 1,0 EcoBoost ponúka o dve triedy lepšie jazdenie ako diesel. Dobrý dojem z jazdy, tichého chodu a rýchlej reakcie na plynový pedál ešte umocnili merania zrýchlenia a pružnosti.
Trojvalec je ako na ihlách a doslova vyráža vpred okamžite po pohnutí plynového pedálu. Trojvalec pomôže slabším šoférom v tom, že aj bez podradenia bezpečne zrýchlia.
Prevody a otáčky
verzia | 1,0 EcoBoost | 1,5 TDCi |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň) | 2100 ot./min. | 1750 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň) | 1600 ot./min. | 1250 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (4. stupeň) | 2950 ot./min. | 2250 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň) | 2400 ot./min. | 1750 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5. stupeň) | 3450 ot./min. | 2600 ot./min. |
EcoBoost vyhral
Trojvalcový rytmus je pri litrovom motore maximálne potlačený do úzadia a šofér vníma akurát výkon a pozitívny vplyv krútiaceho momentu od 1400 otáčok až po 4000. Taký priebeh krútiaceho momentu nemá ani o 19 kW slabší diesel.
Zrýchľovanie zo 70 na 100 km/h, ktoré simuluje predbiehanie na ceste prvej triedy, zvláda EcoBoost citeľne lepšie ako diesel. Dokonca na trojke je šesťročný Fusion s benzínovým motorom 1,4i rýchlejší ako diesel. Trojvalec EcoBoost ukazuje najväčší náskok v pružnosti na štvrtom prevodovom stupni.

Naftový motor nezaujal charakteristikou, rušil hlukom pri rannom štarte a ani s prevodovkou si v kopcovitom teréne nesadol, lebo dlhé prevody by pasovali silnejšiemu motoru. V kopcoch okolo Banskej Štiavnice bola dvojka hlučne vytočená a trojka umierala.
Pár postrehov
-výborná hlavová oprierka
-batéria 60Ah
-užitočné a dobré prídavné zrkadlo na sledovanie detí
-ovládače ventilácie sú príliš drobné
-otváranie prednej kapoty nie je veľmi intuitívne
-pri výmene žiarovky netreba vybrať svetlo ako na Fusione
-hlasové ovládanie rozpozná Chválovu angličtinu
-slabší výkon stretávacích a diaľkových svetiel
-bezviečkové a praktické hrdlo nádrže
- veľmi úzke hrdlo na nalievanie tekutín do ostrekovača
-príjemné ovládanie základného palubného počítača
-príjemné textilné čalúnenie a veľmi kvalitné plasty
Nafta je najúspornejšia
Spotreby dosiahnuté v teste (u Fusiona celoročná spotreba) odzrkadľujú zimu a zasnežené cesty. Krátkodobo sme dosiahli mimo obce s dieselom 3,8 l/100km a s verziou EcoBoost 4,7 litra.
Motoristom so záujmom o B-MAX zo súčasnej ponuky troch akciových motorov odporúčame litrový motor roka 1,0 EcoBoost.
Je v skutku dobrý a v danej triede znamená veľký posun vpred. Prichádza s rovnakým servisným intervalom 20.000 kilometrov a verme, že aj so spoľahlivosťou, akú mali jednoduché benzínové motory.
Z testovacieho zápisníka
Model | B-MAX 1,0 EB | B-MAX 1,5 TDCi | Fusion 1,4i |
Stav tachometra | 5615 km | 6308 km | 113 625 km |
Pneumatiky | zimné | zimné | zimné |
Typ pneu. | Bridgestone Blizak | Bridgestone Blizak | Barum Polaris 3 |
Rozmer pneu. | 185/60 R15 | 185/60 R15 | 195/60/R15 |
Priemerná spotreba | 6,6 l/100km | 5,1 l/100 km | 6,5 l/100km |
Počasie/teplota | polojasno/2°C | polojasno/2°C | polojasno/2°C |
Afalt-povrch cesty | vlhký | vlhký | vlhký |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 13,07 s | 16,01s | 14,94s |
Brzdná dráha 100 km/h-0 (vlhký asfalt) | 47,2 m | 45,4 m | 49,9m |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) | 5,45 s | 7,26 s | 6,97s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) | 7,95 s | 9,93 s | 12,77s |
Bočné posuvné dvere priniesli do automobilového priemyslu symbol dobrého prístupu do auta a priestorovej nenáročnosti vzhľadom na veľkosť otvoru. Ford zašiel popri implantovaní posuvných dverí do malého auta ešte ďalej a zrušil B stĺpik.
Klobúk dole pred umením technikov Fordu, ktorí dosiali s týmto riešením bezpečnosť a vôbec funkčnosť auta. B-MAX na rozbitých cestách nehrkoce a vlastnosťami podvozka plne zapadá do dobrej povesti značky Ford. Šoféra teší priame riadenie, vyšší posed, celkom dobrý výhľad a naozaj pohodová jazda.

Páku radenia aj posed natiahli konštruktéri vyššie, akurát k tak dlhej páke by pasovala presnejšia kulisa radenia. V priamom porovnaní vyšla na povrch lepšia kvalita radenia v benzínovej verzii a tiež skutočnosť, že ani Fusion nevynikal presným radením.
Generačný posun medzi Fusionom a B-MAXom cítiť v kvalite jazdy, o dve triedy lepšom odhlučnení a podvozku.
Takmer dokonalé
Odsúvanie zadných dverí funguje dobre a medzi zaparkovanými autami sa naozaj ľahšie vystupuje. Akurát na zatvorenie ťažších dverí treba vyvinúť značnú silu. Už len v miernom briežku deti dvere nevládzu otvoriť alebo naopak zatvoriť.
Navyše, aby sa poriadne zavreli, potrebujú výraznejší švih. Bez stredového stĺpika vyzerá interiér s pootváranými dverami úžasne. Celé je to tak vzdušné, príjemné, netradičné a zbytočné. Áno prístup do B-MAXu je unikátny prístup, ale v praxi takto pootvárané auto nemá veľký zmysel.

K deťom sa dostanete pohodlnejšie, ale pri úzkych parkovacích miestach okolo nákupných centier aj tak neprejdete medzi otvorenými dverami a susedným autom. Deťom sa takéto riešenie páči a skomentovali to nasledovne: "Parádne dvere ale veľmi ťažko sa zatvárajú".
Ford získal posuvným systémom dverí zaujímavý nástupný priestor, jedinečnosť a kilá navyše. Pohotovostná hmotnosť benzínovej verzie je 1330 kilogramov a diesel je o tridsať kíl ťažší.
U oboch testovaných áut sa nám pri rýchlejšom prejazde ostrej ľavej zákruty rozsvietila kontrolka otvorenia dverí, auto výstražne zapískalo a bliklo vnútorným svetlom. (Ford k uvedenej skutočnosti zaujal následovné stanovisko:
Signalizácia otvorených dverí bola zapríčinená nesprávnym / nedostatočným nastavením dverí, kedy za určitých okolností používania vozidla mohol spínač signalizácie otvorených dverí signalizovať zlé/ nedostatočné zavretie dverí.Po nastavení dverí sa táto skutočnosť viac neobjavila).

Samozrejme, keď tlak zákruty pominul, všetko zhaslo. Napriek tomu, že dvere na pravej strane boli vizuálne zatvorené a pri normálnej priamej jazde nič nesvietilo, potrebovali sme zastaviť "prebuchnúť" dvere a pokračovať v jazde.
Miesto pre rodinu
B-MAX ostáva príkladom dobrého využitia vnútorného priestoru zvlášť v oblasti nôh. Aj vzadu majú pasažieri veľa miesta na nohy aj hlavu a v porovnaní s Fusionom vnútorný priestor narástol. Predné sedadlá potešia tvarom a mimoriadne podarenou hlavovou opierkou s výškovým aj pozdĺžnym nastavením.
Prečo tak dokonalú opierku nemôžu mať všetky autá. Novinka s posuvnými dverami môže potešiť rodinu s dvomi malými deťmi, avšak stredné sedadlo je tak úzke, že tam nevôjde ani polovica detského sedáka, dokonca medzi dvomi autosedačkami je v strede málo miesta aj pre úzky zadok najstaršieho dieťaťa.
Posuvné dvere vytvorili slušnú šírku auta v ramenách aj lakťoch, ale ich mechanizmus akoby potlačil krajné sedadlá viac k sebe. Takto majú dvaja vzadu super miesto na sedenie, trom sa tu existuje ťažko.
Základné vnútorné rozmery
model | Ford B-MAX | Ford FUSION |
nakladacia hrana von (mm) | 630 | 540 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 0-160 | 0 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 995/1235 | 980/1310 |
výška kufra po roletu (mm) | 460/600 | 540 |
nakladací otvor šírka/výška(mm) | 950/835 | 840/890 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 620/1520 | 685/1520 |
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1370 | 1350 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1445 | 1430 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1055/1015 | |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 450 | 480 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1355 | 1335 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1410 | 1425 |
výška krajné sedadlá (mm) | 960 | 935 |
výška stredné sedadlo (mm) | 940 | 935 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 480/480 | 500/500 |
Kufor ustúpil posádke
Podľa rozmerov kufra je zrejmé, že hĺbka mala eliminovať ubratie z dĺžky a Fusion ostáva v tomto ohľade neprekonaný. B-MAX má výborne riešenú dvojitú podlahu v batožinovom priestore a praktické zdvíhanie dna aj s držiakom.
Ak je dno v hornej polohe, zadné operadlá sa sklopia do jednej roviny s ním. Podobne ako pri Fusione, predné operadlo možno preklopiť dopredu a prepravovať predmety dlhé až 2,3 metra. Ford postavil pozoruhodné auto, ktoré demonštruje možnosti dnešnej techniky.
Vnútorný priestor má filipa a jazda šoféra poteší. Vzhľadom na triedu sa nám zdá B-MAX zbytočne zložitý a komplikovaný. Možno by bola lepšia jednoduchá štvorcová škatuľa na kolesách. Nejaký Fusion v novom.
Ford B-Max - základné údaje verzií
Model | B-MAX 1,0 EcoBoost | B-MAX 1,5 TDCi |
Cena modelu B-MAX od (eur) | 13.390 | 13.390 |
Cena verzie od (eur) | 13.980 | 14.690 |
Cena verzie Spirit X (eur) | 15280 | 15990 |
Motor | 1,0 EcoBoost SCTi | 1,5 TDCi Duratorq |
Počet valcov | 3 | 4 |
Objem (cm3) | 999 | 1498 |
Výkon (kW(k)) | 74 (100) | 55 (75) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 3750 |
Krútiaci moment (Nm) | 170 | 185 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1400-4000 | 1700 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 5,1 | 4,1 |
Spotreba v teste (l/100km) | 6,6 | 5,1 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 13,2 | 16,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 175 | 157 |
Prevodovka | manuálna | manuálna |
Počet stupňov | 5 | 5 |
Brzdy vpredu | kotúčové | kotúčové |
Brzdy vzadu | bubnové | bubnové |
Pohotovostná hmotnosť v danej výbave (kg) | 1332 | 1361 |
Rezervné koleso | núdzové | núdzové |
Servisný interval (km/rok) | 20 000/1 | 20 000/1 |
Kupujem- nekupujem
B-MAX je v skutku premyslené a zaujímavé auto s výborným benzínovým motorom a jazdnými vlastnosťami zodpovedajúcimi renomé značky Ford. Karoséria je však na malé auto komplikovanejšia než samotný nárast úžitku. Nekupujem.
Rasťo Chvála