SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Zničil vám výtlk auto? Musíte to dokázať

Vymôcť odškodné za deravé cesty môže byť zložité, poisťovne žiadajú aj fotodokumentáciu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Správcovia ciest nemusia odškodné vyplatiť, ak na rozbitú cestu upozornili výstražnou značkou. Pre výtlky sa ľudia aj súdia.

BRATISLAVA. „Začula som ranu. Koleso vbehlo do hlbokého výtlku. Nedopadlo to dobre, autu narušil aj geometriu, stáča ho doprava,“ opisuje Zuzana Bérešová, ako si na Tomášikovej ulici v Bratislave poškodila trojročný Volkswagen Passat. Oprava ju má stáť viac ako dve stovky.

Jamy na cestách vznikajú, najmä keď mrazy strieda oteplenie. Túto zimu sa to zopakovalo už viackrát a výtlky sú na niektorých miestach na každom metri. Najnebezpečnejšie sú, keď sneží a dobre ich nevidieť.

Vďaka havarijnej poistke môže Bérešová žiadať náhradu škody. Či v poisťovni uspeje, zatiaľ nevie. „Chceli odo mňa fotky výmoľa, ktoré nemám. Uvidíme, či mi dajú peniaze.“

Poisťovne priznali, že fotodokumentáciu pýtajú. Hovorkyňa Generali Slovensko Lucia Makayová upozorňuje, že hneď na mieste nehody treba odfotiť škodu aj výtlk. Odporúčajú tiež výmoľ zmerať. Prípad treba poisťovni nahlásiť čo najskôr. „Pri menších škodách postačí fotodokumentácia mobilom, pri škodách väčšieho rozsahu odporúčame privolať políciu,“ povedala Makayová.

Kedy políciu neobísť?

Od koho pýtať odškodné
  • preplatenie škody spôsobenej výtlkom možno žiadať od poisťovne a správcu cesty,
  • miestne komunikácie spravujú obce a mestá,
  • za cesty I. triedy zodpovedá Slovenská správa ciest,
  • za cesty II. a III. triedy zodpovedajú župy,
  • za diaľnice a rýchlostné cesty ručí Národná diaľničná spoločnosť.

Šofér musí policajtov zavolať, ak škoda na vozidle presiahla 3990 eur. Na menšiu škodu ich netreba.

Napriek tomu sa stáva, že policajti vyrážajú aj k menej závažným prípadom. Koľko takýchto výjazdov vlani mali, polícia neeviduje.

Kto nemá havarijnú poistku, môže požiadať o náhradu škody správcu cesty.

Cesty majú na starosti obce a mestá, župy, Slovenská správa ciest a Národná diaľničná spoločnosť. Rozdelené ich majú podľa typu.

Slovenská správa ciest, ktorá zodpovedá za cesty I. triedy, neodškodní všetkých žiadateľov.

Jej generálny riaditeľ Roman Žembera napísal, že nič nevyplatia, ak preukážu, že „nedostatky v zjazdnosti“ cesty nebolo možné odstrániť. Čo má na mysli, nespresnil.

Cesty sa dnes dajú opravovať, aj keď mrzne.

„Jamy sa vtedy plátajú studenou obaľovanou hmotou,“ hovorí odborník správy ciest.

Značka, čo rozhoduje

Zákon umožňuje správcom ciest odmietnuť žiadosti, ak pred deravú cestu dali výstražnú dopravnú značku.

Červený trojuholník s nerovnou vozovkou je osadený aj na štvrtprúdovej ceste z Bratislavy do Svätého Jura. Dier je tam toľko, že jazda v pravom pruhu je takmer nemožná a autá jazdia iba naľavo.

Aj Žembera hovorí, že od poškodených chcú „dôveryhodnú fotodokumentáciu“. Uznajú aj zábery z mobilu. Predložiť treba aj faktúru za opravu auta.

Poisťovňa Generali oznámila, že v týchto dňoch narástol počet poistných udalostí súvisiacich s výtlkmi, najmä v Bratislavskom kraji.

TBEN1408_res_res.jpg

Na ceste z Bratislavy na Pezinok autá pre výtlky jazdia iba vľavo. Značka dáva cestárom alibi.
FOTO: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Jamy môžu aj za nehody

„Klienti hlásia preseknuté či zničené pneumatiky spolu s diskmi. Medzi vážnejšie poistné udalosti patria poškodenia nápravy a dopravné nehody, keď sa vodič snaží výtlku vyhnúť,“ vraví Makayová.

Nehodu treba oznámiť najneskôr do 15 dní, vraví Šimon Kollár, marketingový pracovník poisťovne Wüstenrot.

Koľko škôd po výtlkoch túto zimu už riešili, poisťovne nezverejňujú.

Žembera tvrdí, že od začiatku zimy dostali dve žiadosti. Vodičom zatiaľ nič nevyplatili. „Ide o škody vo výške zhruba 80 až 100 eur.“

Na Národnú diaľničnú spoločnosť sa zatiaľ nik neobrátil.

Pre výtlky sú aj súdne spory. Dvanásť ľudí za uplynulé tri roky zažalovalo Slovenskú správu ciest. O výške škôd nechce hovoriť, kým súdy nerozhodnú. Potvrdila, že sa súdi aj pre výmole, ktoré podľa vodičov zapríčinili nehody.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 392
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 306
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 515
  4. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 5 222
  5. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 2 424
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 007
  7. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 756
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 303
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Čerpacia stanica Mol v maďarskej Rajke

Boli sme sa pozrieť v Maďarsku, kde zaviedli dve ceny a kontroly značiek na autách.


20 h
Ivan Korčok.

Maďarsko nás pri šiestom balíku sankcií zablokovalo, hovorí minister.


26. máj
Cvičenia Slovak Sheelds 2022 sa zúčastnili aj príslušníci americkej armády.

Stalo sa tak v rámci cvičenia Slovenský štít 2022.


2 h
Ukrajinské armádne vozidlá prechádzajú okolo vraku ruského tanku na severe Charkova.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


14 h
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


13 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


21 h
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  2. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  3. Ján Škerko: Viktor Orbán je rozbíjač európskej jednoty a trieska pod nechtom
  4. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  5. Anton Kovalčík: Mimochodom, rasizmus ...7. Operácia Zebra.
  6. Pavol Návrat: Kliatba Tisovej voľby
  7. Anna Miľanová: Pre radosť 1,2... 2022
  8. Marián Kozák: Moje pozitívne zážitky s hipoterapiou
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 486
  2. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 7 424
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 786
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 137
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 3 393
  6. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 774
  7. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 657
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 646
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu