Výtlky miznú s hranicou, vo Viedni nenájdete žiadny ani na konci zimy

Na opravu ciest dávame v prepočte na kilometer výrazne menej ako vo Viedni.

Zopár výtlkov predsa majú aj vo Viedni. Tieto priznáva mesto na svojom webe.(Zdroj: MESTO VIEDEŇ)
zsilleova.jpg
Z Viedne od našej redaktorky MIRIAM ZSILLEOVEJ

VIEDEŇ, BRATISLAVA. Medzi Slovenskom a Rakúskom zostala aj po vstupe do Schengenu výrazná hranica.

Za zanedbanými hraničnými priechodmi sa rozbité slovenské cesty menia na nepoškodený rakúsky asfalt.

Na viedenských cestách sme na začiatku marca prejazdili desiatky kilometrov. Hľadali sme výtlky. A nenašli sme jediný.

Diery neboli na malých cestách vedúcich zo Slovenska do Viedne ani na diaľničnom obchvate, úzkych uličkách v centre mesta, na mostoch, ani na sídliskách.

Diery opravujú do 24 hodín

Štatistiky miestneho magistrátu pritom hovoria, že v decembri na tamojších cestách pribudlo 8900 výtlkov, v januári dokonca až 19 400.

Údržba a opravy

Výdavky na cesty

Viedeň

  • 25 miliónov eur na 2763 km;

Bratislava

  • magistrát: 800­tisíc (k tomu možno dva milióny eur) na 375 km;
  • s mestskými časťami: možno až 4,4 milióna eur na 780 km;
  • najviac v Petržalke a Ružinove po 569­tisíc eur;

Nitriansky kraj

  • 10 miliónov eur na 2040 km.

Iba občas na asfalte vidno tmavší fľak po zalepenej diere, ani ten však pod kolesami necítiť, ako to je na opravených cestách na Slovensku.

Aj profesionálny šofér Manfred Dvorák z Viedne hovorí, že tento rok diery pribúdali rýchlejšie ako počas iných zím. „V niektorých častiach Viedne sa jazdilo veľmi zle. Za pár dní to však opravili,“ hovorí.

V mobile má číslo, na ktoré Viedenčania hlásia výtlky, zatiaľ ho nestihol použiť. „Než som sa k tomu dostal, už ho opravili,“ hovorí.

„Snažíme sa provizórne uzavrieť výtlky do 24 hodín, aby sme minimalizovali nebezpečné zóny a garantovali bezpečnú dopravu,“ hovorí Matthias Holzmüller z viedenského magistrátu.

Poškodené cesty Viedenčania hlásia aj cez internet či cez zákaznícke centrum magistrátu. Mesačne majú niekoľko stoviek prípadov.

Oddelenie číslo 28

Všetky hlásenia sa dostanú na oddelenie magistrátu číslo 28 (MA28). Minulý rok dali na opravy ciest, teda aj na výtlky, takmer 25 miliónov eur.

V sezóne výtlkov, teda od januára do marca, majú na výtlky 40 úradníkov a v teréne 35 cestárov.

Jeden z nich, 46-ročný Demir Necmi, opravuje viedenské cesty už 14 rokov. Minulý rok opravil Demir 857 výtlkov.

„Cestári majú 11 asfaltovacích strojov so studenou zmesou a valcom,“ hovorí Holzmüller.

Väčšinou používajú na výtlky studenú zmes. Poškodené miesto vyčistia a zalejú zmesou, ktorá nemusí stvrdnúť, a už po niekoľkých minútach je zjazdné.

Na rušných cestách však takáto záplata nevydrží toľko čo horúca zmes.

„Pri veľkých výtlkoch alebo veľmi frekventovaných cestách sa používa horúci asfalt z izolovaných kontajnerov. Musí byť spracovaný pri teplote 160 stupňov a nesmie cestou k opravovanému miestu vychladnúť, čo si vyžaduje špecializované vozidlá. Na menšie opravy je tak použitie horúcej zmesi neekonomické,“ hovorí Goran Bojo, dopravný manažér z rakúskeho autoklubu ÖAMTC.

No aj v Rakúsku majú kritikov. „Existuje štúdia, v ktorej je dokázané, že ak sa rozpočet na cesty nezvýši, ich stav sa bude stále zhoršovať,“ hovorí Bojo.

Miesto pre umelcov

Viedenčania na cesty nenadávajú, ľuďom výtlky adrenalín nezvyšujú. „Sú v každom viedenskom obvode, opravujú ich však rýchlo, za pár dní vždy zmiznú. Magistrát to má pod kontrolou,” hovorí pani Michaela, keď nakladá nákup do svojho terénneho auta.

A webová stránka viedenského magistrátu ukazuje, že aj v iných západných mestách majú výtlky pod kontrolou a sú skôr inšpiráciou pre umelcov.

Kanadskí fotografi z nich robia umenie a v Londýne do nich vysádzajú stromčeky a kvety.

Na rozdiel od Viedne majú bratislavské cesty veľa rôznych správcov – národnú diaľničnú, mesto a 17 mestských častí.

Magistrát má na svojich 375 kilometrov desať cestárov, na cesty tento rok dá zrejme necelé tri milióny eur. To je zhruba 7500 eur na kilometer cesty. Vo Viedni to je vyše deväťtisíc eur.

„Cestári sú v plnom nasadení, celkovo tento rok opravili už vyše tisíc výtlkov,“ oznámil vo štvrtok nový hovorca Bratislavy Stano Ščepán. Na cestách po týchto opravách stále zostávajú tisícky dier, tak ako na celom Slovensku.

V nitrianskej župe tento rok naplánovali na bežnú údržbu 2040 kilometrov ciest necelých päťtisíc eur na kilometer.

Takto vyzerajú bratislavské výtlky

Bratislava nasadila dve čaty

Bratislavský magistrát vo štvrtok zriadil e­mail vytlk@bratislava.sk. Správu a údržbu ciest má v meste na starosti MARIÁN ĎURČI.

Ako má človek postupovať, keď chce v Bratislave upozorniť na nebezpečný výtlk?

„Na magistráte môže zavolať na číslo 17 100 alebo ho nahlásiť priamo u správcov komunikácií.“

Koľko je správcov?

„V Bratislave je to magistrát, 17 mestských častí, Národná diaľničná spoločnosť a dopravný podnik.“

Ako mám vedieť, čia je cesta?

„Diaľnice má NDS, zjednodušene väčšinu ciest, po ktorých chodí MHD, máme my. Miestne komunikácie III. a IV triedy majú mestské časti. Mimo Bratislavy je to trochu inak. Cesty I. triedy má Slovenská správa ciest a cesty II. a III. triedy samosprávne kraje.“

Koľko je v Bratislave ciest?

„Spolu asi 780 kilometrov, my z toho máme 375, ale najťažších. To sú cesty s tranzitnou dopravou a premávkou MHD.“

Koľko ide ročne do opráv?

„V rozpočte hlavného mesta je 800-tisíc eur, v nich je aj údržba chodníkov či zametanie. Mestské zastupiteľstvo by malo onedlho rozhodovať o zvýšení o ďalší milión eur, milión eur prisľúbila aj župa. Svoje rozpočty majú aj mestské časti.“

Ako dlho sa budú opravovať výtlky?

„Doteraz sme opravili asi tisíc, evidujeme ďalších štyritisíc. Robia na tom dve päťčlenné čaty. Intenzívne opravy budú trvať asi najbližšie tri týždne.“

Michal Piško

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 8 442
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 690
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 688
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 213
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 2 026
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 582
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 340
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 300
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 187
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 929

Téma: Výtlky na cestách


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

ŠPORT

Fotografka z Tour: Sagan má výraznú tvár, je fotogenický

Češka bola roky jedinou ženou, ktorá fotila Tour z motorky.

DOMOV

Obec, kde sa nestrácajú eurofondy, stavia wellness centrum

Za dva roky dali prácu 80 ľuďom.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.