SME
Nedeľa, 9. máj, 2021 | Meniny má RolandKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Opel Adam ukazuje, že imidžové auto nemusí byť iba retro

Zatiaľ čo mnohé automobilky pri vytváraní štýlových miniáut siahajú po inšpiráciu do svojej histórie, Opel sa rozhodol vytvoriť Adama bez obmedzovania sa minulosťou.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA. Zaužívaným zvykom je, že auto nesúce meno zakladateľa automobilky najčastejšie patrí k vrcholu ponuky danej značky. Hoci v Opli mohli vytvoriť na počesť svojho "otca" nejakú superluxusnú limuzínu, názov Adam dostalo práve autíčko z opačného spektra ponuky modelov.

Miniauto s dĺžkou iba 3,7 metra prichádza do segmentu, ktorý sa ešte pred pár rokmi zdal takmer mŕtvy. Teraz bude mať čo robiť, aby konkuroval cenou autám ako sú Renault Twingo, Fiat Panda či Volkswagen Up a štýlom dohnal Mini či Fiat 500. Práve posledný menovaný mu bude zrejme najväčším súperom.

Cenu aj zameranie na jedinečnosť majú totiž veľmi podobnú. Zatiaľ čo Fiat sa spolieha najmä na vydarený retro dizajn päťstovky, Opel sa pri tvorení Adama rozhodol ísť inou cestou.

Interiér vyzerá veľmi hodnotne a je aj praktický - s dostatkom odkladacích priestorov a konečne bez nadbytku tlačidiel, ktore poznáme napríklad z Astry či Insignie.

Moderný vzhľad zaujal

Vytvoriť od základu nový dizajn, ktorý bude rovnako imponovať mužom aj ženám, mladým či starým a automobilovým nadšencom aj ľudom, pre ktorých je auto iba dopravným prostriedkom, určite nie je ľahká úloha.

V prípade Adama po štyroch dňoch strávených v bratislavských uliciach musíme uznať, že sa ju zrejme podarilo splniť. Svojský exteriér, ktorý síce neotáča hlavy a prvoplánovo neohúri, vyvolal hneď zopár otázok okoloidúcich, keď sme z auta vystupovali. A naozaj, pýtali sa muži aj ženy, mladí aj starí...

Miesta je vzadu viac ako vo Fiate 500, na lacnejších a menej štýlových konkurentov ale stále stráca. Na nohy je miesta akurát, prudké zníženie strechy práve v mieste, kde máte hlavu, prekáža.

Interiér podľa vlastných predstáv

Ešte viac ako exteriér ich zaujal pohľad do interiéru. Zatiaľ čo zvonku okrem LED zadných svetiel, LED denného svietenia, 17" kolies, nálepiek a strechy inej farby nič výnimočné nenájdete, vnútri je Adam jedným z najzaujímavejších áut nielen vo svojej kategórii.

Zoznam príplatkovej výbavy je naozaj dlhý, napríklad náš testovací kus mal kožou potiahnuté sedačky, dekor palubnej dosky, ktorý vyzeral ako mozaikové kúpeľňové obkladačky, multimediálny systém s veľkou 7" obrazovkou a dotykovým ovládaním, náladové podsvietenie interiéru s voliteľnou farbou, strešné čalúnenie plné LED diód, ktoré majú pripomínať hviezdy a kopu ďalších maličkostí.

170 litrov batožinového priestoru je dvojitým dnom rozdelených na tri časti. Vysoká nakladacia hrana, malý nakladací otvor a vysoký schod komplikujú vkladanie vecí do kufra.

Takisto môže byť Adam vybavený množstvom položiek, ktoré ste mohli donedávna nájsť iba v autách o dve či tri triedy vyššie. V našom prípade to boli vyhrievané sedačky, vyhrievaný volant, systém na sledovanie mŕtveho uhla v spätnom zrkadle, parkovacie senzory vpredu aj vzadu s automatickým asistentom parkovania,...

Po sklopení sedačiek vznikne praktická rovina s druhým dnom kufra. Zamykateľné veko, ktoré ho tvorí, je podľa nás veľmi tenké a krehké na udržanie väčšej hmotnosti.

Ideál do mesta

Adam vyzerá v priamom porovnaní s päťstovkou, čo sa týka možností personalizácie a výbavy, celkom dobre. Kde má ale citeľne navrch je správanie na ceste. Za žiadnych okolností nemožno od podvozku či motora čakať nadšenie z jazdy, aké poznáme napríklad z Mini, na to je Adam nastavený až príliš komfortne.

Minimalistický multimediálny systém sa ovláda celkom intuitívne. Rozšíriť ho môžete pomocou sťahovateľných aplikácií napríklad aj o navigáciu.

Veľmi dobre tlmí nerovnosti a aj napriek tomu, že sa karoséria na mäkkom podvozku dosť nakláňa, zákrut sa nebojí a neutrálne sa správa aj na mokrej ceste. Športovejších vodičov asi poteší viac verzia Slam s tvrdším pružením.

V Adamovi nájdete aj výbavu, ktorú by ste v takomto aute nečakali.

Motoricky sa zrejme oplatí ešte chvíľu počkať na nové turbomotory so šesťstupňovými prevodovkami, ktoré majú prísť neskôr. Nie že by bola 88 koňová jednaštvorka, ktorú sme mali v aute, pomalá či smädná, predsa jej však chýba trochu viac živosti a väčšia kultúra chodu najmä pri vyšších rýchlostiach.

Na diaľnici totiž motor pri 3900 otáčkach (130km/h) už dosť počuť a aj celkom slušná spotreba 5,6 litrov/100 km začala stúpať. Na diaľnici tiež počuť mierny aerodynamický hluk.

ico

Prvý dojem

Adam urobil lepší dojem, než som čakal, pretože v tejto kategórii štýlových áut môže byť často lacný efekt povýšený nad funkciu. Asi najväčšiu radosť urobil jednoduchý a účelný kokpit, ktorý nie je obsypaný tlačidlami ako v modeloch Astra a Insignia. Naladením podvozka a interiéru je to ženské auto, preto som zvedavý na verziu Sport a preplňované motory. Adam nečerpá z histórie, a preto som toľko fantázie a svojráznosti od značky Opel nečakal. Realita bola o to príjemnejšia, hoci v zákrutách by sa mohol menej nakláňať.

Tomáš Kelement

Opel Adam Jam 1,4 TWINPORT ECOTEC start/stop

Cena modelu Adam od (eur)

9490

Cena test. verzie od (eur)

11890

Motor

1,4 TWINPORT ECOTEC

Objem(cm3)

1398

Výkon (kW(k))

64(88)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

130

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

Priemerná spotreba (l/100km)

5,1

Spotreba v teste (l/100km)

5,9

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

12,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

176

Prevodovka

5 stupňová manuálna

Brzdy vpredu

kotúčové

Brzdy vzadu

bubnové

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1135

Dĺžka (mm)

3698

Rázvor náprav (mm)

2311

Šírka (mm)

1720

Výška (mm)

1484

Základný objem kufra (l)

170

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  6. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  7. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  8. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Blíži sa Deň matiek. Pripravme im raňajky ako pre kráľovnú
  2. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku
  3. Jarná očista organizmu – ako sa do nej pustiť naplno?
  4. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  5. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  6. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  7. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  8. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  9. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  10. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  1. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 20 007
  2. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 16 429
  3. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 15 837
  4. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 9 679
  5. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 463
  6. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 8 765
  7. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 8 581
  8. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál 7 044
  9. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 6 206
  10. Na konci tohto bezplatného IT kurzu môžete získať dobrú prácu 6 120
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská.

Vyšetrovateľ už vedie päť konaní.

4. máj
Peter Schutz

Nevyčistila si stôl. Kdekto teraz kladie otázky s poctivým i nepoctivým zámerom

4 h
Ilustračné foto.

Zariadenia chcú otvárať čo najskôr.

4. máj
Profesor MUDr. Jozef Hašto, PhD. je popredný slovenský psychiater a psychoterapeut.

Jozef Hašto vysvetľuje, ako vzniká väzba matky a dieťaťa.

8. máj

Neprehliadnite tiež

Audi Q5 40 TDI

Použitá koncepcia z neho robí tú správnu prémiu.

8. máj
Na trhové pozície Tesly útočí konkurencia.

Automobilky investujú miliardy.

7. máj
Generálny riaditeľ trnavskej automobilky Stellantis Martin Dzama odovzdáva kľúče od milióntej C3 slovenskej majiteľke.

Výrobu modelu prvýkrát spustili v novembri 2016.

7. máj
Renault Arkana

Má dlhší rázvor kolies než Octavia a veľký 513-litrový kufor.

6. máj