SME
Sobota, 28. máj, 2022 | Meniny má Viliam

Prvá jazda: Opel Adam ukazuje, že imidžové auto nemusí byť iba retro

Zatiaľ čo mnohé automobilky pri vytváraní štýlových miniáut siahajú po inšpiráciu do svojej histórie, Opel sa rozhodol vytvoriť Adama bez obmedzovania sa minulosťou.

(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA. Zaužívaným zvykom je, že auto nesúce meno zakladateľa automobilky najčastejšie patrí k vrcholu ponuky danej značky. Hoci v Opli mohli vytvoriť na počesť svojho "otca" nejakú superluxusnú limuzínu, názov Adam dostalo práve autíčko z opačného spektra ponuky modelov.

Miniauto s dĺžkou iba 3,7 metra prichádza do segmentu, ktorý sa ešte pred pár rokmi zdal takmer mŕtvy. Teraz bude mať čo robiť, aby konkuroval cenou autám ako sú Renault Twingo, Fiat Panda či Volkswagen Up a štýlom dohnal Mini či Fiat 500. Práve posledný menovaný mu bude zrejme najväčším súperom.

Cenu aj zameranie na jedinečnosť majú totiž veľmi podobnú. Zatiaľ čo Fiat sa spolieha najmä na vydarený retro dizajn päťstovky, Opel sa pri tvorení Adama rozhodol ísť inou cestou.

Interiér vyzerá veľmi hodnotne a je aj praktický - s dostatkom odkladacích priestorov a konečne bez nadbytku tlačidiel, ktore poznáme napríklad z Astry či Insignie.

Moderný vzhľad zaujal

Vytvoriť od základu nový dizajn, ktorý bude rovnako imponovať mužom aj ženám, mladým či starým a automobilovým nadšencom aj ľudom, pre ktorých je auto iba dopravným prostriedkom, určite nie je ľahká úloha.

V prípade Adama po štyroch dňoch strávených v bratislavských uliciach musíme uznať, že sa ju zrejme podarilo splniť. Svojský exteriér, ktorý síce neotáča hlavy a prvoplánovo neohúri, vyvolal hneď zopár otázok okoloidúcich, keď sme z auta vystupovali. A naozaj, pýtali sa muži aj ženy, mladí aj starí...

Miesta je vzadu viac ako vo Fiate 500, na lacnejších a menej štýlových konkurentov ale stále stráca. Na nohy je miesta akurát, prudké zníženie strechy práve v mieste, kde máte hlavu, prekáža.

Interiér podľa vlastných predstáv

Ešte viac ako exteriér ich zaujal pohľad do interiéru. Zatiaľ čo zvonku okrem LED zadných svetiel, LED denného svietenia, 17" kolies, nálepiek a strechy inej farby nič výnimočné nenájdete, vnútri je Adam jedným z najzaujímavejších áut nielen vo svojej kategórii.

Zoznam príplatkovej výbavy je naozaj dlhý, napríklad náš testovací kus mal kožou potiahnuté sedačky, dekor palubnej dosky, ktorý vyzeral ako mozaikové kúpeľňové obkladačky, multimediálny systém s veľkou 7" obrazovkou a dotykovým ovládaním, náladové podsvietenie interiéru s voliteľnou farbou, strešné čalúnenie plné LED diód, ktoré majú pripomínať hviezdy a kopu ďalších maličkostí.

170 litrov batožinového priestoru je dvojitým dnom rozdelených na tri časti. Vysoká nakladacia hrana, malý nakladací otvor a vysoký schod komplikujú vkladanie vecí do kufra.

Takisto môže byť Adam vybavený množstvom položiek, ktoré ste mohli donedávna nájsť iba v autách o dve či tri triedy vyššie. V našom prípade to boli vyhrievané sedačky, vyhrievaný volant, systém na sledovanie mŕtveho uhla v spätnom zrkadle, parkovacie senzory vpredu aj vzadu s automatickým asistentom parkovania,...

Po sklopení sedačiek vznikne praktická rovina s druhým dnom kufra. Zamykateľné veko, ktoré ho tvorí, je podľa nás veľmi tenké a krehké na udržanie väčšej hmotnosti.

Ideál do mesta

Adam vyzerá v priamom porovnaní s päťstovkou, čo sa týka možností personalizácie a výbavy, celkom dobre. Kde má ale citeľne navrch je správanie na ceste. Za žiadnych okolností nemožno od podvozku či motora čakať nadšenie z jazdy, aké poznáme napríklad z Mini, na to je Adam nastavený až príliš komfortne.

Minimalistický multimediálny systém sa ovláda celkom intuitívne. Rozšíriť ho môžete pomocou sťahovateľných aplikácií napríklad aj o navigáciu.

Veľmi dobre tlmí nerovnosti a aj napriek tomu, že sa karoséria na mäkkom podvozku dosť nakláňa, zákrut sa nebojí a neutrálne sa správa aj na mokrej ceste. Športovejších vodičov asi poteší viac verzia Slam s tvrdším pružením.

V Adamovi nájdete aj výbavu, ktorú by ste v takomto aute nečakali.

Motoricky sa zrejme oplatí ešte chvíľu počkať na nové turbomotory so šesťstupňovými prevodovkami, ktoré majú prísť neskôr. Nie že by bola 88 koňová jednaštvorka, ktorú sme mali v aute, pomalá či smädná, predsa jej však chýba trochu viac živosti a väčšia kultúra chodu najmä pri vyšších rýchlostiach.

Na diaľnici totiž motor pri 3900 otáčkach (130km/h) už dosť počuť a aj celkom slušná spotreba 5,6 litrov/100 km začala stúpať. Na diaľnici tiež počuť mierny aerodynamický hluk.

ico

Prvý dojem

Adam urobil lepší dojem, než som čakal, pretože v tejto kategórii štýlových áut môže byť často lacný efekt povýšený nad funkciu. Asi najväčšiu radosť urobil jednoduchý a účelný kokpit, ktorý nie je obsypaný tlačidlami ako v modeloch Astra a Insignia. Naladením podvozka a interiéru je to ženské auto, preto som zvedavý na verziu Sport a preplňované motory. Adam nečerpá z histórie, a preto som toľko fantázie a svojráznosti od značky Opel nečakal. Realita bola o to príjemnejšia, hoci v zákrutách by sa mohol menej nakláňať.

Tomáš Kelement

Opel Adam Jam 1,4 TWINPORT ECOTEC start/stop

Cena modelu Adam od (eur)

9490

Cena test. verzie od (eur)

11890

Motor

1,4 TWINPORT ECOTEC

Objem(cm3)

1398

Výkon (kW(k))

64(88)

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

Krútiaci moment (Nm)

130

Pri otáčkach (ot./min.)

4000

Priemerná spotreba (l/100km)

5,1

Spotreba v teste (l/100km)

5,9

Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)

12,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

176

Prevodovka

5 stupňová manuálna

Brzdy vpredu

kotúčové

Brzdy vzadu

bubnové

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1135

Dĺžka (mm)

3698

Rázvor náprav (mm)

2311

Šírka (mm)

1720

Výška (mm)

1484

Základný objem kufra (l)

170

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  3. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov?
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Poškriabali vám auto, keď ste niekde parkovali?
  2. Ako si vyberať pohodlnú obuv nielen do práce? Toto sú naše tipy!
  3. Agresívne brzdenie alebo poistný podvod? Mal palubnú kameru!
  4. Darček na Deň detí? Repasovaný telefón môže byť skvelou voľbou
  5. Zdravé zateplenie za jeden deň: čo neviete o fúkanej izolácii
  6. Wüstenrot minulý rok úspešne naštartoval nový obchodný model
  7. Dve zľavy na jedného: Toto predĺženie v PLANEO je vaša šanca!
  8. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete?
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 14 766
  2. Top jedenásť pláží na Baleárskych ostrovoch: ktorú si vyberiete? 6 499
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 6 434
  4. Odliv mozgov pokračuje. Ako dostať mladých domov? 5 618
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom! 2 012
  6. Kali, Tina, Yael i Spievankovo vandrujú po slovenských vodách 1 821
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 1 794
  8. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 304
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Psychologička Mária Krýslová

Mária Krýslová tvrdí, že ideálny je nízkostresový rozvod.


26. máj
McDonald's v Rusku končí.

McDonald nám nič dobré nepriniesol, hovoria Rusi a chystajú sa otvoriť jeho kópiu.


27. máj
Ľuboš Bartečko

V Nashville trénuje juniorský tím a riadi klub.


Nikola Baďová 7 h
Žena s ukrajinskou vlajkou sleduje z diaľky ruské jednotky zhromaždené v Chersone.

Vojna na Ukrajine pokračuje 94. deň.


a 3 ďalší 21 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Prvé elektrické M kombinuje absurdné zrýchlenie s tichým komfortom.


27. máj
Naložená dodávka na prívese. Napokon sa na Ukrajinu dostala.

Slzy, smiech a sedem hodín na colnici.


23 h
Ford Tourneo Connect

Novinka je dvojčaťom Volkswagenu Caddy.


27. máj
Škoda Afriq

Pretekárske auto postavili za štyri mesiace.


25. máj

Blogy SME

  1. Peter Slamenik: Špeciálna amnestia
  2. Miro Jankes: Májový výber (2022)
  3. Helena Smihulova Laucikova: Májové snenie
  4. Miriam Studeničová: Nepremeškajme jedinečný deň – 30. máj!
  5. Štefan Vidlár: Navrácený syn
  6. Věra Tepličková: Revolúcia zamatová versus za/Matovičová
  7. Kristína Behúňová: Bikepacking po španielsky: Z Valencie cez Castilla-La Mancha
  8. Jano Richter: Motoristické hody tohoto víkendu - Indy500, Monako, Nordschleife24 ...
  1. Ján Valchár: Bitka pri Cušime, Admirál Kuznecov alebo dve frašky ruskej flotily 10 150
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 9 659
  3. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 796
  4. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa 4 159
  5. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 2 827
  6. Jana Melišová: Oplatí sa žiť na dlh? 2 773
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 673
  8. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 2 612
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  5. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu