BRATISLAVA. Zaužívaným zvykom je, že auto nesúce meno zakladateľa automobilky najčastejšie patrí k vrcholu ponuky danej značky. Hoci v Opli mohli vytvoriť na počesť svojho "otca" nejakú superluxusnú limuzínu, názov Adam dostalo práve autíčko z opačného spektra ponuky modelov.
Miniauto s dĺžkou iba 3,7 metra prichádza do segmentu, ktorý sa ešte pred pár rokmi zdal takmer mŕtvy. Teraz bude mať čo robiť, aby konkuroval cenou autám ako sú Renault Twingo, Fiat Panda či Volkswagen Up a štýlom dohnal Mini či Fiat 500. Práve posledný menovaný mu bude zrejme najväčším súperom.
Cenu aj zameranie na jedinečnosť majú totiž veľmi podobnú. Zatiaľ čo Fiat sa spolieha najmä na vydarený retro dizajn päťstovky, Opel sa pri tvorení Adama rozhodol ísť inou cestou.

Moderný vzhľad zaujal
Vytvoriť od základu nový dizajn, ktorý bude rovnako imponovať mužom aj ženám, mladým či starým a automobilovým nadšencom aj ľudom, pre ktorých je auto iba dopravným prostriedkom, určite nie je ľahká úloha.
V prípade Adama po štyroch dňoch strávených v bratislavských uliciach musíme uznať, že sa ju zrejme podarilo splniť. Svojský exteriér, ktorý síce neotáča hlavy a prvoplánovo neohúri, vyvolal hneď zopár otázok okoloidúcich, keď sme z auta vystupovali. A naozaj, pýtali sa muži aj ženy, mladí aj starí...

Interiér podľa vlastných predstáv
Ešte viac ako exteriér ich zaujal pohľad do interiéru. Zatiaľ čo zvonku okrem LED zadných svetiel, LED denného svietenia, 17" kolies, nálepiek a strechy inej farby nič výnimočné nenájdete, vnútri je Adam jedným z najzaujímavejších áut nielen vo svojej kategórii.
Zoznam príplatkovej výbavy je naozaj dlhý, napríklad náš testovací kus mal kožou potiahnuté sedačky, dekor palubnej dosky, ktorý vyzeral ako mozaikové kúpeľňové obkladačky, multimediálny systém s veľkou 7" obrazovkou a dotykovým ovládaním, náladové podsvietenie interiéru s voliteľnou farbou, strešné čalúnenie plné LED diód, ktoré majú pripomínať hviezdy a kopu ďalších maličkostí.

Takisto môže byť Adam vybavený množstvom položiek, ktoré ste mohli donedávna nájsť iba v autách o dve či tri triedy vyššie. V našom prípade to boli vyhrievané sedačky, vyhrievaný volant, systém na sledovanie mŕtveho uhla v spätnom zrkadle, parkovacie senzory vpredu aj vzadu s automatickým asistentom parkovania,...

Ideál do mesta
Adam vyzerá v priamom porovnaní s päťstovkou, čo sa týka možností personalizácie a výbavy, celkom dobre. Kde má ale citeľne navrch je správanie na ceste. Za žiadnych okolností nemožno od podvozku či motora čakať nadšenie z jazdy, aké poznáme napríklad z Mini, na to je Adam nastavený až príliš komfortne.

Veľmi dobre tlmí nerovnosti a aj napriek tomu, že sa karoséria na mäkkom podvozku dosť nakláňa, zákrut sa nebojí a neutrálne sa správa aj na mokrej ceste. Športovejších vodičov asi poteší viac verzia Slam s tvrdším pružením.

Motoricky sa zrejme oplatí ešte chvíľu počkať na nové turbomotory so šesťstupňovými prevodovkami, ktoré majú prísť neskôr. Nie že by bola 88 koňová jednaštvorka, ktorú sme mali v aute, pomalá či smädná, predsa jej však chýba trochu viac živosti a väčšia kultúra chodu najmä pri vyšších rýchlostiach.
Na diaľnici totiž motor pri 3900 otáčkach (130km/h) už dosť počuť a aj celkom slušná spotreba 5,6 litrov/100 km začala stúpať. Na diaľnici tiež počuť mierny aerodynamický hluk.
Prvý dojem
Adam urobil lepší dojem, než som čakal, pretože v tejto kategórii štýlových áut môže byť často lacný efekt povýšený nad funkciu. Asi najväčšiu radosť urobil jednoduchý a účelný kokpit, ktorý nie je obsypaný tlačidlami ako v modeloch Astra a Insignia. Naladením podvozka a interiéru je to ženské auto, preto som zvedavý na verziu Sport a preplňované motory. Adam nečerpá z histórie, a preto som toľko fantázie a svojráznosti od značky Opel nečakal. Realita bola o to príjemnejšia, hoci v zákrutách by sa mohol menej nakláňať.
Tomáš Kelement
Opel Adam Jam 1,4 TWINPORT ECOTEC start/stop | |
Cena modelu Adam od (eur) | 9490 |
Cena test. verzie od (eur) | 11890 |
Motor | 1,4 TWINPORT ECOTEC |
Objem(cm3) | 1398 |
Výkon (kW(k)) | 64(88) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 |
Krútiaci moment (Nm) | 130 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 5,1 |
Spotreba v teste (l/100km) | 5,9 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 12,5 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 176 |
Prevodovka | 5 stupňová manuálna |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | bubnové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1135 |
Dĺžka (mm) | 3698 |
Rázvor náprav (mm) | 2311 |
Šírka (mm) | 1720 |
Výška (mm) | 1484 |
Základný objem kufra (l) | 170 |