SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Polícia radí motorkárom, ako sa vyhnúť tragickým nehodám

V tomto roku ešte na cestách nezahynul žiadny motocyklista. Pravdepodobne to súvisí s chladným počasím.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Miroslava Cibulková)

Motorkári zatiaľ nemali dosť príležitostí vyraziť na cesty.

"Minulý rok to však tak nebolo. Pri 345 nehodách motorkárov zomrelo 27 z nich, čím sa na počte usmrtených podieľali 9,1 percenta," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.

Motorkári sú zraniteľnejší

Po niekoľkých mesiacoch parkovania v garáži je dôležité pred prvou jazdou v novej sezóne skontrolovať technický stav motorky.

Najmä mladí, neskúsení vodiči by mali jazdiť mimoriadne opatrne, kým si osvoja potrebné zručnosti a návyky. Hanbou nie je vyskúšať si jazdu na veľkom parkovisku alebo odľahlom mieste, upozornila Baloghová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

"Po investícii do drahých strojov, by investícia do ochranného oblečenia a prilby mala byť samozrejmosťou," myslí si policajná hovorkyňa.

Motorkári majú oproti vodičom v autách nevýhodu. Sú zraniteľnejší, a pri páde im hrozia vážne zranenia či smrť. Kvalitnejšie ochranné prvky znižujú riziko poranení.

"Netreba zbytočne riskovať, aj pomalšou (predpísanou) jazdou sa dá dostať do plánovaného cieľa. Pred akýmkoľvek manévrom, napríklad predbiehaním, treba byť obzvlášť predvídavý, všímať si, či Vás vodič auta registruje vo svojom spätnom zrkadle. Nehovoriac o križovatkách. Nie každý vodič auta je tolerantný a uvoľní motorkárom časť svojho pruhu," informovala Baloghová.

Vodiči áut by mali byť k motorkárom tolerantnejší

Vodiči áut by si mali uvedomiť, že na cestách treba počítať aj s motorkármi. A tí sa zmestia aj tam, kde autá nie.

SkryťVypnúť reklamu

Dôležité je sledovať spätné zrkadlá a situáciu okolo auta, pretože motorkári jazdia často vyššou ako povolenou rýchlosťou a ľahko ich môžete prehliadnuť.

Keďže sa motorky zmestia aj tam, kde autá nie, neraz to motocyklisti využívajú na kľučkovanie medzi autami v kolónach alebo pred križovatkami. Vodiči by nemali motorkárov blokovať alebo vytláčať. Mohlo by to skončiť zbytočnou haváriou.

Pri predchádzaní motorkárov treba dodržiavať bezpečný odstup. Každý manéver však treba robiť tak, aby nebol ohrozený nikto ďalší a nestala sa dopravná nehoda.

Poučte sa z chýb iných vodičov

"V praxi sa stretávame s prípadmi, keď vodič po nehode povie, že si pri vchádzaní na hlavnú cestu alebo odbočovaní, motorkára nevšimol," uviedla Baloghová.

SkryťVypnúť reklamu

Ako príklad môže slúžiť nehoda z minulého roka. V polovici septembra sa pri Kysuckom Novom Meste stala dopravná nehoda medzi Octaviou s 42-ročnou vodičkou a motocyklom s 61-ročným vodičom.

Vodička pri odbočovaní mimo cestu nedala prednosť motocyklu. Po havárii utrpel motorkár ťažké zranenia nezlučiteľné so životom.

01.jpg

Motorkári, ktorí mali šťastie a nehodu prežili podľa Baloghovej často priznajú, že do zákruty vošli prirýchlo, preto prešli do protismeru a keby tam stretli auto, už by tu neboli.

Podobný prípad sa stal koncom októbra v katastri Ladzian v okrese Krupina. Podvečer tam havaroval 67-ročný vodič Yamahy. Motocyklista pri prejazde ľavotočivou zákrutou zišiel z cesty vpravo a narazil do dopravného značenia. Zraneniam podľahol na mieste.

SkryťVypnúť reklamu

02.jpg

Na konci augusta 2012 vyhasli v seneckom okrese životy dvoch mladých motorkárov.

V katastri Kaplnej nezvládol 26-ročný motorkár na Honde CBR na mokrej ceste riadenie, zabalansoval a aj s 23-ročným spolujazdcom spadli a šmykli sa rovno pod protiidúci autobus.

03.jpg

"Vždy treba jazdiť podľa svojich schopností a zručností, prispôsobiť sa stavu cesty, počasiu i ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať. Nech môžeme na konci roka konštatovať, že účastníci cestnej premávky majú za sebou veľa kilometrov bez nehôd," dodala Baloghová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 011
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 680
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 021
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 969
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


22 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  2. Martin Borecky: Život je fajn
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  5. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  7. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 241
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 683
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 194
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 019
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 944
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 796
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 601
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu