Motorkári zatiaľ nemali dosť príležitostí vyraziť na cesty.
"Minulý rok to však tak nebolo. Pri 345 nehodách motorkárov zomrelo 27 z nich, čím sa na počte usmrtených podieľali 9,1 percenta," uviedla Denisa Baloghová, hovorkyňa policajného prezídia.
Motorkári sú zraniteľnejší
Po niekoľkých mesiacoch parkovania v garáži je dôležité pred prvou jazdou v novej sezóne skontrolovať technický stav motorky.
Najmä mladí, neskúsení vodiči by mali jazdiť mimoriadne opatrne, kým si osvoja potrebné zručnosti a návyky. Hanbou nie je vyskúšať si jazdu na veľkom parkovisku alebo odľahlom mieste, upozornila Baloghová.
"Po investícii do drahých strojov, by investícia do ochranného oblečenia a prilby mala byť samozrejmosťou," myslí si policajná hovorkyňa.
Motorkári majú oproti vodičom v autách nevýhodu. Sú zraniteľnejší, a pri páde im hrozia vážne zranenia či smrť. Kvalitnejšie ochranné prvky znižujú riziko poranení.
"Netreba zbytočne riskovať, aj pomalšou (predpísanou) jazdou sa dá dostať do plánovaného cieľa. Pred akýmkoľvek manévrom, napríklad predbiehaním, treba byť obzvlášť predvídavý, všímať si, či Vás vodič auta registruje vo svojom spätnom zrkadle. Nehovoriac o križovatkách. Nie každý vodič auta je tolerantný a uvoľní motorkárom časť svojho pruhu," informovala Baloghová.
Vodiči áut by mali byť k motorkárom tolerantnejší
Vodiči áut by si mali uvedomiť, že na cestách treba počítať aj s motorkármi. A tí sa zmestia aj tam, kde autá nie.
Dôležité je sledovať spätné zrkadlá a situáciu okolo auta, pretože motorkári jazdia často vyššou ako povolenou rýchlosťou a ľahko ich môžete prehliadnuť.
Keďže sa motorky zmestia aj tam, kde autá nie, neraz to motocyklisti využívajú na kľučkovanie medzi autami v kolónach alebo pred križovatkami. Vodiči by nemali motorkárov blokovať alebo vytláčať. Mohlo by to skončiť zbytočnou haváriou.
Pri predchádzaní motorkárov treba dodržiavať bezpečný odstup. Každý manéver však treba robiť tak, aby nebol ohrozený nikto ďalší a nestala sa dopravná nehoda.
Poučte sa z chýb iných vodičov
"V praxi sa stretávame s prípadmi, keď vodič po nehode povie, že si pri vchádzaní na hlavnú cestu alebo odbočovaní, motorkára nevšimol," uviedla Baloghová.
Ako príklad môže slúžiť nehoda z minulého roka. V polovici septembra sa pri Kysuckom Novom Meste stala dopravná nehoda medzi Octaviou s 42-ročnou vodičkou a motocyklom s 61-ročným vodičom.
Vodička pri odbočovaní mimo cestu nedala prednosť motocyklu. Po havárii utrpel motorkár ťažké zranenia nezlučiteľné so životom.
Motorkári, ktorí mali šťastie a nehodu prežili podľa Baloghovej často priznajú, že do zákruty vošli prirýchlo, preto prešli do protismeru a keby tam stretli auto, už by tu neboli.
Podobný prípad sa stal koncom októbra v katastri Ladzian v okrese Krupina. Podvečer tam havaroval 67-ročný vodič Yamahy. Motocyklista pri prejazde ľavotočivou zákrutou zišiel z cesty vpravo a narazil do dopravného značenia. Zraneniam podľahol na mieste.
Na konci augusta 2012 vyhasli v seneckom okrese životy dvoch mladých motorkárov.
V katastri Kaplnej nezvládol 26-ročný motorkár na Honde CBR na mokrej ceste riadenie, zabalansoval a aj s 23-ročným spolujazdcom spadli a šmykli sa rovno pod protiidúci autobus.
"Vždy treba jazdiť podľa svojich schopností a zručností, prispôsobiť sa stavu cesty, počasiu i ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať. Nech môžeme na konci roka konštatovať, že účastníci cestnej premávky majú za sebou veľa kilometrov bez nehôd," dodala Baloghová.