SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Za nemecké diaľnice majú platiť cudzinci

Nemecké cesty a diaľnice sú pre osobné autá zadarmo. Bavorská CSU to chce zmeniť.

Veľa peňazí pôjde aj do opráv po tohtoročných povodniach.Veľa peňazí pôjde aj do opráv po tohtoročných povodniach. (Zdroj: SITA/AP)

MNÍCHOV, BRATISLAVA. Bavorská CSU za to bojuje už roky. Chce spoplatniť nemecké cesty a diaľnice.

„Je to otázka času, ale príde to ako amen v kostole,“ povedal šéf konzervatívnej CSU Horst Seehofer začiatkom tohto roka. Teraz návrh nečakane spresnil. Platiť budú len zahraniční šoféri.

„Chcem mýto, ktoré nezaťaží nemeckých šoférov,“ povedal Seehofer pre Bild am Sonntag.

My platíme, oni nie

Fakty
Cestné poplatky
  • V Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Chorvátsku, Srbsku, Macedónsku, Grécku a Poľsku platíte mýto podľa prejdenej vzdialenosti,
  • Vo Švajčiarsku, Rakúsku, Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku, Slovensku a od 1.júla aj v Slovinsku si kupujete diaľničnú známku podľa času, ktorý v krajine strávite.

Odborníci hovoria, že nemecké cesty a diaľnice potrebujú opravu.

Podľa Inštitútu pre nemeckú ekonomiku v Kolíne nad Rýnom sa to týka 21 percent ciest a deviatich percent diaľnic.

Podľa automobilového klubu ADAC je v Nemecku zlá každá druhá cesta. Osobné autá za používanie nemeckých ciest neplatia. Na rozdiel od okolitých európskych krajín.

Seehofer to chce už dlho zmeniť.

„Nemci platia v 17 štátoch Európy za používanie ciest poplatok, mýto alebo iné poplatky. Myslím, že by aj Nemci mali žiadať od tých, čo používajú naše diaľnice, aby platili,“ povedal Seehofer.

Experti s ním nesúhlasia. Podľa automobilového klubu ADAC tvoria cudzinci na nemeckých cestách s výnimkou letných prázdnin len 5,2 percenta osobnej automobilovej dopravy.

Keďže väčšina z nich v Nemecku tankuje, tak sa cez daň z pohonných látok už teraz vo veľkom podieľajú na nákladoch na infraštruktúru.

Seehoferovi viacerí vrátane automobilového klubu pripomínajú, že poplatky len pre cudzincov porušujú európske zákony, ktoré nepovoľujú iné zaobchádzanie s nemeckými šoférmi a vodičmi z členských štátov Únie.

To Seehofera hnevá a žiada zmeniť európske zákony, ak to bude nutné.

Kancelárka je proti

Zatiaľ sa však bavorskému premiérovi a jeho strane nedarí presadiť návrh ani doma.

Nemecká kancelárka a šéfka koaličnej CDU Angela Merkelová je proti diaľničným poplatkom. Pre Nemcov i pre cudzincov.

Pred septembrovými parlamentnými voľbami preto CSU pritvrdila. Bez dane pre osobné autá nepodpíše koaličnú zmluvu.

„CSU to pri tejto téme myslí vážne. Mýto pre osobné autá musí byť súčasťou vládneho programu na ďalšie štyri roky,“ povedal pre denník Die Welt.

Experti hovoria, že nemecká doprava nepotrebuje viac peňazí. Už teraz platia šoféri do štátnej pokladnice 53 miliárd eur ročne. Či je to daň z motorového vozidla, daň z pohonných látok, či mýto pre nákladné autá.

Na údržbu však ide len 17 miliárd eur. Zmeniť preto treba spôsob prerozdelenia peňazí.

„Je najvyšší čas, aby kancelárka Merkelová ukončila nezmyselnú diskusiu o zavedení poplatkov,“ povedal prezident ADAC Peter Meyer.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 163
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 924
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 711
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 288
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 759
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 131
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 764
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 401
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 321
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 765
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Monika Jankovská odchádza z výsluchu na NAKA v Nitre.

Bývalá štátna tajomníčka začala spolupracovať s vyšetrovateľmi koncom októbra.

4 h
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

17 h
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Echo covidového summitu

Peter Schutz

Prečo únia nekúpi od Pfizeru patent zostáva záhadou.

5 h