SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Za nemecké diaľnice majú platiť cudzinci

Nemecké cesty a diaľnice sú pre osobné autá zadarmo. Bavorská CSU to chce zmeniť.

Veľa peňazí pôjde aj do opráv po tohtoročných povodniach.Veľa peňazí pôjde aj do opráv po tohtoročných povodniach. (Zdroj: SITA/AP)

MNÍCHOV, BRATISLAVA. Bavorská CSU za to bojuje už roky. Chce spoplatniť nemecké cesty a diaľnice.

„Je to otázka času, ale príde to ako amen v kostole,“ povedal šéf konzervatívnej CSU Horst Seehofer začiatkom tohto roka. Teraz návrh nečakane spresnil. Platiť budú len zahraniční šoféri.

„Chcem mýto, ktoré nezaťaží nemeckých šoférov,“ povedal Seehofer pre Bild am Sonntag.

My platíme, oni nie

Fakty
Cestné poplatky
  • V Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Chorvátsku, Srbsku, Macedónsku, Grécku a Poľsku platíte mýto podľa prejdenej vzdialenosti,
  • Vo Švajčiarsku, Rakúsku, Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku, Slovensku a od 1.júla aj v Slovinsku si kupujete diaľničnú známku podľa času, ktorý v krajine strávite.

Odborníci hovoria, že nemecké cesty a diaľnice potrebujú opravu.

Podľa Inštitútu pre nemeckú ekonomiku v Kolíne nad Rýnom sa to týka 21 percent ciest a deviatich percent diaľnic.

Podľa automobilového klubu ADAC je v Nemecku zlá každá druhá cesta. Osobné autá za používanie nemeckých ciest neplatia. Na rozdiel od okolitých európskych krajín.

Seehofer to chce už dlho zmeniť.

„Nemci platia v 17 štátoch Európy za používanie ciest poplatok, mýto alebo iné poplatky. Myslím, že by aj Nemci mali žiadať od tých, čo používajú naše diaľnice, aby platili,“ povedal Seehofer.

Experti s ním nesúhlasia. Podľa automobilového klubu ADAC tvoria cudzinci na nemeckých cestách s výnimkou letných prázdnin len 5,2 percenta osobnej automobilovej dopravy.

Keďže väčšina z nich v Nemecku tankuje, tak sa cez daň z pohonných látok už teraz vo veľkom podieľajú na nákladoch na infraštruktúru.

Seehoferovi viacerí vrátane automobilového klubu pripomínajú, že poplatky len pre cudzincov porušujú európske zákony, ktoré nepovoľujú iné zaobchádzanie s nemeckými šoférmi a vodičmi z členských štátov Únie.

To Seehofera hnevá a žiada zmeniť európske zákony, ak to bude nutné.

Kancelárka je proti

Zatiaľ sa však bavorskému premiérovi a jeho strane nedarí presadiť návrh ani doma.

Nemecká kancelárka a šéfka koaličnej CDU Angela Merkelová je proti diaľničným poplatkom. Pre Nemcov i pre cudzincov.

Pred septembrovými parlamentnými voľbami preto CSU pritvrdila. Bez dane pre osobné autá nepodpíše koaličnú zmluvu.

„CSU to pri tejto téme myslí vážne. Mýto pre osobné autá musí byť súčasťou vládneho programu na ďalšie štyri roky,“ povedal pre denník Die Welt.

Experti hovoria, že nemecká doprava nepotrebuje viac peňazí. Už teraz platia šoféri do štátnej pokladnice 53 miliárd eur ročne. Či je to daň z motorového vozidla, daň z pohonných látok, či mýto pre nákladné autá.

Na údržbu však ide len 17 miliárd eur. Zmeniť preto treba spôsob prerozdelenia peňazí.

„Je najvyšší čas, aby kancelárka Merkelová ukončila nezmyselnú diskusiu o zavedení poplatkov,“ povedal prezident ADAC Peter Meyer.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  2. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  5. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  2. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  3. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  6. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  8. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  9. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  10. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 055
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 232
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 698
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 633
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 381
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 017
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 482
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 430
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 426
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 646
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Andrej Kiska.

Ukážka z knihy Andreja Kisku Prezident - Dvadsať dní na prežitie exkluzívne v denníku SME.


Andrej Kiska a 1 ďalší 2 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Ako postupovalo vyšetrovanie NAKA.


a 2 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 13 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  2. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  3. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné.
  4. Ladislav Boršoš: Valloslava/nahlas…
  5. Denis Jánošík: Nevidiaci a slabozraký
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  8. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  1. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 882
  2. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 290
  3. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 799
  4. Peter Chudý: Ako sa zbaviť redaktorky Denníka N, Moniky Tódovej? Alebo hrozí jej zákaz činnosti výkonu povolania? 3 155
  5. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 2 902
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal 2 827
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 252
  8. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 242
  1. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  2. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  3. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  4. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  5. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  6. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  7. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu