Za nemecké diaľnice majú platiť cudzinci

Nemecké cesty a diaľnice sú pre osobné autá zadarmo. Bavorská CSU to chce zmeniť.

Veľa peňazí pôjde aj do opráv po tohtoročných povodniach.(Zdroj: SITA/AP)

MNÍCHOV, BRATISLAVA. Bavorská CSU za to bojuje už roky. Chce spoplatniť nemecké cesty a diaľnice.

„Je to otázka času, ale príde to ako amen v kostole,“ povedal šéf konzervatívnej CSU Horst Seehofer začiatkom tohto roka. Teraz návrh nečakane spresnil. Platiť budú len zahraniční šoféri.

„Chcem mýto, ktoré nezaťaží nemeckých šoférov,“ povedal Seehofer pre Bild am Sonntag.

My platíme, oni nie

Fakty
Cestné poplatky
  • V Portugalsku, Španielsku, Francúzsku, Taliansku, Chorvátsku, Srbsku, Macedónsku, Grécku a Poľsku platíte mýto podľa prejdenej vzdialenosti,
  • Vo Švajčiarsku, Rakúsku, Bulharsku, Rumunsku, Maďarsku, Slovensku a od 1.júla aj v Slovinsku si kupujete diaľničnú známku podľa času, ktorý v krajine strávite.

Odborníci hovoria, že nemecké cesty a diaľnice potrebujú opravu.

Podľa Inštitútu pre nemeckú ekonomiku v Kolíne nad Rýnom sa to týka 21 percent ciest a deviatich percent diaľnic.

Podľa automobilového klubu ADAC je v Nemecku zlá každá druhá cesta. Osobné autá za používanie nemeckých ciest neplatia. Na rozdiel od okolitých európskych krajín.

Seehofer to chce už dlho zmeniť.

„Nemci platia v 17 štátoch Európy za používanie ciest poplatok, mýto alebo iné poplatky. Myslím, že by aj Nemci mali žiadať od tých, čo používajú naše diaľnice, aby platili,“ povedal Seehofer.

Experti s ním nesúhlasia. Podľa automobilového klubu ADAC tvoria cudzinci na nemeckých cestách s výnimkou letných prázdnin len 5,2 percenta osobnej automobilovej dopravy.

Keďže väčšina z nich v Nemecku tankuje, tak sa cez daň z pohonných látok už teraz vo veľkom podieľajú na nákladoch na infraštruktúru.

Seehoferovi viacerí vrátane automobilového klubu pripomínajú, že poplatky len pre cudzincov porušujú európske zákony, ktoré nepovoľujú iné zaobchádzanie s nemeckými šoférmi a vodičmi z členských štátov Únie.

To Seehofera hnevá a žiada zmeniť európske zákony, ak to bude nutné.

Kancelárka je proti

Zatiaľ sa však bavorskému premiérovi a jeho strane nedarí presadiť návrh ani doma.

Nemecká kancelárka a šéfka koaličnej CDU Angela Merkelová je proti diaľničným poplatkom. Pre Nemcov i pre cudzincov.

Pred septembrovými parlamentnými voľbami preto CSU pritvrdila. Bez dane pre osobné autá nepodpíše koaličnú zmluvu.

„CSU to pri tejto téme myslí vážne. Mýto pre osobné autá musí byť súčasťou vládneho programu na ďalšie štyri roky,“ povedal pre denník Die Welt.

Experti hovoria, že nemecká doprava nepotrebuje viac peňazí. Už teraz platia šoféri do štátnej pokladnice 53 miliárd eur ročne. Či je to daň z motorového vozidla, daň z pohonných látok, či mýto pre nákladné autá.

Na údržbu však ide len 17 miliárd eur. Zmeniť preto treba spôsob prerozdelenia peňazí.

„Je najvyšší čas, aby kancelárka Merkelová ukončila nezmyselnú diskusiu o zavedení poplatkov,“ povedal prezident ADAC Peter Meyer.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 468
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 3 870
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 088
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 780
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 485
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 531
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 518
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 364
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 345
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 992

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Robert Roth: Označili ma za potetovaného feťáka. Ako to mám vysvetliť dcére?

Film Nina hovorí o rozvode, v úlohe rodiča hrá on.

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KULTÚRA

Rodičia zlyhávajú a vinia dieťa. Film Nina je drsnejší ako horor

Nový slovenský film sa nechce páčiť.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.