SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Naftové Porsche Cayenne jazdí hravo pod desať litrov

Slovenské cesty nie sú na tom najhoršie, lebo v zapadnutých mestečkách Ukrajiny muselo ísť aj terénne Porsche krokom.

Mesto Kolomya na západe Ukrajiny ukazuje, kde ešte môžu klesnúť naše cesty. V uliciach sme museli ísť aj na terénnych pneumatikách veľmi pomaly. Na istom úseku sme prešli za hodinu sotva 30 kilometrov.Mesto Kolomya na západe Ukrajiny ukazuje, kde ešte môžu klesnúť naše cesty. V uliciach sme museli ísť aj na terénnych pneumatikách veľmi pomaly. Na istom úseku sme prešli za hodinu sotva 30 kilometrov. (Zdroj: Frank Ratering - Porsche)

KIŠIŇOV, BUKOVEL. Prvá skutočná časť testu začala naštartovaním naftových osemvalcov v Kišiňove a presunom do miestneho Porsche centra na štart etapy.

Mimochodom, v Moldavsku predajú ročne okolo 70 Porsche. Zvláštne však je, ako technici vyladili zvuk výfuku naftového osemvalca tak, že znie veľmi benzínovo.

Inak povedané, pri osemvalci tohto kalibru sú všetky nedostatky dieselového motora potlačené do úzadia. Bez straty komfortu a získaním veľkého krútiaceho momentu má vyniknúť spotreba.

Preto organizátor zapečatil nádrže a ako jeden z cieľov prvej skoro päťstokilometrovej etapy stanovil dosiahnutie nízkej spotreby. Zároveň sme na prvých 278 kilometrov po ukrajinské hranice dostali pomerne šibeničné 3 hodiny.

nadrz2.jpg

To znamenalo jazdu bez zastávok a v pomerne svižnom tempe. Po úvodných dvadsiatich kilometroch sme sa dostali na dvojprúdovú cestu prvej triedy, ktorá mala krivý povrch, ale bola bez výtlkov a s výnimkou záveru v podstate bez dedín.

Akurát po krajniciach sa pohybovali traktory, kone a kravy. V aute s pneumatickým pružením a komfortnými sedadlami nebol problém prekonať krivoľakú cestu a v priamom prenose sme pocítili istú výhodu tohto modelu.

Paradoxne, koľko majiteľov takto využíva svoj Cayanne? Pritom jeho potenciál v absorbovaní zlých ciest podvozkom je obrovský.

krava2.jpg

V komfortnom režime sa Porsche trochu hojdalo a podstatne lepšie jazdilo v športovom režime podvozka, čo bolo dané aj vysokými terénnymi pneumatikami.

Dokonca aj manuálna voľba prevodového stupňa bola lepším riešením, pretože pri dobiehaní kamióna a práci s plynom pred predbehnutím poskytoval zaradený stupeň lepšiu spätnú väzbu.

Automat aj pri miernejšej reakcii podradil, akoby nechcel úplne využiť obrovský krútiaci moment. A práve o krútiaci moment sme sa chceli opierať pri svižnej jazde na spotrebu.

V prvej časti etapy po ukrajinskú hranicu dosiahol kolega spotrebu 9,2 l/100 kilometrov. Minimálne liter majú na svedomí pneumatiky do terénu. Niektorí konkurenti si ich doslova prehustili, my sme ostali na pôvodných tlakoch.

Moldavsko2.jpg

Na hraniciach ako za starých čias

Prechod hraníc z Moldavska do Ukrajiny nám pripomenul časy dávno minulé, lebo na čakanie sme si už dávno odvykli. A tiež sme zistili, že pravidlá určuje colník určuje.

Na druhej strane sa 1,5 hodinovému zdržaniu na hraniciach nečudujeme, pretože asi niet dráždivejšieho auta na vstup do krajiny, než je Porsche Cayenne.

Nepatrí sa ohovárať nášho východného suseda, lebo aj na colnici boli ku nám veľmi priateľskí a dokonca sme mohli počas státia ísť na toaletu pre turistov.

Stačí však vstúpiť do betónového krytu a zrazu zistíte, že vám už netreba. Napokon sme ukázali všetky "bumášky" a nastúpili na druhú časť meranej etapy do lyžiarskeho strediska Bukovel.

Po pár kilometroch sa celkom slušné cesty, na ktoré sme si zvykli v Moldavsku, zmenili na podstatne horšie.

Na ostávajúcich 202 kilometrov do časovej kontroly dal organizátor 3 hodiny a 45 minút, čo sa nám po skúsenosti s rovnými cestami v Moldave zdalo cez hlavu.

Po prvej tretine jazdy sme sa aj v niektorom ukrajinskom mestečku pristavili na čerpacej stanici s cieľom spoznať bližšie miestnych a dať si kávu.

burka2.jpg

Aj počas prietrže mračien sme auto odstavili na krajnici, pretože nebolo vidieť ozaj hlboké výtlky zaplnené vodou. To sme však netušili, že nás čaká najhoršia časť cesty.

Výtlky nemali tak ostré hrany ako tie naše jarné, avšak cesty boli krivé a jamy hlboké aj na veľké koleso Porsche. Pri jazde krokom sme vedeli, že časovú kontrolu nestihneme a na konto sme si pripísali dvadsať trestných minút.

Sme však bohatší o poznanie, že Cayenne zvláda diery bez rázov v riadení a cena auta sa prejavila aj v kvalite jazdy po necestách.

Okrem toho je jasné, že naše cesty majú ešte kde klesnúť a nie sme na tom najhoršie. Áno, nemusíme si za etalón porovnávania zvoliť Ukrajinu, no keby sa tak stalo v prípade lyžiarskeho strediska Bukovel asi by sme sa aj hanbili.

Pred Bukovelom nastala citeľná zmena a my sme sa ocitli v centre výstavby supermoderných hotelov a penziónov v jednotnom architektonickom štýle.

Každý tankoval zodpovedne

Posádky dotankovali v cieli prvej etapy na čerpacej stanici pred Bukovelom autá opäť doplna až po okraj nádrže. Podľa pravidiel však ani jedna z posádok nedotankovala svoje auto, ale načerpala naftu inej posádke.

Takto sa organizátor postaral o poctivé doplnenie paliva, pretože každý súťažiaci chcel konkurentom naozaj dopriať.

Na 498 kilometrovej meranej etape si najlepšie posádky vystačili s približne 40 litrami nafty. Jazdili však s vypnutou klimatizáciou, prelepenými medzerami na kapote a auto na zastávkach a hraniciach tlačili.

tankovanie2.jpg

Posádka Slovenského Porsche Cayenne si jazdu užila, pretože sme cestovali so zapnutou klimatizáciou a bez špeciálnych trikov.

Pre naše kochanie sa na začiatku etapy, pauzu v daždi a oddych na káve sme museli na konci výrazne zrýchliť. V cieli nám poľskí kamaráti vtlačili do nádrže až 50 litrov.

Pozoruhodná cesta z Moldavska na Ukrajinu vyšvihla spotrebu na takmer 10 litrov a palubný počítač nám ukazoval 9,6 litra na 100 kilometrov. Prvé tankovanie pred zapečatením nádrže robil organizátor súťaže.

konkurencia2.jpg

V lyžiarskom stredisku Bukovel ostávame dve noci, pretože po okolitých horách je pripravený offroadový okruh so záverečným trialom.

Dobré vyhliadky na ľahký prechod terénom však začal komplikovať dážď. Podľa vozidlového parku v Bukoveli je každému jasné, že terénne auto je pre tunajších obyvateľov základná potreba.

Je jedno, či to je Niva, UAZ v najrôznejších podobách alebo Nissan Patrol. Akurát podľa obutia a terénnej výbavy súdime, že podmienky tu nebudú ľahké.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Dodajte vašej pokožke šťavu
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 897
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 364
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 888
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 2 050
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 764
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 062
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 030
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


5 h
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan

Blogy SME

  1. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
  2. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  3. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
  4. Zuzana Ferencová : Podunajská škola a jej nazeranie na krajinu
  5. Ivan Mlynár: Transformácia spoločnosti, akú nepredpokladal a nechcel ani volič Smeru
  6. Ján Valchár: AKo Rusi nedobyli Mesiac
  7. Peter Svoreň: Banka Intesa Sanpaolo zaujala výbornými výsledkami
  8. Ladislav Halász: Selektívne križiacke ťaženie pána Moňoka
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 193
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 872
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 946
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 729
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 463
  6. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 232
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 052
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 785
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu