LE MANS, LE SARTHE. Kým pre svetové médiá bola včerajšia tragická nehoda čitateľsky a divácky príťažlivou senzáciou, milovníci motoršportu to vnímali veľmi citlivo a nepochybne to bolo cítiť aj na atmosfére pretekov.
Napohľad trochu prekvapujúco továrenský tím Aston Martin zo súťaže neodstúpil, pretože rodina zosnulého Allana Simonsena so to nepriala s odôvodnením:"Allan by bol pretekal až do konca".
Večer sme pešo prešli až na miesto nehody v zákrute Tertre Rouge, kde sa stala nehoda paradoxne na výjazde zo zákruty.
V tomto mieste sa základný pretekársky okruh spája s cestou, po ktorej sa Le Mans podľa tradície jazdí už desaťročia.
Samotná zákruta je pre prípad výletu mimo trať vybavená štrkovou zónou a bariérami z pneumatík, pretože sem jazdci vchádzajú pomerne vo vysokej rýchlosti.
V Tertre Rouge sa mení asfalt
Aston Martin Vantage GTE s Allanom Simonsenom pri výjazde mimo ideálnej stopy naznačil krátky pretáčavý šmyk, avšak v zápätí chytil bleskurýchlu reakciu do opačnej strany a stranou vodiča nabúral do zvodidiel.
Allan McNish, ktorý štartuje v Le Mans štrnásty krát a dva krát bol členom víťazného tímu o zákrute Tertre Rouge hovorí: "Je to pomerne rýchla zákruta, ktorú prechádzam na štvrtý prevodový stupeň.
Vo výjazde zo zákruty opúšťame klasický okruh a vychádzame na cestu. Mení sa asfalt aj priľnavosť". McNish považuje zákrutu a jej výjazd za extrémne dôležitú pre nasledujúcu dlhánsku rovinku Mulsanne.
Ďalší Aston opakoval scenár prvej nehody
Priaznivci motorizmu pri skrížených dánskych vlajkách na oplotení okruhu stále diskutujú o tom, čo sa tu mohlo stať.
Polemiku ešte umocnilo ráno, keď približne o pol desiatej havaroval navlas podobným spôsobom na výjazde zo zákruty druhý Aston Martin toho istého tímu s Fredericom Makowieckim za volantom.
Opäť boli preteky pre opravu zvodidiel a odstránenie auta prerušené jazdou za safety car. Čas jazdy za bezpečnostným vozidlom prekročil päť hodín a tiež rekord vrámci Le Mans.
Spoločným menovateľom nehôd bolo tiež počasie, pretože sa stali krátko po začiatku mrholenia. Do jedenástej predpoludním niekoľkokrát začalo pršať a hneď potom trať vyschla.
V tíme Aston Martin Racing si zrejme oslavu storočnice automobilky predstavovali úplne inak. Televízie dookola opakovali zábery na zaslzené oči mechanikov. Jedinou vzdpruhou pre nich bolo aspoň to, že Frederic Makowiecki vyviazol bez zranení.
Toyota hrá na vytrvalosť
Pokojnej noci predchádzali naozaj krásne a tesné súboje najmä v kategóriách cestovných automobilov GTE PRO a GTE AM. V boji o prvenstvo boli naoko karty rozdané, pretože na prvých troch miestach krúžili Audi a za nimi dve Toyoty s konštatným odstupom.
Pred súmrakom sme sa posunuli za šikanu Dunlop, v ktorej po prudkom spomalení strácajú prítlak autá kategórie LM P1. Z rýchlosti omkolo 290 kilometrov za hodinu zabrzdia až na úroveň prvého prevodového stupňa.
Na jeho opätovné získane späť akcelerujú a vchádzajú cez pravú zákrutu s "hupom" do ďalšej šikany s prvou ľavou zákrutou.
"Na tejto pomerne veľkej nerovnosti nesmiete zablokovať kolesá," upozorňuje Allan McNish.
Práve tu sme boli svedkami postupu Toyoty na druhé a tretie miesto, kedy sa pred číslom na boku auta rozsvietili dve a tri červené svetlá symbolizujúce aktuálne poradie v triede a v tomto prípade aj celkové priebežné miesto.
Audi sa prepadli pre problém s alternátorom a drobnú nehodu. Celú noc a aj napriek dramatickému ránu, kedy aj Toyota aj Audi občas vyleteli mimo trať, sa na poradí nič vážne nemení.
Dve hodiny pred koncom pretekov je v čele Audi a za ním Toyota a po stíhacej jazde už na treťom mieste Audi.