Obetí havárii je u nás najmenej v histórii, polícia sa chváli

Policajti sú presvedčení, že k najmenej tragickému polroku pomohli najmä hliadky.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Slovenské cesty sú najbezpečnejšie od roku 1966, odkedy policajti zbierajú dopravné štatistické údaje.

Za prvých šesť mesiacov tohto roka na nich zahynulo 77 ľudí, čo je až o 62 menej ako v dosiaľ najpriaznivejších rokoch.

V období 2010 až 2012 zomrelo počas prvého polroku zhodne po 139 ľudí.

Výrazne klesol aj počet ťažko zranených, počty ľahko zranených a dopravných nehôd zostali zhruba na vlaňajšej úrovni.

Klesal aj počet havárií pod vplyvom alkoholu, namiesto vlaňajších 826 ich policajti riešili 732.

Polícia napriek tomu každý mesiac zadrží asi päťsto vodičov s viac ako promile alkoholu v dychu, za čo hrozí až ročné väzenie.

Pomáhajú a chránia

Jasný dôvod, ktorým sa dá veľký úbytok obetí vysvetliť, policajti, ministerskí úradníci ani odborníci neponúkajú.

„Je za tým kombinácia dlhej zimy a zlého stavu ciest, pre ktoré jazdili vodiči pomalšie, aj väčšieho počtu policajtov na cestách,“ myslí si dopravný expert Jozef Drahovský.

Vodiči podľa neho jazdili menej a opatrnejšie, v ekonomickej kríze nechcú dávať peniaze aj na opravu auta.

Menej obetí je aj medzi motorkármi a cyklistami, ktorí dlho pre počasie na cesty nevyrazili. Kým vlani počas prvého polroku zahynulo trinásť cyklistov a desať motorkárov, tento rok prišli o život na bicykli traja ľudia a na motorke piati.

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel pripúšťa vplyv počasia, nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj väčšej disciplinovanosti vodičov.

„Majoritný podiel má nespochybniteľne polícia,“ tvrdí. Tá podľa neho začala vysielať na cesty viac hliadok, a to najmä na nehodové úseky.

Budovanie a opravovanie infraštruktúry zdôrazňuje aj ministerstvo dopravy. „Koncom minulého roka sme otvorili druhý jazdný pás na diaľničnom úseku Jablonov – Studenec, začiatkom roka aj druhú etapu obchvatu Galanty,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa.

K zvýšeniu bezpečnosti dopravy však podľa neho prispel najmä projekt znižovania rizík na cestách I. triedy.

„Modernizujú sa cesty, osádzajú plašiče zveri, inštalujú geomreže, pridávajú sa nové odbočovacie pruhy,“ vymenúva.

Dôležitou súčasťou projektu je aj odstraňovanie vyjazdených koľají na cestách.

„Za mokra sa takéto koľaje podieľajú na nehodovosti až 40 percentami. Ich odstránením dochádza vo všeobecnosti k zníženiu nehodovosti až o 15 percent,“ tvrdí Kóňa.

Cestám odľahčia kamery

Za celý vlaňajší rok zahynulo na našich cestách 296 ľudí, čo bol zatiaľ najmenej tragický rok. Ešte v roku 2007 to bolo 627 obetí, v dosiaľ najhoršom roku 1998 prišlo pri haváriách o život dokonca až 819 ľudí.

Slovensko sa Európskej únii zaviazalo, že do roku 2020 zníži počet obetí pod 172.

„Veľa si sľubujeme najmä od zavedenia objektívnej zodpovednosti do praxe,“ hovorí Ábel.

Tento inštitút má umožniť, aby sa závažné priestupky vodičov nahrávali kamerami a automatický systém by majiteľom áut rovno posielal pokuty.

„Pilotný projekt plánujeme na rok 2015, plná prevádzka by mala byť spustená od roku 2017.“

Aj vodiči už hlásia cestných pirátov

Na cestách je nás viac, vysvetľuje menej mŕtvych viceprezident polície ĽUBOMÍR ÁBEL.

Čím si vysvetľujete výrazný pokles obetí nehôd?

„Najdôležitejšie je nastavenie systému, ktoré sa začalo prijatím moderného zákona o cestnej premávke v roku 2009. Ďalšia podstatná vec je, že do dopravno-bezpečnostných akcií zapájame okrem dopravnej polície čoraz viac aj poriadkovú, železničnú, mýtnu či hraničnú políciu. Na cestách je viac policajtov.“

Prečo nastal práve teraz taký skok?

„Postupný pokles zaznamenávame už od roku 2009, ale chvíľu trvá, kým sa systémové zmeny prejavia. Zlepšujú sa aj čiastkové veci, naši dopravní inžinieri odosielajú tisíce podnetov správcom ciest na zmenu značenia či stavu ciest. Už máme zmapované poškodenia ciest na celom Slovensku.“

Veľmi dobre sa vyvíjal už prvý štvrťrok. Jazdili vodiči počas dlhej zimy a na zlých cestách opatrnejšie?

„Vplyv malo aj počasie, ale v druhom polroku už kalamitu nemáme a čísla sa ďalej zlepšujú. Polícia však dosiahla, že sa podstatne spomalila doprava na nehodových úsekoch, kam sme velili policajné hliadky.“

Najviac ľudí zahynulo po prekročení rýchlosti. Mienite sa na rýchlosť zamerať?

„Rýchlosť je prioritou. Dôležitý je aj alkohol. Usmrtená bola pre alkohol tento polrok síce len jedna osoba, ale mesačne stále nafúka nad jedno promile, čo je trestný čin, až okolo päťsto vodičov.“

Ako sa prejavuje výstavba nových úsekov diaľnic?

„Na diaľniciach a rýchlostných cestách tento polrok nezahynula ani jedna osoba, ide naozaj o najbezpečnejšie cesty. Navyše zvyšujú bezpečnosť aj na okolitých cestách, čo vidno na cestách v okolí nového úseku R1 pri Nitre.“

Zvyšuje sa aj disciplína vodičov?

„Nemáme toľko cestných pirátov, už nie je bežné, že si právo prednostnej jazdy vynucujú vodiči so silnými autami. Pozitívne je, že aj samotní vodiči viac oznamujú pirátov a že aj im záleží na bezpečnejších cestách.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Platbami kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  2. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  3. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Liek na obezitu v reklamách nenájdete
  1. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch
  2. Autokamery Mio a navigace teď s 3letou záruční dobou
  3. Move in immediately, if you feel like it
  4. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  5. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  10. Mio Spirit 7700 - autonavigace překvapuje super výbavou
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 846
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 14 524
  3. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 12 417
  4. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 10 082
  5. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 8 322
  6. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 653
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 640
  8. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 6 149
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 577
  10. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 475

Hlavné správy zo Sme.sk

PREŠOV KORZÁR

Obvineného kanadského profesora sa zastávali aj matky dievčat (fotogaléria)

Mušinka: Tento prípad nie je detská pornografia.

Autorská strana Beaty Balogovej

Hovorme ešte o vražde, nie o Ficovej mediálnej tyranii

Prečo Fico a Danko opisujú novinárov ako agresívnu brigádu.

AUTORSKÁ STRANA TOMA NICHOLSONA

Slovensko po Gorile: Politika je skorumpovaná a Penta vlastní vyznamné médiá

Nové dôkazy budú dôležité aj bez súdu.

ŠPORT

Slovenskí mladíci spoznali súperov v kvalifikácii o postup na ME vo futbale

Slovenská reprezentácia do 21 rokov je v skupine číslo 2.

Neprehliadnite tiež

Na viacerých úsekoch v Bratislave sa zdržíte v kolónach

Na úseku D1 od križovatky Senec až do Petržalky hlásia zdržanie až 50 minút.

Volkswagen čaká plodný rok 2019. Čo prinesie

Najočakávanejší je príchod nového radu elektromobilov.

Podcast Za volantom

Za volantom: Ako sa bude dariť autopriemyslu na Slovensku?

Svoj moderný závod nedávno otvoril Jaguar Land Rover.

Fiat Panda aj Jeep Wrangler v testoch Euro NCAP prepadli

Panda a Punto sú najhoršie hodnotenými autami v histórii testov.