Obetí havárii je u nás najmenej v histórii, polícia sa chváli

Policajti sú presvedčení, že k najmenej tragickému polroku pomohli najmä hliadky.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME)

BRATISLAVA. Slovenské cesty sú najbezpečnejšie od roku 1966, odkedy policajti zbierajú dopravné štatistické údaje.

Za prvých šesť mesiacov tohto roka na nich zahynulo 77 ľudí, čo je až o 62 menej ako v dosiaľ najpriaznivejších rokoch.

V období 2010 až 2012 zomrelo počas prvého polroku zhodne po 139 ľudí.

Výrazne klesol aj počet ťažko zranených, počty ľahko zranených a dopravných nehôd zostali zhruba na vlaňajšej úrovni.

Klesal aj počet havárií pod vplyvom alkoholu, namiesto vlaňajších 826 ich policajti riešili 732.

Polícia napriek tomu každý mesiac zadrží asi päťsto vodičov s viac ako promile alkoholu v dychu, za čo hrozí až ročné väzenie.

Pomáhajú a chránia

Jasný dôvod, ktorým sa dá veľký úbytok obetí vysvetliť, policajti, ministerskí úradníci ani odborníci neponúkajú.

„Je za tým kombinácia dlhej zimy a zlého stavu ciest, pre ktoré jazdili vodiči pomalšie, aj väčšieho počtu policajtov na cestách,“ myslí si dopravný expert Jozef Drahovský.

Vodiči podľa neho jazdili menej a opatrnejšie, v ekonomickej kríze nechcú dávať peniaze aj na opravu auta.

Menej obetí je aj medzi motorkármi a cyklistami, ktorí dlho pre počasie na cesty nevyrazili. Kým vlani počas prvého polroku zahynulo trinásť cyklistov a desať motorkárov, tento rok prišli o život na bicykli traja ľudia a na motorke piati.

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel pripúšťa vplyv počasia, nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj väčšej disciplinovanosti vodičov.

„Majoritný podiel má nespochybniteľne polícia,“ tvrdí. Tá podľa neho začala vysielať na cesty viac hliadok, a to najmä na nehodové úseky.

Budovanie a opravovanie infraštruktúry zdôrazňuje aj ministerstvo dopravy. „Koncom minulého roka sme otvorili druhý jazdný pás na diaľničnom úseku Jablonov – Studenec, začiatkom roka aj druhú etapu obchvatu Galanty,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa.

K zvýšeniu bezpečnosti dopravy však podľa neho prispel najmä projekt znižovania rizík na cestách I. triedy.

„Modernizujú sa cesty, osádzajú plašiče zveri, inštalujú geomreže, pridávajú sa nové odbočovacie pruhy,“ vymenúva.

Dôležitou súčasťou projektu je aj odstraňovanie vyjazdených koľají na cestách.

„Za mokra sa takéto koľaje podieľajú na nehodovosti až 40 percentami. Ich odstránením dochádza vo všeobecnosti k zníženiu nehodovosti až o 15 percent,“ tvrdí Kóňa.

Cestám odľahčia kamery

Za celý vlaňajší rok zahynulo na našich cestách 296 ľudí, čo bol zatiaľ najmenej tragický rok. Ešte v roku 2007 to bolo 627 obetí, v dosiaľ najhoršom roku 1998 prišlo pri haváriách o život dokonca až 819 ľudí.

Slovensko sa Európskej únii zaviazalo, že do roku 2020 zníži počet obetí pod 172.

„Veľa si sľubujeme najmä od zavedenia objektívnej zodpovednosti do praxe,“ hovorí Ábel.

Tento inštitút má umožniť, aby sa závažné priestupky vodičov nahrávali kamerami a automatický systém by majiteľom áut rovno posielal pokuty.

„Pilotný projekt plánujeme na rok 2015, plná prevádzka by mala byť spustená od roku 2017.“

Aj vodiči už hlásia cestných pirátov

Na cestách je nás viac, vysvetľuje menej mŕtvych viceprezident polície ĽUBOMÍR ÁBEL.

Čím si vysvetľujete výrazný pokles obetí nehôd?

„Najdôležitejšie je nastavenie systému, ktoré sa začalo prijatím moderného zákona o cestnej premávke v roku 2009. Ďalšia podstatná vec je, že do dopravno-bezpečnostných akcií zapájame okrem dopravnej polície čoraz viac aj poriadkovú, železničnú, mýtnu či hraničnú políciu. Na cestách je viac policajtov.“

Prečo nastal práve teraz taký skok?

„Postupný pokles zaznamenávame už od roku 2009, ale chvíľu trvá, kým sa systémové zmeny prejavia. Zlepšujú sa aj čiastkové veci, naši dopravní inžinieri odosielajú tisíce podnetov správcom ciest na zmenu značenia či stavu ciest. Už máme zmapované poškodenia ciest na celom Slovensku.“

Veľmi dobre sa vyvíjal už prvý štvrťrok. Jazdili vodiči počas dlhej zimy a na zlých cestách opatrnejšie?

„Vplyv malo aj počasie, ale v druhom polroku už kalamitu nemáme a čísla sa ďalej zlepšujú. Polícia však dosiahla, že sa podstatne spomalila doprava na nehodových úsekoch, kam sme velili policajné hliadky.“

Najviac ľudí zahynulo po prekročení rýchlosti. Mienite sa na rýchlosť zamerať?

„Rýchlosť je prioritou. Dôležitý je aj alkohol. Usmrtená bola pre alkohol tento polrok síce len jedna osoba, ale mesačne stále nafúka nad jedno promile, čo je trestný čin, až okolo päťsto vodičov.“

Ako sa prejavuje výstavba nových úsekov diaľnic?

„Na diaľniciach a rýchlostných cestách tento polrok nezahynula ani jedna osoba, ide naozaj o najbezpečnejšie cesty. Navyše zvyšujú bezpečnosť aj na okolitých cestách, čo vidno na cestách v okolí nového úseku R1 pri Nitre.“

Zvyšuje sa aj disciplína vodičov?

„Nemáme toľko cestných pirátov, už nie je bežné, že si právo prednostnej jazdy vynucujú vodiči so silnými autami. Pozitívne je, že aj samotní vodiči viac oznamujú pirátov a že aj im záleží na bezpečnejších cestách.“

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 024
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 817
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 939
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 643
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 136
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 101
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 961
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 598
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 146
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 672

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

EKONOMIKA

Ľudia v roamingu prestali šetriť. Svoje telefóny využívajú viac

V krajinách EÚ telefonujeme za rovnaké ceny ako doma.

AUTO

Doprava v Chorvátsku kolabuje, cestu blokujú kolóny a nehody

Skolabovala aj doprava na obchvate Záhrebu.

Neprehliadnite tiež

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.