BRATISLAVA. BMW i3 bude prvým sériovo produkovaným elektromobilom bavorskej automobilky, postavený úplne od základu vďaka projektu eDrive. Oficiálne odhalenie pripravuje BMW na 29. júla v americkom meste New York.
Automobil je postavený na platforme LifeDrive s prevažne hliníkovým šasi vystuženým polymérom s uhlíkovými vláknami – oficiálne CFRP (Carbon-fiber-reinforced polymer). Automobilka sa snažila usporiť na váhe kdekoľvek to len bolo možné a aj preto váži relatívne veľké vozidlo 1 195 kg.
Nízku váhu udržujú napríklad aj kované disky kolies z hliníkovej zliatiny, z ktorých každý váži len 7 kg. Pri vývoji bol kladený dôraz na to, aby aj tento model ponúkol ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy 50:50.
Aby to bolo možné, novovyvinutý elektrický motor, vážiaci len 50 kg, je umiestený v tesnej blízkosti zadnej poháňanej nápravy. Generuje maximálny výkon 125 kW (170 k) a konštantný krútiaci moment 250 Nm.
Elektromotor je s kolesami spojený prostredníctvom jednostupňovej prevodovky a z pokoja na rýchlosť 100 km/h sa dostane za približne sedem sekúnd, čo je podobné zrýchlenie ako ponúka napríklad Ford Fiesta ST.
Na „mestských“ 60 km/h zrýchli už za 3,5 sekundy. Maximálna rýchlosť v prípade tohto vozidla asi nebude najpodstatnejším údajom, no rýchlosť 150 km/h je aj napriek tomu zaujímavá.
Automobil s protismerne sa otvárajúcimi zadnými dverami (bez stredového stĺpika) žije a pohybuje sa vďaka centrálne umiestnenému akumulátoru (lithium-ion) a automobilka BMW si ho produkuje tiež sama. Modelu i3 umožní dojazd v rozsahu od 130 do 160 km v bežnom režime, ktorý môže ECO PRO režim natiahnuť o 12 % a o ďalších 12 % v režime ECO PRO +.
Ak by zákazníkovi ani takto rozšírený dojazd nestačil, môže si do vozidla doobjednať malý spaľovací, dvojvalcový motor BMW (pôvodne určený pre motocykle) s objemom 650 cm3 a výkonom 25 kW (34 k). Ten si svoje miesto našiel hneď vedľa elektromotora, nad zadnou nápravou. Pri jeho použití sa dojazd vozidla môže zvýšiť až na 300 km v štandardnom režime.
Aby BMW predišlo tomu, že s vozidlom ostanete niekde „visieť“, všetky predané autá prídu na trh spolu s balíkom 360° Electric a šofér v núdzi dostane náhradné vozidlo.
Bavorská automobilka zdôrazňuje, že žiadny iný model sa nemôže pochváliť takou rozsiahlou výmenou informácií medzi vozidlom, jeho vodičom a okolitým svetom. Všetky modely i3 dostanú aktívnu SIM kartu, ktorá sprístupní služby BMW ConnectedDrive, ako aj služby vedúce k posilneniu elektrickej mobility.
Zverejnené boli aj časy nabíjania. Klasická „nástenná“ nabíjačka oživí vybité batérie vozidla za približne osem hodín. Rýchlonabíjačka s výkonom 50 kW (!) doplní 80 % capacity akumulátorov už za 30 minút.