SME
Nedeľa, 26. marec, 2023 | Meniny má Emanuel
reklama

Ak sa motorkári tlačia v kolónach dopredu, zvyčajne porušujú predpisy

Keď sa u nás motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu, zvyčajne sa mu to toleruje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Oliver: "Pokiaľ viem, ako vodič motocykla smiem predbiehať rad stojacich vozidiel (napr. na semafore). Všimol som si ale, že niektorí vodiči ma slovne napádajú, prípadne mi schválne zablokujú priechod na začiatok kolóny. Čo sa dá v tomto prípade robiť?

Majú vodiči áut povinnosť stáť na nejakej strane vozovky? A v zápche na dvojprúdovej diaľnici? Musím autá predbiehať medzi dvoma pruhmi, prípadne je to možné legálne spraviť aj po pravej/ľavej krajnici?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Slovensku sa zvyčajne toleruje, ak sa motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu vozidiel. Či pred križovatkou, alebo v zápche.

Zvyčajne vtedy motorkár neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. A ani plynulosť. Zvyknúť si na takéto správanie sa sa ale v budúcnosti môže premávke ako takej vypomstiť.

Ak sa výraznejšie zvýši počet motoriek na cestách, tlačenie sa motoriek dopredu môže skončiť obmedzovaním plynulosti cestnej premávky. Nerešpektovanie vodorovného značenia a poradia príchodu k miestu spomalenia na ceste môže vyústiť v chaos. Zvýši sa nervozita vodičov a tým narastie aj riziko dopravnej nehody.

Vráťme sa ale späť do prítomnosti. Situácie, ktoré opísal Oliver, končia zvyčajne porušením dopravných pravidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazda po krajnici je povolená len v niektorých situáciách

Pre väčšinu vodičov (nielen áut, ale aj časti motoriek) platí, že zvyčajne krajnicu nesmú používať na jazdu. Môžete na ňu vojsť, ak je to potrebné na zastavenie alebo státie, alebo na obchádzanie či vyhýbanie sa prekážke.

Vodiči malých motoriek smú jazdiť po pravej krajnici kedykoľvek, ak tým neohrozia alebo neobmedzia pohyb chodcov.

Po krajnici smiete aj predchádzať. Ale len v prípade, ak predchádzate iné vozidlo sprava. Predchádzané vozidlo však musí odbočovať vľavo a nesmie byť pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

Akýkoľvek iný spôsob jazdy po krajnici môže skončiť pokutou až 300 eur a zákazom šoférovania až na dva roky.

Cez plnú čiaru sa nesmie predchádzať

Motorkári, ktorí využívajú "uličku" medzi stojacimi autami pred križovatkou alebo v stojacej kolóne, môžu porušiť ďalšie dopravné pravidlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sú jazdné pruhy oddelené plnou čiarou, nesmú cez ňu prechádzať. Nespĺňajú vtedy ani jednu z výnimiek, ktorá povoľuje prejdenie cez plnú čiaru (obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo vchádzanie na cestu).

Cez dvojitú čiaru môže vodič (aj motorky) dokonca prejsť len, keď obchádza, napríklad prekážku. Podľa predpisov však autá stojace v križovatke alebo v kolóne predchádzame a neobchádzame.

Niektoré jazdné pruhy sú však dostatočne široké, aby motorkári mohli predbehnúť kolónu áut bez prejdenia plnej čiary. Vyžaduje si to však dodržiavanie pravidiel aj zo strany vodičov stojacich áut.

Vodiči sú povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu, píše sa v zákone o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Predchádzanie v križovatke

Motorkári niekedy porušujú aj jedno z pravidiel predchádzania: "Vodič nesmie predchádzať, pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky."

Ak sa motorkár nedokáže zaradiť bezpečne pred prvé vozidlo kolóny ešte pred križovatkou, poruší pravidlo o predchádzaní. Nevzťahuje sa vtedy naňho pravidlo o súbežnej jazde, ak predbieha kolónu v tom istom jazdnom pruhu.

"Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu," uvádza zákon.

Taktiež treba mať na pamäti povinnosť zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla. Predchádzaný pritom nesmie brániť predchádzaniu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazdné pruhy len pre motorkárov neexistujú

Aj keď to motorkári neradi počúvajú, stav ciest a dopravné pravidlá zvyčajne neumožňujú "tlačenie sa" dopredu bez rizika porušenia dopravných pravidiel.

Jazdné pruhy sú prispôsobené tak, aby po nich mohli jazdiť nielen jednostopé ale aj dvojstopé vozidlá. Špeciálne pruhy len pre motocyklistov pritom nevznikajú.

Kým však polícia bude tolerovať spôsob jazdy motorkárov, ktorí využívajú to, že ich motorka je malá, úzka a má veľké zrýchlenie, pokút sa obávať nemusia.

Diaľničné nálepky pre motocykle?

Oliver: "Je nutné si kupovať diaľničnú nálepku pre motocykel? Pokiaľ áno, kde sa táto nálepka nalepuje aby sa predišlo jej poškodeniu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na Slovensku neplatí povinnosť označovať motocykle diaľničnou nálepkou. Za diaľnice platia len dvojstopé motorové vozidlá alebo jazdné súpravy.

Motorkári po našich diaľniciach a rýchlostných cestách môžu teda jazdiť zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Domáca verzia známych keksov vám zachutí na prvé zahryznutie
  2. Sodastream sa mení
  3. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  4. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  5. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  6. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  7. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  8. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 444
  2. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 5 106
  3. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 4 527
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 4 387
  5. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 3 481
  6. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 3 250
  7. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 688
  8. V malej obci na Kysuciach vyučujú s modernými technológiami 2 561
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kristína Pomothy

Psychologička Kristína Pomothy vraví, že naša kultúra sa odklonila od mystických zážitkov.


23. mar
Miralem Pjanič (vľavo) na MS v drese Bosny a Hercegoviny.

Džeko? Možno to bude znieť hlúpo, ale naozaj nebolo cítiť, že nehral.


8 h
Krojovaný pár víta prezidenta T.G.Masaryka na Morave v Čejkoviciach (1924).

Keď prišiel November, myslela som si, že sa vrátia názvy ulíc a budov po T. G. M.


20. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar

Neprehliadnite tiež

Nabíjanie na odpočívadle Čaradice. Ilustračné foto.

Cena stúpla najmä na verejných nabíjačkách.


23. mar
Renault Espace prvej generácie vyrobený v roku 1990 a piatej generácie z roku 2020.

Založil európsky segment MPV, dnes sa s ním lúčime.


Oliver Varchol 23. mar
Ford Explorer

Čoskoro sa vydá na cestu okolo sveta.


21. mar
Kia Niro HEV

Okrem dizajnu je už zaujímavejšia aj spotreba.


21. mar
reklama

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Hammelova rozprávka pre deti aj dospelých má 50 rokov
  2. Radovan Čipka: O dyskách trochu odborne I: Dyslexia
  3. Ján Valchár: Tak teda dobre, vy otravy
  4. Anna Miľanová: Svetový deň vody - nech je radšej každý deň...
  5. Štefan Vidlár: Manky doba
  6. Ján Škerko: Richard Sulík nie je len povalač vlád, ale najnovšie aj podrazák
  7. Rastislav Puchala: Táto republika je v háji
  8. Post Bellum SK: Ľudáci sa zbavili najprv židovských dievčat a mladých žien
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 9 023
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 687
  3. Ivan Bošňák: Menej Agresivity a viac Analytiky pani Kovačič Hanzelová 5 485
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 4 768
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 855
  6. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 361
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 125
  8. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 112
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu