Ak sa motorkári tlačia v kolónach dopredu, zvyčajne porušujú predpisy

Keď sa u nás motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu, zvyčajne sa mu to toleruje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Oliver: "Pokiaľ viem, ako vodič motocykla smiem predbiehať rad stojacich vozidiel (napr. na semafore). Všimol som si ale, že niektorí vodiči ma slovne napádajú, prípadne mi schválne zablokujú priechod na začiatok kolóny. Čo sa dá v tomto prípade robiť?

Majú vodiči áut povinnosť stáť na nejakej strane vozovky? A v zápche na dvojprúdovej diaľnici? Musím autá predbiehať medzi dvoma pruhmi, prípadne je to možné legálne spraviť aj po pravej/ľavej krajnici?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na Slovensku sa zvyčajne toleruje, ak sa motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu vozidiel. Či pred križovatkou, alebo v zápche.

Zvyčajne vtedy motorkár neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. A ani plynulosť. Zvyknúť si na takéto správanie sa sa ale v budúcnosti môže premávke ako takej vypomstiť.

Ak sa výraznejšie zvýši počet motoriek na cestách, tlačenie sa motoriek dopredu môže skončiť obmedzovaním plynulosti cestnej premávky. Nerešpektovanie vodorovného značenia a poradia príchodu k miestu spomalenia na ceste môže vyústiť v chaos. Zvýši sa nervozita vodičov a tým narastie aj riziko dopravnej nehody.

Vráťme sa ale späť do prítomnosti. Situácie, ktoré opísal Oliver, končia zvyčajne porušením dopravných pravidiel.

Jazda po krajnici je povolená len v niektorých situáciách

Pre väčšinu vodičov (nielen áut, ale aj časti motoriek) platí, že zvyčajne krajnicu nesmú používať na jazdu. Môžete na ňu vojsť, ak je to potrebné na zastavenie alebo státie, alebo na obchádzanie či vyhýbanie sa prekážke.

Vodiči malých motoriek smú jazdiť po pravej krajnici kedykoľvek, ak tým neohrozia alebo neobmedzia pohyb chodcov.

Po krajnici smiete aj predchádzať. Ale len v prípade, ak predchádzate iné vozidlo sprava. Predchádzané vozidlo však musí odbočovať vľavo a nesmie byť pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

Akýkoľvek iný spôsob jazdy po krajnici môže skončiť pokutou až 300 eur a zákazom šoférovania až na dva roky.

Cez plnú čiaru sa nesmie predchádzať

Motorkári, ktorí využívajú "uličku" medzi stojacimi autami pred križovatkou alebo v stojacej kolóne, môžu porušiť ďalšie dopravné pravidlo.

Ak sú jazdné pruhy oddelené plnou čiarou, nesmú cez ňu prechádzať. Nespĺňajú vtedy ani jednu z výnimiek, ktorá povoľuje prejdenie cez plnú čiaru (obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo vchádzanie na cestu).

Cez dvojitú čiaru môže vodič (aj motorky) dokonca prejsť len, keď obchádza, napríklad prekážku. Podľa predpisov však autá stojace v križovatke alebo v kolóne predchádzame a neobchádzame.

Niektoré jazdné pruhy sú však dostatočne široké, aby motorkári mohli predbehnúť kolónu áut bez prejdenia plnej čiary. Vyžaduje si to však dodržiavanie pravidiel aj zo strany vodičov stojacich áut.

Vodiči sú povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu, píše sa v zákone o cestnej premávke.

Predchádzanie v križovatke

Motorkári niekedy porušujú aj jedno z pravidiel predchádzania: "Vodič nesmie predchádzať, pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky."

Ak sa motorkár nedokáže zaradiť bezpečne pred prvé vozidlo kolóny ešte pred križovatkou, poruší pravidlo o predchádzaní. Nevzťahuje sa vtedy naňho pravidlo o súbežnej jazde, ak predbieha kolónu v tom istom jazdnom pruhu.

"Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu," uvádza zákon.

Taktiež treba mať na pamäti povinnosť zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla. Predchádzaný pritom nesmie brániť predchádzaniu.

Jazdné pruhy len pre motorkárov neexistujú

Aj keď to motorkári neradi počúvajú, stav ciest a dopravné pravidlá zvyčajne neumožňujú "tlačenie sa" dopredu bez rizika porušenia dopravných pravidiel.

Jazdné pruhy sú prispôsobené tak, aby po nich mohli jazdiť nielen jednostopé ale aj dvojstopé vozidlá. Špeciálne pruhy len pre motocyklistov pritom nevznikajú.

Kým však polícia bude tolerovať spôsob jazdy motorkárov, ktorí využívajú to, že ich motorka je malá, úzka a má veľké zrýchlenie, pokút sa obávať nemusia.

Diaľničné nálepky pre motocykle?

Oliver: "Je nutné si kupovať diaľničnú nálepku pre motocykel? Pokiaľ áno, kde sa táto nálepka nalepuje aby sa predišlo jej poškodeniu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na Slovensku neplatí povinnosť označovať motocykle diaľničnou nálepkou. Za diaľnice platia len dvojstopé motorové vozidlá alebo jazdné súpravy.

Motorkári po našich diaľniciach a rýchlostných cestách môžu teda jazdiť zadarmo.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  2. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  3. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  4. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  5. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  6. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  7. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  8. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  9. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  10. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 888
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 497
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 494
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 234
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 630
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 578
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 248
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 909
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 681
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 717

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Krajina, ktorá neexistuje, ale funguje. Vitajte v Náhornom Karabachu

Nad arménskou krajinou pri Náhornom Karabachu vedie supermoderná lanovka. A z nej vidíme aj kus histórie.

DOMOV

Kotlebov neúspešný kandidát si našiel cestu do parlamentu

Anton Čulen bude poslaneckým asistentom Natálie Grausovej.

KOMENTÁRE

Môže sa zo Slovenska stať slabý kus stáda pre Putina?

Slovensko neutečie pred nevyhnutnosťou viac investovať do armády.

AUTO

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie.

Neprehliadnite tiež

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.

Mercedesy sa budú vyrábať už aj v Rusku

Výroba má v novom závode neďaleko Moskvy odštartovať v roku 2019.

Autosalón Ženeva 2017: Pozrite si prehľad najočakávanejších noviniek

Vo svetovej premiére sa v Ženeve ukáže Honda Civic Type R, Seat Ibiza, Subaru XV, Suzuki Swift či Volkswagen Arteon.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop