SME
Štvrtok, 20. jún, 2019 | Meniny má Valéria

Ak sa motorkári tlačia v kolónach dopredu, zvyčajne porušujú predpisy

Keď sa u nás motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu, zvyčajne sa mu to toleruje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Oliver: "Pokiaľ viem, ako vodič motocykla smiem predbiehať rad stojacich vozidiel (napr. na semafore). Všimol som si ale, že niektorí vodiči ma slovne napádajú, prípadne mi schválne zablokujú priechod na začiatok kolóny. Čo sa dá v tomto prípade robiť?

Majú vodiči áut povinnosť stáť na nejakej strane vozovky? A v zápche na dvojprúdovej diaľnici? Musím autá predbiehať medzi dvoma pruhmi, prípadne je to možné legálne spraviť aj po pravej/ľavej krajnici?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Článok pokračuje pod video reklamou

Na Slovensku sa zvyčajne toleruje, ak sa motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu vozidiel. Či pred križovatkou, alebo v zápche.

Zvyčajne vtedy motorkár neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. A ani plynulosť. Zvyknúť si na takéto správanie sa sa ale v budúcnosti môže premávke ako takej vypomstiť.

Ak sa výraznejšie zvýši počet motoriek na cestách, tlačenie sa motoriek dopredu môže skončiť obmedzovaním plynulosti cestnej premávky. Nerešpektovanie vodorovného značenia a poradia príchodu k miestu spomalenia na ceste môže vyústiť v chaos. Zvýši sa nervozita vodičov a tým narastie aj riziko dopravnej nehody.

Vráťme sa ale späť do prítomnosti. Situácie, ktoré opísal Oliver, končia zvyčajne porušením dopravných pravidiel.

Jazda po krajnici je povolená len v niektorých situáciách

Pre väčšinu vodičov (nielen áut, ale aj časti motoriek) platí, že zvyčajne krajnicu nesmú používať na jazdu. Môžete na ňu vojsť, ak je to potrebné na zastavenie alebo státie, alebo na obchádzanie či vyhýbanie sa prekážke.

Vodiči malých motoriek smú jazdiť po pravej krajnici kedykoľvek, ak tým neohrozia alebo neobmedzia pohyb chodcov.

Po krajnici smiete aj predchádzať. Ale len v prípade, ak predchádzate iné vozidlo sprava. Predchádzané vozidlo však musí odbočovať vľavo a nesmie byť pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

Akýkoľvek iný spôsob jazdy po krajnici môže skončiť pokutou až 300 eur a zákazom šoférovania až na dva roky.

Cez plnú čiaru sa nesmie predchádzať

Motorkári, ktorí využívajú "uličku" medzi stojacimi autami pred križovatkou alebo v stojacej kolóne, môžu porušiť ďalšie dopravné pravidlo.

Ak sú jazdné pruhy oddelené plnou čiarou, nesmú cez ňu prechádzať. Nespĺňajú vtedy ani jednu z výnimiek, ktorá povoľuje prejdenie cez plnú čiaru (obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo vchádzanie na cestu).

Cez dvojitú čiaru môže vodič (aj motorky) dokonca prejsť len, keď obchádza, napríklad prekážku. Podľa predpisov však autá stojace v križovatke alebo v kolóne predchádzame a neobchádzame.

Niektoré jazdné pruhy sú však dostatočne široké, aby motorkári mohli predbehnúť kolónu áut bez prejdenia plnej čiary. Vyžaduje si to však dodržiavanie pravidiel aj zo strany vodičov stojacich áut.

Vodiči sú povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu, píše sa v zákone o cestnej premávke.

Predchádzanie v križovatke

Motorkári niekedy porušujú aj jedno z pravidiel predchádzania: "Vodič nesmie predchádzať, pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky."

Ak sa motorkár nedokáže zaradiť bezpečne pred prvé vozidlo kolóny ešte pred križovatkou, poruší pravidlo o predchádzaní. Nevzťahuje sa vtedy naňho pravidlo o súbežnej jazde, ak predbieha kolónu v tom istom jazdnom pruhu.

"Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu," uvádza zákon.

Taktiež treba mať na pamäti povinnosť zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla. Predchádzaný pritom nesmie brániť predchádzaniu.

Jazdné pruhy len pre motorkárov neexistujú

Aj keď to motorkári neradi počúvajú, stav ciest a dopravné pravidlá zvyčajne neumožňujú "tlačenie sa" dopredu bez rizika porušenia dopravných pravidiel.

Jazdné pruhy sú prispôsobené tak, aby po nich mohli jazdiť nielen jednostopé ale aj dvojstopé vozidlá. Špeciálne pruhy len pre motocyklistov pritom nevznikajú.

Kým však polícia bude tolerovať spôsob jazdy motorkárov, ktorí využívajú to, že ich motorka je malá, úzka a má veľké zrýchlenie, pokút sa obávať nemusia.

Diaľničné nálepky pre motocykle?

Oliver: "Je nutné si kupovať diaľničnú nálepku pre motocykel? Pokiaľ áno, kde sa táto nálepka nalepuje aby sa predišlo jej poškodeniu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na Slovensku neplatí povinnosť označovať motocykle diaľničnou nálepkou. Za diaľnice platia len dvojstopé motorové vozidlá alebo jazdné súpravy.

Motorkári po našich diaľniciach a rýchlostných cestách môžu teda jazdiť zadarmo.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prečo sa vekom menia chute? Kozí syr nám zachutí až pred tridsiatkou
  2. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  3. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  4. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  5. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  6. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy
  7. Keď ide o kožu
  8. Potešte vášho otca kvalitným čítaním
  9. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu
  10. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu?
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  2. OMV poskytuje perfektnú starostlivosť o vaše auto
  3. Tenisový turnaj o pohár dekana SvF STU 2019
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne.
  7. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  8. Založenie spoločnosti s.r.o. je výhodnejšie v ČR ako v SR
  9. Pod Vinicou - Perspektívne bývanie v Novom Meste
  10. Noerr has done it again!
  1. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 15 333
  2. Ak miestnosť vonia novotou, buďte opatrní 13 886
  3. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 13 245
  4. Vyberáte dovolenku podľa dĺžky letu? 13 123
  5. Potešte vášho otca kvalitným čítaním 9 915
  6. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 6 284
  7. Výlet do minulosti: Černobyľ a tajomné mesto Pripiať 4 939
  8. Ako správne pripraviť džem či marmeládu? 3 865
  9. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 2 677
  10. ​​​​​​​Bratislavský kraj reformuje stredné školstvo 2 210

Hlavné správy zo Sme.sk

Čaputová zaplatí za predchodcov, kanceláriu to vyjde draho

Prezidentská kancelária zaplatila za právne služby už asi stotisíc eur.

Zuzana Čaputová.
Dobré ráno

Dobré ráno: Fico sa pustil do Čaputovej a prerátal sa

Ako pokračuje smutný cirkus okolo sudcov Ústavného súdu.

Podcast Dobré Ráno
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Slovensko si zaslúži, aby Fico osamel

Pellegrini u Druckera bude osožný pre všetkých.

Peter Tkačenko

Neverili SME, trailer k dokumentu Lucii Kášovej (video)

Neuveriteľný dokument o návštevníkoch v redakcii SME.

Trailer Neverili SME

Neprehliadnite tiež

BMW radu 8 Gran Coupé je nový konkurent pre Porsche Panamera

Ponúka praktickejšiu verziu k dvojdverovej a ku kabriu.

BMW radu 8 Gran Coupé

Druhá generácia Peugeotu 2008 je hranatá a aj na elektrinu

Rozmerovo sa blíži k väčšiemu Peugeotu 3008.

Peugeot 2008

Premávka v Bratislave a na príjazdoch je spomalená, vodiči sa zdržia v kolónach

Vodiči musia rátať s približne dvadsaťminútovým zdržaním.

Ilustračné foto.

Lexus ES 300h zmenil taktiku a pôsobí antistresovo (test)

Bezstupňová prevodovka už nie je postrachom.

Lexus ES 300h