Ak sa motorkári tlačia v kolónach dopredu, zvyčajne porušujú predpisy

Keď sa u nás motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu, zvyčajne sa mu to toleruje.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Oliver: "Pokiaľ viem, ako vodič motocykla smiem predbiehať rad stojacich vozidiel (napr. na semafore). Všimol som si ale, že niektorí vodiči ma slovne napádajú, prípadne mi schválne zablokujú priechod na začiatok kolóny. Čo sa dá v tomto prípade robiť?

Majú vodiči áut povinnosť stáť na nejakej strane vozovky? A v zápche na dvojprúdovej diaľnici? Musím autá predbiehať medzi dvoma pruhmi, prípadne je to možné legálne spraviť aj po pravej/ľavej krajnici?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na Slovensku sa zvyčajne toleruje, ak sa motorkár pretlačí dopredu cez stojacu alebo pomaly idúcu kolónu vozidiel. Či pred križovatkou, alebo v zápche.

Zvyčajne vtedy motorkár neohrozí bezpečnosť cestnej premávky. A ani plynulosť. Zvyknúť si na takéto správanie sa sa ale v budúcnosti môže premávke ako takej vypomstiť.

Ak sa výraznejšie zvýši počet motoriek na cestách, tlačenie sa motoriek dopredu môže skončiť obmedzovaním plynulosti cestnej premávky. Nerešpektovanie vodorovného značenia a poradia príchodu k miestu spomalenia na ceste môže vyústiť v chaos. Zvýši sa nervozita vodičov a tým narastie aj riziko dopravnej nehody.

Vráťme sa ale späť do prítomnosti. Situácie, ktoré opísal Oliver, končia zvyčajne porušením dopravných pravidiel.

Jazda po krajnici je povolená len v niektorých situáciách

Pre väčšinu vodičov (nielen áut, ale aj časti motoriek) platí, že zvyčajne krajnicu nesmú používať na jazdu. Môžete na ňu vojsť, ak je to potrebné na zastavenie alebo státie, alebo na obchádzanie či vyhýbanie sa prekážke.

Vodiči malých motoriek smú jazdiť po pravej krajnici kedykoľvek, ak tým neohrozia alebo neobmedzia pohyb chodcov.

Po krajnici smiete aj predchádzať. Ale len v prípade, ak predchádzate iné vozidlo sprava. Predchádzané vozidlo však musí odbočovať vľavo a nesmie byť pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy.

Akýkoľvek iný spôsob jazdy po krajnici môže skončiť pokutou až 300 eur a zákazom šoférovania až na dva roky.

Cez plnú čiaru sa nesmie predchádzať

Motorkári, ktorí využívajú "uličku" medzi stojacimi autami pred križovatkou alebo v stojacej kolóne, môžu porušiť ďalšie dopravné pravidlo.

Ak sú jazdné pruhy oddelené plnou čiarou, nesmú cez ňu prechádzať. Nespĺňajú vtedy ani jednu z výnimiek, ktorá povoľuje prejdenie cez plnú čiaru (obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo vchádzanie na cestu).

Cez dvojitú čiaru môže vodič (aj motorky) dokonca prejsť len, keď obchádza, napríklad prekážku. Podľa predpisov však autá stojace v križovatke alebo v kolóne predchádzame a neobchádzame.

Niektoré jazdné pruhy sú však dostatočne široké, aby motorkári mohli predbehnúť kolónu áut bez prejdenia plnej čiary. Vyžaduje si to však dodržiavanie pravidiel aj zo strany vodičov stojacich áut.

Vodiči sú povinní jazdiť pri pravom okraji vozovky alebo jazdného pruhu, píše sa v zákone o cestnej premávke.

Predchádzanie v križovatke

Motorkári niekedy porušujú aj jedno z pravidiel predchádzania: "Vodič nesmie predchádzať, pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky."

Ak sa motorkár nedokáže zaradiť bezpečne pred prvé vozidlo kolóny ešte pred križovatkou, poruší pravidlo o predchádzaní. Nevzťahuje sa vtedy naňho pravidlo o súbežnej jazde, ak predbieha kolónu v tom istom jazdnom pruhu.

"Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu," uvádza zákon.

Taktiež treba mať na pamäti povinnosť zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla. Predchádzaný pritom nesmie brániť predchádzaniu.

Jazdné pruhy len pre motorkárov neexistujú

Aj keď to motorkári neradi počúvajú, stav ciest a dopravné pravidlá zvyčajne neumožňujú "tlačenie sa" dopredu bez rizika porušenia dopravných pravidiel.

Jazdné pruhy sú prispôsobené tak, aby po nich mohli jazdiť nielen jednostopé ale aj dvojstopé vozidlá. Špeciálne pruhy len pre motocyklistov pritom nevznikajú.

Kým však polícia bude tolerovať spôsob jazdy motorkárov, ktorí využívajú to, že ich motorka je malá, úzka a má veľké zrýchlenie, pokút sa obávať nemusia.

Diaľničné nálepky pre motocykle?

Oliver: "Je nutné si kupovať diaľničnú nálepku pre motocykel? Pokiaľ áno, kde sa táto nálepka nalepuje aby sa predišlo jej poškodeniu?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na Slovensku neplatí povinnosť označovať motocykle diaľničnou nálepkou. Za diaľnice platia len dvojstopé motorové vozidlá alebo jazdné súpravy.

Motorkári po našich diaľniciach a rýchlostných cestách môžu teda jazdiť zadarmo.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 001
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 680
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 672
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 283
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 751
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 657
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 414
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 906
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 888
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 833

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.