BRATISLAVA. Kedysi bolo nemysliteľné aby sa okruhového, či iného pretekárskeho motoristického športu zúčastňovali vozidlá s naftovým motorom. Doménu benzínových pohonných jednotiek ale narúšajú súčasné generácie moderných dieselových agregátov.
Dôkazom výkonového potenciálu a spoľahlivosti je skutočnosť, že si vznetový motor našiel svoju cestu aj do najprestížnejších súťaží, akými nesporne sú aj 24-hodinové preteky Le Mans.
Automobilku Audi nasleduje aj Mazda a na pretekoch Grand-am-Brickyard v Spojených štátoch, konajúcich sa 26. júla, s upraveným modelom Mazda6 preteky vyhrala.
Práve na pohon spomenutého pretekárskeho auta slúžil naftový motor s technológiou Skyactiv-D Clean Diesel. Mazda bola v súťažnom poli jediným vozidlom spaľujúcim naftu.
Víťazstvo Mazdy6 s 2,2-litrovým naftovým motorom je o to cennejšie, že je už piate v rade. Na chválu pohonnej jednotky slúži aj fakt, že až 51 % jej častí tvoria bežné produkčné diely.
Štandardná pohonná jednotka Mazda 2,2 Skyactiv-D vyniká mimoriadne nízkym kompresným pomerom a produkuje maximálny výkon 110 kW (150 k), alebo 129 kW (175 k) s krútiacim momentom 380 Nm dostupný od 2 600 ot/min.
Počas redakčného testu Mazdy CX-5 sme sa aj my presvedčili, že naftový motor Skyactiv-D je mimoriadne ochotný a s extrémne rýchlou odozvou na plynový pedál.