SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Blikajúca zelená sa z Bratislavy vytratí, niektorí odborníci nesúhlasia

Blikajúcu zelenú na semaforoch chce mesto zrušiť aj pre zhoršenie bezpečnosti a plynulosti premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V roku 2009 Bratislava zaviedla na semaforoch niekoľkých križovatiek blikajúcu zelenú. Má upozorňovať vodičov na to, že sa čoskoro rozsvieti žltý signál (oranžová) na semafore.

Mesto niekoľkokrát vyhodnocovalo, ako blikajúca zelená ovplyvňuje cestnú premávku. Experiment s blikajúcou zelenou predlžovali. Argumentovali, že novinka prispela k plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Momentálne sa ale hlavné mesto snaží blikajúcej zelenej zbaviť.

Vypnúť alebo zaviesť celoplošne

Blikajúca zelená
vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.

"Ohľadne blikajúcej zelenej bola skutočne otvorená otázka na celom odbornom fóre a odborníci sa zhodli na fakte, že blikajúca zelená má viac negatívnych efektov ako prínosov," informovala Daniela Rodinová z bratislavského magistrátu.

Oslovili sme viacerých odborníkov a nie všetci sú za zrušenie blikajúcej zelenej. Považujú ju za jednoznačný prínos k bezpečnosti cestnej premávky.

Bratislava stála podľa Rodinovej pred otázkou, či zaviesť blikajúcu zelenú celoplošne (to bola aj žiadosť polície), alebo ju zrušiť.

Mesto sa rozhodlo blikajúcu zelenú postupne rušiť. Budú ju vypínať pri preprogramovaní križovatiek z iných dôvodov, alebo pri servisných úkonoch tak, aby s tým hlavné mesto nemalo náklady navyše.

"Myslím si, že je to správne. Najlepšie by bolo použiť sekundové odčítavanie zelenej tak, ako sa používa vo vyspelej Európe. U nás som videla tento signál v Martine. Vodič vie presne, koľko sekúnd ešte bude svietiť zelená," podporila rozhodnutie mesta profesorka Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity.

Dôvody, prečo Bratislava ruší blikajúcu zelenú

Dôvody:
Množstvo z vodičov pred križovatkou zrýchli, aby stihli prejsť aj na oranžovú fázu; nastáva takto viac kolíznych situácií, ako pred zavedením blikajúcej zelenej.
Blikajúca zelená, ktorá je vkladaná na koniec zelenej fázy daného smeru, predlžuje čas zelenej fázy, čo sa prejavuje v rozpade koordinácie nadväzujúcich križovatiek.
V hlavnom meste existujú križovatky, ktoré sú radené staršími radičmi cestnej svetelnej signalizácie a tie neumožňujú aplikovať blikajúcu zelenú (ich výmena by bola veľmi nákladná).

Vo vyspelých Európskych krajinách, v USA a v Kanade poznajú blikajúcu zelenú už viac ako 40 rokov. V Rakúsku ju majú od roku 1989.

Predstavitelia Bratislavy argumentujú, že kým v zahraničí má blikajúca zelená svoje opodstatnenie, na Slovensku je viac dôvodov na jej zrušenie ako zachovanie.

"Napríklad, v Rakúsku je už na oranžovú povinný zastaviť účastník cestnej premávky pred hranicou križovatky a nevchádzať do nej (rovnako, ako na signál červenej). U nás je situácia odlišná, na koniec zelenej upozorňuje práve oranžová fáza, ktorá má dostatočnú dĺžku na informovanie vodiča, ktorý je v dostatočnej vzdialenosti pred hranicou križovatky, aby svoje vozidlo zastavil," uviedla Rodinová.

Zákon o cestnej premávke však uvádza, že ani na Slovensku vodič nesmie vojsť do križovatky na žltý signál. Výnimkou je len situácia, keď je vodič tak blízko semaforu, že nie je schopný pred ním bezpečne zastaviť.

Túto výnimku však na Slovensku mnohí vodiči zneužívajú, a preto sa zdá, že na žltý signál sa v našej krajine vojsť do križovatky smie.

Mesto tiež argumentuje tým, mnohí vodiči dupnú na plyn, aby stihli vojsť do križovatky skôr, ako sa na semafore zapne žltý signál.

Takto sa však vodiči správajú na cestách bežne aj tam, kde zelená nebliká. Rozdiel je len v tom, že motoristi pridávajú plyn tesne pred prepnutím semaforu na červenú.

Blikajúca zelená preto znižuje nebezpečenstvo, že vodiči prejdú križovatku na červenú.

Niektoré ďalšie argumenty mesta sú opodstatnené, ak vezmeme do úvahy finančnú náročnosť zavedenia blikajúcej zelenej celoplošne.

Ako je to so spomalením premávky pre blikajúcu zelenú

Žltá na semafore
vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde.

Z analýzy, ktorú si mesto nechalo vypracovať, vyplýva aj to, že blikajúca zelená zároveň spomaľuje premávku (viac sa dočítate v článku Zelená na semaforoch v Bratislave bliká zbytočne, brzdí dopravu).

Peter Schlosser, dopravný inžinier a odborník na inteligentné dopravné systémy, si ale myslí, že blikajúca zelená nespomaľuje premávku, ale zabezpečuje bezkolíznosť a plynulosť. "Samozrejme v podmienkach Slovenska to môže byť chápané ako spomalenie premávky," uviedol.

"Blikajúca zelená funguje ako psychologické opatrenie, ktorého účelom je eliminovať prejazdy na červenú cez svetelne riadenú križovatku," vysvetľuje Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

O tom, že sa blíži zmena signálu, nás informuje žltý signál. A keďže blikajúca zelená podáva obdobnú informáciu, je podľa Machciníka logické že existuje skupina vodičov, ktorá vozidlo preventívne zastaví pred hranicou križovatky (obzvlášť v obci pri nižšej rýchlosti).

Tým sa skráti doba prejazdu a aj počet vozidiel, ktoré cez križovatku prejdú.

Blikanie má upozorniť, že vodič nemá pridávať plyn

"Len doplním, že zavedením blikajúcej zelenej ide o snahu minimalizovať tzv. zónu nerozhodnosti v úsudku, kedy sa vodič rozhoduje, či s vozidlom už zastaví alebo dokáže ešte bezpečne prejsť," doplnil Machciník.

Blikajúca zelená je podľa profesorky Kalašovej veľmi vhodná na priechodoch pre chodcov, kde chýba žltý signál. "Chodec je upozorňovaný na to, že by už nemal vstupovať na priechod." Pre motorovú dopravu nevidí žiadny význam.

Peter Schlosser má ale iný názor. Blikajúca zelená upozorňuje vodiča, že zelená bude končiť a už nemá zbytočne pridávať rýchlosť. Zároveň sa minimalizuje vznik kolíznej situácie, keď ešte niektorí prechádzajú na žltú a čiastočne na červenú a v inom smere už štartujú na zelenú.

"Nie je zanedbateľný ani vplyv na hluk a emisie," myslí si Schlosser a dodal:

"Priemerný Slovák nie je pripravený na poriadok, zodpovednosť a rešpektovanie iného účastníka cestnej premávky. Vôbec neakceptuje základné povinnosti, akými sú neobmedziť a neohroziť. Ako je možné, že ten istý priemerný Slovák, napríklad v Rakúsku, nemá problém s blikavou zelenou, nemá z nej nervy a traumu?"

Vodiči potrebujú čas, aby si zvykli

Profesor Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že blikajúca zelená, pokiaľ sú na ňu vodiči zvyknutí, môže doprave len pomôcť. "Zavádzanie blikajúcej zelenej len tak, hocikde a bez toho, aby sa vodičom vysvetlilo, čo to je, asi nie je správne," napísal nám.

Blikajúca zelená má podľa Kasanického význam pri celoplošnom zavedení. "Je potrebné počítať s určitým časom, kým si vodiči zvyknú na odlišný systém vjazdu a opúšťania križovatky. Je potrebné už v autoškolách sa s týmto systémom oboznamovať. Až potom sa prejavia výhody tohto systému, ktoré sú nesporné."

Kasanický si myslí, že by blikajúcu zelenú mohli všetci bez problémov zvládnuť. "Je to vec hlavne disciplíny a ohľaduplnosti," dodal.

Peter Schlosser predpokladá, že zbavenie sa blikajúcej zelenej zhorší bezpečnosť cestnej premávky. "Ruší sa istota bezkolíznosti. Na Slovensku sa bežne využíva žltá ako rovnocenná zelenej. Často aj červená. Bežne vidím stav, že mám zelenú, ale autá z iného smeru ešte veselo idú."

Únia odporúča blikajúcu zelenú spolu s časomeračom

"Blikajúca zelená s časovým meračom sa štandardne používa vo veľkých mestách ako je Peking, Londýn, alebo Petrohrad, aby zrýchlila premávku," upozornil Karol Kleinmann, šéf asociácie dopravných psychológov.

Ak má vodič informáciu, že má ešte 12 sekúnd, aby prešiel križovatkou, bude sa podľa Kleinmanna správať pokojne a nebude vystresovaný z pocitu, že ho prekvapí zmena svetiel v križovatke.

"Zavádzanie blikajúcej zelenej odporučila dopravná komisia Európskej únie, ktorá vychádzala z viacerých výskumov a dobrých skúseností vo veľkých mestách Európy. Na Slovensku často chýba kompetentným pracovníkom prehľad, čo sa deje vo svete a nedisponujú kvalitnými odbornými informáciami," doplnil dopravný psychológ Kleinmann.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  2. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  3. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  4. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  5. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  8. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  9. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 005
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 11 757
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 130
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 734
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 4 477
  6. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 4 016
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 892
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 678
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 522
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 385
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO).

Minister zatiaľ nepovedal, ako s výsledkami naloží.


21m
Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status, ktorý vyvolal urážky, nemyslel ironicky.


8m
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


17. okt
Peter Tkačenko

Ak je drzosť inou formou šťastia, Fico je plodom spojenia Felixa s Fortúnou.


4 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


2 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Ján Marton: Revolúciu v manažmente vody organizujú progresívni blázni, vodníci a podvodníci na ministerstve pôdohospodárstva
  2. Irena Šimuneková: Farby jesene
  3. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia
  4. Miriam Studeničová: Ako funguje karma, alebo ľudský osud?
  5. Irena Šimuneková: Jeseň na lúkach
  6. Ladislav Stupak: Dukáty
  7. Anton Polakovič: Posledná bosorka?
  8. Viktor Pamula: Kultúrne a inkluzívne
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 11 369
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 426
  3. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 9 908
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 796
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 558
  6. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 4 503
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 824
  8. Věra Tepličková: Poslanec Fico sa rozhodol spievať, covid-necovid 2 715
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu