Blikajúca zelená sa z Bratislavy vytratí, niektorí odborníci nesúhlasia

Blikajúcu zelenú na semaforoch chce mesto zrušiť aj pre zhoršenie bezpečnosti a plynulosti premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V roku 2009 Bratislava zaviedla na semaforoch niekoľkých križovatiek blikajúcu zelenú. Má upozorňovať vodičov na to, že sa čoskoro rozsvieti žltý signál (oranžová) na semafore.

Mesto niekoľkokrát vyhodnocovalo, ako blikajúca zelená ovplyvňuje cestnú premávku. Experiment s blikajúcou zelenou predlžovali. Argumentovali, že novinka prispela k plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Momentálne sa ale hlavné mesto snaží blikajúcej zelenej zbaviť.

Vypnúť alebo zaviesť celoplošne

Blikajúca zelená
vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.

"Ohľadne blikajúcej zelenej bola skutočne otvorená otázka na celom odbornom fóre a odborníci sa zhodli na fakte, že blikajúca zelená má viac negatívnych efektov ako prínosov," informovala Daniela Rodinová z bratislavského magistrátu.

Oslovili sme viacerých odborníkov a nie všetci sú za zrušenie blikajúcej zelenej. Považujú ju za jednoznačný prínos k bezpečnosti cestnej premávky.

Bratislava stála podľa Rodinovej pred otázkou, či zaviesť blikajúcu zelenú celoplošne (to bola aj žiadosť polície), alebo ju zrušiť.

Mesto sa rozhodlo blikajúcu zelenú postupne rušiť. Budú ju vypínať pri preprogramovaní križovatiek z iných dôvodov, alebo pri servisných úkonoch tak, aby s tým hlavné mesto nemalo náklady navyše.

"Myslím si, že je to správne. Najlepšie by bolo použiť sekundové odčítavanie zelenej tak, ako sa používa vo vyspelej Európe. U nás som videla tento signál v Martine. Vodič vie presne, koľko sekúnd ešte bude svietiť zelená," podporila rozhodnutie mesta profesorka Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity.

Dôvody, prečo Bratislava ruší blikajúcu zelenú

Dôvody:
Množstvo z vodičov pred križovatkou zrýchli, aby stihli prejsť aj na oranžovú fázu; nastáva takto viac kolíznych situácií, ako pred zavedením blikajúcej zelenej.
Blikajúca zelená, ktorá je vkladaná na koniec zelenej fázy daného smeru, predlžuje čas zelenej fázy, čo sa prejavuje v rozpade koordinácie nadväzujúcich križovatiek.
V hlavnom meste existujú križovatky, ktoré sú radené staršími radičmi cestnej svetelnej signalizácie a tie neumožňujú aplikovať blikajúcu zelenú (ich výmena by bola veľmi nákladná).

Vo vyspelých Európskych krajinách, v USA a v Kanade poznajú blikajúcu zelenú už viac ako 40 rokov. V Rakúsku ju majú od roku 1989.

Predstavitelia Bratislavy argumentujú, že kým v zahraničí má blikajúca zelená svoje opodstatnenie, na Slovensku je viac dôvodov na jej zrušenie ako zachovanie.

"Napríklad, v Rakúsku je už na oranžovú povinný zastaviť účastník cestnej premávky pred hranicou križovatky a nevchádzať do nej (rovnako, ako na signál červenej). U nás je situácia odlišná, na koniec zelenej upozorňuje práve oranžová fáza, ktorá má dostatočnú dĺžku na informovanie vodiča, ktorý je v dostatočnej vzdialenosti pred hranicou križovatky, aby svoje vozidlo zastavil," uviedla Rodinová.

Zákon o cestnej premávke však uvádza, že ani na Slovensku vodič nesmie vojsť do križovatky na žltý signál. Výnimkou je len situácia, keď je vodič tak blízko semaforu, že nie je schopný pred ním bezpečne zastaviť.

Túto výnimku však na Slovensku mnohí vodiči zneužívajú, a preto sa zdá, že na žltý signál sa v našej krajine vojsť do križovatky smie.

Mesto tiež argumentuje tým, mnohí vodiči dupnú na plyn, aby stihli vojsť do križovatky skôr, ako sa na semafore zapne žltý signál.

Takto sa však vodiči správajú na cestách bežne aj tam, kde zelená nebliká. Rozdiel je len v tom, že motoristi pridávajú plyn tesne pred prepnutím semaforu na červenú.

Blikajúca zelená preto znižuje nebezpečenstvo, že vodiči prejdú križovatku na červenú.

Niektoré ďalšie argumenty mesta sú opodstatnené, ak vezmeme do úvahy finančnú náročnosť zavedenia blikajúcej zelenej celoplošne.

Ako je to so spomalením premávky pre blikajúcu zelenú

Žltá na semafore
vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde.

Z analýzy, ktorú si mesto nechalo vypracovať, vyplýva aj to, že blikajúca zelená zároveň spomaľuje premávku (viac sa dočítate v článku Zelená na semaforoch v Bratislave bliká zbytočne, brzdí dopravu).

Peter Schlosser, dopravný inžinier a odborník na inteligentné dopravné systémy, si ale myslí, že blikajúca zelená nespomaľuje premávku, ale zabezpečuje bezkolíznosť a plynulosť. "Samozrejme v podmienkach Slovenska to môže byť chápané ako spomalenie premávky," uviedol.

"Blikajúca zelená funguje ako psychologické opatrenie, ktorého účelom je eliminovať prejazdy na červenú cez svetelne riadenú križovatku," vysvetľuje Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

O tom, že sa blíži zmena signálu, nás informuje žltý signál. A keďže blikajúca zelená podáva obdobnú informáciu, je podľa Machciníka logické že existuje skupina vodičov, ktorá vozidlo preventívne zastaví pred hranicou križovatky (obzvlášť v obci pri nižšej rýchlosti).

Tým sa skráti doba prejazdu a aj počet vozidiel, ktoré cez križovatku prejdú.

Blikanie má upozorniť, že vodič nemá pridávať plyn

"Len doplním, že zavedením blikajúcej zelenej ide o snahu minimalizovať tzv. zónu nerozhodnosti v úsudku, kedy sa vodič rozhoduje, či s vozidlom už zastaví alebo dokáže ešte bezpečne prejsť," doplnil Machciník.

Blikajúca zelená je podľa profesorky Kalašovej veľmi vhodná na priechodoch pre chodcov, kde chýba žltý signál. "Chodec je upozorňovaný na to, že by už nemal vstupovať na priechod." Pre motorovú dopravu nevidí žiadny význam.

Peter Schlosser má ale iný názor. Blikajúca zelená upozorňuje vodiča, že zelená bude končiť a už nemá zbytočne pridávať rýchlosť. Zároveň sa minimalizuje vznik kolíznej situácie, keď ešte niektorí prechádzajú na žltú a čiastočne na červenú a v inom smere už štartujú na zelenú.

"Nie je zanedbateľný ani vplyv na hluk a emisie," myslí si Schlosser a dodal:

"Priemerný Slovák nie je pripravený na poriadok, zodpovednosť a rešpektovanie iného účastníka cestnej premávky. Vôbec neakceptuje základné povinnosti, akými sú neobmedziť a neohroziť. Ako je možné, že ten istý priemerný Slovák, napríklad v Rakúsku, nemá problém s blikavou zelenou, nemá z nej nervy a traumu?"

Vodiči potrebujú čas, aby si zvykli

Profesor Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že blikajúca zelená, pokiaľ sú na ňu vodiči zvyknutí, môže doprave len pomôcť. "Zavádzanie blikajúcej zelenej len tak, hocikde a bez toho, aby sa vodičom vysvetlilo, čo to je, asi nie je správne," napísal nám.

Blikajúca zelená má podľa Kasanického význam pri celoplošnom zavedení. "Je potrebné počítať s určitým časom, kým si vodiči zvyknú na odlišný systém vjazdu a opúšťania križovatky. Je potrebné už v autoškolách sa s týmto systémom oboznamovať. Až potom sa prejavia výhody tohto systému, ktoré sú nesporné."

Kasanický si myslí, že by blikajúcu zelenú mohli všetci bez problémov zvládnuť. "Je to vec hlavne disciplíny a ohľaduplnosti," dodal.

Peter Schlosser predpokladá, že zbavenie sa blikajúcej zelenej zhorší bezpečnosť cestnej premávky. "Ruší sa istota bezkolíznosti. Na Slovensku sa bežne využíva žltá ako rovnocenná zelenej. Často aj červená. Bežne vidím stav, že mám zelenú, ale autá z iného smeru ešte veselo idú."

Únia odporúča blikajúcu zelenú spolu s časomeračom

"Blikajúca zelená s časovým meračom sa štandardne používa vo veľkých mestách ako je Peking, Londýn, alebo Petrohrad, aby zrýchlila premávku," upozornil Karol Kleinmann, šéf asociácie dopravných psychológov.

Ak má vodič informáciu, že má ešte 12 sekúnd, aby prešiel križovatkou, bude sa podľa Kleinmanna správať pokojne a nebude vystresovaný z pocitu, že ho prekvapí zmena svetiel v križovatke.

"Zavádzanie blikajúcej zelenej odporučila dopravná komisia Európskej únie, ktorá vychádzala z viacerých výskumov a dobrých skúseností vo veľkých mestách Európy. Na Slovensku často chýba kompetentným pracovníkom prehľad, čo sa deje vo svete a nedisponujú kvalitnými odbornými informáciami," doplnil dopravný psychológ Kleinmann.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Equadiff 2017 – svetová konferencia o diferenciálnych rovniciach
  2. Priemerné ceny bytov v júni boli vyššie ako pred rokom
  3. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  4. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  5. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  6. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  7. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  8. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  9. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  10. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 615
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 778
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 411
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 099
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 831
  6. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku 2 829
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 644
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 530
  9. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 143
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 104

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan s novým imidžom opäť pobavil. Poľsko bola jasná voľba, tvrdí

Peter Sagan sa po predčasnom odchode z Tour de France vracia do pelotónu

KOMENTÁRE

Ľutujem, že som vám zabil brata

Aké ponaučenia sa dajú odniesť zo straty blízkeho?

KOŠICE KORZÁR

Vodárne predali pozemky developerovi. Ich šéf tam kúpil 24 bytov

Hreha: Byty sú moja súkromná vec.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce predstavil nový Phantom, najtichšie auto na svete

Ôsma generácia vlajkovej lode je tichšia, silnejšia, pohodlnejšia a drahšia. Palubná doska je vyrobená zo skla.

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.