SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Blikajúca zelená sa z Bratislavy vytratí, niektorí odborníci nesúhlasia

Blikajúcu zelenú na semaforoch chce mesto zrušiť aj pre zhoršenie bezpečnosti a plynulosti premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

BRATISLAVA. V roku 2009 Bratislava zaviedla na semaforoch niekoľkých križovatiek blikajúcu zelenú. Má upozorňovať vodičov na to, že sa čoskoro rozsvieti žltý signál (oranžová) na semafore.

Mesto niekoľkokrát vyhodnocovalo, ako blikajúca zelená ovplyvňuje cestnú premávku. Experiment s blikajúcou zelenou predlžovali. Argumentovali, že novinka prispela k plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky.

Momentálne sa ale hlavné mesto snaží blikajúcej zelenej zbaviť.

Vypnúť alebo zaviesť celoplošne

Blikajúca zelená
vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Na skončenie platnosti signálu so zeleným svetlom "Voľno" možno vodiča vozidla upozorniť pravidelným striedavým zhasínaním a rozsvecovaním tohto signálu.

"Ohľadne blikajúcej zelenej bola skutočne otvorená otázka na celom odbornom fóre a odborníci sa zhodli na fakte, že blikajúca zelená má viac negatívnych efektov ako prínosov," informovala Daniela Rodinová z bratislavského magistrátu.

Oslovili sme viacerých odborníkov a nie všetci sú za zrušenie blikajúcej zelenej. Považujú ju za jednoznačný prínos k bezpečnosti cestnej premávky.

Bratislava stála podľa Rodinovej pred otázkou, či zaviesť blikajúcu zelenú celoplošne (to bola aj žiadosť polície), alebo ju zrušiť.

Mesto sa rozhodlo blikajúcu zelenú postupne rušiť. Budú ju vypínať pri preprogramovaní križovatiek z iných dôvodov, alebo pri servisných úkonoch tak, aby s tým hlavné mesto nemalo náklady navyše.

"Myslím si, že je to správne. Najlepšie by bolo použiť sekundové odčítavanie zelenej tak, ako sa používa vo vyspelej Európe. U nás som videla tento signál v Martine. Vodič vie presne, koľko sekúnd ešte bude svietiť zelená," podporila rozhodnutie mesta profesorka Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity.

Dôvody, prečo Bratislava ruší blikajúcu zelenú

Dôvody:
Množstvo z vodičov pred križovatkou zrýchli, aby stihli prejsť aj na oranžovú fázu; nastáva takto viac kolíznych situácií, ako pred zavedením blikajúcej zelenej.
Blikajúca zelená, ktorá je vkladaná na koniec zelenej fázy daného smeru, predlžuje čas zelenej fázy, čo sa prejavuje v rozpade koordinácie nadväzujúcich križovatiek.
V hlavnom meste existujú križovatky, ktoré sú radené staršími radičmi cestnej svetelnej signalizácie a tie neumožňujú aplikovať blikajúcu zelenú (ich výmena by bola veľmi nákladná).

Vo vyspelých Európskych krajinách, v USA a v Kanade poznajú blikajúcu zelenú už viac ako 40 rokov. V Rakúsku ju majú od roku 1989.

Predstavitelia Bratislavy argumentujú, že kým v zahraničí má blikajúca zelená svoje opodstatnenie, na Slovensku je viac dôvodov na jej zrušenie ako zachovanie.

"Napríklad, v Rakúsku je už na oranžovú povinný zastaviť účastník cestnej premávky pred hranicou križovatky a nevchádzať do nej (rovnako, ako na signál červenej). U nás je situácia odlišná, na koniec zelenej upozorňuje práve oranžová fáza, ktorá má dostatočnú dĺžku na informovanie vodiča, ktorý je v dostatočnej vzdialenosti pred hranicou križovatky, aby svoje vozidlo zastavil," uviedla Rodinová.

Zákon o cestnej premávke však uvádza, že ani na Slovensku vodič nesmie vojsť do križovatky na žltý signál. Výnimkou je len situácia, keď je vodič tak blízko semaforu, že nie je schopný pred ním bezpečne zastaviť.

Túto výnimku však na Slovensku mnohí vodiči zneužívajú, a preto sa zdá, že na žltý signál sa v našej krajine vojsť do križovatky smie.

Mesto tiež argumentuje tým, mnohí vodiči dupnú na plyn, aby stihli vojsť do križovatky skôr, ako sa na semafore zapne žltý signál.

Takto sa však vodiči správajú na cestách bežne aj tam, kde zelená nebliká. Rozdiel je len v tom, že motoristi pridávajú plyn tesne pred prepnutím semaforu na červenú.

Blikajúca zelená preto znižuje nebezpečenstvo, že vodiči prejdú križovatku na červenú.

Niektoré ďalšie argumenty mesta sú opodstatnené, ak vezmeme do úvahy finančnú náročnosť zavedenia blikajúcej zelenej celoplošne.

Ako je to so spomalením premávky pre blikajúcu zelenú

Žltá na semafore
vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Signál s plným žltým svetlom "Pozor!" znamená pre vodiča povinnosť zastaviť vozidlo pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením; ak je však vozidlo pri rozsvietení tohto signálu už tak blízko, že by vodič nemohol vozidlo bezpečne zastaviť pred priečnou súvislou čiarou (č. V 5a až V 5c), a kde taká čiara nie je, pred svetelným signalizačným zariadením, smie pokračovať v jazde.

Z analýzy, ktorú si mesto nechalo vypracovať, vyplýva aj to, že blikajúca zelená zároveň spomaľuje premávku (viac sa dočítate v článku Zelená na semaforoch v Bratislave bliká zbytočne, brzdí dopravu).

Peter Schlosser, dopravný inžinier a odborník na inteligentné dopravné systémy, si ale myslí, že blikajúca zelená nespomaľuje premávku, ale zabezpečuje bezkolíznosť a plynulosť. "Samozrejme v podmienkach Slovenska to môže byť chápané ako spomalenie premávky," uviedol.

"Blikajúca zelená funguje ako psychologické opatrenie, ktorého účelom je eliminovať prejazdy na červenú cez svetelne riadenú križovatku," vysvetľuje Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

O tom, že sa blíži zmena signálu, nás informuje žltý signál. A keďže blikajúca zelená podáva obdobnú informáciu, je podľa Machciníka logické že existuje skupina vodičov, ktorá vozidlo preventívne zastaví pred hranicou križovatky (obzvlášť v obci pri nižšej rýchlosti).

Tým sa skráti doba prejazdu a aj počet vozidiel, ktoré cez križovatku prejdú.

Blikanie má upozorniť, že vodič nemá pridávať plyn

"Len doplním, že zavedením blikajúcej zelenej ide o snahu minimalizovať tzv. zónu nerozhodnosti v úsudku, kedy sa vodič rozhoduje, či s vozidlom už zastaví alebo dokáže ešte bezpečne prejsť," doplnil Machciník.

Blikajúca zelená je podľa profesorky Kalašovej veľmi vhodná na priechodoch pre chodcov, kde chýba žltý signál. "Chodec je upozorňovaný na to, že by už nemal vstupovať na priechod." Pre motorovú dopravu nevidí žiadny význam.

Peter Schlosser má ale iný názor. Blikajúca zelená upozorňuje vodiča, že zelená bude končiť a už nemá zbytočne pridávať rýchlosť. Zároveň sa minimalizuje vznik kolíznej situácie, keď ešte niektorí prechádzajú na žltú a čiastočne na červenú a v inom smere už štartujú na zelenú.

"Nie je zanedbateľný ani vplyv na hluk a emisie," myslí si Schlosser a dodal:

"Priemerný Slovák nie je pripravený na poriadok, zodpovednosť a rešpektovanie iného účastníka cestnej premávky. Vôbec neakceptuje základné povinnosti, akými sú neobmedziť a neohroziť. Ako je možné, že ten istý priemerný Slovák, napríklad v Rakúsku, nemá problém s blikavou zelenou, nemá z nej nervy a traumu?"

Vodiči potrebujú čas, aby si zvykli

Profesor Gustáv Kasanický z Ústavu súdneho inžinierstva v Žiline si myslí, že blikajúca zelená, pokiaľ sú na ňu vodiči zvyknutí, môže doprave len pomôcť. "Zavádzanie blikajúcej zelenej len tak, hocikde a bez toho, aby sa vodičom vysvetlilo, čo to je, asi nie je správne," napísal nám.

Blikajúca zelená má podľa Kasanického význam pri celoplošnom zavedení. "Je potrebné počítať s určitým časom, kým si vodiči zvyknú na odlišný systém vjazdu a opúšťania križovatky. Je potrebné už v autoškolách sa s týmto systémom oboznamovať. Až potom sa prejavia výhody tohto systému, ktoré sú nesporné."

Kasanický si myslí, že by blikajúcu zelenú mohli všetci bez problémov zvládnuť. "Je to vec hlavne disciplíny a ohľaduplnosti," dodal.

Peter Schlosser predpokladá, že zbavenie sa blikajúcej zelenej zhorší bezpečnosť cestnej premávky. "Ruší sa istota bezkolíznosti. Na Slovensku sa bežne využíva žltá ako rovnocenná zelenej. Často aj červená. Bežne vidím stav, že mám zelenú, ale autá z iného smeru ešte veselo idú."

Únia odporúča blikajúcu zelenú spolu s časomeračom

"Blikajúca zelená s časovým meračom sa štandardne používa vo veľkých mestách ako je Peking, Londýn, alebo Petrohrad, aby zrýchlila premávku," upozornil Karol Kleinmann, šéf asociácie dopravných psychológov.

Ak má vodič informáciu, že má ešte 12 sekúnd, aby prešiel križovatkou, bude sa podľa Kleinmanna správať pokojne a nebude vystresovaný z pocitu, že ho prekvapí zmena svetiel v križovatke.

"Zavádzanie blikajúcej zelenej odporučila dopravná komisia Európskej únie, ktorá vychádzala z viacerých výskumov a dobrých skúseností vo veľkých mestách Európy. Na Slovensku často chýba kompetentným pracovníkom prehľad, čo sa deje vo svete a nedisponujú kvalitnými odbornými informáciami," doplnil dopravný psychológ Kleinmann.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 826
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 601
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 164
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 682
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 098
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 071
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 438
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 259
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 120
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Celoplošný skríning pokračoval nedeľným testovaním aj v odberovom mieste zriadenom v priestoroch Strednej odbornej školy obchodu a služieb v Trenčíne.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

14 h
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto sa to robí, do psej matere!

Zuzana Kepplová.

Ak ostatný skríning niekomu pomohol, boli to starostovia a primátori.

2 h
Dánsky režisér Thomas Vinterberg.

Vyrastal medzi hipisákmi, tí mu dovolili všetko.

22. jan

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

6 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan