Slováci chcú jazdiť autami, odnaučiť ich je ťažké

Ľudia na Slovensku jazdia autami čoraz viac, verejná doprava upadá. Vo svete je trend opačný.

Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej MHD mohli vodiči celý týždeň jazdiť zadarmo. V Banskej Bystrici celoročne rušia zákaz pre cyklistov jazdiť v pešej zóne a v Moldave nad Bodvou osádzajú po meste nové cyklostojany.

To sú niektoré z akcií, ktoré priniesol 12. ročník Európskeho týždňa mobility.

Cieľom akcie, ktorú podporuje Európska komisia, je zatraktívniť alternatívne spôsoby prepravy oproti osobným autám.

Viac chodcov, cyklistov a cestujúcich v hromadnej doprave má priniesť príjemnejšie a menej upchané mestá, lepší vzduch a zdravších obyvateľov, ktorí zároveň usporia.

Počet zákazníkov prepravených verejnou dopravou klesol od roku 1995 do roku 2012 o vyše 600 miliónov. Úbytok najviac pocítila autobusová doprava.

Zdroj: Štatistický úrad SR

Autami jazdíme viac

Väčšina dostupných štatistík však ukazuje, že na Slovensku sa tieto ciele zatiaľ veľmi napĺňať nedarí. Štatistický úrad Európskej únie odhaduje, že až 77,3 percenta kilometrov najazdili obyvatelia Slovenska v roku 2011 v osobných autách. V roku 2002 to bolo o desať percent menej.

Obyvatelia západných krajín Únie najazdia v autách až 84 percent kilometrov, ich podiel však na rozdiel od nás nepatrne klesá.

U nás prudko klesá počet cestujúcich verejnou dopravou. Prímestské autobusy, vlaky a MHD vlani využilo o 612 miliónov zákazníkov menej ako v roku 1995. Najviac pokles zasiahol autobusovú dopravu, za 18 rokov prišla o 440 miliónov pasažierov.

Hoci počet ľudí prepravených verejnou dopravou u nás dlhodobo klesá, osobné autá dennodenne stále nevyužívame tak často, ako vo väčšine krajín Európskej únie.

Zdroj: Eurostat

Dlhodobý trend

„Pokles zákazníkov v autobusovej doprave je dlhodobý trend. Ľudia majú radi svoje autá, zvyšuje sa životná úroveň a ceny áut sú priaznivé,“ vraví hovorkyňa významného autobusového prepravcu Slovak Lines Eva Vozárová.

Hoci spoločnosť sa zákazníkov snaží udržať najmä modernizáciou autobusov, väčší záujem o autobusovú dopravu by mali podľa nich prejaviť aj samosprávy.

„Podpora autobusovej dopravy je liekom na preťažovanie ciest a dopravné zápchy,“ tvrdí Vozárová. „Privítali by sme preto pomoc napríklad rozšírením buspruhov či vybudovaním záchytných parkovísk v dôležitých prestupných uzloch.“

Úbytok pasažierov postihol aj železnice. Od roku 1995 stratili polovicu klientely, ročne odvezú 47 miliónov ľudí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zatraktívneniu železničnej dopravy, ktorá je bezpečná, ekologická a podľa neho aj efektívna, venuje maximálnu pozornosť.

„Zaviedli sme moderný grafikon, zvýšili počet vlakov a z eurofondov modernizujeme vozový park,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Čas bicyklov ešte neprišiel

Od eurofondov si ministerstvo veľa sľubuje aj pri rozvoji cyklodopravy, do ktorej chce v najbližších rokoch investovať desiatky miliónov eur.

Bicykel ako bežný dopravný prostriedok je u nás stále skôr raritou. V prieskume Gallupovho inštitútu z roku 2010 9,5 percenta opýtaných odpovedalo, že do pedálov šliape denne.

Koordinátor týždňa mobility na Slovensku Gejza Legen však hovorí, že sú to najmä ľudia, ktorí bicyklujú pre relax. „Jazdiť na bicykli do práce je pre väčšinu ľudí u nás stále ťažko predstaviteľné.“

Súhlasí aj ministerstvo dopravy, ktoré tvrdí, že cyklistická doprava má na Slovensku najviac 1,5-percentný podiel na celkovej doprave. „V Česku je to šesť percent, v Nemecku 12, v Holandsku a v Dánsku až 30 percent,“ tvrdí Koňa.

Presné dáta, koľko ľudí u nás dochádza do práce či školy peši alebo na bicykli neexistujú. Predstavu poskytuje prieskum Gallupovho inštitútu z októbra 2010, v ktorom na Slovensku odpovedalo 1003 ľudí.

Zdroj: Gallupov inštitút

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  3. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  4. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  5. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  9. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  1. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  2. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  3. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  6. Slovensko spieva koledy
  7. Workshop Inštitútu Ronalda Coasa na EU v Bratislave
  8. Stavbárska olympiáda 2018/19 vás očakáva
  9. Diplomacia v praxi – unikát, ktorý funguje dodnes
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 55 221
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 15 873
  3. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 027
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 967
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 8 513
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 770
  7. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 5 673
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 5 135
  9. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 4 451
  10. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 060