SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Slováci chcú jazdiť autami, odnaučiť ich je ťažké

Ľudia na Slovensku jazdia autami čoraz viac, verejná doprava upadá. Vo svete je trend opačný.

Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér.Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej MHD mohli vodiči celý týždeň jazdiť zadarmo. V Banskej Bystrici celoročne rušia zákaz pre cyklistov jazdiť v pešej zóne a v Moldave nad Bodvou osádzajú po meste nové cyklostojany.

To sú niektoré z akcií, ktoré priniesol 12. ročník Európskeho týždňa mobility.

Cieľom akcie, ktorú podporuje Európska komisia, je zatraktívniť alternatívne spôsoby prepravy oproti osobným autám.

Viac chodcov, cyklistov a cestujúcich v hromadnej doprave má priniesť príjemnejšie a menej upchané mestá, lepší vzduch a zdravších obyvateľov, ktorí zároveň usporia.

Počet zákazníkov prepravených verejnou dopravou klesol od roku 1995 do roku 2012 o vyše 600 miliónov. Úbytok najviac pocítila autobusová doprava.

Zdroj: Štatistický úrad SR

Autami jazdíme viac

Väčšina dostupných štatistík však ukazuje, že na Slovensku sa tieto ciele zatiaľ veľmi napĺňať nedarí. Štatistický úrad Európskej únie odhaduje, že až 77,3 percenta kilometrov najazdili obyvatelia Slovenska v roku 2011 v osobných autách. V roku 2002 to bolo o desať percent menej.

Obyvatelia západných krajín Únie najazdia v autách až 84 percent kilometrov, ich podiel však na rozdiel od nás nepatrne klesá.

U nás prudko klesá počet cestujúcich verejnou dopravou. Prímestské autobusy, vlaky a MHD vlani využilo o 612 miliónov zákazníkov menej ako v roku 1995. Najviac pokles zasiahol autobusovú dopravu, za 18 rokov prišla o 440 miliónov pasažierov.

Hoci počet ľudí prepravených verejnou dopravou u nás dlhodobo klesá, osobné autá dennodenne stále nevyužívame tak často, ako vo väčšine krajín Európskej únie.

Zdroj: Eurostat

Dlhodobý trend

„Pokles zákazníkov v autobusovej doprave je dlhodobý trend. Ľudia majú radi svoje autá, zvyšuje sa životná úroveň a ceny áut sú priaznivé,“ vraví hovorkyňa významného autobusového prepravcu Slovak Lines Eva Vozárová.

Hoci spoločnosť sa zákazníkov snaží udržať najmä modernizáciou autobusov, väčší záujem o autobusovú dopravu by mali podľa nich prejaviť aj samosprávy.

„Podpora autobusovej dopravy je liekom na preťažovanie ciest a dopravné zápchy,“ tvrdí Vozárová. „Privítali by sme preto pomoc napríklad rozšírením buspruhov či vybudovaním záchytných parkovísk v dôležitých prestupných uzloch.“

Úbytok pasažierov postihol aj železnice. Od roku 1995 stratili polovicu klientely, ročne odvezú 47 miliónov ľudí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zatraktívneniu železničnej dopravy, ktorá je bezpečná, ekologická a podľa neho aj efektívna, venuje maximálnu pozornosť.

„Zaviedli sme moderný grafikon, zvýšili počet vlakov a z eurofondov modernizujeme vozový park,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Čas bicyklov ešte neprišiel

Od eurofondov si ministerstvo veľa sľubuje aj pri rozvoji cyklodopravy, do ktorej chce v najbližších rokoch investovať desiatky miliónov eur.

Bicykel ako bežný dopravný prostriedok je u nás stále skôr raritou. V prieskume Gallupovho inštitútu z roku 2010 9,5 percenta opýtaných odpovedalo, že do pedálov šliape denne.

Koordinátor týždňa mobility na Slovensku Gejza Legen však hovorí, že sú to najmä ľudia, ktorí bicyklujú pre relax. „Jazdiť na bicykli do práce je pre väčšinu ľudí u nás stále ťažko predstaviteľné.“

Súhlasí aj ministerstvo dopravy, ktoré tvrdí, že cyklistická doprava má na Slovensku najviac 1,5-percentný podiel na celkovej doprave. „V Česku je to šesť percent, v Nemecku 12, v Holandsku a v Dánsku až 30 percent,“ tvrdí Koňa.

Presné dáta, koľko ľudí u nás dochádza do práce či školy peši alebo na bicykli neexistujú. Predstavu poskytuje prieskum Gallupovho inštitútu z októbra 2010, v ktorom na Slovensku odpovedalo 1003 ľudí.

Zdroj: Gallupov inštitút

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  5. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 103
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 188
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 396
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 190
  5. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 825
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 136
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 1 080
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 011
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?(2.)
  2. Ivan Čáni: Je Pellegrini a jeho Hlas SD férový hráč?
  3. Miroslav Galovič: Poézia sídlisikových stromov. Od večernej pohody ku kalamite. (Malý tohotýždňový časozber 1/2)
  4. Miroslav Galovič: Čierny lovec bielych snehuliakov. (Malý tohotýždňový časozber 2/2)
  5. Lubo Repka: Panama výletnou loďou
  6. Denis Jánošík: A, čo, že nej sme dokonalí
  7. Štefan Vidlár: Malinkatá úvaha
  8. Ján Šeďo: Aj my sme mali hrdinov, "Anči" ma výnimočne očarila...
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 21 170
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 268
  3. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 7 621
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 3 873
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 714
  6. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 245
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 154
  8. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 2 801
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  2. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  3. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  6. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu