Slováci chcú jazdiť autami, odnaučiť ich je ťažké

Ľudia na Slovensku jazdia autami čoraz viac, verejná doprava upadá. Vo svete je trend opačný.

Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér.Na jeden deň v roku v stredu na čosi ako bicykel presadliaj ministri a premiér.(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. V bratislavskej MHD mohli vodiči celý týždeň jazdiť zadarmo. V Banskej Bystrici celoročne rušia zákaz pre cyklistov jazdiť v pešej zóne a v Moldave nad Bodvou osádzajú po meste nové cyklostojany.

To sú niektoré z akcií, ktoré priniesol 12. ročník Európskeho týždňa mobility.

Cieľom akcie, ktorú podporuje Európska komisia, je zatraktívniť alternatívne spôsoby prepravy oproti osobným autám.

Viac chodcov, cyklistov a cestujúcich v hromadnej doprave má priniesť príjemnejšie a menej upchané mestá, lepší vzduch a zdravších obyvateľov, ktorí zároveň usporia.

Počet zákazníkov prepravených verejnou dopravou klesol od roku 1995 do roku 2012 o vyše 600 miliónov. Úbytok najviac pocítila autobusová doprava.

Zdroj: Štatistický úrad SR

Autami jazdíme viac

Väčšina dostupných štatistík však ukazuje, že na Slovensku sa tieto ciele zatiaľ veľmi napĺňať nedarí. Štatistický úrad Európskej únie odhaduje, že až 77,3 percenta kilometrov najazdili obyvatelia Slovenska v roku 2011 v osobných autách. V roku 2002 to bolo o desať percent menej.

Obyvatelia západných krajín Únie najazdia v autách až 84 percent kilometrov, ich podiel však na rozdiel od nás nepatrne klesá.

U nás prudko klesá počet cestujúcich verejnou dopravou. Prímestské autobusy, vlaky a MHD vlani využilo o 612 miliónov zákazníkov menej ako v roku 1995. Najviac pokles zasiahol autobusovú dopravu, za 18 rokov prišla o 440 miliónov pasažierov.

Hoci počet ľudí prepravených verejnou dopravou u nás dlhodobo klesá, osobné autá dennodenne stále nevyužívame tak často, ako vo väčšine krajín Európskej únie.

Zdroj: Eurostat

Dlhodobý trend

„Pokles zákazníkov v autobusovej doprave je dlhodobý trend. Ľudia majú radi svoje autá, zvyšuje sa životná úroveň a ceny áut sú priaznivé,“ vraví hovorkyňa významného autobusového prepravcu Slovak Lines Eva Vozárová.

Hoci spoločnosť sa zákazníkov snaží udržať najmä modernizáciou autobusov, väčší záujem o autobusovú dopravu by mali podľa nich prejaviť aj samosprávy.

„Podpora autobusovej dopravy je liekom na preťažovanie ciest a dopravné zápchy,“ tvrdí Vozárová. „Privítali by sme preto pomoc napríklad rozšírením buspruhov či vybudovaním záchytných parkovísk v dôležitých prestupných uzloch.“

Úbytok pasažierov postihol aj železnice. Od roku 1995 stratili polovicu klientely, ročne odvezú 47 miliónov ľudí.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zatraktívneniu železničnej dopravy, ktorá je bezpečná, ekologická a podľa neho aj efektívna, venuje maximálnu pozornosť.

„Zaviedli sme moderný grafikon, zvýšili počet vlakov a z eurofondov modernizujeme vozový park,“ povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Čas bicyklov ešte neprišiel

Od eurofondov si ministerstvo veľa sľubuje aj pri rozvoji cyklodopravy, do ktorej chce v najbližších rokoch investovať desiatky miliónov eur.

Bicykel ako bežný dopravný prostriedok je u nás stále skôr raritou. V prieskume Gallupovho inštitútu z roku 2010 9,5 percenta opýtaných odpovedalo, že do pedálov šliape denne.

Koordinátor týždňa mobility na Slovensku Gejza Legen však hovorí, že sú to najmä ľudia, ktorí bicyklujú pre relax. „Jazdiť na bicykli do práce je pre väčšinu ľudí u nás stále ťažko predstaviteľné.“

Súhlasí aj ministerstvo dopravy, ktoré tvrdí, že cyklistická doprava má na Slovensku najviac 1,5-percentný podiel na celkovej doprave. „V Česku je to šesť percent, v Nemecku 12, v Holandsku a v Dánsku až 30 percent,“ tvrdí Koňa.

Presné dáta, koľko ľudí u nás dochádza do práce či školy peši alebo na bicykli neexistujú. Predstavu poskytuje prieskum Gallupovho inštitútu z októbra 2010, v ktorom na Slovensku odpovedalo 1003 ľudí.

Zdroj: Gallupov inštitút

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 129
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 495
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 799
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 493
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 046
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 094
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 252
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 907
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 643
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 597

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Audi e-tron

V Bratislave sa vodiči zdržia pätnásť minút, auto sa zrazilo s električkou

Kolóny sa tvoria na D2 za Stupavou v smere do Bratislavy.

V Bratislave sa postupne od piatka 15. februára začali rozsiahle dopravné obmedzenia.
Hyundai Sonata

Opel sa vracia do Ruska, Peugeot po 30 rokoch do USA

Automobilky nechcú byť závislé od európskeho trhu.

Nová Mazda 3 dorazila na Slovensko, vyskúšali sme ju

Dobre žehlí nerovnosti aj s tuhou zadnou nápravou.

Mazda 3