SME
Streda, 28. júl, 2021 | Meniny má KrištofKrížovkyKrížovky

Nepoužívate smerovky? Aby ste nespôsobili nehodu

To, či je cesta hlavná alebo vedľajšia, vplýva na prednosť v jazde, nie na použitie smeroviek.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

krizovatka.jpgMarek: "Prichádzam na križovatku v tvare X po hlavnej ceste. Hlavná cesta má tvar L a pokračuje po mojej pravici. Oproti mne je vedľajšia cesta.

Musím dať znamenie o zmene smeru jazdy, ak pokračujem ďalej po hlavnej ceste?

Ak do mňa narazí auto prichádzajúce z vedľajšej cesty, budem na vine ja, že som nedal znamenie o zmene smeru jazdy, alebo vodič auta, ktoré ide z vedľajšej cesty?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predpisy vyžadujú zapnúť smerovku aj vtedy, ak meníte smer jazdy. Napríklad, keď odbočujete vľavo alebo vpravo.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ak hlavná cesta pokračuje vpravo a vy na ňu odbočujete, musíte zapnúť smerovku. A to aj vtedy, ak vchádzate do križovatky po hlavnej a odbočujete vpravo na hlavnú.

Smerovku by ste nezapli len vtedy, ak by ste pokračovali rovno, či je pokračovaním hlavná alebo vedľajšia cesta.

Hlavná cesta nerozhoduje o zapnutí smerovky

Smer hlavnej cesty nie je dôležitý. Dôležitý je smer jazdy a podľa neho je potrebné použiť smerovky. To, či je cesta hlavná alebo vedľajšia, vplýva na prednosť v jazde, nie na použitie smeroviek.

Nejednému vodičovi sa takéto pravidlo o zapínaní smeroviek nepáči. Sú zvyknutí ich nezapínať, keď sú na hlavnej a pokračujú po hlavnej ceste smerujúcej v križovatke vľavo alebo vpravo.

Nezapínanie smeroviek obhajujú tým, že ani v zákrute nezapínajú smerovky.

Skryť Vypnúť reklamu

V zákrute sa nedá hovoriť o odbočovaní, keďže tam sa mení smer cesty, nie smer jazdy. Smer jazdy sa dá zmeniť len pri prejazde križovatkou alebo pri výjazde z cesty na miesto mimo cesty.

Pri pokračovaní hlavnej vpravo smerovka nerozhoduje

Ak Marek bude pokračovať po hlavnej ceste a narazilo by doňho vozidlo z vedľajšej cesty, Marek by nebol vinný.

Zapnutie smerovky alebo jej nezapnutie by nespôsobilo ani ohrozenie bezpečnosti a ani obmedzenie plynulosti premávky vo vzťahu k vozidlám na vedľajších cestách.

Marek pokračujúci vpravo by mal prednosť, lebo je na hlavnej. Vodiči z vedľajšej cesty sú vtedy povinní mu dať prednosť.

Ak by Marek pokračoval rovno, takisto má prednosť s výnimkou vozidiel na hlavnej ceste prichádzajúcich z opačného smeru jazdy.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď nezapnutie smerovky spôsobí nehodu

Iná situácia by nastala, ak by hlavná cesta pokračovala vľavo. Tam by nezapnutie smeroviek vodičom pokračujúcim vľavo po hlavnej mohlo znamenať haváriu s vozidlom, ktoré by vchádzalo na cestu z vedľajšej.

Vodič z vedľajšej by pokračoval rovno na hlavnú a oproti nemu by z hlavnej odbočoval vodič vľavo a chcel by pokračovať ďalej po hlavnej ceste.

Aj keď platí, že vodič z vedľajšej cesty je povinný dať prednosť vozidlu na hlavnej, nezapnutie smerovky vodičom na hlavnej by bolo skutočnou príčinou prípadnej dopravnej nehody.

Smerovka informuje iných účastníkov cestnej premávky o záväznom úmysle vodiča, ktorý smerovku používa. Jej nepoužitie v zákonom stanovenej situácii je priestupok, ktorý uvedie iných do nečakaného omylu, na ktorý sa nemá nikto možnosť pripraviť.

Skryť Vypnúť reklamu

Nezapnutie smerovky by bolo vtedy nedbanlivosťou, ktorá by viedla k havárii. Vodič z vedľajšej cesty by nemohol za nedanie prednosti v jazde.

Priznanie viny tomu, kto mal dať prednosť, aj keby bola príčinou nezapnutá smerovka iného vodiča, by bolo to isté, ako obviniť vodiča vchádzajúceho na diaľnicu, ktorý "mal dať prednosť" vozidlu idúcemu po diaľnici v opačnom smere.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom
  2. Túto bagetu jedia Slováci už 24 rokov. Čo nám chutí najviac?
  3. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  4. Najzelenšie nákupné centrum na Slovensku otvorí druhú etapu
  5. Kravy jedia srvátku. Výrobky vďaka tomu nemajú konkurenciu
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  8. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. Lenivý brunch s Muchom
  1. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké?
  2. Keď ekológia spája
  3. Wüstenrot predstavuje novú stratégiu pre slovenský trh
  4. Na zmenu zdravotnej poisťovne vám po novom stačia 3 minúty
  5. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  6. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky
  7. Čítajte SME.sk odomknuté a bez reklamy
  8. Slovník investora 07: Bitcoin a jeho úloha v portfóliu investora
  9. Túžite sa konečne zbaviť dioptrií, ale bráni vám v tom strach?
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 10 819
  2. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 5 735
  3. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 4 901
  4. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 4 315
  5. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 4 216
  6. Od Česka až po Jadran 3 970
  7. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti 3 149
  8. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 3 064
  9. Nová sála i námestie. Trnavské Mýto sa stane novým centrom 2 872
  10. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny 2 202
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do kaviarne Towers nevidno.

Inšpekcia má odposluchy aj videozáznamy.


5 h
Zuzana Rehák Štefečeková na LOH Tokio 2020 / 2021.

Sledujte online letnú olympiádu.


Sportnet 3 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Za kyberšikanu hrozí až šesť rokov.


a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Renault Arkana E-Tech

Výrobcovi sa podaril zaujímavý hybrid s nízkou spotrebou.


13 h
Koncept elektrického Mercedesu Vision EQXX spoznáme budúci rok.

Po roku 2025 budú nové platformy už len pre elektromobily.


26. júl

Za slabé predaje mohla väčšinou vysoká cena.


26. dec
Suzuki S-Cross vs. Ssangyong Korando

Novšie auto nemusí byť vždy presvedčivejšie.


23. júl