SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Jazda v pravom pruhu na diaľnici D1 nemôže byť predbiehaním

Viete, čo je to predchádzanie? A ako sa bezpečne dostať pred pomalšie vozidlo v strednom pruhu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

Predpisy dovoľujú predchádzať len zľava. Z pravej strany smiete predbiehať len vozidlo, ktoré odbočuje vľavo a nie je o tom pochýb. Vpravo predpisy dovoľujú predchádzať aj pri jazde v pripájacom alebo v odbočovacom jazdnom pruhu.

Pre väčšinu situácií stačí takto definované predchádzanie.

Napríklad na cestách, ktoré majú pre každý smer jazdy jeden jazdný pruh, nikto ani len nezapochybuje, že rýchlejšie vozidlo, ktoré sa dostane pred pomalšie, predchádzalo.

Problém nenastane ani na diaľniciach, ak vodiči dodržiavajú pravidlá jazdy v jazdných pruhoch. Mimo obce sa smie jazdiť len v pravom pruhu. Ostatné sú určené na predchádzanie, obchádzanie, odbočovanie alebo otáčanie.

Diaľnica medzi Trnavou a Bratislavou

Na diaľnici D1 medzi Trnavou a Bratislavou ale bežne jazdia vodiči v strednom jazdnom pruhu. Diaľnica tam má pre každý smer tri jazdné pruhy.

Ako sa dostať podľa pravidiel pred takéto auto, ak jazdí výrazne nižšou rýchlosťou ako vy? Vy dodržiavate predpisy a ste v pravom jazdnom pruhu.

Podľa polície by ste tam mali predbiehať zľava. S tým sa dá len súhlasiť. Ak predchádzate iné vozidlo.

Čo je to predchádzanie?

((anketa))

Zákon o cestnej premávke vodičom nedáva jednoznačnú odpoveď na otázku, čo je to predchádzanie. Aký je to manéver? Kým si na túto otázku neodpovieme, nemôžeme vedieť, či vodič pokračujúci v prvom jazdnom pruhu vedľa pomalšieho vozidla porušil predpisy alebo nie.

Podľa jazykovedcov predchádzať znamená dostať sa pred niekoho.

Ak pokračujete v pravom jazdnom pruhu, skutočne sa dostanete pred pomalšie vozidlo v strednom pruhu predchádzaním? Veď sa nedostanete pred pomalšie auto. Vy pokračujete vo svojom jazdnom pruhu, pomalšie vozidlo v susednom.

A teraz si predstavte rovnakú situáciu s tým, že pomalšie vozidlo jazdí v ľavom jazdnom pruhu.

Vy ste v pravom a od pomalšieho vozidla v ľavom pruhu si udržiavate dostatočne veľký odstup. Veď je medzi vami voľný stredný pruh.

Dostanete sa pred úroveň pomalšieho vozidla. Kto chce ešte tvrdiť, že rýchlejšie vozidlo predbehlo pomalšie?

Viedenský dohovor napovedá

Ani Viedenský dohovor o cestnej premávke nedáva jasnú odpoveď na to, čo je to predchádzanie. Tento medzinárodný dokument, ktorý podpísala aj Slovenská republika, je nadradený nášmu zákonu o cestnej premávke (tvrdí to aj náš zákon v § 142).

Aj keď vo Viedenskom dohovore nenájdete definíciu predchádzania, z predpisov je možné vydedukovať, aký manéver, ktorý nazvali predchádzanie, mali na mysli tvorcovia dohovoru.

"Na vozovkách s najmenej dvomi jazdnými pruhmi vyhradenými pre premávku v smere jazdy smie vodič, ktorý by chcel opäť predchádzať ihneď alebo krátko po tom, keď opäť zaujal miesto pri okraji vozovky zodpovedajúcemu smeru premávky, smie spraviť tento jazdný manéver pod podmienkou, že se presvedčí, že tým vážne neobmedzí vodičov rýchlejších vozidiel, ktoré predchádzajú za ním v jazdnom pruhu, do ktorého vošiel pri prvom predchádzaní." (viac vo Viedenskom dohovore, článok 10 a 11)

Predchádzanie môže byť teda len taký manéver, pri ktorom rýchlejší vodič zmení jazdný pruh. Žiadny predpis nenaznačuje, že by to malo byť inak.

Pomalšieho v ľavom pruhu by ste nemohli predbehnúť

Ak by pomalší vodič jazdil v strednom pruhu, mohli by ste sa pred neho dostať aj tak, že postupne prejdete z pravého pruhu cez stredný až do ľavého a potom naspäť.

Lenže už pri prejdení do stredného pruhu diaľnice by ste porušili pravidlá. Tam smiete vojsť len pri predchádzaní alebo obchádzaní. Keďže váš jazdný pruh je voľný, nie je dôvod, aby ste prechádzali do stredného pruhu. Ešte nikoho nepredchádzate a ani neobchádzate.

Ak by bolo pomalšie vozidlo namiesto stredného pruhu jazdilo v ľavom, vôbec by ste sa pred neho nemohli dostať, ak by sme jazdu rýchlejšieho vozidla v pravom alebo v strednom pruhu chápali ako predchádzanie v pravo.

Bezpečnejšie je pokračovať v pravom pruhu

Odhliadnuc od toho, ako to má byť správne podľa predpisov, predbehnutie pomalšieho vozidla jazdiaceho v strednom pruhu diaľnice cez všetky pruhy je nebezpečnejší manéver ako pokračovanie vo voľnom pravom jazdnom pruhu.

Keby ste pokračovali rovno, rizikový by mohol byť len úsek, v ktorom by obe vozidlá šli vedľa seba. Pri prejazde cez všetky jazdné pruhy sa vaše vozidlá dvakrát ocitnú za sebou a raz vedľa seba. Teoreticky je teda predchádzanie cez všetky jazdné pruhy trikrát rizikovejšie ako pokračovanie v pravom pruhu

Neobstojí argument, podľa ktorého sú rýchlejšie vozidlá v pravom pruhu nebezpečné pre vodičov v strednom pruhu.

Spätné zrkadlá sa musia už veľa rokov montovať na obe strany auta. Na cestách prakticky nenájdete vozidlo, ktoré by nemalo spätné zrkadlo aj na ľavej pravej strane. Vodič v strednom pruhu má možnosť skontrolovať, či sa v pravom pruhu nenachádza iné vozidlo, s ktorým by sa mohol zraziť, ak by sa chcel preradiť do pravého pruhu.

Okrem toho, pomalšie vozidlo zo stredného pruhu, ak by aj chcelo prejsť do pravého, je povinné dať prednosť tomu, kto sa v pravom nachádza.

Jazdite vpravo. Pomohla by aj definícia predchádzania

Ideálny stav by nastal, ak by vodiči na viacpruhových cestách mimo obce nejazdili zbytočne v strednom jazdnom pruhu, ak môžu ísť v pravom.

Pomohla by aj zmena predpisov, ktorá by jednoznačne určila, čo je to predchádzanie. Vodiči na cestách by potom nemuseli premýšľať, či porušujú pravidlá alebo nie. Vedeli by to.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 811
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 072
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 566
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 417
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 164
  7. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 160
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 901
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 572
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 477
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

O jeden byt sa uchádza aj 60 záujemcov.


7 h
Minister financií Igor Matovič.

Mysleli sme to dobre, ale dopadlo to ako vždy.


17. okt

Mali sme 10. výročie pádu Radičovej vlády. Pri tej príležitosti Matovič opäť vyčítal Sulíkovi jeho vtedajšie hlasovanie.


Fotografia pred začiatkom derby.

Škandál odsúdil aj víťaz Stanleyho pohára.


2 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


3 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Anna Milanová: Pohľady zo Zeme... 2021
  2. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy
  3. Eva Gallova: To čo som videla? Absurdné divadlo?
  4. Adriana Boysová: Heuréka
  5. Ján Marton: Ženilo sa motovidlo - alebo Vlčanove boľševické chiméry.
  6. Rudolf Pado: Vekslákové národné parky
  7. Rudolfa Vallová: Nezmýlil sa pán Fico?
  8. Andrej Danko: Pýtam sa páni podnikatelia a živnostníci, s čím vám pomohli členovia SaS?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 501
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 292
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 284
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 615
  5. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 5 331
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 174
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 764
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 412
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu