Majitelia osobných dieslových áut riskujú stratu techničáku

Majitelia áut v Česku, ktoré jazdia na naftu, odstraňujú filtre pevných častíc z výfukov. Kryjú ich aj servisy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

PRAHA. Mnohí majitelia dieselových osobných vozidiel v Česku riskujú, že prídu o technický preukaz a auto budú musieť odstaviť.

Česká televízia na svojej internetovej stránke informovala, že majitelia týchto áut v poslednom období začali odstraňovať z výfukov filtre, ktoré zachytávajú prachové splodiny, lebo keď sa zanesú, zhoršujú výkon vozidla a ich výmena vychádza veľmi draho.

Filtre zachytávajú väčšinu škodlivín

Pred rokom 2008 montovali automobilky filtre dobrovoľne. Neskôr, po rozhodnutí orgánov únie, sa museli stať povinnou výbavou osobných automobilov s naftovými motormi. Moderné filtre zachytávajú až 95 % škodlivín, ktoré by ináč prenikli do ovzdušia.

Najviac prachu sa dostáva do atmosféry zo sporákov a kachlí. Hneď za nimi sú s 25-% podielom dopravné prostriedky, najmä autá s dieselovými motormi. V niektorých častiach veľkomiest podiel dopravy na množstve škodlivín vzrastá až na 49 %.

Filtre sa zanášajú najmä na starších autách

Libor Fleischhans, odborník na diagnostiku motorov a lektor ministerstva dopravy, uviedol, že zanášanie filtrov splodinami sa prejavuje najmä na autách, ktoré sa dostali na cesty pred ôsmimi rokmi.

Životnosť filtrov sa odhaduje na 80 000 km. V mnohých prípadoch však začnú vyvolávať problémy aj skôr, najmä vtedy, ak sa auto zväčša používa na krátke jazdy.

Bez filtra zdravotné problémy

Odstraňovanie prachových filtrov je však aj veľkým zdravotným problémom. Motorové vozidlá sa podľa primára oddelenia respiračných chorôb v pražskom neštátnom zdravotníckom zariadení Lerymed Viktora Kašáka podieľajú na zhoršovaní zdravotného stavu najmä pacientov s chronickou astmou.

Ak by sa ich demontáž stalo epidémiou, životné prostredie predovšetkým v mestách by sa ešte viac zhoršilo, čo by spôsobilo problémy ďalším ľuďom.

Riaditeľ odboru prevádzky vozidiel ministerstva dopravy Josef Pokorný pokladá najnovší trend odstraňovania filtrov za veľký problém.

Navyše sa ich demontážou nedopúšťajú servisy protiprávneho konania, hoci majú povinnosť upozorniť majiteľa vozidla, že bez prachového filtra stráca oprávnenie na využívanie v cestnej doprave.

Servisy neupozorňujú majiteľov áut

Servisy neupozorňujú majiteľov "dízlakov" na riziko zo zištných dôvodov. Prišli by o tržby.

A z rovnakých príčin netlačia na nich ani stanice technickej kontroly, hoci zisťovanie, či je v aute prachový filter, nie je vôbec ťažké.

Kto chce z moderného auta odstrániť filter, musí zmeniť aj program v jeho palubnom počítači. Na zistenie zásahu doň netreba kupovať drahé diagnostické prístroje.

Podľa Fleischhansa si odborník vystačí aj s najjednoduchším prístrojom, ktorý je na trhu za pár desiatok korún.

Nové filtre stoja aj 4000 eur

Majitelia dieselových osobných áut filtre odstraňujú preto, lebo nechcú kupovať nové za 600 až 4000 eur.

Domnievajú sa, že normy na obsah škodlivín sú v krajine také mäkké, že ich neprekročia ani bez filtrov. Zabúdajú na to, že keď bol filter pevných častíc do vozidla v automobilke namontovaný, potom ho už nemožno odstrániť bez rizika straty technického preukazu.

A na to sa dá prísť v stanici technickej kontroly alebo počas náhodnej cestnej kontroly policajtov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  2. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  3. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  4. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  7. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  8. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  9. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 14 403
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 646
  3. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 296
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 218
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 6 125
  6. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 5 278
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 115
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 065
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 303
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 297

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Generálny prokurátor navrhol zrušiť Kotlebovu stranu

Najvyšší súd obdržal podnet na rozpustenie ĽSNS.

KOMENTÁRE

Podnet proti Kotlebovi? Krok, ktorý musel prísť

Návrh na zrušenie ĽSNS je normálnou obrannou reakciou spoločnosti, nech sú jej nositelia akokoľvek nedôveryhodní.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen na stretnutí fanúšikov GTI predviedol práce svojich učňov

Už desať rokov Volkswagen pravidelne ukazuje svetu projekty svojich mladých učňov.

Čo je to Atkinsonov cyklus motora a prečo majú vďaka nemu hybridy nižšiu spotrebu?

S Atkinsonovým cyklom sa v dnešných motoroch stretávame čoraz častejšie.