Majitelia osobných dieslových áut riskujú stratu techničáku

Majitelia áut v Česku, ktoré jazdia na naftu, odstraňujú filtre pevných častíc z výfukov. Kryjú ich aj servisy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

PRAHA. Mnohí majitelia dieselových osobných vozidiel v Česku riskujú, že prídu o technický preukaz a auto budú musieť odstaviť.

Česká televízia na svojej internetovej stránke informovala, že majitelia týchto áut v poslednom období začali odstraňovať z výfukov filtre, ktoré zachytávajú prachové splodiny, lebo keď sa zanesú, zhoršujú výkon vozidla a ich výmena vychádza veľmi draho.

Filtre zachytávajú väčšinu škodlivín

Pred rokom 2008 montovali automobilky filtre dobrovoľne. Neskôr, po rozhodnutí orgánov únie, sa museli stať povinnou výbavou osobných automobilov s naftovými motormi. Moderné filtre zachytávajú až 95 % škodlivín, ktoré by ináč prenikli do ovzdušia.

Najviac prachu sa dostáva do atmosféry zo sporákov a kachlí. Hneď za nimi sú s 25-% podielom dopravné prostriedky, najmä autá s dieselovými motormi. V niektorých častiach veľkomiest podiel dopravy na množstve škodlivín vzrastá až na 49 %.

Filtre sa zanášajú najmä na starších autách

Libor Fleischhans, odborník na diagnostiku motorov a lektor ministerstva dopravy, uviedol, že zanášanie filtrov splodinami sa prejavuje najmä na autách, ktoré sa dostali na cesty pred ôsmimi rokmi.

Životnosť filtrov sa odhaduje na 80 000 km. V mnohých prípadoch však začnú vyvolávať problémy aj skôr, najmä vtedy, ak sa auto zväčša používa na krátke jazdy.

Bez filtra zdravotné problémy

Odstraňovanie prachových filtrov je však aj veľkým zdravotným problémom. Motorové vozidlá sa podľa primára oddelenia respiračných chorôb v pražskom neštátnom zdravotníckom zariadení Lerymed Viktora Kašáka podieľajú na zhoršovaní zdravotného stavu najmä pacientov s chronickou astmou.

Ak by sa ich demontáž stalo epidémiou, životné prostredie predovšetkým v mestách by sa ešte viac zhoršilo, čo by spôsobilo problémy ďalším ľuďom.

Riaditeľ odboru prevádzky vozidiel ministerstva dopravy Josef Pokorný pokladá najnovší trend odstraňovania filtrov za veľký problém.

Navyše sa ich demontážou nedopúšťajú servisy protiprávneho konania, hoci majú povinnosť upozorniť majiteľa vozidla, že bez prachového filtra stráca oprávnenie na využívanie v cestnej doprave.

Servisy neupozorňujú majiteľov áut

Servisy neupozorňujú majiteľov "dízlakov" na riziko zo zištných dôvodov. Prišli by o tržby.

A z rovnakých príčin netlačia na nich ani stanice technickej kontroly, hoci zisťovanie, či je v aute prachový filter, nie je vôbec ťažké.

Kto chce z moderného auta odstrániť filter, musí zmeniť aj program v jeho palubnom počítači. Na zistenie zásahu doň netreba kupovať drahé diagnostické prístroje.

Podľa Fleischhansa si odborník vystačí aj s najjednoduchším prístrojom, ktorý je na trhu za pár desiatok korún.

Nové filtre stoja aj 4000 eur

Majitelia dieselových osobných áut filtre odstraňujú preto, lebo nechcú kupovať nové za 600 až 4000 eur.

Domnievajú sa, že normy na obsah škodlivín sú v krajine také mäkké, že ich neprekročia ani bez filtrov. Zabúdajú na to, že keď bol filter pevných častíc do vozidla v automobilke namontovaný, potom ho už nemožno odstrániť bez rizika straty technického preukazu.

A na to sa dá prísť v stanici technickej kontroly alebo počas náhodnej cestnej kontroly policajtov.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 633
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 422
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 967
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 241
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 712
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 930
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 327
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 014
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 614
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril v súvislosti s Holjenčíkom o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop