SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

Majitelia osobných dieslových áut riskujú stratu techničáku

Majitelia áut v Česku, ktoré jazdia na naftu, odstraňujú filtre pevných častíc z výfukov. Kryjú ich aj servisy.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SME - Tomáš Benedikovič)

PRAHA. Mnohí majitelia dieselových osobných vozidiel v Česku riskujú, že prídu o technický preukaz a auto budú musieť odstaviť.

Česká televízia na svojej internetovej stránke informovala, že majitelia týchto áut v poslednom období začali odstraňovať z výfukov filtre, ktoré zachytávajú prachové splodiny, lebo keď sa zanesú, zhoršujú výkon vozidla a ich výmena vychádza veľmi draho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Filtre zachytávajú väčšinu škodlivín

Pred rokom 2008 montovali automobilky filtre dobrovoľne. Neskôr, po rozhodnutí orgánov únie, sa museli stať povinnou výbavou osobných automobilov s naftovými motormi. Moderné filtre zachytávajú až 95 % škodlivín, ktoré by ináč prenikli do ovzdušia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najviac prachu sa dostáva do atmosféry zo sporákov a kachlí. Hneď za nimi sú s 25-% podielom dopravné prostriedky, najmä autá s dieselovými motormi. V niektorých častiach veľkomiest podiel dopravy na množstve škodlivín vzrastá až na 49 %.

Filtre sa zanášajú najmä na starších autách

Libor Fleischhans, odborník na diagnostiku motorov a lektor ministerstva dopravy, uviedol, že zanášanie filtrov splodinami sa prejavuje najmä na autách, ktoré sa dostali na cesty pred ôsmimi rokmi.

Životnosť filtrov sa odhaduje na 80 000 km. V mnohých prípadoch však začnú vyvolávať problémy aj skôr, najmä vtedy, ak sa auto zväčša používa na krátke jazdy.

Bez filtra zdravotné problémy

Odstraňovanie prachových filtrov je však aj veľkým zdravotným problémom. Motorové vozidlá sa podľa primára oddelenia respiračných chorôb v pražskom neštátnom zdravotníckom zariadení Lerymed Viktora Kašáka podieľajú na zhoršovaní zdravotného stavu najmä pacientov s chronickou astmou.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sa ich demontáž stalo epidémiou, životné prostredie predovšetkým v mestách by sa ešte viac zhoršilo, čo by spôsobilo problémy ďalším ľuďom.

Riaditeľ odboru prevádzky vozidiel ministerstva dopravy Josef Pokorný pokladá najnovší trend odstraňovania filtrov za veľký problém.

Navyše sa ich demontážou nedopúšťajú servisy protiprávneho konania, hoci majú povinnosť upozorniť majiteľa vozidla, že bez prachového filtra stráca oprávnenie na využívanie v cestnej doprave.

Servisy neupozorňujú majiteľov áut

Servisy neupozorňujú majiteľov "dízlakov" na riziko zo zištných dôvodov. Prišli by o tržby.

A z rovnakých príčin netlačia na nich ani stanice technickej kontroly, hoci zisťovanie, či je v aute prachový filter, nie je vôbec ťažké.

SkryťVypnúť reklamu

Kto chce z moderného auta odstrániť filter, musí zmeniť aj program v jeho palubnom počítači. Na zistenie zásahu doň netreba kupovať drahé diagnostické prístroje.

Podľa Fleischhansa si odborník vystačí aj s najjednoduchším prístrojom, ktorý je na trhu za pár desiatok korún.

Nové filtre stoja aj 4000 eur

Majitelia dieselových osobných áut filtre odstraňujú preto, lebo nechcú kupovať nové za 600 až 4000 eur.

Domnievajú sa, že normy na obsah škodlivín sú v krajine také mäkké, že ich neprekročia ani bez filtrov. Zabúdajú na to, že keď bol filter pevných častíc do vozidla v automobilke namontovaný, potom ho už nemožno odstrániť bez rizika straty technického preukazu.

A na to sa dá prísť v stanici technickej kontroly alebo počas náhodnej cestnej kontroly policajtov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 374
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 834
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 296
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 326
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 608
  6. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 546
  7. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 501
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 498
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


17 h
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


21 h
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Malá Mača
  2. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  3. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  4. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  5. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  6. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  7. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  8. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 476
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 163
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 030
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 950
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 677
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 725
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 699
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 404
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu