Peugeot zveril rozhodujúce práce na svojom najrýchlejšom aute súčasnosti športovému oddeleniu Peugeot Sport.
Podobnú taktiku má aj Renault, ktorého Megane R.S. pripravovali v Renault Sport. Ten je už dve generácie nepísaným kráľom triedy a etalónom pre porovnanie.
Skutočným konkurentom pre Megane R.S. bude až Peugeot 308 R. Aby neprišlo sklamanie, Peugeot zvolil tréningový program s modelom RCZ.
Dvojmiestne športové auto, ktoré vyrábajú v rakúskom závode Magna Steyr, využíva podvozkovú platformu modelu 308. Preto sa hodilo na prestavbu.
Na vlastnej koži sme vyskúšali najrýchlejší sériový Peugeot v histórii. Stovku pokorí za 5,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 kilometrov za hodinu.
Pretekárske brzdy tvoria základ
Už pri našej návšteve závodu Magna Steyr v Rakúsku sme videli zaparkovaný prototyp RCZ-R s pretekárskymi brzdami Alcon.
Na otázku, či to myslia vážne aj v sériovom aute, sme dostali kladnú odpoveď. To bol prvý prísľub toho, že RCZ-R bude konkurovať najlepším.
Už neraz sme sa sami presvedčili, že výkon je v športových kompaktoch asi najmenej podstatný. Dôležitejší je podvozok, prenos sily na cestu a hlavne brzdy.
Pri testovacích jazdách cez horské sedlo Col de Vence neďaleko francúzskeho Nice nemáte problém poriadne zahriať brzdy aj smerom hore.
Cestou dole však zvykneme na sériových autách počítať so slabnúcim brzdným účinkom. Pri štvrtej návšteve na Col de Vence, kde sa jazdia aj automobilové preteky, máme v rukách auto, ktoré nepozná slabnutie bŕzd.
Ani pri opakovanej druhej jazde z 950 metrovej výšky takmer na úroveň mora brzdy neochabli.
Predná náprava stačí
Zatiaľ neexistuje sériové auto kompaktných rozmerov, ktoré by malo lepšie brzdy a Peugeot prekonáva Megane R.S. vo vytrvalosti aj charakteristike brzdenia.
Brzdy v RCZ-R dávajú vodičovi presnú spätnú väzbu o hranici zablokovania a pedál má v podstate charakteristiku pretekárskeho auta.
Športové oddelenie neuznáva lacné elektronické náhrady, a preto na zabránenie prešmykovania vnútorného kolesa pod náporom výkonu zvolili mechanický samosvorný diferenciál Torsen.
Tým pádom sa ani raz nestalo, že by pri výjazde z ostrej zákruty alebo pri riešení šmyku cez ručnú brzdu prešmyklo vnútorné koleso.
Samosvorný diferenciál nie je pocitovo tak radikálny ako v Megane R.S., teda neťahá tak silno za volant. Opäť sme mali v rukách auto, ktorému na výkon 270 koní predná náprava stačí.
Motor dostal rýchlejšie reakcie
Éra dvojlitrových motorov už v malých "hot hatch" pomaly končí. Nahrádzajú ich menšie preplňované motory s objemom 1,6 litra.
Peugeot si trúfol dať 1,6 litrový motor aj do kompaktného auta. Pritom Renault, Ford aj Volkswagen používajú dvojlitre.
Peugeot RCZ R nestrieľa do výfuku. Miestami cítiť, že krútiaci moment zastal na vrchole 330 Nm, čo je o trochu menej ako má konkurencia.
Športové oddelenie však úpravami vyhnalo výkon na 270 koní a darovalo motoru pretekársku ostrosť so špičkou pri 6000 otáčkach.
Jednak rýchla reakcia na plyn dokáže nahradiť aj 50 Nm a svoje robí aj dostupnosť krútiaceho momentu od 1900 do 5500 otáčok. Je neuveriteľné, kde sa dokázal malý motor vyšplhať.
Z testovacieho zápisníka
značka | Peugeot |
model | RCZ - R |
motorizácia | 1,6 THP Peugeot Sport |
objem (cm 3)/ počet valcov | 1598/4 |
výkon (kW (k)) | 199 (270) pri 6000 ot./min. |
krútiaci moment (Nm) | 330 pri 1900-5500 ot./min. |
dojmy z motora | dobre rozložený ťah v celom spektre otáčok; možno chýba výrazná explózia krútiaceho momentu v nižších otáčkach; nechýba však športová ostrosť a odozva vo vysokých otáčkach; relatívne úsporný na danú výkonovú triedu; prekonal očakávania |
reakcia na plyn/štart stop | vzhľadom na turbodúchadlo perfektná odozva na plyn |
pohotovostná hmotnosť (kg) | 1280; prekonáva väčšinu kompaktných konkurentov |
prevodovka/ počet stupňov | manuálna šesťstupňová; navrhnutá pre maximálnu rýchlosť |
kvalita radenia | lepšia než v bežných modeloch Peugeot, isté rezervy v kulise ešte sú |
typ pohonu | predný so samosvorným diferenciálom Torsen |
rozmer a typ pneumatík | 235/40 R19 Goodyear Eagle F1 Asymetric2 |
riadenie a vedenie stopy | brilantné; výborná odozva v riadení; vodič presne cíti, čo sa s autom deje aj vďaka nízkemu ťažisku a sedadlu takmer v strede auta |
odhlučnenie podvozka | primerané triede |
komfort podvozka | vzhľadom na zameranie auta a 19 palcové kolesá slušný, tlmiče majú skôr rely než okruhovú charakteristiku |
asistenčné systémy | našťastie ich možno vypnúť a nezasahujú rušivo ani pri športovej jazde |
výhľad od vodiča | výborný |
posed za volantom | dokonalý |
ovládacie prvky a navigácia | mechanické ovládacie prvky perfektné, samotná navigácia a jej ovládanie už potrebuje modernizáciu |
grafika displejov | len priemerná |
nastupovanie dopredu a dozadu | dopredu výborné; dozadu komplikované; navyše vzadu odveziete iba deti; považujte to radšej za dvojmiestne auto |
úžitková hodnota a bat. priestor | kufor s objemom 321 litrov by tu asi nikto nečakal a navyše je dobre využiteľný |
zameranie vozidla | čistá radosť z jazdy |
celkový dojem | Ak nový Peugeot RCZ-R pasujeme za kompaktné auto, tak potom Francúzom patria prvé dve miesta triedy. Keby mala novinka štipku presnejšie radenie, bola by dokonalá. Aj tak je to auto, ktoré treba aspoň raz v živote šoférovať. |