Spotreba v teste:
7,8 l/100 km
Cena verzie od:
od 20.590 eur
Ak dám priestor rozumu, nájdem na Mazde 3 mnoho drobností, ktoré prekážajú. Byť však v pozícii človeka, ktorý si vyberá kompaktné auto na dochádzanie do práce a občasné jazdy vo dvojici, určite by som dal medzi kandidátov Mazdu3. Nie je ušitá pre rodiny s deťmi, ale ten pocit za volantom to vyváži. Určite jej patrí moje vnútorné kupujem, lebo je to láska na prvé otočenie volantom. (Rasťo Chvála)
Mazdu 3 sme pri jej premiére zvolili za hviezdu autosalónu a rovnako emotívne boli aj prvé chvíle bezprostredne po usadnutí za volant.
Interiér najvyššej výbavy Revolution Top patrí kvalitou spracovania a materiálmi na vrchol triedy.
Mazda takmer dosahuje úroveň Audi A3, ktoré je podľa nás momentálnym lídrom svojej kategórie vo vyhotovení kabíny.
Kvalita radenia, tichý benzínový motor, príjemný volant a dobrý posed si na pár metroch získajú asi každý typ šoféra.
Po prvých kilometroch v meste dokáže japonské auto vojsť šoférovi pod kožu.
Lahodný pocit z jazdy pokračuje v zákrutách aj na cestách prvej triedy. Uznanie patrí asistenčným systémom a ich dobrému naladeniu.
Páčil sa nám zásah predkolízneho systému pri mestskej rýchlosti.
Prekáža sklíčko nad prístrojmi
V pekne navrhnutom kokpite ruší iba head-up displej v podobe výsuvného sklíčka na vrchu prístrojového panelu.
Idea zobrazovania údajov v zornom poli je síce dobrá, ale vyhotovenie oproti zvyšku auta nevhodné.
Head-up displej v tejto podobe nie je to, prečo by ste mali siahnuť po výbavách Revolution a Revolution Top. Zato navigáciu nemáte bez príplatku 500 eur ani v najvyššej výbave.
S bezpečnostnou výbavou však Mazda nešetrila a v aute je už automatické prepínanie diaľkových svetiel, prevencia čelného nárazu v mestskej premávke, systém stráženia mŕtveho uhla alebo neželaného opustenia jazdného pruhu.
Aj s príplatkom za klimatizáciu je výbava Revolution Top dobre nastavená oproti konkurencii a motorista dostane prepychovo vybavené auto s výkonom 165 koní do 24.000 eur.
Klasický motor nestarne
Štvorvalec série SkyActiv s označením G165 nemá turbodúchadlo a ponecháva si ešte pred rokmi veľmi často používaný objem v nižšej strednej triede.
Dvojliter bez turbodúchadla má slušný krútiaci moment 215 Nm ale až pri 4000 otáčkach. Ak motor stúpne do otáčok, spojenie krútiaceho momentu a výkonu dokáže urobiť radosť z jazdy.
Pochopiteľne v nižších otáčkach nastavených na spotrebu a posúvanie v meste nevyráža vpred tak ako turbom prepĺňané motory. Napriek tomu je to neskutočne lahodný spoločník na cesty a do mesta.
Mechanické zladenie všetkých častí od podvozka, cez riadenie, prevodovku až po motor si zaslúži veľké uznanie.
Vie jazdiť aj za málo
Auto sme preberali so šestnástimi najazdenými kilometrami a pomaly zabehávali. Po prvých 500 kilometroch dokázala Mazda 3 jazdiť na okresných cestách pri spotrebe 5,2 litra a v meste bez akéhokoľvek problému do 6,6 litra na 100 kilometrov.
Po diaľničnom presune na stredné Slovensko však spotreba stúpla na 8,5 l/100 km. Do veľkej miery môžu za to otáčky, pretože na šiestom stupni pri 130 km/h má motor 3300 otáčok.
Odľahčenie prospieva
S veľkým motorom a v plnej výbave ostáva Mazda ľahká, lebo so šoférom neprekračuje 1300 kilogramov. To uľahčuje rozbiehanie v meste a pomáha udržať spotrebu hlboko pod sedem litrov.
Na krátkych trasách a v meste dvojlitrový benzín v úplnej pohode vyobšíva akýkoľvek diesel podobného výkonu. Výrazný rozdiel nastane pri ponáhľaní a na diaľnici.
Vnútorné rozmery a konkurenti
Vozidlo | Mazda 3 | Peugeot 308 | VW Golf |
nakladacia hrana von (mm) | 710 | 690 | 680 |
nakladacia hrana dnu (mm) | 160 | 170 | 50-150 |
šírka kufra min./maximálna (mm) | 1025/1260 | 1085/1190 | 1030/1275 |
výška kufra po roletu (mm) | 490 | 540 | 430 |
nakladací otvor výška/šírka(mm) | 995/795 | 705/970 | 720/1000 |
dĺžka kufra min./max (mm) | 885/1640 | 805/1520 | 740/1500 |
šírka v ramenách vpredu (mm) | 1460 | 1400 | 1430 |
šírka lakte vpredu (mm) | 1500 | 1470 | 1500 |
výška na hlavu šofér max. (mm) | 1000 | 1015 | 960 |
dĺžka sedáku šofér (mm) | 490 | 485 | 515 |
šírka v ramenách vzadu (mm) | 1370 | 1360 | 1355 |
šírka v lakťoch vzadu(mm) | 1470 | 1435 | 1460 |
výška krajné sedadlá (mm) | 910 | 945 | 950 |
výška stredné sedadlo (mm) | 880 | 930 | 940 |
dĺžka sedáku kraj/stred (mm) | 430/420 | 465/435 | 460/450 |
Tam 2,0 G165 svoj pôvod nezaprie a ostáva benzínom, ktorý potrebuje k otáčkam aj palivo. Kto však miluje benzínové motory, tomu aj vyššia spotreba pri rýchlej jazde za ten pocit stojí.
Mazda3 so zatiaľ najsilnejším motorom poteší ľudí, ktorí čakajú od auta viac než bezduché presúvanie sa. Ostatní môžu siahnuť po naftovom alebo malom benzínovom motore.
Naopak pocity z jazdy a interiér určite neodradia tých, čo v aute veľa pôžitku nehľadajú.
Vzadu len pre dvoch
Veľkosťou interiéru je Mazda orientovaná na posádku vpredu.
Nádherne vyhotovené a tvarované sedadlá vzadu ponúknu len miesto pre dvoch a pri nízkej streche a nízkej hornej hrane zadných dverí nevidíme Mazdu3 ako ideálne auto pre rodinu s dvomi deťmi.
Ani slušnému základnému kufru nepomôžete, ak vyberiete plató, pretože nad ním už niet veľa miesta.
Automobilka v novej generácii ešte zvýraznila už beztak vysokú úroveň kvality jazdy a pridala materiálovo a tvarovo hodnotnejší interiér.
Japonská klasika dostala veľmi pôsobivú podobu s modernými technickými prvkami. Ponuka odkladacích priestorov patrí medzi skromnejšie v triede.




Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Mazda 3 |
Verzia | 2,0 G165 Revolution Top |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 13.990/20.590/23290 |
Motor | benzín; štvorvalec; 1998 cm3 |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 121(165)/6000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 210/4000 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manuálna/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 8,2/9,66 (vlhko) |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 41,11 (vlhko) |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 4,25 na 3. stupni 5,83 na 4. stupni |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 6/2250 |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 6/3300 |
Presnosť tachometra pri 90/100/130 (km/h) | 88/98/127 |
Stav tachometra (km) | 14 – 870 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,8/7,8 |
Objem palivovej nádrže (l) | 51 |
Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km) | 504 |
Typ a rozmer pneumatík | Bridgestone Blizzak 215/45 R18 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1295 (s vodičom 75 kg)/520 |
Objem batožinového priestoru (l) | 364 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2700;4460;1795;1465 |
Motor | výborný do mesta a na cesty prvej triedy, okamžitá reakcia na plynový pedál, vo svojej triede veľmi slušný |
Prevodovka | presné radenie, odstupňovanie, najmä stály prevod nevyhovuje diaľnici |
Podvozok | excelentný a komfortný, poteší asi každého vodiča |
Interiér | kvalitné spracovanie, slušný výber materiálov, takmer na úrovni súčasného Audi A3 |
Posed vodiča a výhľad | výborný posed vodiča, vysokému sa môže zdať nižšia strecha, hrubší predný stĺpik, za volantom si nájde miesto vyznávač športovej jazdy a aj ten, kto potrebuje sedieť vyššie |
Ovládanie palubného systému/navigácie | pomerne logické ovládanie bez väčších výhrad, navigácia v maximálnej výbave chýbala |
Jazyk auta/navigácie | slovenský |
Grafika displejov a zobrazovanie | príjemné na oči a prehľadné |
Predné svetlá technika a účinok | bi-xenon, priemerne dobrý na túto triedu ale nič výnimočné |
Odomykanie/vstup do auta | bezkľúčový vstup, štartovanie tlačidlom, nutnosť použiť gumové tlačidlo na kľučke |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | vzadu pri nastupovaní prekáža nízka strecha, môže byť obmedzujúce najmä pre starších alebo pri vkladaní detí do autosedačky; dozadu vmestíte maximálne dve detské autosedačky, stredné miesto takmer nepoužiteľné |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | vpredu elektrické šoférove, spolujazdcove manuálne s pákovým ovládaním sklonu operadla |
Sklápanie operadiel v druhom rade | ťažšie ovládateľný mechanizmus odistenia operadiel, takmer v jednej rovine s dnom kufra |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | vyššia nakladacia hrana, hlboký a plytký kufor, priestor nad plató v podstate nevyužiteľný pre nízku strechu |
Rezervné koleso - prístup | lepiaca súprava, priestor na dojazdové koleso |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | miesto so spínačom otvárania piatych dverí sa rýchlo špiní, tankovanie má klasické veko nádrže a dvierka treba otvoriť od vodiča; pri dolievaní do ostrekovača sa nezašpiníte |