SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Volkswagen e-Golf jedným pedálom pridáva plyn aj brzdí

E-Golf je rovnaký ako štandardný model. Jazdí tichšie, lacnejšie, no je o tretinu drahší. Malý e-up! je do mesta rovnako dobrý.

(Zdroj: Volkswagen)

V Berlíne na historickom letisku Tempelhof a približne 20 km dlhom mestskom okruhu sme vyskúšali tri elektrické vozidlá.

Začnime Volkswagenom e-Golf. Hneď na úvod treba povedať, že kontinuálne zrýchlenie pri prudšom pridaní plynu je doslova opojné. Približne až do rýchlosti 80 km/h.

V meste sme museli pravidelne kontrolovať ručičku rýchlomera.

Maximum krútiaceho momentu je dostupné prakticky okamžite a nič pritom nepočuť.

Vyzerá ako bežný Golf, ale je iný

Vo Volkswagene e-Golf si na prvý pohľad asi ani nevšimnete rozdiely medzi elektromobilom a štandardným Golfom.

V prednej časti je rozlišovacím prvkom svietiaci C element na krajoch masky. Viditeľne iné sú disky kolies prispôsobené tak, aby kládli čo najmenší odpor vzduchu.

Batérie ukryté medzi nápravami neobmedzujú cestujúcich a z batožinového priestoru si ukrojili zanedbateľných 40 litrov (343 litrov). Za volantom sme sa cítili ako v bežnom Golfe.

Iný pocit sa dostavil len po "naštartovaní", ktoré nesprevádzal žiadny sprievodný zvuk.

Ani interiér sa od bežného Golfa neodlišuje. Iné je len usporiadanie a tvar hlavných zobrazovacích prvkov pred vodičom.

Volkswagen využíva na výrobu e-Golfu platformu MQB. Tá jej umožňuje na jednej linke vyrábať automobil v rôznych verziách a pohonoch vrátane hybridu, elektromobilu alebo vozidla, ktoré spaľuje stlačený zemný plyn.

Tri režimy šetrenia elektrickej energie

Automobil umožňuje vybrať jeden z troch režimov jazdy s odlišným účinkom rekuperácie, teda vracania energie späť do batérií: normal, eco a eco plus.

Bežný režim sa podobá na jazdu s automobilom, ktorý využíva mimoriadne kultivovanú automatickú prevodovku. Pri pustení plynu má e-Golf extrémne dlhú zotrvačnosť, ktorá sa blíži jazde s vyradeným prevodovým stupňom.

Režimy Eco a Eco Plus výrazne zmenia charakteristiku plynového pedálu a znižujú výkon elektrickej sústavy až na 55 kW (75 k). Auto je "lenivejšie", zrýchľuje menej ochotne a zároveň šetrí elektrickú energiu.

Trochu ako v trolejbuse

Aj jednostupňová prevodovka ponúka dva módy. Vodič si môže zvoliť medzi štandardným režimom D a režimom B so zvýšenou schopnosťou rekuperácie.

Práve druhý spomenutý režim je veľmi vhodný do veľkomesta, kde sa plynový pedál zmení zároveň na brzdový.

Po prepnutí do režimu B sa automobil po pustení brzdy nepohýna automaticky ako v režime D. K plynulému pohnutiu dôjde až po značnom stlačení plynu.

Dráha plynového pedála je prispôsobená tak, aby v spodných asi dvoch tretinách automobil akceleroval a vo vrchnej tretine automobil brzdil. Ak sme plyn pustili vyššie - za hranicu akcelerácie, automobil začal spomaľovať.

Po pustení nohy z plynu automobil výrazne brzdil, ako počas stlačenia brzdy pri spomaľovaní, napríklad pred križovatkou. Spomaľuje výhradne elektromotor, pričom vracia maximálne množstvo dostupnej energie späť do akumulátorov.

Boli sme zvedaví, či brzdové svetlá elektrifikovaného Golfa pri rekuperácii, teda brzdení, svietia.

Automobilka tvrdí, že ak preťaženie vozidla prekročí presne určenú hranicu, svetlá sa automaticky rozsvietia bez ohľadu na spôsob spomaľovania.

Batérie sme šetrili kombinovaním režimov prevodovky

Najviac sa nám páčila jazda v štandardnom režime D, ktorú sme pred križovatkou kombinovali s režimom B, potlačením radiacej páky k sebe. V automobiloch s automatickou prevodovkou DSG si takýmto spôsobom vodič prepína medzi štandardným a športovým režimom.

Výsledkom je jazda s minimálnym atakom na brzdový pedál vozidla.

Volkswagen e-Golf je svižné auto s maximálnym dojazdom 190 km. V reálnej prevádzke by mal dojazd dosiahnuť od 130 do 190 km, teda pokryť rádius veľkého mesta.

Na nabíjanie batérií je potrebný jednosmerný alebo striedavý prúd prostredníctvom nabíjacieho konektora CCS.

Rýchlonabíjanie naplní batérie na 80 % už za 30 minút.

Nabíjanie batérií v domácich podmienkach pri využití 230 V a výkonu 3,6 kW trvá približne osem hodín.

Ak si odmyslíme elektrický pohon, tak Volkswagen e-Golf je obyčajný Golf za trochu neobyčajnú cenu, 34 900 eur. Je to však podstatne menej ako za elektromobily predstavené pred niekoľkými rokmi.

Motor

Typ motora

Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom

Výkon

85 kW (115 k)

Krútiaci moment

270 Nm

Batérie

Typ

Lithium-Ion

Váha

380 kg

Kapacita

24,2 kWh

Počet článkov

264 v 27 moduloch

Nominálne napätie

323 V

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-60 km/h; 0-100 km/h

4,2 s; 10,4 s

Maximálna rýchlosť

140 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Dĺžka x Šírka x Výška

4 254 mm/1 799 mm/1 453 mm

Rázvor

2 632 mm

Pohotovostná hmotnosť

1 585 kg

Maximálny dojazd

190 km

Dojazd v reálnej prevádzke

130 – 190 km

Spotreba

12,7 kWh (1,90 eur*) /100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

Menšie auto, väčší zážitok

Volkswagen postavil elektro-prezentáciu na troch modeloch. Druhým bol malý mestský e-up!.

Na približne 20 km dlhom okruhu po Berlíne sme prišli k záveru, že ak by sme si mali vybrať elektrické auto ako druhé do rodiny, bol by to práve e-up!

Elektromobil je zatiaľ odsúdený na relatívne krátke trasy mestom. Práve v ňom poslúži e-up! takmer rovnako dobre ako väčší e-Golf.

Je agilný, výborne zrýchľuje a napriek nižšej triede, do ktorej patrí, je jeho spracovanie na dobrej úrovni.

Obmedzením môže byť len potreba väčšieho batožinového priestoru alebo nutnosť pravidelne voziť v druhom rade dospelé osoby.

Aj so spotrebou elektrickej energie je to celkom príjemné. Veľký ukazovateľ kapacity batérie klesal primerane. Pri využití všetkých možností rekuperácie sme jazdili efektívne a prekonaná vzdialenosť v meste zodpovedala zobrazovanému poklesu dojazdu.

Na batérie sa vzťahuje záruka výrobcu a to po dobu osem rokov alebo 160 000 km. Nevzťahuje sa však priamo na kapacitu batérií, ktorá môže klesať v závislosti s náročnosťou využívania vozidla.

Motor

Typ motora

Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom

Výkon

60 kW (82 k)

Krútiaci moment

210 Nm

Batérie

Typ

Lithium-Ion

Váha

230 kg

Kapacita

18,7 kWh

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-100 km/h

12,4 s

Maximálna rýchlosť

128 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Pohotovostná hmotnosť

1 214 kg

Maximálny dojazd

150 km

Dojazd v reálnej prevádzke

100 – 150 km

Spotreba

11,7 kWh (1,76 eur*)/100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

Prekvapenie z prototypu GTE neprišlo

Automobilka Volkswagen postavila niekoľko prototypov aj z modelu Golf GTE. Krátka trasa po letisku nemohla vytvoriť ucelený obraz o vozidle, no myslíme si, že v prípade sériovej produkcie Golf GTE dobre zapadne do športovej série značky Volkswagen.

Hybridná technika typu Plug-In ponúka viaceré režimy jazdy od plne elektrickej, cez hybridnú až po športový režim. Práve posledný spomenutý je v prípade modelu GTE najdôležitejší a vyťaží maximálny výkon zo spaľovacej jednotky 1,4 TSI a elektromotora.

Celkový systémový výkon oboch motorov 150 kW (204 k) a krútiaci moment 350 Nm vám pri zrýchlení nezlomí krk. Napriek vyššej hmotnosti Plug-In hybridu voči Golfu GTi, zrýchľuje Golf GTE plynulo a rýchlo. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h sa dostane za 7,6 sekundy.

Zdrojom elektrickej energie je v prípade Volkswagenu Golf GTE akumulátor typu Lithium-Ion s kapacitou 8,8 kWh. Automobil by mal prekonať v elektrickom režime vzdialenosť maximálne do 50 km.

Napriek veľmi krátkemu zoznámeniu musíme priznať, že jazda v plne elektrickom e-Golfe nás bavila viac ako v papierovo športovejšom modeli GTE.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 616
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 683
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 099
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 685
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 652
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 006
  7. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 3 999
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 925
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 564
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Smer chce nové referendum s dvoma otázkami.


8 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


16 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Po hradoch - 51 Kapušiansky hrad
  2. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať
  3. Marek Strapko: Toto sa stane, ak ustupujete primitivizmu
  4. Igor Múdry: Kľak
  5. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  6. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  7. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  8. Braňo Švec: Chyby sú fajn aj pri učení sa cudzích jazykov
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 552
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 375
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 913
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 679
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 499
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 3 972
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 806
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu