Prvá jazda: Volkswagen e-Golf jedným pedálom pridáva plyn aj brzdí

E-Golf je rovnaký ako štandardný model. Jazdí tichšie, lacnejšie, no je o tretinu drahší. Malý e-up! je do mesta rovnako dobrý.

(Zdroj: Volkswagen)

V Berlíne na historickom letisku Tempelhof a približne 20 km dlhom mestskom okruhu sme vyskúšali tri elektrické vozidlá.

Začnime Volkswagenom e-Golf. Hneď na úvod treba povedať, že kontinuálne zrýchlenie pri prudšom pridaní plynu je doslova opojné. Približne až do rýchlosti 80 km/h.

V meste sme museli pravidelne kontrolovať ručičku rýchlomera.

Maximum krútiaceho momentu je dostupné prakticky okamžite a nič pritom nepočuť.

Vyzerá ako bežný Golf, ale je iný

Vo Volkswagene e-Golf si na prvý pohľad asi ani nevšimnete rozdiely medzi elektromobilom a štandardným Golfom.

V prednej časti je rozlišovacím prvkom svietiaci C element na krajoch masky. Viditeľne iné sú disky kolies prispôsobené tak, aby kládli čo najmenší odpor vzduchu.

Batérie ukryté medzi nápravami neobmedzujú cestujúcich a z batožinového priestoru si ukrojili zanedbateľných 40 litrov (343 litrov). Za volantom sme sa cítili ako v bežnom Golfe.

Iný pocit sa dostavil len po "naštartovaní", ktoré nesprevádzal žiadny sprievodný zvuk.

Ani interiér sa od bežného Golfa neodlišuje. Iné je len usporiadanie a tvar hlavných zobrazovacích prvkov pred vodičom.

Volkswagen využíva na výrobu e-Golfu platformu MQB. Tá jej umožňuje na jednej linke vyrábať automobil v rôznych verziách a pohonoch vrátane hybridu, elektromobilu alebo vozidla, ktoré spaľuje stlačený zemný plyn.

Tri režimy šetrenia elektrickej energie

Automobil umožňuje vybrať jeden z troch režimov jazdy s odlišným účinkom rekuperácie, teda vracania energie späť do batérií: normal, eco a eco plus.

Bežný režim sa podobá na jazdu s automobilom, ktorý využíva mimoriadne kultivovanú automatickú prevodovku. Pri pustení plynu má e-Golf extrémne dlhú zotrvačnosť, ktorá sa blíži jazde s vyradeným prevodovým stupňom.

Režimy Eco a Eco Plus výrazne zmenia charakteristiku plynového pedálu a znižujú výkon elektrickej sústavy až na 55 kW (75 k). Auto je "lenivejšie", zrýchľuje menej ochotne a zároveň šetrí elektrickú energiu.

Trochu ako v trolejbuse

Aj jednostupňová prevodovka ponúka dva módy. Vodič si môže zvoliť medzi štandardným režimom D a režimom B so zvýšenou schopnosťou rekuperácie.

Práve druhý spomenutý režim je veľmi vhodný do veľkomesta, kde sa plynový pedál zmení zároveň na brzdový.

Po prepnutí do režimu B sa automobil po pustení brzdy nepohýna automaticky ako v režime D. K plynulému pohnutiu dôjde až po značnom stlačení plynu.

Dráha plynového pedála je prispôsobená tak, aby v spodných asi dvoch tretinách automobil akceleroval a vo vrchnej tretine automobil brzdil. Ak sme plyn pustili vyššie - za hranicu akcelerácie, automobil začal spomaľovať.

Po pustení nohy z plynu automobil výrazne brzdil, ako počas stlačenia brzdy pri spomaľovaní, napríklad pred križovatkou. Spomaľuje výhradne elektromotor, pričom vracia maximálne množstvo dostupnej energie späť do akumulátorov.

Boli sme zvedaví, či brzdové svetlá elektrifikovaného Golfa pri rekuperácii, teda brzdení, svietia.

Automobilka tvrdí, že ak preťaženie vozidla prekročí presne určenú hranicu, svetlá sa automaticky rozsvietia bez ohľadu na spôsob spomaľovania.

Batérie sme šetrili kombinovaním režimov prevodovky

Najviac sa nám páčila jazda v štandardnom režime D, ktorú sme pred križovatkou kombinovali s režimom B, potlačením radiacej páky k sebe. V automobiloch s automatickou prevodovkou DSG si takýmto spôsobom vodič prepína medzi štandardným a športovým režimom.

Výsledkom je jazda s minimálnym atakom na brzdový pedál vozidla.

Volkswagen e-Golf je svižné auto s maximálnym dojazdom 190 km. V reálnej prevádzke by mal dojazd dosiahnuť od 130 do 190 km, teda pokryť rádius veľkého mesta.

Na nabíjanie batérií je potrebný jednosmerný alebo striedavý prúd prostredníctvom nabíjacieho konektora CCS.

Rýchlonabíjanie naplní batérie na 80 % už za 30 minút.

Nabíjanie batérií v domácich podmienkach pri využití 230 V a výkonu 3,6 kW trvá približne osem hodín.

Ak si odmyslíme elektrický pohon, tak Volkswagen e-Golf je obyčajný Golf za trochu neobyčajnú cenu, 34 900 eur. Je to však podstatne menej ako za elektromobily predstavené pred niekoľkými rokmi.

Motor

Typ motora

Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom

Výkon

85 kW (115 k)

Krútiaci moment

270 Nm

Batérie

Typ

Lithium-Ion

Váha

380 kg

Kapacita

24,2 kWh

Počet článkov

264 v 27 moduloch

Nominálne napätie

323 V

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-60 km/h; 0-100 km/h

4,2 s; 10,4 s

Maximálna rýchlosť

140 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Dĺžka x Šírka x Výška

4 254 mm/1 799 mm/1 453 mm

Rázvor

2 632 mm

Pohotovostná hmotnosť

1 585 kg

Maximálny dojazd

190 km

Dojazd v reálnej prevádzke

130 – 190 km

Spotreba

12,7 kWh (1,90 eur*) /100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

Menšie auto, väčší zážitok

Volkswagen postavil elektro-prezentáciu na troch modeloch. Druhým bol malý mestský e-up!.

Na približne 20 km dlhom okruhu po Berlíne sme prišli k záveru, že ak by sme si mali vybrať elektrické auto ako druhé do rodiny, bol by to práve e-up!

Elektromobil je zatiaľ odsúdený na relatívne krátke trasy mestom. Práve v ňom poslúži e-up! takmer rovnako dobre ako väčší e-Golf.

Je agilný, výborne zrýchľuje a napriek nižšej triede, do ktorej patrí, je jeho spracovanie na dobrej úrovni.

Obmedzením môže byť len potreba väčšieho batožinového priestoru alebo nutnosť pravidelne voziť v druhom rade dospelé osoby.

Aj so spotrebou elektrickej energie je to celkom príjemné. Veľký ukazovateľ kapacity batérie klesal primerane. Pri využití všetkých možností rekuperácie sme jazdili efektívne a prekonaná vzdialenosť v meste zodpovedala zobrazovanému poklesu dojazdu.

Na batérie sa vzťahuje záruka výrobcu a to po dobu osem rokov alebo 160 000 km. Nevzťahuje sa však priamo na kapacitu batérií, ktorá môže klesať v závislosti s náročnosťou využívania vozidla.

Motor

Typ motora

Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom

Výkon

60 kW (82 k)

Krútiaci moment

210 Nm

Batérie

Typ

Lithium-Ion

Váha

230 kg

Kapacita

18,7 kWh

Dynamické parametre

Zrýchlenie 0-100 km/h

12,4 s

Maximálna rýchlosť

128 km/h

Váha, rozmery a dojazd

Pohotovostná hmotnosť

1 214 kg

Maximálny dojazd

150 km

Dojazd v reálnej prevádzke

100 – 150 km

Spotreba

11,7 kWh (1,76 eur*)/100 km

* pri koncovej cene 0,15 eur/1 kWh za elektrickú energiu pre domácnosti

Prekvapenie z prototypu GTE neprišlo

Automobilka Volkswagen postavila niekoľko prototypov aj z modelu Golf GTE. Krátka trasa po letisku nemohla vytvoriť ucelený obraz o vozidle, no myslíme si, že v prípade sériovej produkcie Golf GTE dobre zapadne do športovej série značky Volkswagen.

Hybridná technika typu Plug-In ponúka viaceré režimy jazdy od plne elektrickej, cez hybridnú až po športový režim. Práve posledný spomenutý je v prípade modelu GTE najdôležitejší a vyťaží maximálny výkon zo spaľovacej jednotky 1,4 TSI a elektromotora.

Celkový systémový výkon oboch motorov 150 kW (204 k) a krútiaci moment 350 Nm vám pri zrýchlení nezlomí krk. Napriek vyššej hmotnosti Plug-In hybridu voči Golfu GTi, zrýchľuje Golf GTE plynulo a rýchlo. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h sa dostane za 7,6 sekundy.

Zdrojom elektrickej energie je v prípade Volkswagenu Golf GTE akumulátor typu Lithium-Ion s kapacitou 8,8 kWh. Automobil by mal prekonať v elektrickom režime vzdialenosť maximálne do 50 km.

Napriek veľmi krátkemu zoznámeniu musíme priznať, že jazda v plne elektrickom e-Golfe nás bavila viac ako v papierovo športovejšom modeli GTE.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 839
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 7 716
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 521
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 345
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 208
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 102
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 644
  8. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 464
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 175
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 826

Téma: Autá Volkswagen


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ako sa pije a žije v banskom kraji, keď bane miznú

Tak ich tu vnímajú. Ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom baníckom kraji.

SVET

Poliaci masovo protestujú, krajina stráca slobodu

Vládna strana postupne ovládla súdnictvo či médiá.

TECH

Rozlúštili záhadu supersilného betónu starovekých Rimanov

Náš betón sa časom drobí, ten z antiky sa stáva pevnejším.

Neprehliadnite tiež

Nemecko zachráni dieselové autá za 2 miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.

Aktivisti: Kolóne na D1 mohli zabrániť kolektory

Medzi Bratislavou a Trnavou sú ohrozené životy i majetky ľudí.