SME
reklama

Čo robiť, keď kamienok rozbije čelné sklo, a kto zaplatí škodu

Radíme, ako riešiť výmenu okna a neprísť o diaľničnú nálepku a nálepky od technickej a emisnej kontroly.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Marián: "Kamienok vystrelený kolesami protiidúceho auta mi rozbil čelné sklo. Na skle mám nalepenú celoročnú diaľničnú známku a nálepky s informáciami o absolvovanej technickej a emisnej kontroly. Ako mám riešiť výmenu okna, pokiaľ nechcem o tieto nálepky prísť?

Mám aj otázku ohľadom riešenia výmeny čelného skla ako poistnej udalosti. Samozrejme, ťažko budete "chytať" šoféra protiidúceho auta, z ktorého kamienok odletel. A opisovať si ŠPZ asi tiež nemá veľký význam, keďže takto by som si mohol vymyslieť v podstate akúkoľvek ŠPZ o ktorej viem, že v danom čase bol na tejto ceste (napr. švagor, ktorý išiel pred nami).

Je vôbec možné túto situáciu riešiť ako poistnú udalosť, ak mám iba PZP?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Poškodené čelné sklo môže znamenať pre vodiča pokutu a zadržanie techničáku i tabuliek s evidenčným číslom. Samozrejme, v závislosti od poškodenia.

"Za všetkých prevádzkových podmienok a poveternostných podmienok musí byť zabezpečený výhľad z miesta vodiča," uvádzajú predpisy.

Vozidlo sa považuje za technicky nespôsobilé na cestnú premávku a zároveň nesmie na cesty, ak je:

  • výhľad z miesta vodiča obmedzený alebo znemožnený,
  • prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche s veľkosťou väčšou ako 20 mm.

Potom je nevyhnutné vymeniť na aute čelné sklo. Neraz sú na ňom aj povinné nálepky, napríklad od technickej či emisnej kontroly alebo diaľničná nálepka.

Pred výmenou skla nezabudnite požiadať servis, aby nálepky nevyhadzoval. Diaľničnú budete určite potrebovať, ak ju budete chcieť vymeniť.

Nálepky vymenia

Národná diaľničná spoločnosť vymieňa len ročné nálepky. Mesačnú či desaťdňovú si musíte kúpiť novú.

Musíte splniť niekoľko podmienok, aby vám vymenili diaľničnú nálepku z poškodeného čelného skla rozbitého odstreleným kamienkom.

Musí byť na nej rozpoznateľný ochranný holografický prvok a sériové číslo. Vyplníte žiadosť, doplníte nálepku, ktorú chcete vymeniť, originálny vyplnený kontrolný kupón a doklad o výmene čelného skla (viac na stránkach NDS >>)

Nálepky od technickej a emisnej kontroly vám vymenia na STK alebo pracovisku emisnej kontroly po absolvovaní administratívnej kontroly.

Prakticky to znamená len skontrolovanie toho, či máte platné kontroly, aby vám mohli vydať nové nálepky. Bude vás to ale stáť niekoľko eur (odhadom do 10 eur za kontrolu).

Podľa NBS by oprava mala ísť z PZP

Aj výmenu poškodeného čelného skla od vystreleného kamienka by podľa Národnej banky Slovenska (NBS) mali poisťovne preplácať z povinného zmluvného poistenia (PZP).

NBS, ktorá vykonáva dohľad nad poisťovňami, vypracovala v júli 2013 stanovisko ku škodám na čelnom skle spôsobeným kamienkom vystreleným spod kolies idúceho vozidla.

Vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke.

"Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť," uvádza sa v stanovisku.

Podmienkou ale je poznať evidenčné číslo vozidla. Ak ho nepoznáte, ešte vám môže pomôcť preštudovanie si zmluvných podmienok PZP alebo havarijnej poistky. Mnohé poisťovne poskytujú automaticky náhradu škody poškodeného čelného skla.

Stanovisko Útvaru dohľadu nad finančným trhom NBS

k likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla

Vzhľadom na to, že Národná banka Slovenska zaznamenala nejednotnú prax pri likvidácii škodových udalostí v povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla v prípadoch škôd na čelnom skle spôsobených kameňom vymršteným spod kolies iného motorového vozidla (ďalej len „škoda na čelnom skle“), vydáva podľa § 1 ods. 3 písm. a) tretieho bodu v spojení s § 37 ods. 3 písm. d) zákona č. 747/2004 Z. z. o dohľade nad finančným trhom a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov vydáva toto stanovisko:

Na zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla sa vzťahuje povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a poistený má z poistenia zodpovednosti právo, aby poisťovateľ za neho nahradil poškodenému uplatnené nároky na náhradu v rozsahu podľa § 4 ods. 2 zákona č. 381/2001 Z. z. o povinnom zmluvnom poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

Predpokladmi vzniku zodpovednosti prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla sú: udalosť vyvolaná osobitnou povahou prevádzky, vznik škody a príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody. Keďže zodpovednosť prevádzkovateľa pri škodách spôsobených prevádzkou motorového vozidla je založená na princípe objektívnej zodpovednosti, to znamená bez ohľadu na zavinenie, nie je podmienkou jej vzniku protiprávny úkon osoby, ktorá za škodu zodpovedá.

Podľa § 428 Občianskeho zákonníka sa svojej zodpovednosti nemôže prevádzateľ zbaviť, ak bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke. Inak sa zodpovednosti zbaví, len ak sa preukáže, že sa škode nemohlo zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia.

Ak teda bola škoda spôsobená okolnosťami, ktoré majú pôvod v prevádzke motorového vozidla, ide o absolútnu objektívnu zodpovednosť za škodu a prevádzkovateľ sa za žiadnych okolností nemôže zbaviť svojej zodpovednosti za vznik takejto škody.

V prípade škody na čelnom skle zaujíma Národná banka Slovenska stanovisko, že vymrštenie kameňa spod kolies iného motorového vozidla je okolnosť, ktorá má pôvod v prevádzke. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla spôsobí škodu.

Ak teda udalosť - škoda na čelnom skle - bola spôsobená okolnosťou majúcou pôvod v prevádzke, škoda vznikla a existuje príčinná súvislosť medzi udalosťou a vznikom škody, prevádzkovateľ zodpovedá za škodu na čelnom skle, a pokiaľ má uzatvorené povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, je poisťovateľ povinný takúto škodu zaňho nahradiť.

16.7.2013

Ing. Vladimír Dvořáček, výkonný riaditeľ útvaru dohľadu nad finančným trhom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  2. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  3. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  4. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  5. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete
  7. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  8. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 247
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 565
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 7 604
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 919
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 440
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 569
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 379
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 2 643
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Bolebruch: Pellegrini vyhral podvodom a stane sa prezidentom? Slovensku už načisto drbe???
  2. Martin Borecky: Poviedky z Podhájskej
  3. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  4. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  5. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 78. /
  7. Marian Letko: Je to tu. Sme vo vojne. A môže za to súčasná vláda
  8. Pavol Burda: Vojna a mier rečou akože vlastencov
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 106 889
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 38 746
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 393
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 183
  5. Pavol Burda: Podržtaška naveky 34 120
  6. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 697
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 414
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 18 434
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťZatvoriť reklamu