SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Kto platí pokutu vo firme pri objektívnej zodpovednosti

Auto lízingovej spoločnosti šoférovala manželka zamestnanca firmy, ktorý je na služobnej ceste v zahraničí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ivan: "Ako je to s objektívnou zodpovednosťou vo firme. Auto odfotia, pošlú pokutu do lízingovky, tá to pošle mne, ja pozriem, kto má auto, a ON to zaplatí.

Ale, čo ak ON je na služobnej ceste v zahraničí a auto šoférovala napríklad manželka?

Je nejaká fotka na vyžiadanie? Je aj záznam o priestupku na konkrétnu osobu, ktorá pokutu zaplatila, alebo len proste na osobu, ktorá má auto napísané na seba?"

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Polícia pri využití inštitútu objektívnej zodpovednosti nezastaví vodiča po zistení priestupku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Odfotí vozidlo aj s evidenčným číslom, zistí, kto je držiteľom, a tomu pošle pokutový šek so sumou podľa spáchaného priestupku. Pribaliť by mala aj fotografiu.

Vlastníkom vozidla alebo vodičom môže byť ktokoľvek. Polícia bude vyžadovať pokutu od držiteľa. To je človek, ktorý je takto uvedený v technickom preukaze. Zvyčajne je to zároveň aj vlastník vozidla a neraz zároveň šofér.

To isté platí aj v prípade, že vlastníkom auta je lízingová spoločnosť.

Prezradením bez pokuty

Z toho, čo napísal Ivan, sa zdá, že držiteľom auta je firma. Pokutu teda musí zaplatiť firma. Tá si následne môže vymáhať vzniknutú škodu priamo od vodiča alebo od človeka, ktorý mal v čase priestupku auto pridelené.

Firma sa tiež môže brániť. Platí to pre každého držiteľa, ktorý oznámi polícii vodiča, čo spáchal priestupok. Ak mu to ale polícia nedokáže, pokutu musí zaplatiť držiteľ.

SkryťVypnúť reklamu

Polícia je povinná zo zákona viesť evidenciu pokút vo vzťahu k držiteľovi vozidla. Prakticky to ale pre držiteľa neznamená žiadne povinnosti či nepríjemnosti.

Povinnosťou držiteľa je podľa zákona zabezpečiť, aby vodič dodržiaval nasledovné dopravné predpisy:

  1. rýchlosť jazdy,
  2. zákaz predchádzania v miestach, kde sa to nesmie,
  3. zákaz otáčania alebo cúvania tam, kde to zakazuje zákon alebo dopravné značenie,
  4. prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,
  5. zákaz zastavenia alebo státia,
  6. zákaz vjazdu, odbočovania alebo prikázaný smer jazdy,
  7. príkaz značky Stoj, daj prednosť v jazde, alebo signálu so znamením Stoj (semafory),
  8. hmotnosti vozidla

Ak vodič spácha niektorý z vymenovaných priestupkov, pokutu zaplatí držiteľ vozidla.

SkryťVypnúť reklamu

Držiteľ, ktorý zaplatí pokutu do 15 dní od jej doručenia, môže uhradiť dve tretiny z pokuty. Bude sa to vnímať, akoby zaplatil celú pokutu.

Pokuty určené držiteľom vozidiel

Prekročenie rýchlosti pokuta v obci pokuta mimo obce
od 6 do 10 km/h 15 € -
od 11 do 15 km/h 39 € 30 €
od 16 do 20 km/h 66 € 42 €
od 21 do 25 km/h 96 € 66 €
od 26 do 30 km/h 141 € 99 €
od 31 do 35 km/h 201 € 162 €
od 36 do 40 km/h 270 € 201 €
od 41 do 45 km/h 342 € 270 €
od 46 do 50 km/h 402 € 342 €
od 51 do 55 km/h 471 € 402 €
od 56 do 60 km/h 540 € 471 €
od 61 do 65 km/h 600 € 540 €
od 66 do 70 km/h 699 € 600 €
o viac ako 70 km/h 798 € 699 €
o viac ako 75 km/h - 798 €
Ďalšie priestupky
porušenie zákazu predchádzania 249 €
porušenie zákazu otáčania alebo cúvania 99 €
zakázaný prejazd cez železničné priecestie 300 €
zastavenie alebo státie na železničnom priecestí, v podjazde či v tuneli 198 €
zastavenie alebo státie pred vjazdom na cestu z miesta mimo cesty alebo na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené 198 €
iné zakázané zastavenie alebo státie 78 €
zákaz vjazdu, zákaz odbočovania alebo prikázaný smer jazdy 99 €
nezastavenie vozidlo na príkaz dopravnej značky „Stoj, daj prednosť v jazde!“ alebo na signál so znamením „Stoj!“ 300 €
prekročenie hmotnosti do 10 % 99 €
prekročenie hmotnosti nad 10% do 15% 231 €
prekročenie hmotnosti nad 15% do 20% 342 €
prekročenie hmotnosti nad 20% do 25% 450 €
prekročenie hmotnosti nad 25% do 30% 570 €
prekročenie hmotnosti nad 30% do 35% 681 €
prekročenie hmotnosti o viac ako 35% 798 €
zákaz vjazdu vozidla alebo zákaz jazdy vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vozidla prevyšujúcou 12 000 kg alebo jazdnej súpravy s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 000 kg 2000 €
spáchanie predchádzajúceho priestupku opätovne do jedného roka od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty 4000 €

Kedy pokutu nedajú

Policajti nebudú vyžadovať pokutu od držiteľa vozidla v týchto prípadoch:

  • nebudú vedieť zistiť držiteľa vozidla,
  • držiteľ vozidla má diplomatickú imunitu,
  • porušenie pravidiel cestnej premávky bolo nesprávne alebo neúplne vyhodnotené,
  • uplynuli 2 roky od spáchania priestupku
  • v čase, keď sa stal priestupok, bolo vozidlo alebo tabuľka s evidenčným číslom ukradnutá,
  • polícia zistila skutočného páchateľa priestupku pred začatím konania o správnom delikte držiteľa vozidla,
  • ide o vozidlá polície, vojska, alebo SIS.

Zákon umožňuje držiteľovi vozidla podať odpor proti rozkazu zaplatiť pokutu. Treba ho ale poslať do 15 dní.

SkryťVypnúť reklamu

Ak v zdôvodnení uvedie, kto viedol v čase priestupku vozidlo a dokáže sa to, držiteľ pokutu platiť nebude. V prípade, že odpor bol neodôvodnený, držiteľ bude musieť zaplatiť navyše 30 eur ako trovy spojené s prejednaním správneho deliktu.

Držiteľ vozidla má voči vodičovi nárok na náhradu pokuty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 349
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 433
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 931
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 405
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 294
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 257
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 231
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 1 074
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik na súde.

Kováčik sa sťažuje na rozsudok. Dostal 14 rokov.


a 1 ďalší 4 h
Predseda SaS Richard Sulík.

SaS veto nepoužije, ak sa vybratá daň z ruskej ropy použije na zníženie iných daní.


4 h

Ruských vojakov len za vojnu súdiť nemôžu.


5 h
Ruskí vojaci kráčajú zničenou časťou hutníckeho závodu Illich Iron & Steel Works v Mariupoli.

Vojna na Ukrajine pokračuje 85. deň.


a 5 ďalší 23 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


24 h
Lada Granta

Autá budú bez airbagov.


a 1 ďalší 17. máj
Lexus ES 300h

Výkon je dostatočný, no zrýchlením nenadchne.


17. máj

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Tarragona a ešte pár cestovateľských tipov na Costa Dorada v Španielsku
  2. Michal Múčka: Ako ma uniesli do UFO
  3. Dana Janebová: Keby bol človek ako svetlo
  4. Aliancia NIE RAKOVINE: Ideme za vami - Turné NIE RAKOVINE 2022
  5. Vladimír Hatara: Prečo je politika odporná
  6. Kristína Jakubičková: Ako sa hádať na úrovni alebo prečo sa neuchýliť k invektívam najhrubšieho zrna
  7. Natália Šepitková: V Dánsku podpísali európski lídri významnú dohodu, ktorá zníži závislosť Európy od ruského plynu
  8. Marek Mačuha: Heger ide proti svojmu vládnemu programu
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 382
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 217
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 208
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 859
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 087
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 049
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 835
  8. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 239
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu