Parkujete na chodníku v zákaze zastavenia? Nie je to priestupok, tvrdí polícia

Zvislá značka Zákaz zastavenia podľa polície neplatí na chodníku. Je to ale len jej nezáväzný názor, tvrdí.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ján: "Preposielam Vám vysvetlenie - výklad k platnosti zákazových značiek Zákaz státia (č. B 33) a Zákaz zastavenia (č. B 34) z Prezídia policajného zboru.

Totiž, ide o parkovanie na chodníku v jednosmerke po pravej strane, kde je od križovatky osadená značka Zákaz zastavenia. Myslím si, že značka platí aj pre chodník na tejto strane. Vodiči si zaužívali po cca 100 m, kde je chodník širší, parkovať práve na tomto chodníku.

Na základe môjho podnetu požiadala Mestská polícia v Novej Bani o vysvetlenie - výklad k týmto dopravným značkám.

Z uvedeného vyplýva, ak som to správne pochopil, pokiaľ nie je takáto značka použitá a umiestnená vo forme zónovej dopravnej značky, je možné zastaviť aj stáť na chodníku mimo cesty bez rizika pokuty, príp. odtiahnutia, ak je splnená podmienka voľnej šírky chodníka najmenej 1,5 m."

Spýtajte sa aj vy. Skúste poradňu alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Polícia vo svojej odpovedi mestskej polícii napísala, že zastáva názor, podľa ktorého zvislé značky Zákaz zastavenia a Zákaz státia "... majú platnosť len k ceste, teda ich platnosť sa na chodník nevzťahuje".

Na naše otázky, ktorými sme si chceli overiť to, či sa náhodou vo svojom stanovisku policajti nepomýlili, sme dostali odpoveď:

"Dopravné značky č. B 33 „Zákaz státia“ a č. B 34 „Zákaz zastavenia“ majú platnosť len k ceste, bez platnosti na priľahlý chodník, okrem prípadov, keď sú použité vo forme zónovej značky, teda sú graficky vyznačené na značke č. IP 24a „Zóna s dopravným obmedzením“. Vtedy sa ich platnosť rovnako vzťahuje na cestu ako aj na chodník."

Polícia tiež dodala, že podmienkou je zachovanie 1,5 metra šírky chodníka.

Polícia píše o ceste, akoby chodník nebol jej súčasťou

Zo stanoviska polície vyplýva, že chodník nie je súčasťou cesty. Zákon o cestnej premávke v jednej z definícii ale tvrdí opak.

Nie je tiež vylúčené, že polícia v stanovisku omylom zamenila výraz vozovka za cestu.

Cesta je celá komunikácia aj s definovanými súčasťami (viac v zákone o pozemných komunikáciách), po ktorej jazdia vozidlá a chodia chodci. Vrátane chodníka a vozovky, ktorá je v zákone definovaná ako spevnená časť cesty určená predovšetkým na premávku motorových vozidiel.

Nedostatočné argumenty polície

Polícia svoj názor opiera o definície značiek Zákaz zastavenia a Zákaz státia, ktoré ale nijako nešpecifikujú, kde všade značka platí. Odvolávajú sa aj na definíciu značky Zóna, ktorá s platnosťou značiek Zákaz státia a Zákaz zastavenia nijako nesúvisí.

Spomínajú aj pravidlá parkovania na chodníku. Nachádzajú sa medzi všeobecnými pravidlami, ktoré ale podľa zákona musia ísť bokom, ak sú v rozpore s dopravnou značkou.

Polícia pri vzniku stanoviska vôbec nebrala do úvahy predpis zo zákona o cestnej premávky:

"Dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú; to neplatí, ak ide o jednosmernú cestu, kde sa takéto dopravné značky môžu umiestniť po oboch stranách cesty."

Vyhláška k zákonu dodáva: "zvislé dopravné značky upravujúce zákaz zastavenia alebo státia na jednosmernej ceste platia len pre tú stranu cesty, pri ktorej sú umiestnené".

01.jpg

Značky, tak, ako zákon, platia na cestách, nielen na vozovke

A ak by aj niekto tvrdil, že na základe predchádzajúcich dvoch citácií sa nedá jednoznačne určiť, či značky platia len na vozovke, alebo aj na chodníku, potom existuje nepriestrelný argument:

Zákon o cestnej premávke sa vzťahuje na cesty (§ 1). Dopravné značky sa vzťahujú na cesty, ak predpisy neurčujú inak. V súvislosti so značkami Zákaz zastavenia a Zákaz státia sa nikde v zákone ani vozovka a ani chodník nespomína. Preto aj značky Zákaz zastavenia a Zákaz státia platia, tak ako väčšina pravidiel a značiek, na cestách, nielen na vozovke. A teda aj na chodníku.

Ak by to tak nebolo, ani rýchlostné obmedzenie vyplývajúce zo značky by na chodníku neplatilo. Nemohli by vás pokutovať za rýchlu jazdu, len za jazdu po chodníku (v konečnom dôsledku to môže znamenať výrazne nižšiu pokutu).

Značka
Zákaz státia (č. B 33)
... sa používa najmä v prípadoch, keď je nutné v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a s prihliadnutím na miestne podmienky zakázať státie vozidiel a umožniť iba ich zastavenie napríklad najmä na účel zásobovania.

Zákaz zastavenia (č. B34)
... sa používa v prípade, keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť.

Zásady používania
Značka č. B 33 sa umiestňuje na miesto, kde sa platnosť zákazu začína. Rozsah platnosti značky pre určitý druh vozidla možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 10 alebo doplňujúce údaje napríklad časový rozsah platnosti, hodiny, dni a podobne možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 12. Pre zdôraznenie platnosti značky možno použiť dodatkovú tabuľku č. E 4 až E 5b alebo č. E 8a až E 8c. Na zvýraznenie zákazu možno značku použiť v kombinácii so značkou č. V 12a alebo č. V 12b alebo č. V 12c na krátkych úsekoch, alebo na nepravidelných plochách. Zásady na používanie a umiestňovanie značky č. B 34 sú rovnaké ako pre značku č. B 33.

Vlastné pravidlá chápu inak

Stanovisko vypracoval odbor dopravnej polície. Ten istý odbor vytvoril aj zákon o cestnej premávke, ktorý potom parlament schválil.

Nie je nám celkom jasné, ako tá istá organizácia, ktorá pravidlá vytvorila, dokáže vydať stanovisko, aj keď len nezáväzné, ktoré je v rozpore s platnými pravidlami.

Pochopili by sme, ak by polícia iniciovala zmenu zákona, vyhlášky, či definícií dopravných značiek tak, aby boli v súlade s praxou či názorom polície.

Vieme si predstaviť, že by sa zmenili predpisy jednoznačne tak, aby parkovanie na chodníku za značkou Zákaz zastavenia alebo Zákaz státia bolo povolené.

Politici, ktorí pravidlá schvaľujú, by asi neboli proti. Veď by pomohli svojim voličom - vodičom získať viac legálnych parkovacích miest. Aj by im hrozilo menej pokút.

Nie je ale v poriadku, ak polícia použije "skratku" a vydá stanovisko či názor v rozpore so zákonom. Jej názor nie je bezvýznamný.

Akoby si polícia nebola istá svojim názorom

Zo stanoviska mestskej polícii a aj z odpovedí polície na naše otázky sme získali dojem, akoby sa odbor dopravnej polície bránil jednoznačne povedať, či sa smie alebo nesmie parkovať na chodníku za značkou Zákaz zastavenia alebo za značkou Zákaz státia.

Na jednej strane nám polícia potvrdila svoje nezáväzné (ako nám polícia napísala) stanovisko, respektíve názor o tom, že sa tak smie parkovať. Zároveň sa ale zbavila zodpovednosti odvolávajúc sa na štátne orgány, ktoré smú záväzne vykladať zákony.

Polícia dodala: "Oprávnený podať výklad je aj orgán aplikujúci právo, ale to len v takom rozsahu a len takého charakteru, aby tento neodporoval žiadnemu všeobecne záväznému právnemu predpisu."

Akoby si polícia uvedomovala, že jej chýbajú relevantné argumenty na jej "nezáväzný" názor.

Polícia pokutuje na mieste za priestupky. Aby tak mohla spraviť, musí si vyložiť právny predpis a aplikovať ho. Keď vás policajt obviní z nesprávneho parkovania, nie je to jeho nezáväzný názor, ale záväzné rozhodnutie. Pretože je presvedčený o tom, že ste porušili predpis.

Ak by rovnako, ako k problému parkovania na chodníku za značkou Zákaz zastavenia, pristupovala polícia napríklad k prekračovaniu najvyššej povolenej rýchlosti, nikdy by neuložila ani jednu pokutu.

Ako vážne brať nezáväzný názor polície?

Ako sa motoristi, ktorí nechcú dostať pokuty, majú zachovať, keď polícia nedokáže záväzne odpovedať na jednoduchú otázku výkladom podopretým predpisom, ktorého je autorom?

Našťastie, v prípade parkovania na chodníku za značkou Zákaz zastavenia polícia pokuty rozdávať asi nebude. Teda, tak to asi pochopia motoristi, keďže na Slovensku je zvykom aj nezáväzný názor polície brať veľmi vážne. Veď je to slovo polície.

Polícia, zdá sa, vyšla motoristom v ústrety. Vzniklo tak množstvo parkovacích miest a chodci sa s najväčšou pravdepodobnosťou búriť nebudú, keďže im ostane 1,5 metra široký zvyšok chodníka.

Napriek tomu treba byť ostražitý. Vždy sa môže nájsť policajt, ktorý sa bude odvolávať na to, že názor odboru dopravnej polície je nezáväzný a uloží vám pokutu. A keď ju nebudete chcieť zaplatiť, budete sa musieť sporiť na dopravnom inšpektoráte alebo na súde.

Môžeme len dúfať, že policajti nebudú rovnakým spôsobom pristupovať k výkladu zákona o cestnej premávke v prípadoch, pri ktorých nerešpektovanie ich "nezáväzného názoru" bude znamenať hrozbu pokuty.

Odpoveď polície na naše otázky

Otázky autora:

"Čitateľ nám poslal stanovisko respektíve názor polície na platnosť zvislých dopravných značiek vyjadrujúcich zákaz zastavenia respektíve státia. Polícia dokument (v prílohe) vypracovala pre MsP Nová Baňa, čo vyplýva z e-mailu čitateľa.

V dokumente sa píše, že (citujem) „ak sú DZ č. B 33 a č. B 34 samostatne použité a umiestnené majú platnosť len k ceste, teda ich platnosť sa na chodník nevzťahuje“. Podľa mňa je ale takýto názor (ktorý je zásadný pre dodržiavanie dopravných pravidiel, keďže ich kontrolu vykonáva predovšetkým PZ SR) nesprávny. Chodník v zmysle definícií zákona o cestnej premávke je súčasťou cesty. Ak má teda značka platnosť len k ceste, automaticky musí mať platnosť aj k chodníku. Ak platí druhá časť názoru, že platnosť značky sa na chodník nevzťahuje (a v názore mal byť namiesto výrazu cesta použitý výraz vozovka), nemá to oporu v zákone o cestnej premávke a príslušných právnych predpisoch. Dopravné značenie platí na cestách a chodník je súčasťou cesty. Definície dopravných značiek neuvádzajú k platnosti značiek č. B 33 a B 34 vo vzťahu k vozovke, ceste alebo chodníku nič.

V zákone č. 8/2009 je však uvedené v § 60, citujem: „Dopravné značky upravujúce zastavenie alebo státie sa umiestňujú na tej strane cesty, na ktorú sa vzťahujú; to neplatí, ak ide o jednosmernú cestu, kde sa takéto dopravné značky môžu umiestniť po oboch stranách cesty.“ Z citácie je zrejmé, že ide o umiestnenie, platnosť značiek sa ale nerieši. Ak by sme napriek tomu chceli považovať za spôsob umiestnenia značky za jej platnosť, aj tak definícia spomína cestu bez vyňatia chodníka. Dokonca ani definícia miesta pri ceste (v § 60) neprotirečí platnosti značiek vyjadrujúcich zákaz zastavenia alebo státia na chodníku.

Taktiež platí nadradenosť akejkoľvek dopravnej značky nad všeobecnými ustanoveniami dopravných predpisov. Preto, ak značka zakazuje zastavenie respektíve státie (bez definovania miesta platnosti), má to prednosť pred všeobecným pravidlom uvedeným v zákone č. 8/2009 v § 52.

Preto by som Vás chcel požiadať o vyjadrenie k tomu, prečo sa podľa polície nevzťahuje platnosť značiek č. B 33 a B 34 na chodník. Akou inou dopravnou značkou je potom možné zakázať v úseku cesty parkovanie na celej šírke chodníka?"

Odpoveď polície:

"Po dôslednom preskúmaní obsahu Vašej žiadosti dovoľujeme si upozorniť na skutočnosť, že legálny výklad v zmysle pravidiel legislatívnej činnosti v Slovenskej republike vykonáva štátny orgán, ktorému Ústava Slovenskej republiky zverila právomoc podávať takýto všeobecne záväzný výklad zákonov a ostatných právnych prepisov. Okrem tohto štátneho orgánu je oprávnený podať výklad aj orgán aplikujúci právo, ale to len v takom rozsahu a len takého charakteru, aby tento neodporoval žiadnemu všeobecne záväznému právnemu predpisu.

Z vyššie uvedeného jednoznačne vyplýva, že štátne orgány môžu konať a postupovať iba na základe zákonov, v ich medziach a spôsobom ustanoveným v nich, z tohto dôvodu MV SR P PZ ODP z hľadiska svojej pôsobnosti, rešpektujúc v súčasnosti platnú právnu úpravu, v predmete veci z hľadiska svojej pôsobnosti zastáva len nezáväzne nasledovné stanovisko resp. názor :

Potvrdzujeme platnosť a nemennosť stanoviska č. PPZ-ODP2-99-050/2014 zo dňa 3. apríla 2014 v predmete veci.

DZ č. B 33 „Zákaz státia“ a č. B 34 „Zákaz zastavenia“ majú platnosť len k ceste, bez platnosti na priľahlý chodník, okrem prípadov, keď sú použité vo forme zónovej DZ, teda sú graficky vyznačené na DZ č. IP 24a „Zóna s dopravným obmedzením“, vtedy sa ich platnosť rovnako vzťahuje na cestu ako aj na chodník.

Pričom, aj v takýchto prípadoch je ich platnosť zákonne obmedzená, nakoľko podľa § 52 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 8/2009 Z. z.“) v zóne s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a v zóne s plateným alebo regulovaným státím je však na chodníku povolené zastavenie alebo státie bicykla a motocykla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1,5 m.

Podľa čl. 5 ods. 34 prílohy č. 1 II. Dielu k vyhláške č. 9/2009 Z. z., č. 9/2009 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 8/2009 Z. z., DZ č. IP 24a „Zóna s dopravným obmedzením“ a č. IP 24b „Koniec zóny s dopravným obmedzením“ vyznačujú oblasť (časť obce a podobne), kde platí zákaz alebo obmedzenie vyplývajúce z použitých symbolov dopravnej značky alebo dopravných značiek."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  2. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  3. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  4. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  5. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  6. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  7. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  8. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  9. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  10. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 425
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 194
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 480
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 529
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 408
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 828
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 527
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 428
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 370
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 837

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

KULTÚRA

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Oscarového Saulovho syna na Berlinale nechceli.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

CESTOVANIE

Desať pláží s najčistejšou vodou na svete

Pozrite si tipy na miesta s najčistejším morom.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop