Nové Aygo prišlo po 9 rokoch účinkovania prvej generácie, ktorá za ten čas dvakrát podstúpila omladzovaciu kúru.
Toyota sa snažila odlíšiť Aygo od sesterských modelov koncernu PSA Citroenu C1 a Peugeotu 108.
Zároveň si ako úlohu stanovila osloviť dve odlišné cieľové skupiny zákazníkov s výrazne rozdielnym vnímaním dizajnu. Konzervatívnu generáciu nad 50 rokov a mladých ľudí obľubujúcich agresívnejší dizajn vo veku od 20 do 35 rokov.
Predpoklady na to má, vďaka nezvyčajnému prístupu k dizajnu. Zmenou farebných kombinácií mení Aygo vnímanie dizajnu interiéru aj exteriéru tak, aby malo šancu u oboch skupín.
Posed nám nevyhovoval
Po sadnutí za volant sme si ako prvé všimli budík s tachometrom, z ktorého už nevyrastá tykadlo s otáčkomerom. Ten je digitálny a pridružený na ľavej strane tachometra.
Predné sedadlá zmohutneli a tak ponúkajú lepšie bočné vedenie. Podľa prieskumu značky sú väčšinou zadné sedadlá v Aygu prázdne.
Zlepšenie v oblasti predných sedadiel tak prišlo na úkor priestoru vzadu. Napriek týmto zlepšeniam sme si nevedeli nájsť správny posed za volantom.
Chýbala nám možnosť pozdĺžneho nastavenia volantu. Brzdový pedál sa nám zdal posunutý príliš doľava.
Pedál spojky má dlhú dráhu a slabý odpor. V kombinácii so záberom spojky až na samom vrchu sme si naň len pomaly zvykali a ťažko sme odhadovali kedy pedál dosiahne miesto záberu.
Aygo dostalo iba jeden motor
Pod kapotu malého Ayga sa dostal iba jednolitrový benzínový trojvalec. Japonský výrobca sa rozhodol vynechať z ponuky benzínový agregát s objemom 1,2 litra.
Počas prvej jazdy sme vyskúšali jediný dostupný motor v kombinácii s päťstupňovou manuálnou, aj automatickou robotizovanou prevodovkou x-shift.
Na dvojke ide aj 110 km/h
Kulisa manuálnej prevodovky má krátke dráhy a navyše je presná. Kritiku smerujeme k jej sprevodovaniu, pretože najmä druhý stupeň sa nám zdal posadený vysoko.
Svedčí o tom aj fakt, že malé Aygo sme na dvojke rozbehli až na 110 km/h. Pri akcelerácii z miesta vozidlo poslušne zrýchľovalo.
Nutnosťou bolo vytočiť prvý prevodový stupeň, aby nebol potom motor na dvojke pridusený.
V mestskej premávke sa však často vyskytnú chvíle, kedy okolnosti prinútia šoféra spomaliť na 20 km/h.
Vtedy ide motor na dvojke tupo a podraďovanie do jednotky asi nie je riešením pri častom opakovaní tejto situácie.
Ako výhoda sa javí úspornosť motora, ktorého priemerná papierová spotreba dosahuje úroveň 4,1 litra.
V prípade verzie s manuálnou prevodovkou je to na úkor agility v nízkych rýchlostiach na dvojke.
Počas prvej jazdy sme mohli v prípade modelu s manuálnou prevodovkou vyskúšať iba eco verziu, ktorá sa u nás nebude predávať.
Tá má v porovnaní s klasickou verziou inak odstupňovaný štvrtý a piaty prevodový stupeň. Nami kritizovaná dvojka je v oboch verziách rovnaká. Ďalším rozdielom je prítomnosť štart stop systému v eco verzii.
Robotizovaná prevodovka radí rýchlo
Reputáciu najmenšiemu modelu od Toyoty napravila automatická prevodovka. Pri parkovaní sme ocenili jemný rozjazd auta bez šklbania, či jeho poskočenia.
Jazde v meste podľa nás viac vyhovovalo sprevodovanie automatickej prevodovky.
V zrýchlení z pokoja na 100 km/h je Aygo s automatom o sekundu pomalšie v porovnaní s manuálnou prevodovkou.
Je to spôsobené nutnosťou preradiť o jedenkrát viac, kým auto dosiahne stovku. Keď však hodnotíme agilitu v celom spektre mestských rýchlostí, musíme konštatovať, že automat je lepší.
Rýchlosť radenia je vzhľadom na robotizovanú prevodovku veľmi slušná najmä pri plynulej jazde.
Po zatlačení plynu na podlahu sa zmena prevodového stupňa prejaví krátkou stratou ťahu. Priemerná papierová spotreba sa v prípade automatickej prevodovky dostala na úroveň 4,2 litra.
Motoru vyhovujú vysoké otáčky
Pri voľnobežných otáčkach cítiť v interiéri jemné vibrácie z trojvalca. Počas jazdy sme podobné neduhy nezaregistrovali.
Prejav motora a hlavne ten zvukový sa so zvyšujúcim zaťažením zlepšuje. Vnútri nám zvuk vytočeného benzínového agregátu znel oveľa športovejšie, akoby sme od mestského auta čakali.
Podraďovanie sme si užívali a priam sme čakali kedy otáčky poskočia bližšie k červenému poľu. Atmosféru umocňovala radiaca páka automatickej prevodovky.
V manuálnom režime sa s ňou radilo ako v pretekárskom špeciáli. Potiahnutím k sebe sa radí vyšší prevodový stupeň, zatlačením od seba nižší.
Navyše automat podrží prevodový stupeň aj po dosiahnutí maximálnych otáčok. Toto nerobí ani mnoho športovo sa tváriacich áut.
Aygo svojimi parametrami plne postačuje pre jazdu v meste a napríklad každodenné dochádzanie do práce.
Netvrdíme, že s manuálnou prevodovkou je zlé, ale s automatom je agilnejšie aj v nižších rýchlostiach a to sa pri prepletaní mestskou premávkou cení.
Manuál odporúčame v prípade nie typicky mestského využitia auta. Na krátkych trasách a pri vyrovnaných rýchlostiach rozhodne nesklame. Skôr poteší o málo lepšou spotrebou.
Z testovacieho zápisníka
značka | Toyota |
model | Aygo |
motorizácia | benzínový trojvalec 1,0 VVT-i |
objem (cm 3)/ počet valcov | 998/3 |
výkon (kW (k)) | 51/6000 |
krútiaci moment (Nm) | 95/4300 (85 od 2000 otáčok) |
dojmy z motora | motor je v nízkych otáčkach trochu pridusený; s nárastom otáčok sa zvyšuje výkon a zlepšuje prejav motora (nižšie vibrácie, krajší zvuk) |
reakcia na plyn/štart stop | dobra reakcia na plyn/štart stop systém má iba eco verzia, ktorá sa u nás nebude predávať |
pohotovostná hmotnosť | 840-910 v závislosti od typu prevodovky a výbavy |
prevodovka/ počet stupňov | manuál/5 a automat/5 |
kvalita radenia | Aygo má prekvapivo dobrú kulisu manuálnej prevodovky, krátke dráhy a presné radenie; vyčítame mu nie celkom ideálne sprevodovanie manuálnej prevodovky; dvojku by sme posadili podstatne nižšie, pretože pri akcelerácii z nízkych rýchlosti je auto pridusené a žiada si podradenie do jednotky; prevody sú zrejme navrhnuté skôr na úsporu paliva pri bežnej jazde |
typ pohonu | predný pohon |
rozmer a typ pneumatík | Continental ContiEcoContact 5 165/60 R15 |
riadenie a vedenie stopy | je to mestské auto, od ktorého nečakáme pretekárske majstrovstvo; pri slalome má tendenciu nakláňať sa; v tiahlych zákrutách pôsobí isto; bez zjavných problémov zvláda aj vyššie rýchlosti na diaľnici |
odhlučnenie podvozka | počas prvej jazdy sme jazdili na kvalitných asfaltoch; sem tam bolo počuť akurát valivý odpor pneumatík |
komfort podvozka | komfort podvozka hodnotíme kladne, ale znovu pripomíname, že sme jazdili na kvalitných cestách |
asistenčné systémy | asistent rozjazdu do kopca |
výhľad od vodiča | dobrý výhľad |
posed za volantom | posed nám nie celkom vyhovoval; chýbalo nám pozdĺžne nastavenie volantu; dlho sme si zvykali na spojku a tak isto umiestenie brzdového pedála nám neprišlo ideálne; sedadlá sú oproti minulej generácii masívnejšie a majú lepšie bočné vedenie |
ovládacie prvky a navigácia | od novinky by sme čakali lepšiu odozvu dotykového displeja; navigácia bola zatiaľ len demo verziou(aj mapy aj samotný software); po uvedení do predaja 1.7.2014 budú auta obsahovať finálnu verziu navigácie a softwaru; uvidíme či sa zlepší odozva dotykového displeja |
grafika displejov | dobrá grafika vzhľadom na triedu |
nastupovanie dopredu a dozadu | primeraný komfort nastupovania; vzadu je skôr problém s vnútorným priestorom (ako vo väčšine malých áut) |
úžitková hodnota a bat. priestor | malý kufor je vhodný maximálne na malé nákupy, nie je ideálne tvarovaný (krátky a vysoký); oproti predchádzajúcej generácii narástol o 29 litrov vďaka väčšej dĺžke auta a vyššie umiestnenému platu |
zameranie vozidla | malé vozidlo vhodné na krátke trasy; ideálne na dochádzanie do práce |
celkový dojem | Aygo v nás zanechalo dobrý dojem z motora, ktorý ponúka dynamiku, s ktorou si v meste vystačíte a zároveň má dobrú papierovú spotrebu; nepasovalo nám sprevodovanie manuálnej prevodovky, preto odporúčame automat; cúvacia kamera je vhodným doplnkom mestského auta; |
Cenník s uvádzacími cenami*
výbava | motor | výkon | prevodovka | cena | cena |
3 dverová verzia | 5 dverová verzia | ||||
x | 1,0 VVT | 51 kW | 5M/T | 7 990 € | 8 390 € |
x-play | 1,0 VVT | 51 kW | 5M/T | 8 790 € | 9 190 € |
1,0 VVT | 51 kW | x-shift | 9 590 € | 9 990 € | |
x-wave | 1,0 VVT | 51 kW | 5M/T | 10 590 € | 10 990 € |
1,0 VVT | 51 kW | x-shift | 11 390 € | 11 790 € |
*Podľa vyjadrenia predstaviteľov značky, by mali uvádzacie ceny platiť minimálne do konca roku 2014.