SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Pozrite sa, ako navrhujú pneumatiky. Je to alchýmia i veda

Navštívili sme vývojové centrum pneumatík Continental.

(Zdroj: Martin Vosko)

Nemecká pneumatikárska spoločnosť Continental usporiadala pre novinárov z celého sveta prehliadku vývojového centra a centra pre testovanie pneumatík Contidrom.

Dozvedeli sme sa, ako pneumatiky vznikajú a ako ich testujú.

Continental združuje približne 20 pneumatikárskych značiek a pôsobí v 49 krajinách sveta. Prvú pneumatiku plnenú vzduchom vyvinuli už v roku 1892 a bola určená pre bicykel.

Na vývoji novej gumy pracuje 900 ľudí

Vývojové centrum spoločnosti Continental v Hannoveri zamestnáva špecialistov z celého sveta. Ročne v ňom otestujú približne 250 tisíc vzoriek materiálov a 14-tisíc vzoriek nových pneumatík.

Na samom začiatku je príprava zmesi, ktorá musí splniť požadované parametre pre potreby novej pneumatiky a zároveň splniť alebo prekonať všetky doterajšie vlastnosti už existujúcej gumy, z ktorej sa pneumatika nakoniec vyrobí.

Na tento účel slúžia aj moderné laboratóriá.

Ich súčasťou sú drahé stroje ktoré sú schopné testovať novú zmes prakticky za akýchkoľvek podmienok, tlaku, teploty a všemožným mechanickým namáhaním.

V prípade, že vedecký tím potrebuje preskúmať pripravenú zmes hlbšie, má k dispozície optické prístroje, mikroskopy, 3D skenery a podobne.

Úplným extrémom je mikroskop schopný rozlíšiť jednotlivé látky a skúmať ich vzájomnú väzbu.

Pracovníci a študenti na tejto úrovni pracujú podľa požiadaviek technikov a snažia sa splniť všetky nároky na zmes aké sa od nej očakávajú.

Jedným z najzaujímavejších pracovísk Vývojového centra je High Speed - Linear Friction Tester. Umožňuje testovať brzdné schopnosti gumy a jej opotrebovanie.

Jedinečný stroj automaticky testuje vzorku dezénu s rozmerom asi 5x5 cm (na fotografii vyššie, vzorky vpravo nad sebou).

Robotické rameno ťahá po kuse vozovky dlhej asi 50 a širokej asi 10 cm testovací materiál za rôznych podmienok. Nie je problém pripraviť mokrú vozovku, ľad, utlačený sneh alebo horúčavu.

Simulácie nahradia reálne používanie

Počas reálneho brzdenia je vybraná časť pneumatiky v kontakte s vozovkou len krátku chvíľu, pretože koleso sa vplyvom systému ABS vždy kúsok odvalí. Preto pre testovanie stačí krátky - polmetrový úsek vozovky.

Stroj v momente rozbiehania vytvorí na vzorku preťaženie až 10g. Na krátkej dráhe stihne časť pneumatiky rozbehnúť na rýchlosť 8 m/s (asi 30 km/h).

Samotné zastavenie je závislé na nastavenom tlaku, pripravenej zmesi a vybraných podmienkach.

Výsledkom je vypočítaný parameter trenia vybranej vzorky, s ktorým technici ďalej pracujú.

K podobným testom patrí napríklad aj zariadenie overujúce úbytok materiálu.

Do stroja vložia technici vzorku - malé oceľové koliesko obalené gumou. Koliesko je roztočené pracovným valcom počas určeného času a následne zmeraný úbytok materiálu.

Počas jedného pracovného dňa tak môže stroj simulovať opotrebenie pneumatiky – zmesi a nahradí 50-tisíc kilometrov reálnej prevádzky.s

Figurína s umelými ušami namiesto človeka

Medzi základné testy patrí meranie hluku, ktorý produkuje pneumatiky pri odvaľovaní po vozovke.

Vo vývojom centre sme sa dozvedeli, že cieľom je pripraviť pneumatiku, ktorá by nevydávala súvislý tón. Práve ten údajne spôsobuje najvyšší hluk a je ľudským uchom najzásadnejšie vnímaný.

Na meranie hluku slúži figurína umiestnená vo vozidle na mieste spolujazdca. V umelohmotnej hlave, presne na mieste uší človeka, sú umiestnené špeciálne mikrofóny.

Vzorku zvuku nahratú do počítača analyzujú pracovníci v špeciálne upravenej miestnosti s minimálnymi odrazmi zvuku a vonkajším prestupov hluku zvonku smerom do miestnosti.

Skúmajú konkurenčné výrobky

Nie je žiadnym tajomstvom, že jednotlivé značky analyzujú výrobky konkurenčných firiem. Aj nemecký Continental si stráži súperov.

Špeciálne oddelenie na analýzu konkurenčných pneumatík zamestnáva asi 14 ľudí, ktorí sú v priebehu jedného týždňa schopní rozložiť, rozrezať, rozporcovať a detailne preskúmať akúkoľvek pneumatiku.

Okrem skúmania konkurencie sa toto oddelenie venuje aj analýzou pneumatík vyrobených vo vlastnom závode.

Koniec vývoja zavŕši remeselná práca

Záverečnou fázou vývoja novej pneumatiky je výroba prvých prototypov.

Tie nie sú lisované ako sériová pneumatika, ale vyrezávané ručne do hladkej gumy podobnej pretekárskym - hladkým „slick-om“.

Špeciálna pištoľ s rukoväťou otočenou navrch, disponuje vymeniteľným hrotom (rôzne šírky, tvary a dĺžky).

Po kontakte s pneumatikou a určitom tlaku, sa hrot nahreje na presne určenú teplotu.

Nôž prechádza pneumatikou ako príborový nôž hustým domácim maslom.

Prvé prototypy pneumatík sú vyrábané ručne hlavne z dôvodu oveľa nižších nákladov vyžadovaných pri príprave formy na lisovanie.

Ani pri potrebe niekoľkých desiatok kusov nie je pneumatika lisovaná. Dezén overený na ručne vyrezávaných pneumatikách je naprogramovaný do počítača ovládajúci robotické rameno. To vyrezáva ďalšie pneumatiky s vysokou presnosťou. Princíp je však stále podobný ako pri ručnom rezaní.

Až pri overení, otestovaní a úprave dezénu mnohých kusov prototypov pneumatík nastupuje posledná fáza – príprava formy na lisovanie.

O týždeň vám ukážeme testovacie centrum Contidrom postavené asi 50 km severne od nemeckého mesta Hannover. Nahliadneme do jedinej haly pre automatizované testovanie brzdnej dráhy na svete.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  2. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  3. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  6. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  7. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Máte doma SodaStream? Vymeňte si bombičku pohodlne z gauča
  2. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  4. Na krásnom, modrom Jadrane
  5. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  6. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  7. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  8. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  1. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 9 284
  2. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 264
  3. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu 4 346
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 400
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 1 737
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 708
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 268
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 203
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žanna Nemcovová.

Aj táto vojna je Putinova, nie ruská, hovorí.


23m
Fedor Blaščák.

Historickou úlohou Kováčika bolo systém udržať a prispôsobiť potrebám Fica a strany Smer.


1 h
Peter Budinský po 11 rokoch práce prináša do kín celovečerný animovaný film pre deti Tvojazem.

Do kín sa blíži Tvojazem, Peter Budinský ho tvoril jedenásť rokov.


24. máj
Slovenský premiér Eduard Heger na Svetovom ekonomickom fóre v Davose.

Vojna na Ukrajine pokračuje 91. deň.


a 5 ďalší 18 h

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Buchlov
  2. Toto je rovnosť: Neférovo rozdelená neplatená práca v domácnostiach drví účasť žien na trhu práce, ale aj ich psychické zdravie
  3. Internátny život UK: Internáty UK: čo nás čaká v ďalšom semestri?
  4. Ján Raclavský: Falošná dilema obyčajného človeka
  5. Ján Valchár: 90 dní štvordňovej operácie
  6. Zuzana Cascino: Tiché chápadlá vojny.
  7. Věra Tepličková: A odteraz... už len samé pozitíva a sociálne istoty
  8. Robert Puk: Kto zabezpečuje najväčšiu čiernu stavbu v Bratislave?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 6 912
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 791
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 6 319
  4. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 4 286
  5. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 3 875
  6. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 240
  7. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 535
  8. Ivan R. V. Rumánek: Slovenské korene Josefa Abrháma 2 317
  1. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  7. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu