Spotreba v teste:
7,4 l/100 km
Cena verzie od:
17.350 eur
Vonkajšie zmeny karosérie po omladzovacej kúre takmer nevidieť.
Už reklamné video ukazovalo, že je nutný detailný pohľad na jej prednú masku pre rozoznanie vynoveného modelu.
Vnútri nás viac ako lesklé časti interiéru potešili sedadlá, ktoré nemajú až také výrazné bočné vedenie, ale sú pohodlné.
Pozitívne hodnotíme lakťovú opierku, ktorá okrem plnenia svojej funkcie neprekáža pri preraďovaní, ako sa to stáva v nejednom aute.
Do kabíny prenikne menej hluku a vibrácií
Výhľad šoféra smerom dopredu a do strany je dobrý. Horší je prehľad o situácii za autom pri manévrovaní v úzkych priestoroch.
Cez menšie zadné okno toho šofér veľa nevidí, preto odporúčame verziu s cúvacou kamerou, alebo aspoň parkovacími senzormi.
Počas testu sa nám potvrdili skúsenosti z prvej jazdy ohľadne lepšieho odhlučnenia kabíny od okolitého sveta.
Takisto vibrácie preniknú k posádke v podstatne menšej miere, ako tomu bolo v prípade predchodcu. Kia si dala záležať na akustickom komforte.
To platí na asfaltovej aj štrkovej ceste. Presne takto sa má prejaviť facelift na aute.
Kii stačí aj slabšia verzia motora
O pohon testovaného modelu sa starala slabšia verzia naftového agregátu 2,0 CRDi. S výkonom 100 kW a s krútiacim momentom 320 Nm si motor bez problémov poradil pri predbiehaní a plne postačuje pre dynamickú jazdu.
Dobrá reakcia na plyn sa tak, ako je to u dieselov bežné, dostaví už v nízkych otáčkach. Je to tiež jedna z výrazných zmien u značky Kia.
Preto nás prekvapil ukazovateľ radenia, ktorý nezriedka odporučil podradiť pri plynulej jazde na udržiavanie rýchlosti už pri 1700 otáčkach.
Týkalo sa to piateho a šiesteho stupňa manuálnej prevodovky. Kulisa radiacej páky je presná a v tomto smere nemáme čo prevodovke vyčítať.
Presné radenie príde vhod aj v teréne, kde pri bočnom náklone alebo prejazde nerovností nemá šofér ideálnu polohu tela na radenie.
Sportage chcel viac paliva
Mínusom je výrazne vyššia spotreba v teste, ako uvádza výrobca na papieri.
V priebehu týždňa sme vyskúšali dynamické vlastnosti motora a Kiu sme potrápili aj v ľahšom teréne, ale konečný údaj 7,4 l/ 100 km bol pre nás aj tak miernym sklamaním.
Spotrebu ťahala hore najmä jazda po diaľnici, kde atakovala hranicu ôsmich litrov. Priblížiť k príslušným papierovým spotrebám sa nám nedarilo ani v meste, ani mimo mesta.
V teréne sa nestratí
V ľahkom teréne brzdila Kiu v rozlete nižšia svetlá výška. Pre vynútenú pomalú jazdu pri zdolávaní nerovností bol prvý prevodový stupeň prirýchly a spojka dostávala zabrať.
Tiež plastov na podvozku by mohlo byť menej a hlavne predný spojler verzie 4x4 by mal byť vyššie nad zemou.
Zvolením rozumných nájazdov zvládne Sportage pomerne dosť, ale miestami to pripomína trápenie auta.
Poznáme aj SUV s lepším pohonom 4x4, ale vzhľadom na mestský vzhľad auta zvládne v teréne prekvapivo veľa.
Čo nezvláda pri krížení náprav medzinápravová spojka, s tým pomôže ESP. Vďaka tomu má auto potrebnú trakciu aj na troch kolesách.
Sportage nás potešil kultúrou jazdy. Práca konštruktérov na jeho odhlučnení a znížení vibrácii priniesla výsledky.
Agregát ponúka dobré dynamické vlastnosti a pohon všetkých kolies dobrú trakciu pri krížení náprav. V konkurencii sa určite nestratí, mínusom je nižšia hospodárnosť.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Kia Sportage |
Verzia | CRDi 4x4 |
Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur) | 17 350/22 490/ (zvýhodnená akciová cena) |
Motor | diesel; štvorvalec; 1 995 cm3; priame vstrekovanie common-rail |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 100(136)/4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 320/1800-2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | manual/6 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 11,3/nemerané |
Stav tachometra (km) | 6835 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 5,7/7,4 |
Objem palivovej nádrže (l) | 58 |
Typ a rozmer pneumatík | Hankook Optimo 225/60 r17 |
Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg) | 1663/2140 |
Objem batožinového priestoru (l) | 465 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2 640;4 440;1 855;1 630 |
Motor | ťahá od 1700 - 4200, dobra reakcia na plyn, najmä v nižších otáčkach; mínusom je vyššia reálna spotreba oproti papierovej; motor je dobre odhlučnený |
Prevodovka | presné radenie, ukazovateľ radenia odporúča jazdiť v mierne vyšších otáčkach (na päťke a šestke) ako je u dieselov v súčasnosti bežné, (1800); pocitovo motor zvláda jazdu aj v nižších otáčkach bez vibrácií; prvý prevodový stupeň je pre prejazd terénnych nerovností prirýchly |
Podvozok | dobre odhlučnený, drží stopu, náchylný na prepruženie pri prejazde vĺn; mierne sa nakláňa v zákrutách; pohon 4x4 dobre pracuje v teréne |
Interiér | po modernizácii sa veľmi nezmenil, nové sú budíky tachometra a otáčkomera; pozitívne hodnotíme stredovú konzolu s lakťovou opierkou, ktorá nezavadzia a plní svoj účel; menší displej na palubnej doske v noci silno svieti, našťastie sa dá vypnúť |
Posed vodiča a výhľad | sedadla príjemné aj na dlhšie trasy; výhľad dozadu obmedzený malým zadným oknom; odporúčame verziu s cúvacou kameru. |
Ovládanie palubného systému/navigácie | dotykový displej nezareagoval vždy podľa očakávania a niekedy sme preto príkazy dotykom museli opakovať |
Jazyk auta/navigácie | anglický jazyk/nemá |
Grafika displejov a zobrazovanie | vzhľadom na menší displej je grafika plne postačujúca |
Predné svetlá technika a účinok | stretávacie xenóny; diaľkové halogény; obe majú postačujúci účinok |
Odomykanie/vstup do auta | diaľkové centrálne odomykanie |
Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu | vzhľadom na kategóriu auta príjemné nastupovanie |
Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu | manuálne ovládanie, sedadlo šoféra nastaviteľné aj výškovo |
Sklápanie operadiel v druhom rade | z kabíny, delené v pomere 2:1 |
Využiteľnosť kufra a praktické detaily | v kufri nám chýbajú praktické riešenie |
Rezervné koleso - prístup | plnohodnotná rezerva v kufri |
Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie) | tankovanie - uzáver, vnútorné prahy čisté aj po jazde v teréne; užšie ale dostupné hrdlo |