SME
Nedeľa, 13. jún, 2021 | Meniny má AntonKrížovkyKrížovky

Citroenu Cactus pasuje manuálna prevodovka s benzínovým motorom

Manuálna prevodovka nás nechala zabudnúť na neduhy Cactusu s robotizovanou prevodovkou.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Citroen C4 Cactus sme vyskúšali už s benzínovým aj s dieselovým motorom, ale vždy len v kombinácii s automatizovanou prevodovkou, ktorá vedela miestami pokaziť pocit z inak zaujímavého auta.

Teraz nastal čas na krátky test modelu s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a s benzínovým agregátom 1,2 PureTech 82 a jej spätné porovnanie s ostatnými verziami.

Prvá zmena nám udrela do očí ešte pred samotným naštartovaním. Predné sedadlá neboli na pohľad spojené do jednej lavice, ako sa to zdá v prípade verzie s automatom. Nutnosť niekde osadiť radiacu páku ich rozdelila na dve samostatné kreslá.

Riešenie s ich spojením a usporiadaním do jednej roviny nám vôbec nechýbalo, pretože v skutočnosti sú aj v prípade automatickej prevodovky oddelené a neprináša to žiadny praktický význam. Je to len dizajnová záležitosť. Interiér si inak zachoval svoj osobitý ráz.

Manuál nevyniká presnosťou

Počas jazdy nám manuálna prevodovka uľahčila zvládanie mnohých dopravných situácií. Pohnutie z križovatky, rozjazd do kopca, ale aj parkovanie patrí medzi úkony, ktoré sa s manuálom v prípade modelu Cactus zvládajú ľahšie.

Samotná kulisa radiacej páky nepatrí medzi najkratšie a najpresnejšie. Nie je zlá, ale do nemeckej precíznosti jej ešte niečo chýba.

Pritom presnosť radenia nie je otázkou zložitej technológie. Je to dávno vymyslené, ale Francúzom asi viac záleží na dizajne a komforte, a tak dostanete radšej množstvo netradičných dizajnových prvkov, sedadlá pripomínajúce domáce kreslo a pohodlný podvozok.

Predné sedadlá už opticky netvoria jednu lavicu, ale sú oddelené klasickým stredovým tunelom.

Zrýchlenie zodpovedá výkonu

Lepšie je na tom prevodovka, pokiaľ sa pozrieme na odstupňovanie jednotlivých prevodových stupňov.

V meste tak môžete jazdiť s výkonom 60 kW svižne a za volantom Cactusu zvládnete aj predbiehanie. Treba sa naň dopredu pripraviť, pretože motoru chýba výkonová rezerva.

Šprint z pokoja na 100 km/h za telemetriou nameraný čas 13,69 s neradí Cactus medzi rýchle autá, ale dá sa s tým fungovať. Pružnosť motora zodpovedá jeho výkonu. Zrýchlenie na treťom prevodovom stupni zo 70 km/h na 100 km/h sme zvládli za 6,7 s.

Pri predbiehaní je nutné využiť potenciál agregátu naplno, a ak sa rovnako ako my nevyhnete diaľniciam, jeho spotreba môže stúpnuť na 6,3 l.

Interiér verzie s manuálnou prevodovkou si zachoval svoj ráz a netradičné riešenia ako airbag spolujazdca zabudovaný pri clone, či výklopné zadné okná.

Keď porovnáme správanie nami vyskúšaných verzií, tak na posledné miesto radíme benzínovú verziu s automatizovanou prevodovkou. Táto kombinácia nefunguje podľa našich predstáv.

Robotizovaná prevodovka si podstatne lepšie rozumela s dieselovou pohonnou jednotkou eHDI 92 (68 kW). Pri predbiehaní nepodraďovala v takej miere a motor sa mohol oprieť o krútiaci moment 230 Nm.

V konečnom dôsledku bolo predbiehanie rýchlejšie a bezpečnejšie. Prevodovka sa však stále nevyhla pomalším reakciám.

V prípade Cactusu by sme určite volili manuálnu prevodovku, malý benzínový motor a nižšiu úroveň výbavy. Vtedy sa auto najviac približuje k tomu, čo Citroen pred jeho uvedením sľuboval, teda k jednoduchému, ale netradičnému ľudovému autu.

ico

Citroen Cactus 1,6 HDi

Ako poslednú sme vyskúšali naftovú verziu v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Predviedla nám dobrú kombináciu farieb.

Vyhovovala nám jej príjemná poťahová látka na sedadlách a zaujala pekná dekorácia na skrinke pred spolujazdcom. Motor 1,6 HDi má veľmi rýchly štart stop systém, ale horšiu reakciu na plynový pedál najmä pod hranicou 2000 otáčok.

Veľkým pozitívom je spotreba na úrovni 4,6 litra. Pri dynamickej a nehospodárnej jazde sme neprekročili úroveň 5,5 litra nafty na 100 km. Od užitočného auta by sme čakali lepší koberec v kufri, tento sa ťažko čistí.

Päťstupňová manuálna prevodovka má dobre navrhnuté prevody. V dopravnej zápche obsiahnete na jednom prevodovom stupni široké spektrum rýchlosti. Sprevodovanie vyhovuje aj pre dlhé jazdy. Chod radiacej páky nepatrí medzi najpresnejšie.

S dieselom sme jazdili po naozaj zlých cestách, a napriek ťažšiemu motoru vpredu, auto na väčších nerovnostiach neprepružovalo. Podvozok sa lepšie vysporiada s väčšími nerovnosťami. Na asfaltových záplatách a iných menších nerovnostiach sa zadok natriasa.

Cactus si z pôvodného zámeru byť autom na každý deň zachoval dobrú svetlú výšku, krátke previsy a komfort na zlých cestách. Mínusom je slabá reakcia na plyn, pozitívom sedadlá, ktoré nás presvedčili o svojom komforte najmä počas dvoch dní, keď sme sa spoza volantu testovaného Cactusu prakticky nepohli.

Spotreba naftovej verzie sa zmestila do 5,5 litra paliva na 100 km aj pri nehospodárnom štýle jazdy.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Citroen C4 Cactus

Verzia

FEEL PureTech 82

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

12 290/13 420/13 890 (akciová cena)

Motor

zážihový s viacbodovým vstrekovaním; objem: 1199 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

60(82)/5750

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

118/2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,8-14,5/13,69

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

44,43 (na vlhkom asfalte)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,7 na treťom prevodovom stupni

8,92 na štvrtom prevodovom stupni

Presnosť tachometra pri 50/90/130 km/h

46/85/125

Stav tachometra (km)

4500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,6/6,3

mesto: 5,6/6,9

diaľnica 6,7

mimo mesta 4,0/5,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

638

Typ a rozmer pneumatík

Kormoran Snowpro 205/55 r16

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1145/1500

Objem batožinového priestoru (l)

348

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4157; 1729;1480

Motor

na bežné jazdenie stačí a dá sa s ním aj predbiehať, ale chýba mu výkonová rezerva; v meste je v spojení s manuálnou prevodovkou živý; horšie odhlučnenie zvukov od výfuku - v určitom spektre otáčok rezonuje

Prevodovka

dlhšie dráhy radiacej páky, ktorá nevyniká nemeckou presnosťou

Podvozok

pohodlný a celkom dobre odhlučnený; v meste zaregistrujete prejazd po drobných nerovnostiach, s väčšími jamami a priečnymi vlnami si poradí dobre

Interiér

zachováva si ráz ako vo verzii s automatom – stále ostáva jedinečný a iný, vymyká sa súčasným trendom; nechýba nám spojenie predných sedadiel do jednej lavice, tak ako to naoko pôsobí v prípade verzie s automatickou prevodovkou; chýba odkladací priestor na pohár

Posed vodiča a výhľad

príjemné sedadlá sú skôr komfortné ako športové; výhľad dozadu je obmedzený pre vysoko položené a nízke zadné sklo

Ovládanie palubného systému

pomocou dotykového displeja – nepatrí medzi najpraktickejšie riešenia

Jazyk auta/navigácie

svk/nebola vo výbave testovaného modelu

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

halogén, dobre osvetľuje kraje vozovky

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové centrálne ovládanie

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia

Sklápanie operadiel v druhom rade

sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

vysoká nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu

Rezervné koleso - prístup

plnohodnotná rezerva

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  4. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  7. Od zmesi plynov po sofistikovanú kvapalinu
  8. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov
  9. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát
  10. Tipy a triky na spracovanie letného ovocia
  1. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  3. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  4. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  5. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  6. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  7. Prešovský McDonald’s podržal zamestnancov počas pandémie
  8. Hrajte futbal ako Valábik! Lopty rozdáva po celom Slovensku
  9. Medzi zateplením minerálnou vlnou a PUR penou sú veľké rozdiely
  10. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 9 883
  2. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 8 847
  3. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 508
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 211
  5. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 7 712
  6. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 661
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 7 660
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 7 289
  9. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 165
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 949
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Francis Fukuyama.

Hlavná myšlienka konca dejín platí dodnes, hovorí americký politológ.


10. jún
Matúš Krčmárik.

Kazateľ konca dejín si za ideou stojí.


10. jún
Christian Eriksen.

Zápas EURO 2020 prerušili, po dohode oboch tímov sa zápas dohral.


Sportnet 6 h

Takýto drastický záver školského roka sme si mohli odpustiť.


11. jún

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Multivan

Už nemá podvozok dodávky a dostal plug-in hybrid.


11. jún
Opel Grandland

Nový je interiér aj systém nočného videnia.


11. jún
Seat Arona Xperiance

Malé mestské SUV ostáva v ponuke aj so štvorvalcom.


10. jún
Všetky elektromobily mali rovnaké podmienky, keďže išli naraz za sebou.

S autami jazdili až do úplného vybitia batérie.


9. jún