SME
reklama

Citroenu Cactus pasuje manuálna prevodovka s benzínovým motorom

Manuálna prevodovka nás nechala zabudnúť na neduhy Cactusu s robotizovanou prevodovkou.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Citroen C4 Cactus sme vyskúšali už s benzínovým aj s dieselovým motorom, ale vždy len v kombinácii s automatizovanou prevodovkou, ktorá vedela miestami pokaziť pocit z inak zaujímavého auta.

Teraz nastal čas na krátky test modelu s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a s benzínovým agregátom 1,2 PureTech 82 a jej spätné porovnanie s ostatnými verziami.

Prvá zmena nám udrela do očí ešte pred samotným naštartovaním. Predné sedadlá neboli na pohľad spojené do jednej lavice, ako sa to zdá v prípade verzie s automatom. Nutnosť niekde osadiť radiacu páku ich rozdelila na dve samostatné kreslá.

Riešenie s ich spojením a usporiadaním do jednej roviny nám vôbec nechýbalo, pretože v skutočnosti sú aj v prípade automatickej prevodovky oddelené a neprináša to žiadny praktický význam. Je to len dizajnová záležitosť. Interiér si inak zachoval svoj osobitý ráz.

Manuál nevyniká presnosťou

Počas jazdy nám manuálna prevodovka uľahčila zvládanie mnohých dopravných situácií. Pohnutie z križovatky, rozjazd do kopca, ale aj parkovanie patrí medzi úkony, ktoré sa s manuálom v prípade modelu Cactus zvládajú ľahšie.

Samotná kulisa radiacej páky nepatrí medzi najkratšie a najpresnejšie. Nie je zlá, ale do nemeckej precíznosti jej ešte niečo chýba.

Pritom presnosť radenia nie je otázkou zložitej technológie. Je to dávno vymyslené, ale Francúzom asi viac záleží na dizajne a komforte, a tak dostanete radšej množstvo netradičných dizajnových prvkov, sedadlá pripomínajúce domáce kreslo a pohodlný podvozok.

Predné sedadlá už opticky netvoria jednu lavicu, ale sú oddelené klasickým stredovým tunelom.

Zrýchlenie zodpovedá výkonu

Lepšie je na tom prevodovka, pokiaľ sa pozrieme na odstupňovanie jednotlivých prevodových stupňov.

V meste tak môžete jazdiť s výkonom 60 kW svižne a za volantom Cactusu zvládnete aj predbiehanie. Treba sa naň dopredu pripraviť, pretože motoru chýba výkonová rezerva.

Šprint z pokoja na 100 km/h za telemetriou nameraný čas 13,69 s neradí Cactus medzi rýchle autá, ale dá sa s tým fungovať. Pružnosť motora zodpovedá jeho výkonu. Zrýchlenie na treťom prevodovom stupni zo 70 km/h na 100 km/h sme zvládli za 6,7 s.

Pri predbiehaní je nutné využiť potenciál agregátu naplno, a ak sa rovnako ako my nevyhnete diaľniciam, jeho spotreba môže stúpnuť na 6,3 l.

Interiér verzie s manuálnou prevodovkou si zachoval svoj ráz a netradičné riešenia ako airbag spolujazdca zabudovaný pri clone, či výklopné zadné okná.

Keď porovnáme správanie nami vyskúšaných verzií, tak na posledné miesto radíme benzínovú verziu s automatizovanou prevodovkou. Táto kombinácia nefunguje podľa našich predstáv.

Robotizovaná prevodovka si podstatne lepšie rozumela s dieselovou pohonnou jednotkou eHDI 92 (68 kW). Pri predbiehaní nepodraďovala v takej miere a motor sa mohol oprieť o krútiaci moment 230 Nm.

V konečnom dôsledku bolo predbiehanie rýchlejšie a bezpečnejšie. Prevodovka sa však stále nevyhla pomalším reakciám.

V prípade Cactusu by sme určite volili manuálnu prevodovku, malý benzínový motor a nižšiu úroveň výbavy. Vtedy sa auto najviac približuje k tomu, čo Citroen pred jeho uvedením sľuboval, teda k jednoduchému, ale netradičnému ľudovému autu.

ico

Citroen Cactus 1,6 HDi

Ako poslednú sme vyskúšali naftovú verziu v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Predviedla nám dobrú kombináciu farieb.

Vyhovovala nám jej príjemná poťahová látka na sedadlách a zaujala pekná dekorácia na skrinke pred spolujazdcom. Motor 1,6 HDi má veľmi rýchly štart stop systém, ale horšiu reakciu na plynový pedál najmä pod hranicou 2000 otáčok.

Veľkým pozitívom je spotreba na úrovni 4,6 litra. Pri dynamickej a nehospodárnej jazde sme neprekročili úroveň 5,5 litra nafty na 100 km. Od užitočného auta by sme čakali lepší koberec v kufri, tento sa ťažko čistí.

Päťstupňová manuálna prevodovka má dobre navrhnuté prevody. V dopravnej zápche obsiahnete na jednom prevodovom stupni široké spektrum rýchlosti. Sprevodovanie vyhovuje aj pre dlhé jazdy. Chod radiacej páky nepatrí medzi najpresnejšie.

S dieselom sme jazdili po naozaj zlých cestách, a napriek ťažšiemu motoru vpredu, auto na väčších nerovnostiach neprepružovalo. Podvozok sa lepšie vysporiada s väčšími nerovnosťami. Na asfaltových záplatách a iných menších nerovnostiach sa zadok natriasa.

Cactus si z pôvodného zámeru byť autom na každý deň zachoval dobrú svetlú výšku, krátke previsy a komfort na zlých cestách. Mínusom je slabá reakcia na plyn, pozitívom sedadlá, ktoré nás presvedčili o svojom komforte najmä počas dvoch dní, keď sme sa spoza volantu testovaného Cactusu prakticky nepohli.

Spotreba naftovej verzie sa zmestila do 5,5 litra paliva na 100 km aj pri nehospodárnom štýle jazdy.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Citroen C4 Cactus

Verzia

FEEL PureTech 82

Cena modelu od/verzia od/testovací model (eur)

12 290/13 420/13 890 (akciová cena)

Motor

zážihový s viacbodovým vstrekovaním; objem: 1199 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

60(82)/5750

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

118/2750

Typ prevodovky/počet stupňov

manuál/5

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s)

12,8-14,5/13,69

Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m)

44,43 (na vlhkom asfalte)

Pružnosť 70 – 100 km/h (s)

6,7 na treťom prevodovom stupni

8,92 na štvrtom prevodovom stupni

Presnosť tachometra pri 50/90/130 km/h

46/85/125

Stav tachometra (km)

4500

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

4,6/6,3

mesto: 5,6/6,9

diaľnica 6,7

mimo mesta 4,0/5,2

Objem palivovej nádrže (l)

50

Dojazd na nádrž v teste - po rezervu (km)

638

Typ a rozmer pneumatík

Kormoran Snowpro 205/55 r16

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1145/1500

Objem batožinového priestoru (l)

348

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2595; 4157; 1729;1480

Motor

na bežné jazdenie stačí a dá sa s ním aj predbiehať, ale chýba mu výkonová rezerva; v meste je v spojení s manuálnou prevodovkou živý; horšie odhlučnenie zvukov od výfuku - v určitom spektre otáčok rezonuje

Prevodovka

dlhšie dráhy radiacej páky, ktorá nevyniká nemeckou presnosťou

Podvozok

pohodlný a celkom dobre odhlučnený; v meste zaregistrujete prejazd po drobných nerovnostiach, s väčšími jamami a priečnymi vlnami si poradí dobre

Interiér

zachováva si ráz ako vo verzii s automatom – stále ostáva jedinečný a iný, vymyká sa súčasným trendom; nechýba nám spojenie predných sedadiel do jednej lavice, tak ako to naoko pôsobí v prípade verzie s automatickou prevodovkou; chýba odkladací priestor na pohár

Posed vodiča a výhľad

príjemné sedadlá sú skôr komfortné ako športové; výhľad dozadu je obmedzený pre vysoko položené a nízke zadné sklo

Ovládanie palubného systému

pomocou dotykového displeja – nepatrí medzi najpraktickejšie riešenia

Jazyk auta/navigácie

svk/nebola vo výbave testovaného modelu

Grafika displejov a zobrazovanie

dobrá grafika

Predné svetlá technika a účinok

halogén, dobre osvetľuje kraje vozovky

Odomykanie/vstup do auta

diaľkové centrálne ovládanie

Pohodlie nastupovania dopredu a dozadu

vysoký vnútorný prah mierne prekáža pri vystupovaní

Nastavovanie sedadiel vpredu a vzadu

mechanika; sedadlo vodiča aj výškovo nastaviteľné; vzadu bez nastavenia

Sklápanie operadiel v druhom rade

sklápanie z kabíny; na sklopenie nedeliteľného operadla musíte zatlačiť poistky na jeho oboch stranách naraz, čo si vyžaduje trochu telocviku

Využiteľnosť kufra a praktické detaily

vysoká nakladacia hrana; štyri oká; jeden háčik na malý nákup; chýba sieťka alebo priehradka na drobnú batožinu

Rezervné koleso - prístup

plnohodnotná rezerva

Čistota obsluhy vozidla (ostrekovač, nastupovanie, tankovanie)

prahy sa pre svoju výšku ľahko okopú od topánok; tankovanie - klasický uzáver; ostrekovač je dostupný s primerane širokým hrdlom

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 147
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 395
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 246
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 050
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 825
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 794
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  2. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  3. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  4. Martin Borecky: Rakovina
  5. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  6. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  7. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  8. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 068
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 644
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 432
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 917
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 448
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 364
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 254
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu