Z upršanej Rally Prešov sme doniesli dve prvenstvá

Pozrite si onboard z najťažšej skúšky Žipov na tradične šmykľavých asfaltoch. Posledné dva kilometre sme išli na defekte. Celkovo bol najrýchlejší Grzegorz Grzyb.

(Zdroj: Tibor Szabosi)

Poliaci Grzegorz Grzyb s Robertom Hundlom na Forde Fiesta RS WRC ovládli 22. ročník Rally Prešov a ujali sa vedenia v priebežnom hodnotení majstrovstiev Slovenska.

Naša posádka Mihyring Rally Teamu bola najrýchlejšia medzi vozidlami s jednou poháňanou nápravou a vyhrala aj triedu 6.

Trať sa postupne menila

Prešovská rely začala v piatok, prvého mája, podvečer. Posádky sa dvakrát predstavili na divácky obľúbenom, ale zradnom mestskom okruhu v Ľuboticiach.

Druhý prejazd absolvovali už za tmy, čo skúške určenej pre širokú verejnosť pridalo na atraktivite.

V sobotu boli na programe tradičné úseky Žipov a Margecany. Štartové pole sa na oboch tratiach objavilo trikrát a celkový počet meraných kilometrov dosiahol 88,05.

Už pred štartom bolo jasné, že výkony jednotlivých posádok ovplyvní počasie. Napokon sa nenaplnili predpovede meteorológov o upršanom piatku a suchej sobote.

Dážď jemne pokropil mestský okruh a v sobotu poriadne premočil klasické skúšky. Povrch sa menil aj medzi jednotlivými prejazdmi, pretože na ceste ležalo stále viac vyťahaného blata a nečistôt.

Na okruhu opatrne

V našej triede 6 odštartovalo osem posádok. Chýbal úradujúci vicemajster Slovenska Pavol Nagy, ktorý ešte nemal pripravené auto, no pribudla konkurencia z Česka.

Lukášovia Matěna a Hlaváč na Citroene C2 R2 Max sa dlho nerozhliadali a po úvodnom mestskom okruhu viedli.

Rasťo Chvála s Liborom Hlisnikovským zvolili na začiatok opatrné tempo, pretože jazdcovi vyhovujú skôr tradičné rýchlostné skúšky. Trať mestského okruhu pokropil dážď a z prachu na ceste vznikla šmykľavá vrstva.

„Prvé kolo sme išli pomalšie, bál som sa toho. Začali sme opatrne, ale každé ďalšie kilometre boli vždy lepšie. V druhom kole sme mali jednu malú krízovku.

Ani som si nemyslel, že sa bude takto šmýkať. Hlavné je, že sme netrafili žiadny obrubník,“ povedal Rasťo Chvála.

Posádka Mihyring Rally Teamu bola po prológu druhá, so stratou vyše jedenástich sekúnd na vedúcich Matěnu s Hlaváčom.

Naši tradiční súperi – Roman Koňuch so Zuzanou Lieskovcovou – mali problémy a pre nefunkčné brzdy odstúpili. Nedarilo sa ani Tomášovi Fuskovi s Jánom Slovákom.

Rozhodlo prvé kolo

V sobotu ráno stačili dve rýchlostné skúšky, aby Rasťo s Liborom zmazali náskok českých konkurentov a posunuli sa na prvú priečku. Prvé miesto si udržali až do cieľa, napriek jednému defektu.

V súčte časov mali pred druhým Fordom Fiesta R2 Martina Koišom a Andreja Sisku náskok vyše dvoch minút.

Rovnaké poradie vládlo nielen v triede 6, ale aj v hodnotení takzvaných „dvojkoliek“, teda medzi autami s jednou poháňanou nápravou.

„Mestský okruh sa mi v princípe páčil. Trať bola jednoduchá, ale podmienky ju sťažili, lebo šmykľavý asfalt ešte pokropila voda. Dalo sa tam veľa stratiť, čo sa nám našťastie nestalo,“ hovorí R. Chvála.

„Myslím si, že v sobotu rozhodli prvé prejazdy úsekmi Žipov a Margecany. Snažili sme sa ísť čo najrýchlejšie. Najťažšie sa nám išlo posledné kolo. Na trati už bolo veľa blata, mali sme nejaký náskok a museli sme dôjsť bez chýb.

Vyslovene som očami hľadal cestu, kadiaľ ísť, aby sme nezopakovali defekt z druhého kola.“

Súperi mali aquaplaning

Lukáš Matěna prišiel o dobrý výsledok na piatom meranom úseku Margecany 2. V klesaní dostal na mokrej trati aquaplaning a neovládateľný Citroen narazil do múrika. Česi pokračovali, no stratili tam viac než tri minúty.

„Tiež sme tam mali problém, ale ustáli sme to. Upravili sme s Liborom rozpis a na ďalších prejazdoch som volil inú stopu i nižšiu rýchlosť,“ povedal Chvála.

Rasťo s Liborom si na konto v rámci triedy 6 pripísali 20 bodov a v priebežnom hodnotení majstrovstiev Slovenska sú štvrtí.

Súperi totiž zbierali body aj na úvodnom dvojpodujatí v Egeri, kde Mihyring Rally Team chýbal, pretože Peugeot 208 R2 ešte nebol pripravený.

Lídrom medzi „šestkami“ je Tomáš Fusko, ktorý má na konte 46 bodov. Kalendár majstrovstiev Slovenska obsahuje osem podujatí, z nich sa bude rátať sedem najlepších výsledkov.

V hodnotení skupiny 2WD je Chvála s dvadsiatimi bodmi piaty, keď opäť vedie Tomáš Fusko (46 bodov).

Duel Grzyba s Melichárekom bol krátky

Priaznivci na Rally Prešov očakávali pokračovanie súboja Poliaka Grzegorza Grzyba s našim Jaroslavom Melichárekom. Obaja jazdci sedlajú špičkové autá Ford Fiesta RS WRC a obaja mali pred Prešovom na konte zhodný počet bodov.

Po prológu v Ľuboticiach sa vedenia s nepatrným náskokom 2,7 sekundy ujal Grzyb. „Išli sme trochu neisto, pretože trať je niekde suchá, inde mokrá.

Dávali sme si pozor, ale myslím, že zatiaľ je to vyrovnané. Tešíme sa z dobrého auta,“ usmieval sa jazdec stajne Rufa Sport.

Domáci tandem Igor Drotár – Vladimír Bánoci opäť predviedol špičkový Citroen DS3 WRC. Jazdec musel v prvej časti prológu brzdiť kvôli pomalším súperom.

„Mali by sme lepší čas, ale na trati bolo veľmi husto. Jazdili sme traja na kope a musel som sa prispôsobiť tempu. Nič nenarobím, také sú mestské okruhy,“ konštatoval Drotár.

Na čele „kolóny“, do ktorej sa okrem Drotára, zaplietlo aj Subaru Impreza WRC Tomáša Kukučku, jazdil Jozef Béreš jun.

Debradčan v cieli prvého meraného testu doslova zúril. „V prvej skúške som najprv nedobrzdil do jednej zákruty a potom sa nám v každej pravej zákrute odlieval benzín.

Auto tým pádom raz išlo, inokedy nie. Dotankovali sme a v druhom kole to už fungovalo.“

Rekordných päť defektov

V sobotu ráno na Žipove Grzyb priložil Melichárekovi ďalších 10,5 sekundy. Slovenský jazdec však došiel do cieľa na defekte a pneumatiku vzápätí prerazil aj v Margecanoch.

Nabral ďalšiu stratu vyše 90 sekúnd a mohol byť rád, že nasledoval servis, lebo v aute mal iba jedno rezervné koleso.

K mechanikom dokrivkal na troch pneumatikách a jednom disku. Šanca poraziť Grzyba bola odrazu mizivá.

„Pri zjazdne do Hrabkova sme dostali defekt, na začiatku druhej sa situácia zopakovala a skoro celú sme išli na prázdnej pneumatike.

Strata je veľká, ale ešte uvidíme. Auto sme doviezli do servisu a pozrieme, ako je na tom pravá predná časť. Defekt bol na pravom prednom kolese,“ hovoril Jaro Melichárek.

Bratia Melichárekovci sú smutnými víťazmi prešovskej rely v počte defektov. Spolu ich nazbierali až päť, no aj tak stihli byť klasifikovaní na piatej pozícii.

Béreš sa chytil, ale neskoro

Jozef Béreš junior si trúfal stiahnuť čosi z piatkového manka, ale na prvé dve sobotňajšie rýchlostné skúšky obul zlé pneumatiky, takže opäť za Grzybom zaostal.

Ostatných však dokázal prekonať a po problémoch Melicháreka sa posunul na druhé miesto priebežného poradia. Tretí jazdil Drotár, ku ktorému sa pomaly približoval Pavel Valoušek.

Keď Béreš jazdil na správnych pneumatikách, bez problémov stíhal vedúcemu Grzybovi. Lenže Poliak mal k dobru pohodlných 51 sekúnd a nemusel sa ponáhľať.

Prvenstvo na 22. Rally Prešov si už vziať nenechal, hoci Béreš vyhral posledné tri merané úseky a zredukoval svoju stratu na 33 sekúnd.

„Nechceli sme urobiť žiadnu chybu, to by bola veľká hlúposť. Mali sme dostatočný náskok pred druhým Jožkom Bérešom. Trať bola veľmi ťažká, bolo na nej veľa blata.

Snažili sme jazdiť čisto, bez chýb, aby sme si mohli pripísať ďalšie víťazstvo v tejto sezóne,“ povedal v cieli víťaz, Grzegorz Grzyb.

Spokojný bol nakoniec aj Béreš: „Na prvú sekciu sme zvolili zlé pneumatiky, ale na ďalšie dve už to bolo lepšie a ukázali to aj dosiahnuté časy.

Podarilo sa nám vyhrať posledné tri rýchlostné skúšky, ale naša strata na prvého v poradí bola veľká. Auto sme doviezli do cieľa na druhom mieste čo ma veľmi teší.“

Igor Drotár bol doma tretí

Bronz si na domácej pôde uhájil Drotár a Valouškovi ostala nepopulárna zemiaková medaila. „Pre nás je to nové auto a sme radi, že sme v cieli.

Zároveň to bola aj prvá skúsenosť s ním na vode. Akoby sme sa trocha hľadali, ale mechanici urobili kus dobrej práce.

Auto nastavili tak, že mi bolo ťažké nájsť jeho limit. Počas celej súťaže sme jazdili rovnako, nemali sme slabšiu či silnejšiu pasáž a s dvomi tretími miestami vládne veľká spokojnosť.“ Igor Drotár skončil tretí v absolútnom poradí i v triede 11.

22. Rally Prešov – neoficiálne poradie v cieli:

1. Grzyb/Hundla (PL) Ford Fiesta RS WRC 50:45,5 min., 2. Béreš/Repás (SR) Mini JCW WRC +33,1 s., 3. Drotár/Bánoci (SR) Citroen DS3 WRC +1:33,8 min., 4. Valoušek/Havelková (Škoda Fabia S2000) +1:49,6 min., 5. Melichárek/Melichárek (SR) Ford Fiesta RS WRC +2:08,5, 6. Trencsényi/Verba (H) Ford Fiesta R5 +4:08,3, 7. Kurka/Škubník (ČR) Mini JCW WRC +4:09,7, 8. Cserhalmi/Vejačka (SR) Subaru Impreza +4:27,4, 9. Majerčák/Vejačkévá (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +5:24,4, 10 Lapdavský/Lapdavský (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +6:06,6,... 12. Chvála/Hlisnikovský (SR) Peugeot 208 R2 +8:08,3.

Vedenie v súťaži:

RS1 – RS8 Grzyb

Víťazi rýchlostných skúšok:

Grzyb 4, Béreš 3, Melichárek 1

Víťazi jednotlivých tried:

2: Valoušek/Havelková (ČR) Škoda Fabia S2000

3: Cserhalmi/Vejačka (SR) Subaru Impreza

5: Haluška/Kočík (SR) SEAT Ibiza

6: Chvála/Hlisnikovský (SR/ČR) Peugeot 208 R2

7: Šablatúra/Antalík (SR) Škoda Felicia

8: Kurdyš/Kasina (PL) Honda Civic Type-R

11: Grzyb/Hundla (PL) Ford Fiesta RS WRC

H: Béreš st./Bačinský (SR) Mazda Savanna RX7

Open: Pazderák/Tischler (SR) Lada VFTS

22. Rally Prešov – neoficiálne poradie SRP:

1. Pavlinský/Plichta Citroen C2 30:10,6 min., 2. Polovka/Pavlík SEAT Ibiza +39,9 s., 3. Zvalo/Ponec Citroen Saxo VTS +1:05,0 min., 4. Debnár/Volák Suzuki Swift GTI +1:14,7, 5. Zajac/Zajac Škoda 120S +9:28,8.



Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 150
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 16 786
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 8 282
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 100
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 764
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 802
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 409
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 189
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 651
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 211

Hlavné správy zo Sme.sk

Neprehliadnite tiež

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.

Nový Peugeot 508 sa ovláda klávesami ako na klavíri

Vlajková loď Peugeotu oživí segment dramatickým vzhľadom, konkurovať chce tým najlepším.