SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Expedícia naprieč Tichomorím začala zadretou Jawou a boľavými pádmi

Cestovateľ Marek Slobodník opísal problémy a všetky peripetie na opustenej ceste Holland Track z austrálskeho Perthu do Kalgoorlie. Dokonca museli piť vodu z kaluží.

Opustená Cesta Holland Track bola najťažšia pre motocykle. Dominika Gawliczková opakovane a bolestivo padala.Opustená Cesta Holland Track bola najťažšia pre motocykle. Dominika Gawliczková opakovane a bolestivo padala. (Zdroj: Vojtech Duchoslav)

Po mesiaci čakania v prístavnom meste Perth sme vyrazili na východ do austrálskeho Outbacku. Všetky naše stroje prešli generálnou opravou. Preto dúfame, že vydržia čo najdlhšie v pojazdnom stave, aj keď už nie sú najmladšie a najmodernejšie.

Najstaršia zo všetkých je akurát moja Jawa 250, ktorá má 58 rokov a za chvíľu by mohla ísť na dôchodok. V Južnej Amerike fungovala najlepšie zo všetkých vozidiel a za 20 tisíc kilometrov sa mi pokazila iba rozeta a žiarovka v zadnom svetle.

No v Austrálii hneď prvý deň jazdy 200 km od Perthu sa rozhodla, že sa jej už nechce. Bol som v zadieraní motorov panic, akurát tu, na začiatku veľkej cesty som si v mojich 26 rokoch prvýkrát zadrel.

Motor nevydržal plný plyn

Išiel som v našej žltej kolóne úplne posledný. Na dlhej rovinke som sa rozhodol predbiehať, a tak som dal plný plyn. Po pár sekundách mi zobralo zadné koleso do šmyku a ja som mal čo robiť, aby som sa udržal na motorke.

x_jawa_moor_res_res_r4763.jpg

Marek Slobodník zadrel motor na Jawe. Opraviť ju museli priamo na ceste a v noci. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Nevedel som, čo sa deje, a dúfal som, že to bude iba ulomené lanko zadnej brzdy alebo niečo podobné. Motor som fakt netipoval, keďže Jawa mi vždy prišla ako nesmrteľná.

Po pár minútach dokonca išlo pretočiť motorom, ale zvuky z neho neboli najveselšie. Bola tma, my sme nestrácali čas a rozobrali sme Jawu na ceste.

Okolo nás chodili obrovské road trainy a odfúkli nám každú skrutku, ktorú sme položili na zem. Napokon zadretie nebolo až také katastrofálne a zlomilo len jeden piestny krúžok.

Ale aj tak sme radšej vymenili nový piest a valec, predsa nás čakalo viac ako 20 tisíc km. S novým motorom som sa bál pridať viac ako na štvrť plynu, a tak sme na odbočku ku ceste Holland Track dorazili až v noci.

x_noc_zima_res_res_r5854.jpg

Noci boli prekvapujúco chladné, lebo teplota klesla až k nule. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Človek by neveril, aká zima môže byť v Austrálii. Teplomer nám do rána klesol na 1 stupeň Celzia. Ešte že sme si zobrali spacáky do 10 stupňov.

Trabanty a Maluch prešli cestu len pre 4x4

Ráno sme sa rozmrazovali na slniečku a čakala nás skutočne náročná cesta pôvodne určená pre dobývanie zlata, ktoré sa v jej okolí vyskytovalo.

Autá s podhustenými pneumatikami paradoxne problémy nemali, ale Dominika na ČZ-te sa na jemnom piesku nevedela udržať a opakovane padala. Striedal ju Radek, ktorý síce nemá žiadne skúsenosti, ale ani strach. Ako sám vraví: „Strach a peniaze som nikdy nemal.“

Prvú noc na Holland tracku sme strávili asi len 40 km od jej začiatku, pretože naša rýchlosť bola porovnateľná tak maximálne s koalou. Bolo to asi tým, že na tabuli pred cestou bolo napísané 4X4 only!!!

x_trabant_res_res_r2547.jpg

Cesta Holland Track je len pre vozidlá s pohonom 4x4. Trabanty a Maluch mali občas problémy ale prešli. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Druhý deň sme na tom boli trochu lepšie, no ako sa zvyšovala rýchlosť, tak aj narastali škody. Trabant s ručným riadením stratil kus blatníku, no keďže je celá karoséria z plastu, dala sa pohodlne opraviť americkou páskou za pár minút. Maluchu vypadla poloos, čo sme tiež rýchlo opravili.

Pili vodu z kaluží

Najhoršie bola na tom ČZ-ta. Striedali sa na nej Dan, Radek a Dominika. Mal som pocit, že hrajú hru kto viackrát spadne. ČZ-ta hrala tiež vlastnú hru sama so sebou a skúšala, čo všetko z nej ešte môže odpadnúť, a pritom stále fungovala.

Tretí deň na Holland Tracku bol fakt drsný. Nečakali sme, že tu budeme tak dlho a rýchlo sa nám míňali zásoby jedla, benzínu a hlavne vody. Naberali sme vodu z kaluží, aby sme večer mali na čom uvariť fazuľky a hlavne čaj.

Máme aj ručný filter vody, no pri jeho použití sme zistili, že človek sa tak spotí a minie toľko energie, že sa to vôbec neoplatí. Preto sme vodu iba prevárali a ochucovali čiernym čajom.

Štvrtý deň sme sa potrebovali už naozaj dostať do civilizácie. Tento deň z motorky škaredo spadla Dominika a potom Radek. Mal som strach, že sa im niečo stalo, ale našťastie v Austrálii asi inak pracuje gravitácia a obaja vyviazli iba s odreninami.

Najviac sa mi páčila hláška polomŕtvej Dominiky na ceste, keď sa ma pomedzi slzy pýtala, či som jej pád natočil. To je predsa to najdôležitejšie, a keď je zlý terén, kameru radšej nevypínam.

Keď nás od mesta delilo posledných 20 kilometrov, unavení, zničení a špinaví sme rozliali posledný benzín do áut a dúfali, že dôjdeme.

Bolo príjemné znova zistiť, aké to je tešiť sa z asfaltu a obyčajnej benzínovej pumpy, kde si môžete kúpiť niečo dobré pod zub. Dotankovaní a najedení sme oslavovali ako zmyslov zbavení , aj keď je to bolo iba päť percent našej cesty.

Pokračovali sme ešte ďalších 40 km do mesta Kalgoorlie, kde za nami prišiel začudovaný pár a vraví: „V živote sme nepočuli zvuk dvojtaktu v aute.“ Až tak sme sa im páčili, že nám dovolili u nich prespať a hlavne dať dokopy ČZ-tu. Potom pokračujeme ďalej na východ smerom na Alice Springs.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 011
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 770
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 444
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 292
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 853
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 797
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 287
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 204
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 074
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

10 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan