SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Expedícia naprieč Tichomorím začala zadretou Jawou a boľavými pádmi

Cestovateľ Marek Slobodník opísal problémy a všetky peripetie na opustenej ceste Holland Track z austrálskeho Perthu do Kalgoorlie. Dokonca museli piť vodu z kaluží.

Opustená Cesta Holland Track bola najťažšia pre motocykle. Dominika Gawliczková opakovane a bolestivo padala.Opustená Cesta Holland Track bola najťažšia pre motocykle. Dominika Gawliczková opakovane a bolestivo padala. (Zdroj: Vojtech Duchoslav)

Po mesiaci čakania v prístavnom meste Perth sme vyrazili na východ do austrálskeho Outbacku. Všetky naše stroje prešli generálnou opravou. Preto dúfame, že vydržia čo najdlhšie v pojazdnom stave, aj keď už nie sú najmladšie a najmodernejšie.

Najstaršia zo všetkých je akurát moja Jawa 250, ktorá má 58 rokov a za chvíľu by mohla ísť na dôchodok. V Južnej Amerike fungovala najlepšie zo všetkých vozidiel a za 20 tisíc kilometrov sa mi pokazila iba rozeta a žiarovka v zadnom svetle.

No v Austrálii hneď prvý deň jazdy 200 km od Perthu sa rozhodla, že sa jej už nechce. Bol som v zadieraní motorov panic, akurát tu, na začiatku veľkej cesty som si v mojich 26 rokoch prvýkrát zadrel.

Motor nevydržal plný plyn

Išiel som v našej žltej kolóne úplne posledný. Na dlhej rovinke som sa rozhodol predbiehať, a tak som dal plný plyn. Po pár sekundách mi zobralo zadné koleso do šmyku a ja som mal čo robiť, aby som sa udržal na motorke.

x_jawa_moor_res_res_r4763.jpg

Marek Slobodník zadrel motor na Jawe. Opraviť ju museli priamo na ceste a v noci. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Nevedel som, čo sa deje, a dúfal som, že to bude iba ulomené lanko zadnej brzdy alebo niečo podobné. Motor som fakt netipoval, keďže Jawa mi vždy prišla ako nesmrteľná.

Po pár minútach dokonca išlo pretočiť motorom, ale zvuky z neho neboli najveselšie. Bola tma, my sme nestrácali čas a rozobrali sme Jawu na ceste.

Okolo nás chodili obrovské road trainy a odfúkli nám každú skrutku, ktorú sme položili na zem. Napokon zadretie nebolo až také katastrofálne a zlomilo len jeden piestny krúžok.

Ale aj tak sme radšej vymenili nový piest a valec, predsa nás čakalo viac ako 20 tisíc km. S novým motorom som sa bál pridať viac ako na štvrť plynu, a tak sme na odbočku ku ceste Holland Track dorazili až v noci.

x_noc_zima_res_res_r5854.jpg

Noci boli prekvapujúco chladné, lebo teplota klesla až k nule. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Človek by neveril, aká zima môže byť v Austrálii. Teplomer nám do rána klesol na 1 stupeň Celzia. Ešte že sme si zobrali spacáky do 10 stupňov.

Trabanty a Maluch prešli cestu len pre 4x4

Ráno sme sa rozmrazovali na slniečku a čakala nás skutočne náročná cesta pôvodne určená pre dobývanie zlata, ktoré sa v jej okolí vyskytovalo.

Autá s podhustenými pneumatikami paradoxne problémy nemali, ale Dominika na ČZ-te sa na jemnom piesku nevedela udržať a opakovane padala. Striedal ju Radek, ktorý síce nemá žiadne skúsenosti, ale ani strach. Ako sám vraví: „Strach a peniaze som nikdy nemal.“

Prvú noc na Holland tracku sme strávili asi len 40 km od jej začiatku, pretože naša rýchlosť bola porovnateľná tak maximálne s koalou. Bolo to asi tým, že na tabuli pred cestou bolo napísané 4X4 only!!!

x_trabant_res_res_r2547.jpg

Cesta Holland Track je len pre vozidlá s pohonom 4x4. Trabanty a Maluch mali občas problémy ale prešli. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Druhý deň sme na tom boli trochu lepšie, no ako sa zvyšovala rýchlosť, tak aj narastali škody. Trabant s ručným riadením stratil kus blatníku, no keďže je celá karoséria z plastu, dala sa pohodlne opraviť americkou páskou za pár minút. Maluchu vypadla poloos, čo sme tiež rýchlo opravili.

Pili vodu z kaluží

Najhoršie bola na tom ČZ-ta. Striedali sa na nej Dan, Radek a Dominika. Mal som pocit, že hrajú hru kto viackrát spadne. ČZ-ta hrala tiež vlastnú hru sama so sebou a skúšala, čo všetko z nej ešte môže odpadnúť, a pritom stále fungovala.

Tretí deň na Holland Tracku bol fakt drsný. Nečakali sme, že tu budeme tak dlho a rýchlo sa nám míňali zásoby jedla, benzínu a hlavne vody. Naberali sme vodu z kaluží, aby sme večer mali na čom uvariť fazuľky a hlavne čaj.

Máme aj ručný filter vody, no pri jeho použití sme zistili, že človek sa tak spotí a minie toľko energie, že sa to vôbec neoplatí. Preto sme vodu iba prevárali a ochucovali čiernym čajom.

Štvrtý deň sme sa potrebovali už naozaj dostať do civilizácie. Tento deň z motorky škaredo spadla Dominika a potom Radek. Mal som strach, že sa im niečo stalo, ale našťastie v Austrálii asi inak pracuje gravitácia a obaja vyviazli iba s odreninami.

Najviac sa mi páčila hláška polomŕtvej Dominiky na ceste, keď sa ma pomedzi slzy pýtala, či som jej pád natočil. To je predsa to najdôležitejšie, a keď je zlý terén, kameru radšej nevypínam.

Keď nás od mesta delilo posledných 20 kilometrov, unavení, zničení a špinaví sme rozliali posledný benzín do áut a dúfali, že dôjdeme.

Bolo príjemné znova zistiť, aké to je tešiť sa z asfaltu a obyčajnej benzínovej pumpy, kde si môžete kúpiť niečo dobré pod zub. Dotankovaní a najedení sme oslavovali ako zmyslov zbavení , aj keď je to bolo iba päť percent našej cesty.

Pokračovali sme ešte ďalších 40 km do mesta Kalgoorlie, kde za nami prišiel začudovaný pár a vraví: „V živote sme nepočuli zvuk dvojtaktu v aute.“ Až tak sme sa im páčili, že nám dovolili u nich prespať a hlavne dať dokopy ČZ-tu. Potom pokračujeme ďalej na východ smerom na Alice Springs.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 210
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 847
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 036
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 020
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 878
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 975
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 431
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 693
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 593
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 560
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.