SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Expedícia naprieč Tichomorím začala zadretou Jawou a boľavými pádmi

Cestovateľ Marek Slobodník opísal problémy a všetky peripetie na opustenej ceste Holland Track z austrálskeho Perthu do Kalgoorlie. Dokonca museli piť vodu z kaluží.

Opustená Cesta Holland Track bola najťažšia pre motocykle. Dominika Gawliczková opakovane a bolestivo padala.Opustená Cesta Holland Track bola najťažšia pre motocykle. Dominika Gawliczková opakovane a bolestivo padala. (Zdroj: Vojtech Duchoslav)

Po mesiaci čakania v prístavnom meste Perth sme vyrazili na východ do austrálskeho Outbacku. Všetky naše stroje prešli generálnou opravou. Preto dúfame, že vydržia čo najdlhšie v pojazdnom stave, aj keď už nie sú najmladšie a najmodernejšie.

Najstaršia zo všetkých je akurát moja Jawa 250, ktorá má 58 rokov a za chvíľu by mohla ísť na dôchodok. V Južnej Amerike fungovala najlepšie zo všetkých vozidiel a za 20 tisíc kilometrov sa mi pokazila iba rozeta a žiarovka v zadnom svetle.

No v Austrálii hneď prvý deň jazdy 200 km od Perthu sa rozhodla, že sa jej už nechce. Bol som v zadieraní motorov panic, akurát tu, na začiatku veľkej cesty som si v mojich 26 rokoch prvýkrát zadrel.

Motor nevydržal plný plyn

Išiel som v našej žltej kolóne úplne posledný. Na dlhej rovinke som sa rozhodol predbiehať, a tak som dal plný plyn. Po pár sekundách mi zobralo zadné koleso do šmyku a ja som mal čo robiť, aby som sa udržal na motorke.

x_jawa_moor_res_res_r4763.jpg

Marek Slobodník zadrel motor na Jawe. Opraviť ju museli priamo na ceste a v noci. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Nevedel som, čo sa deje, a dúfal som, že to bude iba ulomené lanko zadnej brzdy alebo niečo podobné. Motor som fakt netipoval, keďže Jawa mi vždy prišla ako nesmrteľná.

Po pár minútach dokonca išlo pretočiť motorom, ale zvuky z neho neboli najveselšie. Bola tma, my sme nestrácali čas a rozobrali sme Jawu na ceste.

Okolo nás chodili obrovské road trainy a odfúkli nám každú skrutku, ktorú sme položili na zem. Napokon zadretie nebolo až také katastrofálne a zlomilo len jeden piestny krúžok.

Ale aj tak sme radšej vymenili nový piest a valec, predsa nás čakalo viac ako 20 tisíc km. S novým motorom som sa bál pridať viac ako na štvrť plynu, a tak sme na odbočku ku ceste Holland Track dorazili až v noci.

x_noc_zima_res_res_r5854.jpg

Noci boli prekvapujúco chladné, lebo teplota klesla až k nule. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Človek by neveril, aká zima môže byť v Austrálii. Teplomer nám do rána klesol na 1 stupeň Celzia. Ešte že sme si zobrali spacáky do 10 stupňov.

Trabanty a Maluch prešli cestu len pre 4x4

Ráno sme sa rozmrazovali na slniečku a čakala nás skutočne náročná cesta pôvodne určená pre dobývanie zlata, ktoré sa v jej okolí vyskytovalo.

Autá s podhustenými pneumatikami paradoxne problémy nemali, ale Dominika na ČZ-te sa na jemnom piesku nevedela udržať a opakovane padala. Striedal ju Radek, ktorý síce nemá žiadne skúsenosti, ale ani strach. Ako sám vraví: „Strach a peniaze som nikdy nemal.“

Prvú noc na Holland tracku sme strávili asi len 40 km od jej začiatku, pretože naša rýchlosť bola porovnateľná tak maximálne s koalou. Bolo to asi tým, že na tabuli pred cestou bolo napísané 4X4 only!!!

x_trabant_res_res_r2547.jpg

Cesta Holland Track je len pre vozidlá s pohonom 4x4. Trabanty a Maluch mali občas problémy ale prešli. (FOTO - Vojtech Duchoslav)

Druhý deň sme na tom boli trochu lepšie, no ako sa zvyšovala rýchlosť, tak aj narastali škody. Trabant s ručným riadením stratil kus blatníku, no keďže je celá karoséria z plastu, dala sa pohodlne opraviť americkou páskou za pár minút. Maluchu vypadla poloos, čo sme tiež rýchlo opravili.

Pili vodu z kaluží

Najhoršie bola na tom ČZ-ta. Striedali sa na nej Dan, Radek a Dominika. Mal som pocit, že hrajú hru kto viackrát spadne. ČZ-ta hrala tiež vlastnú hru sama so sebou a skúšala, čo všetko z nej ešte môže odpadnúť, a pritom stále fungovala.

Tretí deň na Holland Tracku bol fakt drsný. Nečakali sme, že tu budeme tak dlho a rýchlo sa nám míňali zásoby jedla, benzínu a hlavne vody. Naberali sme vodu z kaluží, aby sme večer mali na čom uvariť fazuľky a hlavne čaj.

Máme aj ručný filter vody, no pri jeho použití sme zistili, že človek sa tak spotí a minie toľko energie, že sa to vôbec neoplatí. Preto sme vodu iba prevárali a ochucovali čiernym čajom.

Štvrtý deň sme sa potrebovali už naozaj dostať do civilizácie. Tento deň z motorky škaredo spadla Dominika a potom Radek. Mal som strach, že sa im niečo stalo, ale našťastie v Austrálii asi inak pracuje gravitácia a obaja vyviazli iba s odreninami.

Najviac sa mi páčila hláška polomŕtvej Dominiky na ceste, keď sa ma pomedzi slzy pýtala, či som jej pád natočil. To je predsa to najdôležitejšie, a keď je zlý terén, kameru radšej nevypínam.

Keď nás od mesta delilo posledných 20 kilometrov, unavení, zničení a špinaví sme rozliali posledný benzín do áut a dúfali, že dôjdeme.

Bolo príjemné znova zistiť, aké to je tešiť sa z asfaltu a obyčajnej benzínovej pumpy, kde si môžete kúpiť niečo dobré pod zub. Dotankovaní a najedení sme oslavovali ako zmyslov zbavení , aj keď je to bolo iba päť percent našej cesty.

Pokračovali sme ešte ďalších 40 km do mesta Kalgoorlie, kde za nami prišiel začudovaný pár a vraví: „V živote sme nepočuli zvuk dvojtaktu v aute.“ Až tak sme sa im páčili, že nám dovolili u nich prespať a hlavne dať dokopy ČZ-tu. Potom pokračujeme ďalej na východ smerom na Alice Springs.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Spánok – základ pevných vzťahov
  3. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  4. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  5. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 608
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 716
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 091
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 699
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 650
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 024
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 016
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 926
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 558
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 546
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Smer chce nové referendum s dvoma otázkami.


7 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


15 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať
  2. Irena Šimuneková: Po hradoch - 51 Kapušiansky hrad
  3. Igor Múdry: Kľak
  4. Marek Strapko: Toto sa stane, ak ustupujete primitivizmu
  5. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  6. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  7. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  8. Braňo Švec: Chyby sú fajn aj pri učení sa cudzích jazykov
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 895
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 374
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 920
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 679
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 498
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 4 022
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 805
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu