Niet pochýb o tom, že hlavnou výzvou pre nový Jaguar strednej triedy bolo BMW radu 3. Novinka ho pripomína celu svojou stavbou, prvkami dizajnu a najmä charakterom.
Dokonca Jaguar XE je dnes ďaleko viac orientovaný na vodiča a jeho pocity z jazdy, než BMW. Vonkajší dizajn ničím zásadným neprekvapí, pretože koncepcia s pozdĺžne uloženým motorom, krátkym predným previsom a pohonom zadnej nápravy už sama predurčuje rozloženie proporcií.
Podľa zovňajšku s ostrým predkom a vysokým zadkom môžete očakávať vyslovene športový posed vodiča a menej miesta na zadných sedadlách.
Napokon to miesto vzadu nie je až také tragické ako vyzerá, lebo sedadlá sú hlboké a pomerne nízko položené.
Napokon Jaguar XE má v rámci strednej triedy úplne postačujúci rázvor náprav 2835 mm, hoci pohľadom na to nevyzerá. Rozhodne si ho však s vidinou miesta vzadu nekupujte.
Dokáže strhnúť pozornosť vodiča
Z každého póru karosérie srší jednoznačné poslanie byť manažérskym autom strednej triedy na dlhšie cesty s pridanou hodnotou pôžitku z jazdy.
Od Jaguaru XE nečakajte extra komfortné nastupovanie, nerušené plávanie krajinou a excelentne odhlučnený diesel.
Najmenší Jaguar v ponuke značky dokáže popri každodennom úžitku auta strednej triedy čiastočne plniť sny majiteľa o športovom aute.
V podstate v rámci triedy dnes neexistuje lepší kompromis v tomto smere. Jaguar XE je pre vodičov, čo chcú pracovné cesty prežívať a nie sa nechať transportovať.
Isteže nový palubný systém ponúka výbornú funkčnosť spojenia s telefónom a dovoľuje suplovať v aute aj kanceláriu, ale auto samé robí na dnešné pomery záslužnú činnosť.
Vtiahne vodiča do diania na ceste. Môže za to spojenie volantu s bezkonkurenčnou prednou nápravou. Keď zatočíte volantom, auto vám pripraví nečakane presnú odozvu.
Na úvod sa môžete zľaknúť hrmotajúceho diesela, lebo ten naozaj pri nízkej rýchlosti počuť dosť výrazne.
Možno pri prvých kilometroch v meste sa bude zdať aj automatická prevodovka vláčna, ale na cestách mimo mesta to bude úplne inak. Najmä ak siahnete po športovom režime radenia.
Navigácia pozná čísla domov na vidieku
Jaguar nechal preniknúť do auta vzácny kúsok mechaniky, aby to nevyzeralo, že auto ovládate systémom „by-wire“. Automobilka sa v istom zmysle vracia späť k automobilovej klasike.
Z novej éry preberá odľahčenie v podobe hliníka, ponúka osemstupňový automat a prvotriednu navigáciu, ktorá nám indikovala už aj obmedzenia pri výstavbe obchvatu Polomky na ceste číslo 66.
Tiež je to navigácia, ktorá pozná popisné čísla domov malých obcí. Jaguar dáva do ponuky tiež vyšší stupeň audiosústavy, pochopiteľne kožené čalúnenie alebo head up displej.
Najviac mu však pasujú doplnky R-Sport verzie a veľké 19 palcové kolesá. S nimi je napriek vysokej tuhosti podvozka Jaguar XE pomerne komfortný.
Najviac baví poloha za volantom s nohami doslova strčenými k motoru, ktorý je za prednou nápravou.
Tým, že vodič sedí viac vzadu, blízko stredu auta, výborne preciťuje jazdu a vďaka výrazne tvarovo odlíšeným tlačidlám na volante ovláda podstatné veci s očami na ceste.
Pri meraniach sme nevedeli odštartovať s osemstupňovým automatom tak, aby sme dosiahli deklarované zrýchlenie 7,8 sekundy.
Nastavený na úžívanie
Za to sme mali dobrú brzdnú dráhu zo 100 km/h pod 35 metrov. Z merania pružného zrýchlenia zo 70 na 100 km/h jasne vyplýva, že sa treba oprieť o krútiaci moment 430 Nm a nechať tam vyšší stupeň.
Ak to niekedy prevodovka nechápe, môžete ju ovplyvniť manuálnym radením na volante. Inak odozva prevodovky na manuálne preradenie v športovom režime má skutočný športový charakter.
Preradenie je rýchle a jemne vás kopne do sedadla. Týmto sme sa často opájali pri rozbehoch a stále nám spotreba lietala okolo 7 litrov na 100 km.
V takto nastavenom aute sa človeku ani nezdá, že si užíva motor a všetko zvaľuje na spotrebu motora. Až keď začnete cielene jazdiť úsporne, motor prejde do druhého extrému blízko piatich litrov.
Čiže diesel novej generácie dokáže jedno aj druhé. Rozhodnúť sa musí vodič. Práve v meste sa od vodiča očakáva jemná práca s plynom, potom aj prevodovka pochopí, že má ostať v nízkych otáčkach.
Jaguar má radosť z jazdy
Na záver nemožno obísť pomyselné porovnanie s BMW, lebo Jaguar XE si to priam pýta. Osemstupňový automat BMW je lepší a pokojnejší v meste.
Mimo mesta sa oba automaty vyrovnajú. Tvrdý zvuk štvorvalcových dieselov BMW je utlmený lepšie.
Vnútorné vyhotovenie je vecou vkusu a hoci má Jaguar konečne lepšiu cúvaciu kameru s krajším vyobrazením a podstatne lepšiu grafiku nového systému, ten v BMW nám príde lepšie ovládateľný.
V radosti z jazdy povestnej pre BMW je Jaguar XE jednoznačne lepší. Jednoducho v tom, čo bolo pýchou BMW v strednej triede je teraz výraznejší Jaguar XE.
Z testovacieho zápisníka
Značka a model | Jaguar XE |
Verzia | 2,0d R-Sport |
Cena modelu od/verzia od/testovací model R-Sport od(eur) | 37.663 / 40.170 / 44.084 |
Motor | naftový štvorvalec radu Ingenium; 1999 (cm3); emisná norma Euro6; START/STOP; turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek |
Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min) | 132(180)/4000 |
Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min) | 430 / 1750 - 2500 |
Typ prevodovky/počet stupňov | automatická / 8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca/test (s) | 7,8 / 9,19 |
Brzdná dráha 100 km/h - 0 (m) | 34,59 |
Pružnosť 70 – 100 km/h (s) | 3,98 (3. stupeň) a 3,75 (4. stupeň) |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (ot./min.) | 1300 (8. stupeň) |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (ot./min.) | 1850 (8. stupeň) |
Stav tachometra (km) | 1200 |
Spotreba - výrobca/test (l/100km) | 4,2/ 4,8 – 7,1 |
Objem palivovej nádrže (l) | 56 |
Typ a rozmer pneumatík | Dunlop SP Sport Maxx 255/35 ZR 19 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1565 |
Objem batožinového priestoru (l) | 455 |
Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm) | 2835/4672/1850/1416 |