ČZ 175 Enduro pripomína úspešnú minulosť výroby motocyklov v ČSSR

Motocykel ČZ 175 Enduro typ 922 bol postavený na základe motokrosového špeciálu. Vyvážal sa do USA, Kanady či Anglicka. Vo vtedajšom Československu bol nedostupný.

(Zdroj: Marián Bazala)

Motokrosové motocykle ČZ patrili od začiatku 60.-tych do polovice 70.-tych rokov medzi najlepšie na svete. Dosiahli sedem svetových titulov a veľké množstvo pódiových umiestnení na medzinárodných pretekoch. Získali si veľa priaznivcov po celom svete vrátane USA.

Úspechy a popularitu chcela strakonická fabrika využiť a v roku 1973 predstavila model Enduro typ 988.0, ktorý vychádzal z motokrosového špeciálu. Bolo doplnené predné a zadné osvetlenie, tachometer a otáčkomer.

Model Enduro typ 988.0 vychádzal z motokrosového špeciálu. Rám je pozváraný z chrom-molybdénových trubiek kruhového prierezu. (Na fotografii je model Enduro typ 992 s objemom motora 175 cm³)Foto: Marián Bazala

Motory mali objem 250 cm³, skúšobne 400 cm³. V roku 1974 nastala modernizácia. Hranatá nádrž dostala oblejšie tvary, elektrická sústava bola obohatená o smerovky, zmenil sa tvar výfuku.

K 250-tke typ 988.02 pribudol slabší model 175 typ 922.0. Vo vtedajšom Československu bol motocykel nedostupný. Celá produkcia išla na vývoz do USA, Kanady, Anglicka, Austrálie či bývalej Juhoslávie.

Motorka dostala predné a zadné osvetlenie, smerovky, nádrž mala oblejšie tvary a zmenil sa tvar výfuku. Foto: Marián Bazala

V snahe o čo najväčší a najrýchlejší vývoz boli motocykle nedbalo poskladané, neodskúšané, čo malo za následok vracanie zásielok dodávateľovi. Tieto skončili v Zväzarmoch, kde motocykle jazdili na domácich súťažiach.

Na pružne uchytený karburátor Jikov 2933 nadväzuje vzduchový filter. Foto: Marián Bazala


Na riadidlách s hrazdičkou je umiestnený prepínač, ktorým sa ovláda zapínanie svetiel, ovládanie smeroviek a húkačky. Na prednom svetlomete je umiestnený aj tachometer, ktorý je poháňaný od predného kolesa. Foto: Marián Bazala

Popis motocykla:

Rám je pozváraný z chrom-molybdénových trubiek kruhového prierezu. Vpredu sú teleskopické tlmiče so zdvihom 170 mm, vzadu tlmiče typu MP22 so zdvihom 90 mm. Kolesá majú duralové ráfiky, predné 21 palcov s hliníkovým nábojom, staršie typy mali elektróny.

Motorky jazdili na pneumatikách rozmeru 3,00 x 21, zadné koleso je 18 palcové s elektrónovým nábojom. Pneumatiky 3,50 – 18, v objeme 250 cm³ 4,00 - 18. Brzdy sú na obidvoch kolesách bubnové.

Dvojtaktný, vzduchom chladený motor má vŕtanie 62 mm, zdvih 57 mm a výkon 16k pri 7000 ot/min. Foto: Marián Bazala

Montovali sa plechové blatníky, do niektorých štátov sa motocykle vyvážali s prednými plastovými blatníkmi. Do nádrže oblého tvaru sa zmestilo 12 l paliva. Sedadlo s laminátovým základom pochádzalo tiež z motokrosového typu.

Tachometer, poháňaný od predného kolesa, je umiestnený nad predným svetlometom. Elektrická sústava obsahuje 6 V 8 AH akumulátor, ktorý sa nachádza pod sedadlom. Dobíjaný je cez selénový usmerňovač alternátorom o výkone 60 W.

Zadné 18 palcové koleso s elektrónovým nábojom. Foto: Marián Bazala

V prednom svetle značky Aprília je spínacia skrinka a dve kontrolky diaľkového svetla a smeroviek. Zadné svetlo a smerovky sú od firmy Lucas. Používalo sa zahraničné osvetlenie namiesto československého, ktoré nebolo v daných štátoch schválené.

ČZ 175 Enduro mali lakovanie v kombinácii tmavozelená s bledozelenou. 250-tky typu 988.02 boli doplnené o oranžovú v kombinácii s bledožltou. Foto: Marián Bazala

Na riadidlách s hrazdičkou je umiestnený prepínač Aprilia, ktorým sa ovláda zapínanie svetiel a tiež ovládanie smeroviek a húkačky. Dvojtaktný, vzduchom chladený motor má základ z motokrosového špeciálu, vŕtanie 62 mm, zdvih 57 mm, výkon 16k/7000 ot/min.

Majiteľom a renovátorom motocykla na našich fotografiách je Miroslav Gorný. Foto: Marián Bazala

Spojka je suchá, prevodovka má 5 stupňov. Na pružne uchytený karburátor Jikov 2933 nadväzuje vzduchový filter. Plochu výfuku, ktorý je vedený po pravej strane, dopĺňa plechový kryt proti popáleniu jazdca. Krátke sklopné stúpačky pochádzajú takisto z motokrosového motocykla.Brzdy sú na obidvoch kolesách bubnové. Blatníky boli prevažne vyrobené z plechu, ale do niektorých štátov sa vyvážali motorky s prednými plastovými blatníkmi.

Ľahké ovládanie zaisťuje nízka hmotnosť 112 kg. Farebné prevedenie bolo pri 175 tmavozelené v kombinácii s bledozelenou a pri 250 typu 988.02 bolo doplnené o oranžovú v kombinácii s bledožltou. V roku 1974 sa vyrobilo 1 198 kusov Enduro 175 typu 992.0 a 250 typu 988.0 – 988.02, medzi rokmi 1973 – 1974 až 5 450 kusov.

V roku 1971 sa zhotovilo 7 kusov typu 981.00 objemu 400 cm³. V posledných rokoch vzrástla popularita a aj cena týchto „Endúr“, a tak sa postupne vrátili z USA a Anglicka späť do krajiny svojho vzniku.

Tento článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 17 003
  2. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 15 068
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 12 902
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 864
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 605
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 739
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 405
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 755
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 3 627
  10. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 3 531

Téma: Veterány


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Architekt: Nikde som nezažil to, čo na Námestí slobody

Socializmus na Námestí slobody architektovi neprekáža, dôležitá je funkčnosť.

ŠPORT

Pálffy kritizoval Lintnera, ten okamžite reagoval

Ďalší spor v slovenskom hokeji?

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.