SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

V Helsinkách cestuje autom zhruba o polovicu menej ľudí ako v Bratislave

Vo fínskych mestách pri rozvoji rezidenčných častí hľadia na to, aby sa tým nezvýšila doprava autami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Bratislava 8. decembra (TASR) Vo fínskom hlavnom meste Helsinki používa v rámci osobnej dopravy automobil len 23 percent ľudí. Zvyšná časť preferuje používanie verejnej dopravy (34 percent), chôdzu (32 percent) a cyklodopravu (11 percent).

V Bratislave pritom preferuje individuálnu automobilovú dopravu okolo 50 percent ľudí a zvyšná časť obyvateľov využíva na dopravu MHD, bicykle či chodí pešo. Údaje z Helsínk vychádzajú zo štatistiky z roku 2013 a predstavili ich experti na oblasť dopravy z Fínska. Tí sa dnes zúčastňujú odborného podujatia v Bratislave, ktoré ponúka priestor na diskusiu o možnom riešení dopravných problémov v hlavnom meste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hromadná doprava musí byť lepšia ako vlastnenie auta

Michal Feik z iniciatívy Bratislava Inak tvrdí, že Fínsko, Belgicko, Holandsko či Rakúsko si uvedomujú potrebu pozerať na mobilitu iným spôsobom a vrátiť ulice ľuďom. "To, čo vidíme v Bratislave dnes, je, že za tie roky od Nežnej revolúcie ulice hlavného mesta zahltili autá a necítime sa v nich komfortne. Kým začiatkom 90. rokov chodilo 80 percent ľudí verejnou dopravou, dnes už len polovica," povedal. Ako podotkol, v Bratislave sa dlhé roky nebudovali žiadne električkové trate či železničné stanice. "Vo Fínsku sa najprv vyrieši verejná doprava, až potom sa tam začne stavať. Vo Viedni taktiež, pred stavaním veľkého sídliska najprv zabezpečili verejnú dopravu," skonštatoval.

SkryťVypnúť reklamu

Fínska odborníčka na problematiku udržateľnej dopravy a mobility Sara Lukkarinen uviedla, že v ich mestách pri rozvoji rezidenčných častí hľadia na to, aby sa tým nezvýšila doprava autami. "Preto je tu tendencia rozvíjať či už verejnú alebo cyklistickú dopravu," doplnila.

Prezident medzinárodnej cyklistickej zimnej federácie a koordinátor pre pešiu i cyklistickú dopravu vo fínskom meste Oulu Timo Peräla povedal, že Helsinki dbajú pri rozvoji mesta práve na dobrú dostupnosť verejnej dopravy. Podľa fínskych expertov je v súčasnosti diskusia ohľadom územného plánovania ich hlavného mesta. Predpokladá sa, že tu do roku 2050 vzrastie populácia o ďalších 250.000 obyvateľov. Vytvára to podľa nich tlak na riešenie mobility. "Nanovo sa premýšľa, ako funguje dopravná infraštruktúra. Klasické diaľnice sa menia na prepojenú sieť pre autá a verejnú dopravu. Vzniká potreba celkovo premyslieť územné plánovanie," priblížila Lukkarinen. Podľa nej sa momentálne vo Fínsku diskutuje o doprave ako o službe. "Snaha je vyvinúť takú službu, ktorá bude v konečnom dôsledku oveľa lepšia pre ľudí ako vlastnenie auta," podotkla.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vhodná alternatíva sa ukazuje aj cyklistika

V súvislosti s motiváciou občanov na využívanie alternatívnych spôsobov prepravy uviedla príklad z dánskej Kodane, kde prieskum preukázal, že rozhodnutie ľudí preferovať napríklad bicykel či autobus pred autom neovplyvnili aspekty ako životné prostredie, náklady či zdravie, ale jednoduchosť a dostupnosť.

"Samospráva si uvedomila, že na základe toho musí prispôsobiť organizáciu mesta tak, aby umožňovala občanom robiť tie najjednoduchšie a najlepšie rozhodnutia. Z hľadiska dopravy sa preto ako vhodná ukázala cyklistika," vysvetlila Lukkarinen. Dnes sa podiel cyklistickej dopravy v Kodani pohybuje na rozmedzí 40 až 60 percent.

Peräla tvrdí, že ak majú štát či samosprávy riešiť problematiku dopravy, mali by disponovať istým predpokladom či dátami, ktoré dávajú predstavu o tom, čo treba riešiť. "Je napríklad dobré urobiť pilotný projekt. V centre Helsínk vznikol 1,3-kilometrový cyklistický koridor, ktorý vniesol taký holandský aspekt. Každému sa to páči a priblížila sa tým možnosť využívania cyklistickej dopravy," povedal. Momentálne sú podľa jeho slov plány vybudovať do roku 2020 ďalších 130 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

V Bratislave sa dnes večer koná odborné podujatie a diskusia s názvom - Bratislava bez dopravných problémov - Utópia alebo reálna šanca? Podujatie sa koná v spolupráci s fínskou ambasádou v Prahe.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  6. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  7. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  2. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  3. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 222
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 8 589
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 365
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 6 259
  5. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 985
  6. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 960
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 767
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 159
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľuboš Machaj a Jaroslav Rezník.

Machaj potreboval len dva hlasy.


2 h
Klimatológ Pavol Faško.

Záhorie má podľa klimatológa najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tornád.


6 h
Serena Williamsová.

Serena Williamsová prehrala v 1. kole Wimbledonu s Harmony Tanovou.


1 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 6 ďalší 15 h

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne?
  2. Andrij Pylypenko: Trvalo zatvorené
  3. Ján Raclavský: Slepí kresťanskí bojovníci
  4. Štefan Vidlár: Pštrosy v písku
  5. Tomáš Jacko: Mala by sa prezidentka stretávať s extrémistami?
  6. Kristína Jakubičková: Kráľovná zdravých raňajok
  7. Vladimír Krátky: Šialenstvo raketové vs. šialenstvá iné ?
  8. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 9 651
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 6 224
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 5 562
  4. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 4 367
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 4 007
  6. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 3 743
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 224
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 130
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu