SME
Utorok, 26. september, 2023 | Meniny má Edita
reklama

V Helsinkách cestuje autom zhruba o polovicu menej ľudí ako v Bratislave

Vo fínskych mestách pri rozvoji rezidenčných častí hľadia na to, aby sa tým nezvýšila doprava autami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Bratislava 8. decembra (TASR) Vo fínskom hlavnom meste Helsinki používa v rámci osobnej dopravy automobil len 23 percent ľudí. Zvyšná časť preferuje používanie verejnej dopravy (34 percent), chôdzu (32 percent) a cyklodopravu (11 percent).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V Bratislave pritom preferuje individuálnu automobilovú dopravu okolo 50 percent ľudí a zvyšná časť obyvateľov využíva na dopravu MHD, bicykle či chodí pešo. Údaje z Helsínk vychádzajú zo štatistiky z roku 2013 a predstavili ich experti na oblasť dopravy z Fínska. Tí sa dnes zúčastňujú odborného podujatia v Bratislave, ktoré ponúka priestor na diskusiu o možnom riešení dopravných problémov v hlavnom meste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hromadná doprava musí byť lepšia ako vlastnenie auta

Michal Feik z iniciatívy Bratislava Inak tvrdí, že Fínsko, Belgicko, Holandsko či Rakúsko si uvedomujú potrebu pozerať na mobilitu iným spôsobom a vrátiť ulice ľuďom. "To, čo vidíme v Bratislave dnes, je, že za tie roky od Nežnej revolúcie ulice hlavného mesta zahltili autá a necítime sa v nich komfortne. Kým začiatkom 90. rokov chodilo 80 percent ľudí verejnou dopravou, dnes už len polovica," povedal. Ako podotkol, v Bratislave sa dlhé roky nebudovali žiadne električkové trate či železničné stanice. "Vo Fínsku sa najprv vyrieši verejná doprava, až potom sa tam začne stavať. Vo Viedni taktiež, pred stavaním veľkého sídliska najprv zabezpečili verejnú dopravu," skonštatoval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Fínska odborníčka na problematiku udržateľnej dopravy a mobility Sara Lukkarinen uviedla, že v ich mestách pri rozvoji rezidenčných častí hľadia na to, aby sa tým nezvýšila doprava autami. "Preto je tu tendencia rozvíjať či už verejnú alebo cyklistickú dopravu," doplnila.

Prezident medzinárodnej cyklistickej zimnej federácie a koordinátor pre pešiu i cyklistickú dopravu vo fínskom meste Oulu Timo Peräla povedal, že Helsinki dbajú pri rozvoji mesta práve na dobrú dostupnosť verejnej dopravy. Podľa fínskych expertov je v súčasnosti diskusia ohľadom územného plánovania ich hlavného mesta. Predpokladá sa, že tu do roku 2050 vzrastie populácia o ďalších 250.000 obyvateľov. Vytvára to podľa nich tlak na riešenie mobility. "Nanovo sa premýšľa, ako funguje dopravná infraštruktúra. Klasické diaľnice sa menia na prepojenú sieť pre autá a verejnú dopravu. Vzniká potreba celkovo premyslieť územné plánovanie," priblížila Lukkarinen. Podľa nej sa momentálne vo Fínsku diskutuje o doprave ako o službe. "Snaha je vyvinúť takú službu, ktorá bude v konečnom dôsledku oveľa lepšia pre ľudí ako vlastnenie auta," podotkla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako vhodná alternatíva sa ukazuje aj cyklistika

V súvislosti s motiváciou občanov na využívanie alternatívnych spôsobov prepravy uviedla príklad z dánskej Kodane, kde prieskum preukázal, že rozhodnutie ľudí preferovať napríklad bicykel či autobus pred autom neovplyvnili aspekty ako životné prostredie, náklady či zdravie, ale jednoduchosť a dostupnosť.

"Samospráva si uvedomila, že na základe toho musí prispôsobiť organizáciu mesta tak, aby umožňovala občanom robiť tie najjednoduchšie a najlepšie rozhodnutia. Z hľadiska dopravy sa preto ako vhodná ukázala cyklistika," vysvetlila Lukkarinen. Dnes sa podiel cyklistickej dopravy v Kodani pohybuje na rozmedzí 40 až 60 percent.

Peräla tvrdí, že ak majú štát či samosprávy riešiť problematiku dopravy, mali by disponovať istým predpokladom či dátami, ktoré dávajú predstavu o tom, čo treba riešiť. "Je napríklad dobré urobiť pilotný projekt. V centre Helsínk vznikol 1,3-kilometrový cyklistický koridor, ktorý vniesol taký holandský aspekt. Každému sa to páči a priblížila sa tým možnosť využívania cyklistickej dopravy," povedal. Momentálne sú podľa jeho slov plány vybudovať do roku 2020 ďalších 130 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Bratislave sa dnes večer koná odborné podujatie a diskusia s názvom - Bratislava bez dopravných problémov - Utópia alebo reálna šanca? Podujatie sa koná v spolupráci s fínskou ambasádou v Prahe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Most nahradia v Trenčíne záhradou s kaviarňami
  4. Zamestnanci Mecomu súťažili na športových dňoch
  5. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  6. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  7. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  8. Potrebujeme sa zbaviť nálepky montážnej dielne
  1. Hennessy oslavuje 50 rokov Hip Hopu
  2. Staršie IQOS zariadenia môžu spotrebitelia vrátiť do predajne
  3. Problémy s trávením a histamínová intolerancia, aká je liečba?
  4. Gröhling: Aj v školstve potrebujeme inovácie
  5. Bratislavská Kuchajda ožije športom
  6. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  7. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  8. Nerovnováha v kontrole močového mechúra
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 006
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 7 520
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 113
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 4 162
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 3 624
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 3 566
  7. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 2 684
  8. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme 2 452
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na fotografii je (zľava) konkurzný právnik Zoroslav Kollár a predseda parlamentu Boris Kollár.

Bývalý riaditeľ SIS hovorí o pomste.


3 h
Budova Generálnej prokuratúry v Bratislave.

Funkcia slovenského generálneho prokurátora je pre koncentráciu moci priam toxická.


Branislav Vančo 23. sep

Druhé by skončilo Progresívne Slovensko.


a 1 ďalší 2 h
Bilbordová kampaň pred predčasnými voľbami.

Keď je za značkou úplné prázdno, stačí malý problém.


25. sep
reklama

Blogy SME

  1. Radoslav Medzihradský: Pekná časť SNPčky zo Zliechova
  2. Juraj Kumičák: Politikum I - Fico
  3. Vladimír Bilohuščin: Bitky v klietke si zaslúžia viac peňazí!
  4. Tupou Ceruzou: Progresívne Slovensko vs. Smer
  5. Ján Valchár: Načo je Rusku Sevastopol?
  6. Juraj Droba: Prečo voliť SASKU
  7. Juraj Gavora: Lennon alebo Lenin? (4/7)
  8. Radka Wagingerová: Približne 13% mladých ľudí trpí duševnými poruchami
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 62 617
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 51 237
  3. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 211
  4. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 35 135
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 32 779
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 467
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 633
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 227
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
reklama
SkryťZatvoriť reklamu