Technicky zaujímavý motocykel 623 Bizon bol pre Jawu zlým krokom

Vývoj Bizona sa začal v polovici 60.-tych rokov 20. storočia. Vyrábané motocykle už neboli konkurencieschopné, a tak JAWA musela prísť s niečím novým.

(Zdroj: Marián Bazala)

Krok do neznáma

V továrni začal vývoj novej generácie motocyklov, ktorá nemala nič spoločné s dovtedy vyrábanými kývačkami. Tieto mali prísť ako unifikovaná rada s objemami 125, 175, 250 a 350 cm³ vrátane skútrov veľkosti 125 a 175 cm³.

Motocykle unifikovanej rady nemali vhodné podmienky na vývoj. Prebiehal v rokoch reštrukturalizácie motocyklovej výroby v Československu. Kvôli rozbehu sériovej výroby automobilov Škoda motocyklová výroba stratila prioritu.

Preto už v čase prípravy sériovej výroby bolo jasné, že ich produkcia nebude mať dlhé trvanie. Na celkovom neúspechu sa teda odrazil súhrn mnohých faktorov, ktoré sa nad projektom hromadili po celý čas.

V súlade s určitým dobovým trendom (MZ, Simson) dominovala nádrž, spojená so svetlometom ako jeden celok. Pod sedlom bola kapotáž, ktorá tvorila aj zadný blatník.

V roku 1971 sa motocykel JAWA 250 typ 623 predával v sieti predajní Mototechna n.p. za 10 500 Kčs a JAWA 350 typ 633 za 10 600 Kčs. Foto: Marián Bazala

V roku 1967 bol vývoj ukončený a bola vyrobená malá overovacia séria 250, 350 a skútrov. O tom, či budú motocykle skutočne sériovo vyrábané, musel rozhodnúť hlavný odberateľ, a to Sovietsky zväz.

Tam nenašli pochopenie a mali v podstate pravdu, lebo na svetový trh sa tlačili klasické športovo ladené motocykle. Ak v Jawe chceli s týmto projektom pokračovať, museli zmeniť dizajn. Oslovili preto priemyselného dizajnéra Jána Tatouška. Toho čakala neľahká úloha.

Riadidlá neobvyklého tvaru sa dajú výškovo nastavovať. Foto Marián Bazala

Atypický tvar, technické zaujímavosti

Rám a predná vidlica mali zostať zachované. Zmenil sa tvar nádrže na vysokú a nahrbenú a predný svetlomet zakryla malá kapotáž. Podľa ,,agresívneho“ vzhľadu dostal motocykel prezývku Bizon.

Na strojárenskom veľtrhu v Brne v roku 1968 boli vystavené prvé vzorky v svetločervenej a v tmavomodrej farbe. Pre sériovú výrobu došlo k ústupkom, a aby v továrni nemuseli kupovať drahú farbu zo zahraničia, použili odtiene vyrábané pre škodovku.

Tachometer, kontrolky dobíjania a diaľkového svetla sú umiestnené na plechovom držiaku, ktorý je prekrytý plastovou maskou. Foto: Marián Bazala

Bola to tmavočervená jawácka a okrová žltá. Po vyrobení niekoľkých predsériových kusov bola na jar v roku 1970 začatá sériová výroba. Motocykle sa vyrábali v malej sérii mimo hlavnej výrobnej linky, na ktorej sa kompletizovali ,,panelky“.

Motory oboch typov sú dvojtaktné dvojvalce. Bloky majú zmenený hranatý tvar, valce hranatého tvaru sú naklonené dopredu o 25° oproti predchádzajúcim, ktoré majú bloky vajcovitého tvaru so sklonom valcov 15°. Novinkou bol dvojvalec s objemom 250 cm³.

Typy 623 a 633 s dodatkom – 01 boli mazané olejovým čerpadlom ako napr. Californiany. Olej pretekal z nádrže, umiestnenej na ľavom boku. Elektrická sústava bola klasická - 6V. Ako zdroj slúžilo dynamo o výkone 50W a akumulátor 6V 8Ah.

Netradičný podvozok je zhodný pre obidva typy. Rám je dvojitý kolískový, zváraný z oceľových plechov a trubiek, motor uchytený s rámom hornou a dolnou časťou. Zadná kyvná vidlica je odpružená klasickými tlmičmi, ktoré majú zmenšený zdvih pruženia o 10 mm.

Predný reflektor mal atypický konkávny tvar skla. V tom čase išlo o progresívny prvok, ktorý mal za úlohu víriť vzduch pred reflektorom, a tak zabrániť usadzovaniu hmyzu na skle.Predné teleskopy sú krátke (polovičné ako u Jawy 90 ). Riadidlá neobvyklého tvaru sa dajú výškovo nastavovať. Tachometer, kontrolky dobíjania a diaľkového svetla sú umiestnené na plechovom držiaku, ktorý je prekrytý plastovou maskou.

Výrazne hranatá nádrž je prichytená oceľovým pásom, sedačka položená na podsedlovej schránke (tiež z plastu), v ktorej sú uchytené zapaľovacie cievky a akumulátor. Vzduchový filter a tlmič sania sú umiestnené v hliníkovom odliatku. Kvôli samočisteniu je tvar skla predného svetlometu vypuklý dovnútra. Predné a zadné smerovky doplňujú elektrickú výzbroj.

Bizóny sa netešili veľkej popularite. Kvôli krátkym predným teleskopom im vyčítali zlé jazdné vlastnosti, mali zlý prístup ku karburátoru, ktorý bol schovaný v mohutnom ráme, vadila príliš veľká výška stroja a neobvyklý dizajn.

Chválené boli nízke vibrácie, pružný a hladký chod motora. Dvestopäťdesiatok typu 623 bolo vyrobených 2 416 a tristopäťdesiatok typu 633 2 175 kusov. Celá produkcia smerovala na domáci trh a výroba sa skončila v apríli 1972.

Motocykel bol pomerne vysoký, čo mu niektorí vyčítali. Foto: Marián Bazala

Motocykel JAWA Bizon bol na začiatku 70. rokov jediným dostupným motocyklom v Československu v objemovej triede 350 typ 362 Oilmaster, ostatným musela stačiť aj 250-tka. Problém bol aj so zháňaním dvestopäťdesiatky. Tie sa síce ešte vyrábali (JAWA 250 typ 592), ale kvôli obmedzeným kapacitným možnostiam výrobného podniku v Týnci nad Sázavou boli v predajniach národného podniku Mototechna len výnimočne. Foto: Marián Bazala

S odstupom času môžeme konštatovať, že typ 623, 633 Bizon bol pre Jawu zlým krokom. Nijako to však neznižuje fakt, že ide o technicky zaujímavý motocykel, ktorý určite oživil československý motocyklový trh v čase jeho morálnej stagnácie. Foto: Marián Bazala

TECHNICKÉ DÁTA A FAKTY

Výrobca: JAWA národní podnik Týnec nad Sázavou

JAWA 250-623

Jawa 350-633

Motor

dvojtaktný zážihový s vratným vyplachovaním

Počet valcov

2

2

Vŕtanie

52 mm

58 mm

Obsah

246,5 cm3

343,5 cm3

Stupeň kompresie

9,2

9,2

Výkon

16,5 k/5250 ot./min

21 k/5000 ot./min.

Krútiaci moment Nm

22,5/4500 ot.

31,4/4250 ot.

Karburátor

Jikov 2924 SBDM

2926 SBDM

Prevodovka

4 st.

4 st.

Sekundárny prevod

3,47 (52/15z)

2,89 (52/18z)

El.sústava

dynamobatériová 6V

Brzdy

bubnové

Kolesá -ráfiky

2,15 B - 18

Pneumatiky predné

3,25 - 18

Pneumatiky zadné

3,50 - 18

Maximálna rýchlosť

110-120 km/h

118-128 km/h

Spotreba

pri 70 km/h - 3,5 l

pri 80 km/h - 4 l

Nádrž

16,5 l

Hmotnosť bez náplní

150 kg

151 kg

Počet vyrobených kusov

2416

2175

Roky produkcie

03/1970-04/1972

Pri motocykloch sa môžu vyskytnúť nasledujúce odlišnosti:

farba červená (Jawa - odtieň 8850) / farba strieborná (kryt nádrže, prístrojový panel, plech pod evidenčným číslom),

farba žltá / farba čierna matná (kryt nádrže, prístrojový panel, plech pod evidenčným číslom),

úplne zakrytý sekundárny prevod (zatiaľ neoverené),

sekundárny prevod otvorený – chránený plechovým krytom,

nádrž môže byť s prelisom alebo bez prelisu pre nálepku,

zámok sedla odkrytý alebo zakrytý,

prístrojový panel s malými alebo veľkými kontrolkami

Podľa dobových reklamných prospektov bolo možné doobjednať si: dvojtónový klaksón, smerovky, spätné zrkadlo montované do koncovky ľavej rukoväte, odstredivá spojka a nosič batožiny

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 14 429
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 563
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 241
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 1 981
  5. Kam do tepla v januári? 1 739
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 1 478
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 381
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 258
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 897
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 847
An Error Occurred: Internal Server Error

Oops! An Error Occurred

The server returned a "500 Internal Server Error".

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa Česi rozhodli vyhodiť vlastnú krajinu do povetria

Voliči Mariana Kotlebu a Miloša Zemana sa hnevajú na 21. storočie.

ŽENA

Prečo ľudia podvádzajú? Prieskum dal jasnú odpoveď

Prečo sú aj šťastní ľudia neverní?

SVET

Uvoľnený a sebavedomý. Zeman v prvej debate diskutoval sám so sebou

Jiří Drahoš do prvej debaty neprišiel.

Neprehliadnite tiež

Je luxusná Dacia oxymoron? Podľa francúzskeho dizajnéra nie

Jeho realistická počítačová úprava posúva lacnú značku medzi prémiu.

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.