SME
reklama

Technicky zaujímavý motocykel 623 Bizon bol pre Jawu zlým krokom

Vývoj Bizona sa začal v polovici 60.-tych rokov 20. storočia. Vyrábané motocykle už neboli konkurencieschopné, a tak JAWA musela prísť s niečím novým.

(Zdroj: Marián Bazala)

Krok do neznáma

V továrni začal vývoj novej generácie motocyklov, ktorá nemala nič spoločné s dovtedy vyrábanými kývačkami. Tieto mali prísť ako unifikovaná rada s objemami 125, 175, 250 a 350 cm³ vrátane skútrov veľkosti 125 a 175 cm³.

Motocykle unifikovanej rady nemali vhodné podmienky na vývoj. Prebiehal v rokoch reštrukturalizácie motocyklovej výroby v Československu. Kvôli rozbehu sériovej výroby automobilov Škoda motocyklová výroba stratila prioritu.

Preto už v čase prípravy sériovej výroby bolo jasné, že ich produkcia nebude mať dlhé trvanie. Na celkovom neúspechu sa teda odrazil súhrn mnohých faktorov, ktoré sa nad projektom hromadili po celý čas.

V súlade s určitým dobovým trendom (MZ, Simson) dominovala nádrž, spojená so svetlometom ako jeden celok. Pod sedlom bola kapotáž, ktorá tvorila aj zadný blatník.

V roku 1971 sa motocykel JAWA 250 typ 623 predával v sieti predajní Mototechna n.p. za 10 500 Kčs a JAWA 350 typ 633 za 10 600 Kčs. Foto: Marián Bazala

V roku 1967 bol vývoj ukončený a bola vyrobená malá overovacia séria 250, 350 a skútrov. O tom, či budú motocykle skutočne sériovo vyrábané, musel rozhodnúť hlavný odberateľ, a to Sovietsky zväz.

Tam nenašli pochopenie a mali v podstate pravdu, lebo na svetový trh sa tlačili klasické športovo ladené motocykle. Ak v Jawe chceli s týmto projektom pokračovať, museli zmeniť dizajn. Oslovili preto priemyselného dizajnéra Jána Tatouška. Toho čakala neľahká úloha.

Riadidlá neobvyklého tvaru sa dajú výškovo nastavovať. Foto Marián Bazala

Atypický tvar, technické zaujímavosti

Rám a predná vidlica mali zostať zachované. Zmenil sa tvar nádrže na vysokú a nahrbenú a predný svetlomet zakryla malá kapotáž. Podľa ,,agresívneho“ vzhľadu dostal motocykel prezývku Bizon.

Na strojárenskom veľtrhu v Brne v roku 1968 boli vystavené prvé vzorky v svetločervenej a v tmavomodrej farbe. Pre sériovú výrobu došlo k ústupkom, a aby v továrni nemuseli kupovať drahú farbu zo zahraničia, použili odtiene vyrábané pre škodovku.

Tachometer, kontrolky dobíjania a diaľkového svetla sú umiestnené na plechovom držiaku, ktorý je prekrytý plastovou maskou. Foto: Marián Bazala

Bola to tmavočervená jawácka a okrová žltá. Po vyrobení niekoľkých predsériových kusov bola na jar v roku 1970 začatá sériová výroba. Motocykle sa vyrábali v malej sérii mimo hlavnej výrobnej linky, na ktorej sa kompletizovali ,,panelky“.

Motory oboch typov sú dvojtaktné dvojvalce. Bloky majú zmenený hranatý tvar, valce hranatého tvaru sú naklonené dopredu o 25° oproti predchádzajúcim, ktoré majú bloky vajcovitého tvaru so sklonom valcov 15°. Novinkou bol dvojvalec s objemom 250 cm³.

Typy 623 a 633 s dodatkom – 01 boli mazané olejovým čerpadlom ako napr. Californiany. Olej pretekal z nádrže, umiestnenej na ľavom boku. Elektrická sústava bola klasická - 6V. Ako zdroj slúžilo dynamo o výkone 50W a akumulátor 6V 8Ah.

Netradičný podvozok je zhodný pre obidva typy. Rám je dvojitý kolískový, zváraný z oceľových plechov a trubiek, motor uchytený s rámom hornou a dolnou časťou. Zadná kyvná vidlica je odpružená klasickými tlmičmi, ktoré majú zmenšený zdvih pruženia o 10 mm.

Predný reflektor mal atypický konkávny tvar skla. V tom čase išlo o progresívny prvok, ktorý mal za úlohu víriť vzduch pred reflektorom, a tak zabrániť usadzovaniu hmyzu na skle.Predné teleskopy sú krátke (polovičné ako u Jawy 90 ). Riadidlá neobvyklého tvaru sa dajú výškovo nastavovať. Tachometer, kontrolky dobíjania a diaľkového svetla sú umiestnené na plechovom držiaku, ktorý je prekrytý plastovou maskou.

Výrazne hranatá nádrž je prichytená oceľovým pásom, sedačka položená na podsedlovej schránke (tiež z plastu), v ktorej sú uchytené zapaľovacie cievky a akumulátor. Vzduchový filter a tlmič sania sú umiestnené v hliníkovom odliatku. Kvôli samočisteniu je tvar skla predného svetlometu vypuklý dovnútra. Predné a zadné smerovky doplňujú elektrickú výzbroj.

Bizóny sa netešili veľkej popularite. Kvôli krátkym predným teleskopom im vyčítali zlé jazdné vlastnosti, mali zlý prístup ku karburátoru, ktorý bol schovaný v mohutnom ráme, vadila príliš veľká výška stroja a neobvyklý dizajn.

Chválené boli nízke vibrácie, pružný a hladký chod motora. Dvestopäťdesiatok typu 623 bolo vyrobených 2 416 a tristopäťdesiatok typu 633 2 175 kusov. Celá produkcia smerovala na domáci trh a výroba sa skončila v apríli 1972.

Motocykel bol pomerne vysoký, čo mu niektorí vyčítali. Foto: Marián Bazala

Motocykel JAWA Bizon bol na začiatku 70. rokov jediným dostupným motocyklom v Československu v objemovej triede 350 typ 362 Oilmaster, ostatným musela stačiť aj 250-tka. Problém bol aj so zháňaním dvestopäťdesiatky. Tie sa síce ešte vyrábali (JAWA 250 typ 592), ale kvôli obmedzeným kapacitným možnostiam výrobného podniku v Týnci nad Sázavou boli v predajniach národného podniku Mototechna len výnimočne. Foto: Marián Bazala

S odstupom času môžeme konštatovať, že typ 623, 633 Bizon bol pre Jawu zlým krokom. Nijako to však neznižuje fakt, že ide o technicky zaujímavý motocykel, ktorý určite oživil československý motocyklový trh v čase jeho morálnej stagnácie. Foto: Marián Bazala

TECHNICKÉ DÁTA A FAKTY

Výrobca: JAWA národní podnik Týnec nad Sázavou

JAWA 250-623

Jawa 350-633

Motor

dvojtaktný zážihový s vratným vyplachovaním

Počet valcov

2

2

Vŕtanie

52 mm

58 mm

Obsah

246,5 cm3

343,5 cm3

Stupeň kompresie

9,2

9,2

Výkon

16,5 k/5250 ot./min

21 k/5000 ot./min.

Krútiaci moment Nm

22,5/4500 ot.

31,4/4250 ot.

Karburátor

Jikov 2924 SBDM

2926 SBDM

Prevodovka

4 st.

4 st.

Sekundárny prevod

3,47 (52/15z)

2,89 (52/18z)

El.sústava

dynamobatériová 6V

Brzdy

bubnové

Kolesá -ráfiky

2,15 B - 18

Pneumatiky predné

3,25 - 18

Pneumatiky zadné

3,50 - 18

Maximálna rýchlosť

110-120 km/h

118-128 km/h

Spotreba

pri 70 km/h - 3,5 l

pri 80 km/h - 4 l

Nádrž

16,5 l

Hmotnosť bez náplní

150 kg

151 kg

Počet vyrobených kusov

2416

2175

Roky produkcie

03/1970-04/1972

Pri motocykloch sa môžu vyskytnúť nasledujúce odlišnosti:

farba červená (Jawa - odtieň 8850) / farba strieborná (kryt nádrže, prístrojový panel, plech pod evidenčným číslom),

farba žltá / farba čierna matná (kryt nádrže, prístrojový panel, plech pod evidenčným číslom),

úplne zakrytý sekundárny prevod (zatiaľ neoverené),

sekundárny prevod otvorený – chránený plechovým krytom,

nádrž môže byť s prelisom alebo bez prelisu pre nálepku,

zámok sedla odkrytý alebo zakrytý,

prístrojový panel s malými alebo veľkými kontrolkami

Podľa dobových reklamných prospektov bolo možné doobjednať si: dvojtónový klaksón, smerovky, spätné zrkadlo montované do koncovky ľavej rukoväte, odstredivá spojka a nosič batožiny

Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.sk

Autor: Miroslav Gorný

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 752
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 497
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 443
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 640
  5. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 551
  6. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 472
  7. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 267
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 020
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peto Jurco: Bezpečnosť nad zlato
  2. Igor Borišek: Koniec sveta 2/4
  3. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  4. Marek Tocimák: Prelomenie
  5. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  6. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  7. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  8. Michaela Vaníková Svoboda: Základy ľudštiny, časť prvá
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 167
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 866
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 525
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 134
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 140
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 647
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 10 202
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 467
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
SkryťZatvoriť reklamu