Predchádzajúci článok o šoférovi, ktorému v servise vytiahli z nádrže vzorku silne zakalenej nafty, čitateľov zaujal. Preto sme zisťovali, či sa môže šofér obrátiť na niektorý z orgánov ochrany spotrebiteľa.
Medzi čerpacími stanicami je obrovský rozdiel v kvaliteČítajte
Hovorca Slovnaftu Anton Molnár hovorí, že palivá pred opustením rafinérie absolvujú výstupnú kontrolu a len ak ňou prejdú, môžu sa expedovať. Riziko znehodnotenia teda nastáva pri doprave alebo uskladňovaní na čerpačke. "Samotný motorista pri tankovaní nedokáže posúdiť kvalitu paliva, tú garantuje predajca," vysvetlil nám v pôvodnom článku Molnár.
Po natankovaní však zistíme, že auto začne viac dymiť, hlasnejšie klepať či slabšie ťahať. Poškodenie nemusí byť trvalé, bežne stačí len natankovať plnú nádrž kvalitného "prémiového" paliva a problémy by mali zmiznúť. Čo v prípade, že chceme, aby palivo na pumpe preverili orgány ochrany spotrebiteľa?
Viaceré úrady dávajú od nafty ruky preč
Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) je všeobecným orgánom trhového dozoru a kontroly, no od preverovania pohonných hmôt sa dištancuje. "Slovenská obchodná inšpekcia však nie je orgánom štátneho dozoru zákona [o ovzduší]," píše na svojom webe. SOI tak čerpacej stanici môže skontrolovať napríklad náležitosti pokladničného bloku, no nie kvalitu moku, ktorý nám tečie do nádrže.
Povinnosťou prevádzkovateľov čerpacích staníc je, aby si každé dva roky nechali kalibrovať meracie zariadenia Slovenskou legálnou metrológiou - tá však len preverí, že natankovaný objem reálne zodpovedá objemu, ktorý ukazuje obrazovka. Jednotlivé čerpacie stojany potom dostávajú pečať s vyznačenou dobou platnosti. Dohľad nad meraním vykonáva Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR.
Téma: Motory zabíja pančovaná naftaČítajte
Samotnú kvalitu kontrolujú dva orgány - Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) a Colné laboratórium colnej sekcie Finančného riaditeľstva SR. Colné laboratórium má v kompetencii kontrolu palív hlavne kvôli spotrebným daniam, ktoré sa z nich platia. SIŽP zas kontroluje parametre ovpylvňujúce emisie - no ani jeden úrad nepôsobí v oblasti ochrany spotrebiteľa.
Zákazník v praxi nemá ako zistiť, či tankuje nekvalitnú naftu - do momentu, kým nenaštartuje a neodíde z čerpačky.
FOTO: Ilustračné - Pixabay
Ničí zlá nafta viac ovzdušie alebo motor?
"Slovenská inšpekcia kontroluje parametre, ktoré majú vplyv na kvalitu ovzdušia, teda emisie vznikajúce spaľovaním pohonnej látky. Ostatné parametre, ktoré sú vymedzené európskymi normami a stanovujú požiadavky a skúšobné metódy na predávané a dodávané pohonné látky inšpekcia nesleduje," hovorí Erika Bakičová, hlavná inšpektorka sekcie ochrany ovzdušia SIŽP. Napriek tomu prijíma SIŽP občianske podnety na preverenie palív na čerpacích staniciach.
"Vykonať odbery okamžite tak, aby pohonná látka, ktorá je bola analyzovaná ihneď akreditovaným laboratóriom nie je možné," dodáva Bakičová. "SIŽP robí odbery a analýzy v dvoch sezónach: letné odbery od mája do konca septembra a zimné odbery od polovice novembra do konca februára. Na inšpekciu môžete doručiť podnet na nekvalitné motorové palivá na čerpacích staniciach a inšpekcia ho zaradí do najbližšieho plánovaného obdobia. O výsledku kontroly je osoba, ktorá podnet podala, informovaná."
Na webovej stránke SIŽP sú v časti Činnosť - Ochrana ovzdušia zverejnené výsledky kontrol palív od roku 2006. V letnej kontrole 2015 parametre nesplnili dve čerpacie stanice v Žilinskom kraji - jedna značková a jedna neznačková.
Colníci už nestrážia hranice
Nakoniec teda motoristovi ostáva možnosť obrátiť sa na Colné laboratórium. "Samozrejme, že preverujeme podnety ohľadne kvality pohonných hmôt. Občania môžu podať podnet na príslušný colný úrad, alebo priamo mne," hovorí Patrícia Macíková, hovorkyňa Finančnej správy SR.
Už z názvu vyplýva, že colné laboratórium by malo slúžiť najmä v súvislosti s výberom spotrebných daní - preveruje teda, či dovezené a vyrobené pohonné hmoty naozaj zodpovedajú tomu, za čo ich dovozcovia a výrobcovia označujú, aby bola spotrebná daň správne zaplatená.
Laboratórium preskúma 10 000 vzoriek ročne
Podľa správy TASR prijalo Colné laboratórium za 22 rokov svojej činnosti 105 000 podnetov a skúmalo 200 000 vzoriek súvisiacich so spotrebnými daňami. Či niektorý zo stotisícky podnetov bol podaný občanom, správa neuvádza.
Colné laboratórium je akreditované napríklad na analýzu obsahu síry, bodu vzplanutia, vyparovania aj zloženia. Zakalenosť paliva či prítomnosť vody však laboratórium neskúma - jeho úlohou nie je hodnotiť, či je dovezené palivo škodlivé pre motor alebo nie. Colné laboratórium napríklad preveruje, či čerpacie stanice miesto normálnej nafty nepredávajú tzv. červenú, určenú do hospodárskych strojov - nie preto, že červená nafta je horšia, ale preto, že sa z nej platí nižšia spotrebná daň.
Najlepším ukazovateľom kvality paliva tak asi ostáva vlastná skúsenosť vodiča. Ak auto po natankovaní dymí, klepe či neťahá, treba zmeniť čerpaciu stanicu.