Zimné pneumatiky môžu mať aj nižší rýchlostný index

Ak jazdíte na zimných pneumatikách s nižším indexom, mali by ste mať v zornom poli umiestnenú nálepku. Zákon to však zakazuje.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Čitateľ Milan sa pýta: Chcel by som sa spýtať na rýchlostný index zimných pneumatík. Na vozidle sú letné pneumatiky s rýchlostným indexom V 240km/h. Konštrukčná rýchlosť vozidla je v TP uvedená 194 km/h čo zodpovedá rýchlostnému indexu H 210 km/h. Môžem na toto vozidlo použiť pneumatiky s rýchlostným indexom T do 190 km/h ak budem mať vo vozidle nálepku s najvyššou povolenou rýchlosťou týchto pneumatík?

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

Táto otázka prišla na náš redakčný mail v januári. Vyriešime ju aspoň teoreticky a dúfame, že naši čitatelia majú už dávno prezuté zimné pneumatiky.

Milan, zimné - nie letné ani celoročné - pneumatiky s nižším rýchlostným indexom si na osobné auto za istých podmienok namontovať môžete, ale nevieme, prečo by ste to robili. Pozrime sa, čo vravia predpisy.

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách - § 5 Kolesá, pneumatiky a protisklzové reťaze:

(8) "Symbol kategórie rýchlosti každej pneumatiky musí byť prinajmenšom zhodný s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla. [...] Ak sa použijú pneumatiky označené horským symbolom s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, najmenej však kategórie rýchlosti zodpovedajúcej rýchlosti 160 km/h [...] je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky alebo štítku.

Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom. Zníženie kategórie rýchlosti nie je dovolené pri použití pneumatík s vylepšenými trakčnými vlastnosťami pri jazde na snehu s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S", avšak bez označenia horským symbolom."

Pre úplnosť dodáme, že "označenie horským symbolom" je inotaj pre zimné pneumatiky a označenie "M+S" sú celoročné pneumatiky. Vyhláška teda skutočne pripúšťa použitie zimných pneumatík z nižším rýchlostným indexom, no najmenej 160 km/h (pozri tabuľku nižšie.)

Povinnú nálepku zákon zakazuje

Podľa vyhlášky je však nutné do zorného poľa vodiča umiestniť mať nálepku alebo štítok s maximálnou rýchlosťou. Takúto nálepku predávajú obchody s pneumatikami a pneuservisy. Ide však o trochu absurdnú situáciu, pretože zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v § 4 odseku (1) písmene i) výslovne zakazuje umiestňovať do zorného poľa predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Keďže zákon je predpis vyššej právnej sily ako vyhláška, môžeme tvrdiť, že nálepka v zornom poli vodiča dokonca nesmie byť.

Podľa vyhlášky môže byť nálepka nahradená aj trvale namontovaným zariadením - podľa nás sa tým myslí tempomat s funkciou obmedzovača rýchlosti, ktorý po zapnutí autu nedovolí prekročiť indexovanú rýchlosť pneumatík. Do úvahy pripadá aj výstražný signál pri prekročení rýchlosti, ktorý si môžete v niektorých autách nastaviť.

Prekročiť krátkodobo rýchlosť môžete bez obáv

Čo sa však reálne môže stať, ak na auto namontujeme pneumatiku s nižším indexom než je konštrukčná rýchlosť vozidla? Vybuchne pneumatika? "Nie, to sa pneumatikám štandardných výrobcov pri krátkodobom prekročení rýchlosti nestáva. Pri skutočne veľkom prekročení max. rýchlosti pneumatiky sa môže časť dezénu odseparovať a pneumatika je viac náchylná na poškodenie," vysvetľuje Zdeněk Novák zo spoločnosti Continental.

Rýchlostný index Max. rýchlosť
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240+
W 270
Y 300

Rozdielny rýchlostný index pneumatík sa v praxi prejaví práve pri vysokej rýchlosti. Možnosť použiť zimné pneumatiky s nižším indexom teda vychádza z predpokladu, že v zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie. "Laik zmenu nespozná, ale skúsený testovací jazdec zistí, že pri vysokých rýchlostiach sa pneumatiky lepšie ovládajú. Predimenzovať rýchlostný index je sice v poriadku, ale je to zbytočné a predražujúce prevádzku," dodáva Zdeněk Novák.

Pripomíname aj, kedy je povinné mať obuté zimné pneumatiky: autá do 3,5 tony v prípade súvislej snehovej vrstvy, ľadu alebo námrazy; ťažšie autá okrem prvej podmienky celý čas od 15. novembra do 31. marca.

Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, § 38 Osobitosti premávky v zimnom období:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“;motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 590
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 100
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 057
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 994
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 891
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 500
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 477
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 470
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 979

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

DOMOV

Café Európa: Aká bude budúcnosť Česka a Slovenska v Európe

Aké je naše miesto v Európskej únii? Sledujte diskusiu naživo.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.