Zimné pneumatiky môžu mať aj nižší rýchlostný index

Ak jazdíte na zimných pneumatikách s nižším indexom, mali by ste mať v zornom poli umiestnenú nálepku. Zákon to však zakazuje.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Čitateľ Milan sa pýta: Chcel by som sa spýtať na rýchlostný index zimných pneumatík. Na vozidle sú letné pneumatiky s rýchlostným indexom V 240km/h. Konštrukčná rýchlosť vozidla je v TP uvedená 194 km/h čo zodpovedá rýchlostnému indexu H 210 km/h. Môžem na toto vozidlo použiť pneumatiky s rýchlostným indexom T do 190 km/h ak budem mať vo vozidle nálepku s najvyššou povolenou rýchlosťou týchto pneumatík?

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

Táto otázka prišla na náš redakčný mail v januári. Vyriešime ju aspoň teoreticky a dúfame, že naši čitatelia majú už dávno prezuté zimné pneumatiky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Milan, zimné - nie letné ani celoročné - pneumatiky s nižším rýchlostným indexom si na osobné auto za istých podmienok namontovať môžete, ale nevieme, prečo by ste to robili. Pozrime sa, čo vravia predpisy.

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách - § 5 Kolesá, pneumatiky a protisklzové reťaze:

(8) "Symbol kategórie rýchlosti každej pneumatiky musí byť prinajmenšom zhodný s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla. [...] Ak sa použijú pneumatiky označené horským symbolom s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, najmenej však kategórie rýchlosti zodpovedajúcej rýchlosti 160 km/h [...] je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky alebo štítku.

Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom. Zníženie kategórie rýchlosti nie je dovolené pri použití pneumatík s vylepšenými trakčnými vlastnosťami pri jazde na snehu s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S", avšak bez označenia horským symbolom."

Pre úplnosť dodáme, že "označenie horským symbolom" je inotaj pre zimné pneumatiky a označenie "M+S" sú celoročné pneumatiky. Vyhláška teda skutočne pripúšťa použitie zimných pneumatík z nižším rýchlostným indexom, no najmenej 160 km/h (pozri tabuľku nižšie.)

Povinnú nálepku zákon zakazuje

Podľa vyhlášky je však nutné do zorného poľa vodiča umiestniť mať nálepku alebo štítok s maximálnou rýchlosťou. Takúto nálepku predávajú obchody s pneumatikami a pneuservisy. Ide však o trochu absurdnú situáciu, pretože zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v § 4 odseku (1) písmene i) výslovne zakazuje umiestňovať do zorného poľa predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Keďže zákon je predpis vyššej právnej sily ako vyhláška, môžeme tvrdiť, že nálepka v zornom poli vodiča dokonca nesmie byť.

Podľa vyhlášky môže byť nálepka nahradená aj trvale namontovaným zariadením - podľa nás sa tým myslí tempomat s funkciou obmedzovača rýchlosti, ktorý po zapnutí autu nedovolí prekročiť indexovanú rýchlosť pneumatík. Do úvahy pripadá aj výstražný signál pri prekročení rýchlosti, ktorý si môžete v niektorých autách nastaviť.

Prekročiť krátkodobo rýchlosť môžete bez obáv

Čo sa však reálne môže stať, ak na auto namontujeme pneumatiku s nižším indexom než je konštrukčná rýchlosť vozidla? Vybuchne pneumatika? "Nie, to sa pneumatikám štandardných výrobcov pri krátkodobom prekročení rýchlosti nestáva. Pri skutočne veľkom prekročení max. rýchlosti pneumatiky sa môže časť dezénu odseparovať a pneumatika je viac náchylná na poškodenie," vysvetľuje Zdeněk Novák zo spoločnosti Continental.

Rýchlostný index Max. rýchlosť
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240+
W 270
Y 300

Rozdielny rýchlostný index pneumatík sa v praxi prejaví práve pri vysokej rýchlosti. Možnosť použiť zimné pneumatiky s nižším indexom teda vychádza z predpokladu, že v zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie. "Laik zmenu nespozná, ale skúsený testovací jazdec zistí, že pri vysokých rýchlostiach sa pneumatiky lepšie ovládajú. Predimenzovať rýchlostný index je sice v poriadku, ale je to zbytočné a predražujúce prevádzku," dodáva Zdeněk Novák.

Pripomíname aj, kedy je povinné mať obuté zimné pneumatiky: autá do 3,5 tony v prípade súvislej snehovej vrstvy, ľadu alebo námrazy; ťažšie autá okrem prvej podmienky celý čas od 15. novembra do 31. marca.

Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, § 38 Osobitosti premávky v zimnom období:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“;motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 211
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 022
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 607
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 061
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 329
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 989
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 865
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 621
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 763
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 308

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.