Zimné pneumatiky môžu mať aj nižší rýchlostný index

Ak jazdíte na zimných pneumatikách s nižším indexom, mali by ste mať v zornom poli umiestnenú nálepku. Zákon to však zakazuje.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Čitateľ Milan sa pýta: Chcel by som sa spýtať na rýchlostný index zimných pneumatík. Na vozidle sú letné pneumatiky s rýchlostným indexom V 240km/h. Konštrukčná rýchlosť vozidla je v TP uvedená 194 km/h čo zodpovedá rýchlostnému indexu H 210 km/h. Môžem na toto vozidlo použiť pneumatiky s rýchlostným indexom T do 190 km/h ak budem mať vo vozidle nálepku s najvyššou povolenou rýchlosťou týchto pneumatík?

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

Táto otázka prišla na náš redakčný mail v januári. Vyriešime ju aspoň teoreticky a dúfame, že naši čitatelia majú už dávno prezuté zimné pneumatiky.

Milan, zimné - nie letné ani celoročné - pneumatiky s nižším rýchlostným indexom si na osobné auto za istých podmienok namontovať môžete, ale nevieme, prečo by ste to robili. Pozrime sa, čo vravia predpisy.

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách - § 5 Kolesá, pneumatiky a protisklzové reťaze:

(8) "Symbol kategórie rýchlosti každej pneumatiky musí byť prinajmenšom zhodný s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla. [...] Ak sa použijú pneumatiky označené horským symbolom s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, najmenej však kategórie rýchlosti zodpovedajúcej rýchlosti 160 km/h [...] je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky alebo štítku.

Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom. Zníženie kategórie rýchlosti nie je dovolené pri použití pneumatík s vylepšenými trakčnými vlastnosťami pri jazde na snehu s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S", avšak bez označenia horským symbolom."

Pre úplnosť dodáme, že "označenie horským symbolom" je inotaj pre zimné pneumatiky a označenie "M+S" sú celoročné pneumatiky. Vyhláška teda skutočne pripúšťa použitie zimných pneumatík z nižším rýchlostným indexom, no najmenej 160 km/h (pozri tabuľku nižšie.)

Povinnú nálepku zákon zakazuje

Podľa vyhlášky je však nutné do zorného poľa vodiča umiestniť mať nálepku alebo štítok s maximálnou rýchlosťou. Takúto nálepku predávajú obchody s pneumatikami a pneuservisy. Ide však o trochu absurdnú situáciu, pretože zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v § 4 odseku (1) písmene i) výslovne zakazuje umiestňovať do zorného poľa predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Keďže zákon je predpis vyššej právnej sily ako vyhláška, môžeme tvrdiť, že nálepka v zornom poli vodiča dokonca nesmie byť.

Podľa vyhlášky môže byť nálepka nahradená aj trvale namontovaným zariadením - podľa nás sa tým myslí tempomat s funkciou obmedzovača rýchlosti, ktorý po zapnutí autu nedovolí prekročiť indexovanú rýchlosť pneumatík. Do úvahy pripadá aj výstražný signál pri prekročení rýchlosti, ktorý si môžete v niektorých autách nastaviť.

Prekročiť krátkodobo rýchlosť môžete bez obáv

Čo sa však reálne môže stať, ak na auto namontujeme pneumatiku s nižším indexom než je konštrukčná rýchlosť vozidla? Vybuchne pneumatika? "Nie, to sa pneumatikám štandardných výrobcov pri krátkodobom prekročení rýchlosti nestáva. Pri skutočne veľkom prekročení max. rýchlosti pneumatiky sa môže časť dezénu odseparovať a pneumatika je viac náchylná na poškodenie," vysvetľuje Zdeněk Novák zo spoločnosti Continental.

Rýchlostný index Max. rýchlosť
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240+
W 270
Y 300

Rozdielny rýchlostný index pneumatík sa v praxi prejaví práve pri vysokej rýchlosti. Možnosť použiť zimné pneumatiky s nižším indexom teda vychádza z predpokladu, že v zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie. "Laik zmenu nespozná, ale skúsený testovací jazdec zistí, že pri vysokých rýchlostiach sa pneumatiky lepšie ovládajú. Predimenzovať rýchlostný index je sice v poriadku, ale je to zbytočné a predražujúce prevádzku," dodáva Zdeněk Novák.

Pripomíname aj, kedy je povinné mať obuté zimné pneumatiky: autá do 3,5 tony v prípade súvislej snehovej vrstvy, ľadu alebo námrazy; ťažšie autá okrem prvej podmienky celý čas od 15. novembra do 31. marca.

Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, § 38 Osobitosti premávky v zimnom období:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“;motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 8 509
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 465
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 608
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 542
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 479
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 900
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 764
  8. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 755
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 650
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 146

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce, žiadnu legislatívu z Bruselu preto netreba.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

KOMENTÁRE

A toto vám ako napadlo, pani Nicholsonová?

Kým Pašku musela schladiť Laššáková, Nicholsonovú poslal do reality Galko.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.