SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Zimné pneumatiky môžu mať aj nižší rýchlostný index

Ak jazdíte na zimných pneumatikách s nižším indexom, mali by ste mať v zornom poli umiestnenú nálepku. Zákon to však zakazuje.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Čitateľ Milan sa pýta: Chcel by som sa spýtať na rýchlostný index zimných pneumatík. Na vozidle sú letné pneumatiky s rýchlostným indexom V 240km/h. Konštrukčná rýchlosť vozidla je v TP uvedená 194 km/h čo zodpovedá rýchlostnému indexu H 210 km/h. Môžem na toto vozidlo použiť pneumatiky s rýchlostným indexom T do 190 km/h ak budem mať vo vozidle nálepku s najvyššou povolenou rýchlosťou týchto pneumatík?

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

Táto otázka prišla na náš redakčný mail v januári. Vyriešime ju aspoň teoreticky a dúfame, že naši čitatelia majú už dávno prezuté zimné pneumatiky.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Milan, zimné - nie letné ani celoročné - pneumatiky s nižším rýchlostným indexom si na osobné auto za istých podmienok namontovať môžete, ale nevieme, prečo by ste to robili. Pozrime sa, čo vravia predpisy.

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách - § 5 Kolesá, pneumatiky a protisklzové reťaze:

(8) "Symbol kategórie rýchlosti každej pneumatiky musí byť prinajmenšom zhodný s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla. [...] Ak sa použijú pneumatiky označené horským symbolom s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, najmenej však kategórie rýchlosti zodpovedajúcej rýchlosti 160 km/h [...] je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky alebo štítku.

Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom. Zníženie kategórie rýchlosti nie je dovolené pri použití pneumatík s vylepšenými trakčnými vlastnosťami pri jazde na snehu s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S", avšak bez označenia horským symbolom."

Skryť Vypnúť reklamu

Pre úplnosť dodáme, že "označenie horským symbolom" je inotaj pre zimné pneumatiky a označenie "M+S" sú celoročné pneumatiky. Vyhláška teda skutočne pripúšťa použitie zimných pneumatík z nižším rýchlostným indexom, no najmenej 160 km/h (pozri tabuľku nižšie.)

Povinnú nálepku zákon zakazuje

Podľa vyhlášky je však nutné do zorného poľa vodiča umiestniť mať nálepku alebo štítok s maximálnou rýchlosťou. Takúto nálepku predávajú obchody s pneumatikami a pneuservisy. Ide však o trochu absurdnú situáciu, pretože zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v § 4 odseku (1) písmene i) výslovne zakazuje umiestňovať do zorného poľa predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Keďže zákon je predpis vyššej právnej sily ako vyhláška, môžeme tvrdiť, že nálepka v zornom poli vodiča dokonca nesmie byť.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa vyhlášky môže byť nálepka nahradená aj trvale namontovaným zariadením - podľa nás sa tým myslí tempomat s funkciou obmedzovača rýchlosti, ktorý po zapnutí autu nedovolí prekročiť indexovanú rýchlosť pneumatík. Do úvahy pripadá aj výstražný signál pri prekročení rýchlosti, ktorý si môžete v niektorých autách nastaviť.

Prekročiť krátkodobo rýchlosť môžete bez obáv

Čo sa však reálne môže stať, ak na auto namontujeme pneumatiku s nižším indexom než je konštrukčná rýchlosť vozidla? Vybuchne pneumatika? "Nie, to sa pneumatikám štandardných výrobcov pri krátkodobom prekročení rýchlosti nestáva. Pri skutočne veľkom prekročení max. rýchlosti pneumatiky sa môže časť dezénu odseparovať a pneumatika je viac náchylná na poškodenie," vysvetľuje Zdeněk Novák zo spoločnosti Continental.

Skryť Vypnúť reklamu
Rýchlostný index Max. rýchlosť
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240+
W 270
Y 300

Rozdielny rýchlostný index pneumatík sa v praxi prejaví práve pri vysokej rýchlosti. Možnosť použiť zimné pneumatiky s nižším indexom teda vychádza z predpokladu, že v zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie. "Laik zmenu nespozná, ale skúsený testovací jazdec zistí, že pri vysokých rýchlostiach sa pneumatiky lepšie ovládajú. Predimenzovať rýchlostný index je sice v poriadku, ale je to zbytočné a predražujúce prevádzku," dodáva Zdeněk Novák.

Pripomíname aj, kedy je povinné mať obuté zimné pneumatiky: autá do 3,5 tony v prípade súvislej snehovej vrstvy, ľadu alebo námrazy; ťažšie autá okrem prvej podmienky celý čas od 15. novembra do 31. marca.

Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, § 38 Osobitosti premávky v zimnom období:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“;motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  2. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  6. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  7. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  8. Bezbariérové vozidlo
  9. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 739
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 720
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 172
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 440
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 12 005
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 628
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 570
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 488
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 343
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 116
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič.
Ilustračné foto.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

V bubline pritakávačov

Začína byť celkom jasné, koho presne Matovič myslí, keď hovorí o múdrosráčoch.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric