Zimné pneumatiky môžu mať aj nižší rýchlostný index

Ak jazdíte na zimných pneumatikách s nižším indexom, mali by ste mať v zornom poli umiestnenú nálepku. Zákon to však zakazuje.

(Zdroj: Ilustračné - SITA)

Čitateľ Milan sa pýta: Chcel by som sa spýtať na rýchlostný index zimných pneumatík. Na vozidle sú letné pneumatiky s rýchlostným indexom V 240km/h. Konštrukčná rýchlosť vozidla je v TP uvedená 194 km/h čo zodpovedá rýchlostnému indexu H 210 km/h. Môžem na toto vozidlo použiť pneumatiky s rýchlostným indexom T do 190 km/h ak budem mať vo vozidle nálepku s najvyššou povolenou rýchlosťou týchto pneumatík?

Spýtajte sa aj vy. Píšte na auto@smeonline.sk alebo skúste poradňu.

Táto otázka prišla na náš redakčný mail v januári. Vyriešime ju aspoň teoreticky a dúfame, že naši čitatelia majú už dávno prezuté zimné pneumatiky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Milan, zimné - nie letné ani celoročné - pneumatiky s nižším rýchlostným indexom si na osobné auto za istých podmienok namontovať môžete, ale nevieme, prečo by ste to robili. Pozrime sa, čo vravia predpisy.

Vyhláška Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách - § 5 Kolesá, pneumatiky a protisklzové reťaze:

(8) "Symbol kategórie rýchlosti každej pneumatiky musí byť prinajmenšom zhodný s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla. [...] Ak sa použijú pneumatiky označené horským symbolom s nižšou kategóriou rýchlosti, ako je najväčšia konštrukčná rýchlosť vozidla, najmenej však kategórie rýchlosti zodpovedajúcej rýchlosti 160 km/h [...] je nutné na túto skutočnosť upozorniť dodatkovým označením formou nálepky alebo štítku.

Údaj na nálepke musí obsahovať najväčšiu prípustnú rýchlosť zimných pneumatík namontovaných na vozidle, ktorá počas prevádzky vozidla v cestnej premávke nesmie byť prekročená. Nálepka musí byť umiestnená v zornom poli vodiča. Upozornenie formou nálepky môže byť nahradené zariadením trvale nainštalovaným vo vozidle, napríklad palubným počítačom. Zníženie kategórie rýchlosti nie je dovolené pri použití pneumatík s vylepšenými trakčnými vlastnosťami pri jazde na snehu s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S", avšak bez označenia horským symbolom."

Pre úplnosť dodáme, že "označenie horským symbolom" je inotaj pre zimné pneumatiky a označenie "M+S" sú celoročné pneumatiky. Vyhláška teda skutočne pripúšťa použitie zimných pneumatík z nižším rýchlostným indexom, no najmenej 160 km/h (pozri tabuľku nižšie.)

Povinnú nálepku zákon zakazuje

Podľa vyhlášky je však nutné do zorného poľa vodiča umiestniť mať nálepku alebo štítok s maximálnou rýchlosťou. Takúto nálepku predávajú obchody s pneumatikami a pneuservisy. Ide však o trochu absurdnú situáciu, pretože zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke v § 4 odseku (1) písmene i) výslovne zakazuje umiestňovať do zorného poľa predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Keďže zákon je predpis vyššej právnej sily ako vyhláška, môžeme tvrdiť, že nálepka v zornom poli vodiča dokonca nesmie byť.

Podľa vyhlášky môže byť nálepka nahradená aj trvale namontovaným zariadením - podľa nás sa tým myslí tempomat s funkciou obmedzovača rýchlosti, ktorý po zapnutí autu nedovolí prekročiť indexovanú rýchlosť pneumatík. Do úvahy pripadá aj výstražný signál pri prekročení rýchlosti, ktorý si môžete v niektorých autách nastaviť.

Prekročiť krátkodobo rýchlosť môžete bez obáv

Čo sa však reálne môže stať, ak na auto namontujeme pneumatiku s nižším indexom než je konštrukčná rýchlosť vozidla? Vybuchne pneumatika? "Nie, to sa pneumatikám štandardných výrobcov pri krátkodobom prekročení rýchlosti nestáva. Pri skutočne veľkom prekročení max. rýchlosti pneumatiky sa môže časť dezénu odseparovať a pneumatika je viac náchylná na poškodenie," vysvetľuje Zdeněk Novák zo spoločnosti Continental.

Rýchlostný index Max. rýchlosť
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
Z 240+
W 270
Y 300

Rozdielny rýchlostný index pneumatík sa v praxi prejaví práve pri vysokej rýchlosti. Možnosť použiť zimné pneumatiky s nižším indexom teda vychádza z predpokladu, že v zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie. "Laik zmenu nespozná, ale skúsený testovací jazdec zistí, že pri vysokých rýchlostiach sa pneumatiky lepšie ovládajú. Predimenzovať rýchlostný index je sice v poriadku, ale je to zbytočné a predražujúce prevádzku," dodáva Zdeněk Novák.

Pripomíname aj, kedy je povinné mať obuté zimné pneumatiky: autá do 3,5 tony v prípade súvislej snehovej vrstvy, ľadu alebo námrazy; ťažšie autá okrem prvej podmienky celý čas od 15. novembra do 31. marca.

Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke, § 38 Osobitosti premávky v zimnom období:
(1) Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“;motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré sú uvedené v časti vety pred bodkočiarkou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 441
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 041
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 019
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 519
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 061
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 044
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 114
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 977

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

SVET

Vodič dodávky vrazil do chodcov v Toronte, zahynulo deväť ľudí

Polícia vodiča po incidente zadržala.

KOMENTÁRE

Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

Radový smrteľník by mal proces aj s vymeraným trestom dávno za sebou.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.

Volkswagen zverejnil kompletný cenník Touaregu. Čo ponúkne slovenské SUV?

Novými prvkami je natáčanie zadných kolies aj automatické dovieranie dverí