Autor článku rád presadzuje teóriu, podľa ktorej by ste v zime nemali zásadne meniť prípravu auta ani štýl jazdy. Celý rok predsa treba dávať pozor, nerozptyľovať sa, jazdiť primeranou rýchlosťou a s dostatočným odstupom.
Niektoré poveternostné podmienky však vedia znepríjemniť cestovanie bez ohľadu na schopnosti vodiča. S nasledujúcimi radami sa na ne dokážete lepšie pripraviť.
Na viditeľnosti nezáleží, v zápche sa hmlovky vypínajú
Pri jazdení v hmle je dôležitá najmä etiketa hmlových a stretávacích svetiel. Automatické denné svietenie, ktoré majú nové autá, je v hmle nedostatočné. Tenký prúžok LED vpredu a zhasnuté svetlá vzadu nezabezpečia, že vaše auto všetci včas zbadajú. Hoci senzor svetiel tvrdí, že vonku je svetla dosť, za zníženej viditeľnosti si zapnite stretávacie svetlá, aby vás bolo dobre vidno.
Pravidlá zapínania hmlových svetiel sú trochu zložitejšie. Síce hmlovky ohromne pomôžu, ale z tesnej blízkosti najmä tie zadné vypaľujú sietnicu vodičovi za vami. Predné nechajte pokojne zapnuté celý čas, ak vám pomáhajú, no zadné hmlovky vypnite okamžite, ako v spätnom zrkadle uvidíte, že za vami ide auto.
Vodiči sa v hmle nevedia správaťČítajte
Poľadovica predstavuje asi najzradnejšie podmienky na šoférovanie. Ľad sa tvorí vo vlhkom počasí pri teplotách len tesne pod nulou, a často ho ani nezbadáme. Keď ľad na vozovke neobsahuje žiadne vzduchové bubliny, nazýva sa aj čierny ľad - aj keď nie je čierny, ale priezračný. Na ľad často narazíme v tienistých miestach, na mostoch a pri vodných plochách.
Zvýšte šancu, že poľadovicu zbadáte včas
Ak plochu ľadu zbadáte dostatočne vopred, stihnete ešte pred ňou spomaliť a pripraviť sa na prípadný šmyk. Rozpoznávacím znakom čierneho ľadu je, že oproti matnému asfaltu sa vrstva ľadu leskne, no šmykľavý je aj normálny ľad, kašovitý sneh i posolená brečka.
Poriadne si oškrabte a umyte čelné sklo znútra aj zvonka, očistite svetlá a v kabíne znížte intenzitu osvetlenia. Stíšte hudbu a odložte si mobilný telefón, aby vás nič nerozptyľovalo. (Stíšte aj deti, ak máte zaručený návod, a podeľte sa oň na auto@smeonline.sk)
Nespoliehajte sa na 4x4
V prvom rade je dôležité zrýchliť reakcie vodiča, až potom rozmýšľať, ako pripraviť auto. Zapíšte sa do školy šmyku alebo aspoň absolvujte kondičné jazdy na snehu, aby ste vedeli, ako sa auto správa a ako správne korigovať stratu priľnavosti. Keď napadne prvý sneh, vydajte sa na prázdne parkovisko a skúšajte, ako sa auto správa a kedy vám volant dá vedieť, že predné kolesá stratili kontakt s vozovkou.
Najlepšou prevenciou je obutie kvalitných zimných pneu. Spoliehať na pohon všetkých kolies sa nedá - ten síce pomáha pri rozbiehaní a zrýchľovaní, ale nie pri brzdení či zatáčaní.
Ak na ľad vojdete, neľakajte sa. Dupnutie na brzdu ani prudké pohyby vám pomôžu skončiť v krajnici, a to nie je optimálne riešenie. Skúste udržať smer jazdy, nepúšťajte prudko plyn, volant držte otočený v smere, ktorým chcete ísť. Je pravdepodobné, že takto ľad - a celú zimu - prekĺžete bez akýchkoľvek problémov.