Nové auto začne hneď po kúpe výrazne strácať na hodnote. Absolvujete slizkého predavača, zatlačíte slzu pri pohľade na faktúru, zvládnete hromady papierovania, vysedíte rad na Dopravnom inšpektoráte. Na aute stále nie je ani škrabanec, prešli ste na ňom len zopár kilometrov, no jeho hodnota už klesla o desať či dvadsať percent.
Prchavý zážitok z vône
Jednou z tých krásnych vecí, z ktorých sa môže tešiť len prvý majiteľ - a ktoré niektorým za tých desať percent z ceny stoja - je autentická vôňa nového auta. V interiéri sa prvých pár tisíc kilometrov miešajú tóny kože, gumy, plastov, lepidla a ďalších chemikálií.
Vzorky interiérových materiálov sa vzduchotesne uzavrú do sklenených nádob, v ktorých je asi centimeter vody. potom sa 16 hodín ohrievajú na 40° C. Video: Ford
Motoristický portál Road and Track vyrazil oňuchávať nové autá so someliérom Jeffom Henningom. Ten im pomohol pochopiť, ako vôňa interiéru napomáha celkovej atmosfére. Bentley Arnage voňalo podľa Henninga ako lodná dielňa - po remeselnej práci s drevom a prípravkami na jeho ošetrovanie, po opracovanej koži.
Bentley vonia draho, Ferrari športovo
Bentley vonia luxusne a draho, no je to ťažká vôňa. Ferrari má podľa Henninga naopak prchavejšiu a jednoduchšiu vôňu. Cítiť v ňom športové náčinie - basketbalovú loptu, koženú baseballovú rukavicu a kov.
Niektoré síce voňajú lepšie ako iné, no žiaden stromček nedokáže do kabíny vniesť atmosféru prvých kilometrov. Foto: CC Pål Berge / Flickr
S bežnými autami si naopak spájame pachy chemikálií, plastov, ropných produktov. Pre automobilky to predstavuje výzvu - aj keď chcú v interiéroch používať čoraz viac prírodných materiálov - ako napríklad palubnú dosku z recyklovaného papiera či sedadlá z kokosových vláken - musia zabezpečiť, aby aj bio/eko auto malo od nova charakteristickú vôňu.
"Tímy nosov" má viacero značiek
Viaceré automobilky pristupujú k vôni nového auta ako k jednej zo súčastí vývoja. To, čo cítime nosom v interiéri, nie je len vedľajší výsledok výberu materiálov príjemných na pohľad a omak, no starostlivo namiešaný parfém.
Najmä tí prémioví výrobcovia majú tímy expertov na olfaktoriku, ktorí dohliadajú na to, aby nové auto pekne voňalo. Ich hlavnou úlohou je kontrolovať vzorky od dodávateľov a preverovať, či niektorý z materiálov neprimerane nesmrdí.
Španielsky importér Fordu namiešal špeciálny parfém s vôňou nového auta. Tento parfém bol súčasťou reklamnej kampane na predaj jazdených Fordov. Video: Ford
Je vôňa nového auta nebezpečná?
Akokoľvek pekne riedidlo, lepidlo a plast v kabíne voňajú, ich vplyv na zdravie je otázny. To, čo cítime, sú prchavé organické látky, ktoré sa postupne uvoľňujú pri bežných teplotách - výraznejšie v lete, keď na auto praží slnko. Tieto látky sa tiež usádzajú zvnútra na oknách ako mastný, špinavý film.
Austrálska štúdia z roku 2001 prepojila vôňu nového auta s podráždenosťou, bolesťami hlavy a nevoľnosťou za volantom. Podľa japonskej štúdie sa v kabíne jeden deň po odovzdaní nového auta zákazníkovi nachádza až 35-násobok povoleného zdravotne nezávadného množstva prchavých látok.
Na druhej strane treba povedať, že organické prchavé látky nájdeme aj v domácnosti, napríklad v čistiacich prostriedkoch. Preto je dobré veľa sedieť v aute a málo doma upratovať.
Autor v súkromí jazdí na staršom aute, ktorého interiér vonia po mokrom psovi.