Americká prieskumná spoločnosť J.D. Power zverejnila svoju štatistiku poruchovosti trojročných áut, ktorú vydáva od roku 1990. V nej sa opýtala 33 560 pôvodných vlastníkov vozidiel vyrobených v roku 2013, koľko akých chýb malo vozidlo v priebehu roku 2015.
Priemerne má 100 trojročných vozidiel 152 porúch, minulý rok ich bolo len 147. Podľa J.D. Power sú najspoľahlivejšími značkami Lexus/Toyota (priemerne 95 a 113 chýb na sto áut), Porsche (97 chýb) a koncern General Motors (Buick 106, GMC 120.) V rebríčku J.D. Power je Lexus najspoľahlivejším autom už piaty rok po sebe.
Čísla predstavujú priemerný počet porúch na sto áut. Ide o autá predávané na americkom trhu; automobilky ako Jaguar a Tesla chýbajú pre malú vzorku vlastníkov. droj: J.D. Power
Zaujímavé však je, že z ôsmich kategórií porúch pripadá najviac - až 20 % na chyby infotainmentu, navigácie a komunikačných systémov. Kým napríklad porúch motora a prevodovky ubúda, množstvo chýb spojenia telefónu s autom cez Bluetooth alebo rozpoznávania hlasových príkazov rastie.
Fungujúci Bluetooth pomôže vybudovať dôveru
Niektorí môžu namietať, že spoľahlivosti infotainmentu a pohonného ústrojenstva nemôžeme prikladať rovnakú váhu a štatistika J.D. Power výrazne skresľuje skutočnú, "mechanickú" spoľahlivosť auta. Automobilky s dlhodobo dobrou reputáciou ako Subaru či Mazda preto skončili až v spodnej polovici rebríčka.
My tvrdíme, že pre zákazníka, ktorý si kupuje nové auto, je navigácia a pripojenie smartfónu celkom prirodzená vec a podstatná súčasť dojmu z auta. Navyše - zákazníci potrebujú, aby aj základné systémy fungovali dobre pretože inak ich automobilky nepresvedčia na zložitejšie systémy, napríklad autonómne riadenie. Potvrdzuje to aj Renee Stephens, viceprezidentka pre kvalitu automobilov J.D. Power.
"Ak sa spotrebitelia nedokážu spoľahnúť na to, že ich vozidlo sa spojí s ich smartfónom, alebo že ich navigačný systém dovedie do cieľa, určite ešte nie sú pripravení dôverovať, že autonómne technológie udržia ich vozidlo mimo jarku," uviedla pre Bloomberg.
Najlepší infotainment nosíte stále vo vrecku
V tomto kontexte nás zaujal prototyp, ktorý vznikol v spolupráci spoločností Drivemode, Honda a Panasonic. Bežný infotainmenový systém Hondy HR-V vymenili za konektor na mobilný telefón, ktorý sa po vsunutí automaticky zapne a pripojí k autu.
Drivemode je mobilná aplikácia pre Android, ktorá funguje ako užívateľské rozhranie optimalizované pre auto - k základným funkciám ako telefonovanie, navigácia či hudba máte prístup pomocou veľkých tlačidiel s výraznou zvukovou odozvou na doty. Na prototype je zaujímavé to, že telefón komunikuje s autom a možno ho ovládať tlačidlami na volante, inak je aplikácia je dostupná zadarmo v obchode Google Play.
Možno je práve takéto riešenie správna cesta - automobilky musia pochopiť, že nedokážu vyrobiť tak užívateľsky prívetivý systém, ako sú naše smartfóny.