Máloktorá značka sa dostala do povedomia ľudí tak, ako Porsche. Model 911 videl skoro každý, aj keď len na obrázku, hoci o tom niektorí ani len netušia. Priradiť k slávnemu rodokmeňu aj moderné kusy nie je vôbec problém, pretože základné črty zostávajú rovnaké.
Tou najzákladnejšou je pri 911 umiestnenie motora. Podobne ako vo svojej dobe Volkswagen Chrobák má motor až za zadnou nápravou a toto rozloženie si získalo veľa priaznivcov, ale aj veľa odporcov.
Druhý tábor tvrdí, že v krízovej situácii sa z auta stane kyvadlo práve kvôli najťažšej časti úplne vzadu, čo môže vyústiť do nekontrolovaného šmyku. V moderných autách tomu čiastočne zabraňuje stabilizačný program.
Pozitívom motora za zadnou nápravou je, že agregát tlačí zadnú nápravu k zemi, a tým zlepšuje zrýchlenie z miesta, keďže celé vozidlo sa prikrčí práve dozadu. Nech sú však pozitíva a negatíva rozloženia akékoľvek, 911-ka si stále nachádza veľa zákazníkov a fanúšikov.
Porsche 911 sa vyrába už od roku 1964. Automobil zažil premiéru na frankfurtskom autosalóne v roku 1963 ako nástupca modelu 356 s rovnakým rozložením komponentov.
Avšak Porsche malo už hneď na začiatku problém s označením. Pôvodné bolo 901, nulu v strede však odjakživa používa Peugeot, ktorý vzniesol námietku. Ešte by si náhodou niekto vo Francúzsku myslel, že podporuje domácich výrobcov a skončil by s Porsche. Nemecký výrobca preto pristúpil k novému globálnemu názvu 911.
Základný tvar nadväzoval na 356-ku a uchoval sa do dnešných generácií. Podpísaný je pod ním hlavne Ferdinand "Butzi" Porsche. Prvé deväťstojedenástky využívali silu dvojlitra so šiestimi valcami s protibežnými piestami. Iný názov motora, boxer, sa vzťahuje práve na piesty, fungujúce v konfigurácii oproti sebe.
Šesťvalec mal, na rozdiel od štvorvalca v 356-ke, objem väčší o 4 decilitre a výkon sa dostal na 96 kW (130 k). V roku 1966 automobilka pripravila model 911S s výkonom zvýšeným na 120 kW (163 k), ale vo všetkých prípadoch išlo o kupé.
Tvary Porsche, najmä modelu 911, sú natoľko charakteristické, že nie je problém rozpoznať ich medzi ostatnými autami. Vystupujúce predné blatníky, nižšia kapota a hrdlo nádrže umiestnené pred vodičom priamo na vrchu blatníka sú neklamným znakom typu auta. Foto: Marián Bazala
Prvá Targa sa predstavila v roku 1966 a začala sa vyrábať v roku 1967. Práve Porsche prepožičalo názov celému spektru áut s odnímateľnými panelmi strechy. V skutočnosti však túto koncepciu už v roku 1961 použil Triumph s modelom TR4, ktorý systém označoval ako Surrey Top.
Reálne sa pri Porsche 911 Targa odstránila charakteristická línia bočných okien, ale nahradilo ju pevné zadné okno, obkolesujúce priestor a sivý oblúk za sedadlami. Práve o oblúk a rám čelného skla sa pripína stredná časť strechy.
Rok 1970 a séria D, z ktorej je aj automobil na fotografiách, priniesli zmeny pohonnej jednotky. Hlavnou zmenou bolo zväčšenie objemu na 2,2 litra pri zachovaní plochého rozloženia valcov.
Úplný základ 911T ponúkol 93 kW (125 k), nad ním bol 911E s 114 kW (155 k) a vrchol predstavoval 911S s 132 kW (180 k). Traduje sa, že práve 911E bola najrýchlejšou verziou. V zrýchlení pokorila 911S až do rýchlosti 160 km/h.
Ďalšie vývojové štádium, označované ako séria E, opäť prinieslo zväčšenie objemu agregátu. Dva decilitre naviac znamenali výkonový skok pre všetky verzie.
Najslabšia verzia 911T stále využívala karburátory, kým 911E a 911S už využívali vstrekovanie Bosch. Karburátor najslabšej verzie však nebol celosvetovo univerzálny. Na niektorých trhoch sa aj 911T spoliehalo na vstrekovanie, rovnako mechanické ako pri výkonnejších modeloch.
Porsche 911 rozpoznáte vždy
Tvary Porsche, najmä modelu 911 sú natoľko charakteristické, že nie je problém rozpoznať ich medzi ostatnými autami. Vystupujúce predné blatníky, nižšia kapota a hrdlo nádrže umiestnené pred vodičom priamo na vrchu blatníka sú neklamným znamením typu auta.
Ľahko rozpoznateľný je aj bočný profil auta, a to aj pri verzii Targa so snímateľnou časťou strechy. Rám za sedadlami vyzerá ako z hliníka, ale hliníkový je iba kryt, kým výstuže sú z ocele. Síce sa pri kupé doteraz zachováva tradičná bočná línia okien, Targa však priniesla niečo iné.
Za oblúkom sa nachádza zadné okno, ktoré by v súčasnosti marketingové oddelenie automobilky kvôli šírke a zaobleniu určite označilo za panoramatické. Jediným miestom, kde je uvedený názov Targa, je práve hliníkový kryt s tromi vertikálnymi žiabrami na každej strane.
Brúsený hliník nie je jediným ozvláštnením zelenej farby z pôvodného vzorkovníka. Bohaté využitie našli aj pochrómované prvky. Okrem častí nárazníkov má rovnakú úpravu aj lišta okolo predného či zadného okna, kryty podbehov, lemy svetiel, segmenty okolo smeroviek a tiež kľučky.
Ostrá zelená farba sa neskôr uplatnila napríklad na Porsche 911 GT3 RS z generácie 997. Dokonca sa dostala aj na oficiálne fotografie. V sedemdesiatych rokoch ešte neboli spätné zrkadlá až takou nutnosťou, takže jedno malé, tiež pochrómované, je iba na strane dvier vodiča.
Otváranie strechy nepredstavuje zložitú procedúru a dá sa zvládnuť relatívne rýchlo. Odopnúť pár upinákov, vysadiť, schovať a hneď vám nad hlavou pribudne niekoľko kilometrov voľného priestoru. Vďaka tvaru predného skla, a tiež vďaka zachovaniu toho zadného je jazda vo vyšších rýchlostiach príjemná rovnako ako s plnohodnotným kabrioletom.
Agregát sa schováva pod zadnou kapotou až za nápravou. Pri automobile na fotografii je dotiahnutý k fabrickej dokonalosti a samotné auto vyzerá, akoby vyšlo priamo z predajne.
Na chladenie využíva samozrejme vzduch, lebo prechod na vodu prišiel u Porsche až koncom deväťdesiatych rokov, keď odišla generácia 993 a nahradila ju 996. Motor v dokonalom stave mal síce šesť valcov, po trojici oproti sebe, ale nepotreboval výrazné chladenie. Aj preto si 911T nevyžadovala výsuvné krídlo, ktoré neskôr prezentovali aj základné modely.
Jediným miestom, kde je uvedený názov Targa, je hliníkový kryt s tromi vertikálnymi žiabrami na každej strane. Foto: Marián Bazala
Niektoré prvky interiéru Porsche využíva dodnes
Porsche 911T Targa nebolo aj napriek nízkej hmotnosti (okolo tony) úplne prevratným športovým vozidlom. Vnútri tomu nenasvedčovali ani sedadlá s príliš plochým tvarom. Ak niekto chcel ísť v zákrutách naozaj rýchlo, aspoň čo motor dovoľoval, musel sa poriadne držať volantu. Čierne kožené čalúnenie a celkovo čierny interiér však boli asi najlepšou voľbou k zelenej farbe karosérie.
V interiéri sa dá nájsť ešte niekoľko vecí, ktoré sa vo vozidlách Porsche zachovali dodnes. Prvou z nich je spínacia skrinka vľavo od volantu. Okrem 911-ky nesie podobný odkaz aj SUV Cayenne či päťdverová Panamera.
Ďalším dôležitým prvkom je uchytenie pedálu zospodu. To poskytuje viac citu ako zavesenie zhora a v neposlednom rade sa v moderných Porsche stále objavuje pred vodičom päť kruhových prístrojov. Síce rokmi trochu zmenili formu, ale počet ostáva rovnaký.
Porsche 911 sa považuje za jedno z najspoľahlivejších vozidiel – najmä z tejto éry. Automobil na fotografiách prešiel do pôvodného stavu až po kompletnej renovácii, a to vrátane čierno-sivých diskov Fuchs. Na renovácii sa podieľala spoločnosť M&G Classic Chrome & Cars.
kategória | športové |
dĺžka | 4163 mm |
šírka | 1613 mm |
výška | 1321 mm |
poh. hmotnosť | 1070 kg |
zdvihový objem valcov | 2195 cm3 |
najväčší výkon motora /otáčky | 93 kW (125 k) pri 5800 ot |
Krútiaci moment / otáčky | 177 Nm pri 4200 ot |
druh paliva | benzín |
0-100 km/h | 9,5 s |
max. rýchlosť | 205 km/h |
rázvor | 2268 mm |
Článok bol pripravený v spolupráci s redakciou veteran.sk
Autor: Jozef Murárik