V zime dostávajú naše autá obzvlášť zabrať. Cesty sú pokryté soľou, posypovým štrkom a výtlkmi, ktoré čakajú na opravu v teplejšom počasí. Koniec-koncov, o naše autá sa tiež začíname starať, až keď sa oteplí a chlad nás nevyháňa z vykúreného auta rovno do interiéru.
Prvé slnečné dni by sme teda mali venovať údržbe auta a kontrole skrytých chýb. V zime jazdíme pomalšie a opatrnejšie, takže mnohé problémy s autom si ani nemusíme všimnúť. Tiež sa môže stať, že až s príchodom prvých teplých dní zistíme, že chladenie auta nefunguje tak, ako by malo.
Očista auta nie je dôležitá len kvôli estetike
V prvom rade je dôležité auto poriadne očistiť - zvonku aj zvnútra. Nebezpečenstvom je najmä soľ, ktorá sa môže dostať do zákutí karosérie a spôsobiť predčasné hrdzavenie a zničenie laku. Minimom je návšteva autoumyvárne, v ktorej si môžete prikúpiť aj čistenie podvozku, no dôkladné ručné umytie je ešte lepšie.
Foto: Ján Krošlák
Počas zimy sa v neudržiavanom čalúnení interiéru zbierajú nečistoty, kvôli ktorým sa môžu látka či koberce predčasne zodrať. Po zime preto a vnútrajšok dobre povysávajte, prípadne vytepujte a poumývajte sklá. Z auta vyneste všetky smeti a nepotrebné veci, ktoré sa v ňom nazbierali - vedci z MIT vypočítali, že zníženie hmotnosti auta o 100 kg zníži spotrebu o pol litra na 100 kilometrov.
Malú prehliadku zvládnete aj doma na dvore
Pred letnou sezónou je spraviť celkovú prehliadku auta. Skontrolujte funkčnosť vetrania a klimatizácie - tú môžete nechať vydezinfikovať či naplniť chladiacou zmesou. Skontrolujte aj množstvo chladiacej kvapaliny, motorového oleja a ostatných náplní a dolejte vodu do ostrekovača. Pri prezúvaní kolies sa pozrite aj na stav brzdového obloženia - možno ste si pri opatrnej zimnej jazde ani nevšimli, že doštičky a kotúče sú na kraji životnosti.
Foto: Tomáš Benedikovič
Jazdenie po zimných, rozbitých cestách sa často podpíše aj na stave podvozku auta. Dajte preto autu správne nastaviť geometriu - návšteva servisu vám tiež napovie, či netreba vymeniť čapy alebo tlmiče.
Čisté auto, o ktoré je dobre postarané, nie je len príjemnejšie a bezpečnejšie, ale aj atraktívnejšie pri následnom predaji.
Prezúvať na letné pneumatiky sa vám možno ani neoplatí
Aj keď v chladnejších častiach Slovenska nočné teploty ešte môžu klesnúť k nule, vo všeobecnosti môžeme povedať, že sezóna letných pneumatík už prišla.
Ľudové pravidlo hovorí, že k výmene zimných pneumatík za letné pristúpime, keď sa priemerná teplota dlhodobo drží nad siedmimi stupňami. Nad touto teplotou už aj tvrdšia zmes letných gúm poskytuje dostatočnú priľnavosť auta na ceste.
Pneumatiky sú predsa najdôležitejším komponentom auta. Dvojtonovú opachu s vozovkou spájajú len štyri gumové styčné plochy, pričom každá má veľkosť dlane. Zbytočne budete mať výkonný motor či silné brzdy, ak ich energiu nedokážete preniesť na cestu kvôli nedostatočnej mechanickej priľnavosti nekvalitnej pneumatiky.
Foto: Tomáš Benedikovič
Ak si práve kupujete letné pneumatiky, počítajte s vyššími cenami - no na pneumatikách sa naozaj neoplatí šetriť. Mýtom, že na začiatku sezóny bývajú pneumatiky vyššej kvality ako počas sezóny (alebo naopak), podľa nás netreba veriť.
Pri prezúvaní skontrolujte obidve sady pneumatík. Dávajte pozor na vyduté miesta, praskliny, trhliny a príliš zjazdený dezén. Pre osobné autá vyhláška určuje minimálnu hĺbku dezénu 1,6 milimetra, pre zimné 3 mm - výrobcovia však odporúčajú aspoň 3 milimetre pri letných a 4 mm pri zimných.
S klesajúcim dezénom strácajú pneumatiky svoje vlastnosti - pneumatika s 1,6-milimetrovým dezénom má dvojnásobnú brzdnú dráhu oproti tej s dezénom s hĺbkou osem milimetrov. Pneumatiky s dezénom len tesne nad predpísanou hĺbkou na auto ani neobúvajte, keďže počas sezóny sa ešte ďalej zjazdia. Dezén nižší na jednej strane pneumatiky ako na druhej svedčí o problémoch s nastavením geometrie.
Ani pri vlastnoručnom prezúvaní by ste sa pneuservisu nemali vyhnúť
Ak máte dve sady diskov a pneumatík a prezúvate si ich na parkovisku, mali by ste tak či tak navštíviť pneuservis a nechať si kolesá vyvážiť. Skrutky uťahujte “do kríža”, nie po rade vedľa seba. Po niekoľkých dňoch jazdenia odporúčame ešte raz dotiahnutie skrutiek preveriť.
Ak máte jednu sadu diskov a na prezúvanie pneumatík chodíte do pneuservisu, pri najbližšej návšteve si dajte vymeniť ventily na diskoch, keďže ide o nenákladný úkon a uistíte sa, že cez ne nebude časom unikať tlak.
Zvážte tiež celoročné jazdenie na zimných pneumatikách. Ak najazdíte málo kilometrov, možno sa vám ani neoplatí na letné prezúvať. Pneumatiky sa časom znehodnocujú - väčšinou sa hovorí, že po štyroch či piatich rokoch stráca guma svoju pružnosť a priľnavosť. Pri malom nájazde kilometrov (10- či 15-tisíc kilometrov ročne) za štyri roky nestihnete zjazdiť dve sady pneumatík - si vystačíte so zimnými.
Pneumatiky uskladňujte podľa toho, či na diskoch alebo nie
Zimné gumy, ktoré ste zložili z auta, poriadne skontrolujte. Ak sú na vyradenie, odneste ich na likvidáciu do pneuservisu či spravte deťom záhradnú hojdačku - pálenie ani hádzanie do najbližšej rieky neodporúčame. Ak chcete pneumatiky ešte budúcu sezónu použiť, z dezénu povyberajte kamienky a nečistoty, dofúkajte ich na predpísaný tlak a poriadne ich umyte.
Na umývanie najlepšie fungujú špeciálne prípravky na kolesá, sú však veľmi agresívne. Disky po umytí môžete zakonzervovať voskom. Lesky a čiernidlá na pneumatiky sú podľa nás zbytočné, gume pomáhajú len po estetickej stránke.
Dôležité je aj správne uskladnenie pneumatík. Ak sú uložené nesprávne, guma sa môže “presedieť” a deformovať.
Sadu pneumatík na diskoch môžete zavesiť, nasadiť na špeciálny stojan alebo naukladať na seba - ak ležia na sebe, mali by ste ich pravidelne vymieňať, aby boli rovnomerne zaťažené. Samostatné pneumatiky nevešajte ani neukladajte na seba. Uskladniť by ste ich mali na stojato a pravidelne ich pootáčať, aby si do ďalšej zimy udržali pravidelný tvar.