Utorok, 20. november, 2018

Aj autá môžu mať oči. Jaguar ich testuje na autonómnom vozidle

Vozidlo sa na chodca pozrie a zastaví.

(Zdroj: Jaguar Land Rover)

Vidieť a byť videný je základné moto bezpečnej premávky na cestách. Lenže prvé nehody autonómnych áut ukázali, že táto zásada bohužiaľ nemusí platiť.

Chodcov zatiaľ desí predstava, že skupina cestujúcich sa v autonómnom aute vôbec nevenuje riadeniu a vozidlo sa rúti po ulici. Dá sa pred ním bezpečne prejsť cez priechod pre chodcov? Zastaví? Nezastaví?

Podľa výskumu Americkej automobilovej asociácie by sa až 63 percent opýtaných cítilo menej bezpečne, ak by verejný priestor mali zdieľať s autonómnymi autami.

Obavy za zväčšili najmä po tom, čo testovacie autonómne auto Uberu na jar smrteľne zrazilo v Arizone cyklistu. Naštrbená dôvera verejnosti vedie k takzvanej technofóbii, teda k panickému strachu z technológií.

Nedôveru z toho, či autonómne auto registruje chodcov, sa rozhodol odstrániť Jaguar Land Rover v spolupráci so spoločnosťou Aurrigo.

"Vzhľadom k tomu, že sa náš vzťah so samočinnou technológiou upevňuje, musíme zabezpečiť, aby zodpovedala ľudskému správaniu a potrebám," povedal manažér výskumu JLR Pete Bennett v rozhovore pre BBC.

Prečítajte si tiež: Jaguar pošle do výroby najkrajší elektromobil na svete

Nápad je veľmi jednoduchý, efektívny a trochu aj komický. Vozidlo totiž dostalo veľké virtuálne oči a navodzuje očný kontakt s okolitým prostredím.

Vychádzalo sa z predpokladu, že než človek vkročí na priechod, zvyčajne sa rozhliadne a uistí, že ho vodič v blížiacom sa voze zaregistroval a že automobil spomaľuje. V tejto situácii bolo testovaných takmer 500 osôb v rôznych scenároch.

Virtuálne oči umiestnené na prednej časti vozidla síce pôsobia smutne a ospalo, no ide o spôsob, akým chceli konštruktéri vyjadriť, že auto sa primárne pozerá dole a sleduje cestu pred sebou.

V prípade, že senzory zaregistrujú čakajúcu osobu pred priechodom pre chodcov, auto sa dotyčnému pozrie do očí a okolité zelené svetlá sa zmenia na červené, čím dáva vozidlo najavo, že čakajúcemu bezpečne zastaví.

V čase elektromobilov s plnou maskou, ktorá pri konceptoch čoraz častejšie slúži ako obrazovka, by ani pre ostatné automobilky nemal byť problém znázorniť, že vozidlo sleduje okolitú premávku. Či sa raz autá naozaj dočkajú virtuálnej mimiky, je zatiaľ otázne.