SME
Piatok, 28. február, 2020 | Meniny má Zlatica

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Používajte svetlá počas dňa aj naďalej (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Este ze tak

Uz som sa zlakol, ze napisu ze svietenie nezvysuje spotrebu. Tak ako to tvrdili ti insitni odbornici na perpetum mobile v tv JOJ. Ale pochybujem o tom, ze doba svietenia nema vplyv na zivotnost ziaroviek.
 
Hodnoť

nikdy

som nedokazal pochopit tie slovne suboje za/proti svieteniu. Svietim cely rok, a tych par korun navyse co ma to bude stat na nakladoch mi stoji zato, aby si ma iny slepy vodic vsimol, namiesto toho aby vliezol tesne predomna z vedlajsej a rozbil mi auto za milion... Kto nechce svietit nech nesvieti, ale nech potom nenadava...
 
Hodnoť

ziarovka

svietime cely rok - jazdime viaceri na tom istom aute ...
pred 6 rokmi malo auto havariu ... rozbity (iba) predok ... pred mesiacom som menil v aute prvu ziarovku odkedy ho mame ... (teda nie 6 rokov od nehody, ale takmer 10 rokov) ... takze mylsim ze svietenie tie ziarovky moc neovplyvnuje ...
 

 

svietim stale a znackova ziarovka H7 vydrzi 40-50 000km. V kazdom pripade su to uplne zanedbatelne naklady.
 
Hodnoť

ad. zvysenie spotreby:

ked su tu taki experti, co tvrdia, ze to zvysuje spotrebu - mam pre nich jednu zaujimavu informaciu:
.
ziarovky brzdovych svetiel maju spotrebu 21W, 3. brzdove moze mat nejakych 5-10W ...
smerovky su tiez 21W ziarovky (bocna byva tiez 5-10W)
... takto sa daju vymenovat aj dalsie ziarovky na aute, dokonca aj dalsie doplnky v aute, ktore funguju na elektrinu ...
.
Takze moj navrh pre odporcov svietenia kvoli spotrebe - odpojte si aj vsetky ostatne svetla, radio aj klimatizaciu ... aby ste nahodou neminuli o 0,1l benzinu na 10000km viac ...
 

:-)

Spotrebu žiaroviek...
 

Ja tiez svietim cely rok!

Ale s tou spotrebou si to prehnal! Je to totiz troska inak. Ak chces, mozes si odmerat spotrebu aj sam - a to tak, ze ak mas uz zohriaty motor, nechaj ho bezat na volnobeh a pozri si otacky za minutu (750 - 850 ot./min. podla druhu auta a nadstavenia). Potom zapni svelta a budes sa cudovat, ze otacky klesli o 60 - 80 ot./min., ba mozno aj viac. Potom to uz nie pre teba problem si zistit spotrebu za jazdy ked ides ustalenou rychlostou pri cca 2500 ot./min. pozri si okamzitu spotrebu a potom pritlac pedal o spominanych 60-80 ot. uvidis aky je rozdiel. Podla druhu a vykonu motora 0,4 - 0,7 lit/100 km.
Takze asi tak a nie 0,1 na 10 000 km.
 

 

Ked uz chces robit vedecke experimenty, chod na to inak - vpredu cca 120W spolu na hlavnych svetlach, po 5W (spolu 10W) na parkovackach, vzadu takisto po 5 alebo 10W na kazdej strane podla toho, ako su vyrobcom vyriesene svetla, spolu 10 az 20W. No a este podsvietenie palubovky. Spolu asi 150W. Nech je ucinnost alternatora v nizkych otackach 50%, takze asi 300W zataz na klukovke voci stavu bez svetiel.
.
No a teraz. Motor potrebuje mechanicku energiu cca 3kW (benzin), resp. 4-5kW(nafta) na to, aby sa tocil vo volnobehu. Dalej k tomu pristupuje zataz alternatora a kompresora klimy, ktore su variabilne podla potreby ostatnych spotrebicov. To je zhruba 200-300W na alternator (iba udrziavanie nabitia baterie). Kompresor klimy je pojednany nizsie. Motor vo volnobehu toci v znacne nehospodarnom stave s ucinnostou v radoch jednotiek percent (nafta je na tom o kusok lepsie). Kazda dalsia zataz musi byt kompenzovana priotvorenim klapky a vyssou dodavkou paliva, avsak zaroven aj istym zvysenim ucinnosti (max. ucinnost benzinoveho motora je cca 30 az 35%, nafta niekde okolo 40 az 45%). Takisto alternator so zvysujucou sa zatazou a najma otackami zlepsuje svoju ucinnost az niekde k 90-im percentam.
.
Kompresor klimy napr. vo Fabii, ktory je v zabere uplne stale, je naklapacou doskou variabilneho zdvihu drzany na hodnote cca 3% vytlaku v case, ked nie je potreba chladenia. Tomu odpoveda cca 150W. Normalne ak je klima v chode je to nieco medzi 500W az 5kW.
.
Vykurovanie zadneho skla ma odhadom asi 200-300W a predsa ho clovek obcas potrebuje zapnut. Tiez energia... Stierace maju asi pol kW. Pridavna ohrievacia elektricka spirala v kureni modernych dieslovych motorov ma asi kilowatt az dva podla velkosti auta. Vetrak kurenia medzi 100W az pol kilowattom. Vetrak za chladicom, ktory je non-stop zapnuty, ak je zapnuta klima a auto sa pohybuje pod 30kmh, ma zhruba 250 az 500W (podla vonkajsej teploty a teploty motora). SPolu to ani nespocitavam, to len tak pre ilustraciu.
.
Pocas beznej prevadzky ustalenou rychlostou sa len na pohon auta pouziva cca 10 az 15kW (plus nejaka ta strata na pohon samotneho motora). Na zrychlovanie nepomerne viac.
.
No a teraz si zhrnme tieto veci. Cca 200 az 300W (podla rezimu behu alternatora a teda aj jeho ucinnosti) versus 3 az cca 20kW pri ustalenych rezimoch od volnobehu po rovnomernu rychlost. Pri volnobehu je situacia najnepriaznivejsia (300W vs. 3kW = 10%), pri ustalenej rychlosti naopak najlepsia (200W vs. 15kW = 1,3%). Nech si kazdy uvazi, ci ta uspora stoji za to.
.
PS: staci, ze vyjde na cestu jeden traktor, za ktorym musime pribrzdit zo (samozrejme) predpisovej 90-ky na jeho 30-ku (zmarime predtym ziskanu pohybovu energiu) a nasledne ho pri najblizsej moznej prilezitosti predbehnut (dvojka, plny plyn, trojka a postupne zrychlenie na povodnych 90). Pri tomto manevri stratis na energii/palive tolko, kolko by si presvietil za zhruba mesiac pouzivania ziaroviek... Tak si to zrachuj, ci to stoji za to kecat o zvysenej spotrebe v kontexte s ostatnymi spotrebami v aute...
.
Alebo inak. Ak si to na rovine namiesto predpisovej 90-ky svihame 100-kou, zvysi sa spotreba asi o 10 az 15% (na mojej C5-ke 1.6HDi z 3.9 na cca 4.3). Porovnajme to s 1.3% naviac vdaka ziarovkam...
.
Kapisto?
 

aby som bol uprimny

je mi uz trapne pisat o potrebe svietenia a nachadzat sposoby a slova aby to prežuli bez agresivity odporcovia svietenia. Ved dve zbytocne pridania plynu ( a takych je) su viac ako cele uvahy o spotrebe paliva, pneumatiky vietor a zla stopa v zakrute su jednoducho faktory podstatne ovplyvnujuce spotrebu a nie svetla .. . .
 

pan chvala...

ako minimalne 'poloprofesional' by ste mohol sirit skutocne 'osvetu' a akceptovat fakt, ze rakusania povinne svietenie nezrusili kvoli spotrebe a ekologii, ale po zisteni ze denne svietenie je aj kontraproduktivne a ohrozuje najme tych najzranitelnejsich - > chodcov... Alebo nechcete uzakonnit aj povinnost chodcov svietit jak kolotoc cely den ci zakaz vstupu na vozovku?
 

re spc

presne tak. SzMEti iba oblbuju.

V Rakusku bola vypracovana studia ohladom celorocneho svietenia.ZAVER: Celorocne svietenie je najma v neprospech chodcov, cyklistov pretoze protiiduce svietiace auta uberaju pozornost vodica vnimat okolie - jeho pozornost je sustredena na protiiduce vozidla.
 

 

no ja teda neviem, koho ineho by si mali cyklisti a chodci vsimat, ako iduce auta, ktore predstavuju pre nich najvacsienebezpecenstvo. a s tym rakuskym vyskum to bolo tusim trochu inak a sice, ze svetlo oslepuje ostatnych ucastnikov, co sa mi ale tiez nezda ako logicky argument
 

 

si to nepochopil spravne. Medzi osvetlenymi autami je cyklista horsie viditelny a teda viac ohrozeny zo strany aut. Celkovo su vodici v Rakusku k cyklistom ovela ohladuplnejsi ako na Slovensku (osobna skusenost).
 

a....

to som este zabudol pripomenut inu perlu - vraj 'absolutnu prednost chodcov'....
v spojitosti s dennym svietenim priam katastrofa... :o(
 

ocuj chytrak

a pisal niekde nieco o tom, z coho ho ty obvinujes?
 

 

''je mi uz trapne pisat o potrebe svietenia a nachadzat sposoby a slova aby to prežuli bez agresivity odporcovia svietenia'' -> uviedol som protiargument, nevies citat?
 

a este...

ked uz chces vediet aka kategoria vodicov hlavne miluje 'svietenie zo zakona':
-buzeranti a'la STB ktorych potesi kazde 'utahovanie srobov'...
-'polovodicov' resp. tych co radi driemu za volantom a 'nedavaju pozor'
-'schumacherov' co radi jazdia 180 a v takej rychlosti maju ovela menej casu na reakciu (pozdravujem mojho tatka ;o)
---
inak co tak radsej uzakonnit zakaz nevyraznych farieb aut? (biela, strieborna...)
 

 

...nechaj tak, takym to tazko vysvetlis. Ja svietim cele dni a ani by ma nenapadlo zistovat, o kolko porastie spotreba. Co by ma teoreticky mohlo trapit viac je, ze sa tepelne namaha reflektor, najma v meste a po par stotisic km by teoreticky mohol predny plast zazltnut. Uz to obcas pozorujem na tych prvych Fabiach a taktiez autach z 90-ych rokov, ktore uz mali vpredu plasty. Minuly rok pocas dovolenky v US som dokonca dost casto videl tak zazltnute svetla, ze cez to uz v noci nemohlo byt vidno. Najviac co si pamatam bola Honda Civic, tam to bolo patrne najviac. Ale este raz, ani kvoli tomu nebudem cez den vypinat svetla. Radsej predam auto ked bude mat 150-200 tisic na tachu. :-)
 

...

Minimalne dvaja mi potvrdili, ze si natolko zvykli na osvetlene vozidla, ze si nevsimaju neosvetlenych... A ked som sa ich spytal, ze co chodci, cyklisti... onemeli. A presne z tychto zastancov osvetlenia su potom mrzaci a mrtvi na cestach ...
 
Hodnoť

Vo Francúzsku dostaneš pokutu

lebo oslepuješ cyklistov a motorkárov, takže to asi nebude kôli nesvietiacim vodičom cez deň...
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na SME Auto