SME
Sobota, 5. december, 2020 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Na pumpe v Dánsku predávajú fritovací olej - doplnené (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

v restike su radi ked sa zbavia oleja

spaleny fritovaci olej je super palivo do starsich dizlov
dreba len dorobit predohrev kvoli startu a v zime startovat na cistej nafte
v restike su radi ked sa zbavia oleja
 

moc do toho nevidim

len sa chcem spytat co na vravia trysky ?
 

sice si pisal ze do starsich

tak neviem
 

Hmm ...

Na Discovery, alebo Spectre som videl o tom dokument. Nejaky american na tom bezne jazdi, ale ten olej treba predtym upravit ... Taky, ako je z restiky sa ani po filtrovani neda priamo pouzit.
 

Ja

mam takeho znameho, ma mercedes ktoreho vek by som odhadol ako nieco medzi 40 a 150 rokmi a ma ho prerobeny na hranolkac. Je to cyklista a na streche si vozi bicykel ktoreho cena je asi tak 20 nasobna nez toho auta.
 

Ja na tom jazdím

už vyše roka na Mercedese 300 Turbo Diesel z roku 1984, zvanom George Oilwell. Má dve nádrže, jednu na naftu a druhú na olej. Štartuje sa na naftu a keď sa olej dostatočne predohreje, tak asi na 80 stupňov, prepne sa na olejový pohon. Pred vypnutím motora je tiež dobre prepnúť späť na naftu, aby neostal v motori olej, ktorý je príliš viskózny pri nízkych teplotách. Keď je vonku teplo, ani netreba štartovať na naftu, ide to v pohode. Používam použitý olej z reštaurácií, ktorý filtrujem cez 10 mikrónový filter, nijako inak ho neupravujem, a ešte lepšie je použiť odstredivku. Pred motorom je dodatočný olejový filter, aby sa do motora nedostali nečistoty. Treba dať pozor, aby v použitom oleji nebola voda, teda mať to zo spoľahlivého zdroja, aj keď filterčo je v motore má sčasti aj odvodňovaciu funkciu. Lepšie je na toto použiť staršie dízláky s väčšími motormi, Mercedesy alebo Volvá, ale mám známeho, ktorý si urobil modernejšiu úpravu a jazdí na skoro novej VW Jette. Celú úravu som si nechala urobiť za cca $2000. Dobrá stránka k tomuto je napríklad plantdrive.ca, ale je ich veľa. Inak prvý dízlový motor čo zostrojil Rudolf Diesel a predstavil na svetovej výstave jazdil na olej z arašíd.
 

 

este dobre, ze to ma ten filter, uz som si predstavoval, ako si valce pochutnavaju na hranolkach a vyprazanych syroch :)) no moj TDCi by to isto nezvladol (starsie fordacke TDDi vraj na tom ficia), aj keby som to filtroval sto krat po sebe - ten je v strese aj z beznej slovenskej pancovanej nafty
 
Hodnoť

 

Moje SDI by si pochutilo :o)
 
Hodnoť

A čo splodiny?

veď prepálený olej je karcinogénny.
Nie je nebezpečné dýchať tie výfukové plyny?
 

splodiny su OK

karcinogenny nieje olej ako taky, ale v nom obsiahnute SCK (spalene cierne kusky). a kedze minimalna uprava pred naliatim do nadrze je prefiltrovat cez dost jemny filter(cca 10um), tak to najhorsie vyhodis do zachoda ;). ten prefiltrovany olej totiz casto dostanes v hyper/super ako novy.
a hlavne olej neobsahuje siru ako nafta - z vyfuku ide v podstate voda a CO[2]
 

len ste všetci zabudli na jedno...

a to, že tot palivo esterifikuje motorový olej a musia sa používať kratšie intervaly výmeny. Je agresívny k hadiciam v motore a nabobtnáva ich, takže v konečnom dôsledku môže narobiť viac škôd ako osohu. Ten olej by sa mal ešte prečistiť pretrepávaním s kyselinou sírovou, aby sa odstránila vlhkosť a rôzne anorganické prímesy vzniknuté počas fritovania. Motor produkuje viac sadzí, a tieto sadze sú odlišné od tých, ktoré produkuje pri spalovaní na naftu... takže ak má niekto starý motor a nejde mu o životnosť, tak prosím, ale moderný comonrail na toto je hotová sebevražda, vstreky sú totiž najpresnejšia súčiatka celého motora
 

áno, máš svoju pravdu,

ani ja by som použitý olej neliala do nových nablýskaných commonrailov, ibaže ja by som si po mojich skúsenostiach nové auto nekúpila, pretože nechcem podporovať automobilový a olejársky priemysel a celú devastáciu životného prostredia s tým spojenú. mať staršie auto, ktoré je spoľahlivé, aj keď má najazdených 400 tisíc, jazdiť minimilne, len keď naozaj potrebujem, brať použitý olej od známeho z reštiky a filtrovať si ho a nemusieť podporovať olejársky priemysel, nebyť od neho závislá, je v tom dávka slobody. kam sme sa to dostali, že tu je kríza, pretože sa nepredávajú automobily. je vari celý tento náš "pokrok" priamo úmerne závislý od devastácie prostredia, ktorú spôsobujeme? ae to už je z iného súdku téma.
 


Najčítanejšie na SME Auto