SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Parkovania v rozpore s dopravnými predpismi (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Tie posledne dve fotky su akoze o com? Golf keby sa postavil hociako, tak polovicu z toho druheho miesta zabera Octa vedla. A auto s vozikom. Stal tam hodinu, dve, tri? Alebo par minut, kym nalozil tovar?
Ten Golf neparkuje v rozpore s predpismi ani nahodou, takze taka fotka tu nema co hladat.
 

 

lenze urcite je to cestny pirat a jazdi 140 po dialnici! a ma drahe cierne auto, zbohatlik.vsak my mu ukazeme!!
 

 

Je jedno ako dlho tam stál, porušil predpisy. Veď si pozri zákon a paragraf, kde sa píše o parkovaní na parkovisku. Argument o tom, že netreba slepo dodržiavať zákon neobstojí, pretože by potom nemuseli byť zákony. A ak máš na mysli, že zákon je zlý, tak potom sa treba posnažiť ho zlepšiť. Dovtedy treba zákony dodržiavať. Veď, skús byť trochu objektívny ... prosím ... neverím, že by to mal byť problém ... A ak mi dokážeš, že sa mýlim, veľmi rád sa ti ospravedlním. A verejne.
 

 

Ja tvrdim, ze Golf neporusil zakon. Z jednoducheho dovodu. Vodorovne znacenie moze mat u nas len bielu, zltu, zelenu alebo oranzovu farbu. Dalej musi splnat nalezitosti ako odrazivost, material a pod. Toto dlazobna kocka nesplna. Kedze znacenie nesplna normu, pravdepodobne toto parkovisko nie je zaradene do cestnej siete, takze na nom 8/2009 neplati. V tom pripade by neporusil nic ani ten s vozikom. Ale minimalne ten golf je cisty.
 

 

Tymto ale vobec nechcem povedat, parkujme si ako chceme. Sam chodim do firmy, kde vo dvore maju vyhradene miesto pre invalidov. Kedze patrim k dobrym zakaznikom, nikto by mi nepovedal ani pol slova, keby som tam zastavil. Ale svedomie mi to nedovoli. Su ludia, ktori to miesto naozaj potrebuju.
Ale ak potrebujem niekde nieco nalozit (popripade niekto vystupuje, nastupuje) a su tam volne miesta pre invalidov, tak tam zastavim, nalozim naklad a o minutku som prec.
 

 

To, či je alebo nie je parkovisko zaradené do cestnej premávky, je diskutabilné. Nemám to overené, ale vychádzam z predpokladu, že je súčasťou cestnej siete. Vo vyhláške (§ 6) je definované, ako má vyzerať vodorovné dopravné značenie (pre parkovisko platia značky V 10):
"Vodorovné dopravné značky (č. V 1a až V 17) sú značky zobrazené ako čiary, šípky, nápisy, symboly alebo významové symboly na ceste a jej súčastiach, samostatne alebo v spojení so zvislými dopravnými značkami, prípadne s dopravnými zariadeniami, ktorých význam zdôrazňujú alebo spresňujú."
V ďalšom odseku sa píše, z čoho majú byť vyhotovené: "(2) Vodorovná trvalá dopravná značka je značka zhotovená na povrchu cesty, parkoviska alebo na inej dopravnej ploche aplikovaním náterových látok, termoplastických materiálov, materiálov tvrdnúcich za studena, vopred pripravených materiálov, prípadne inými prostriedkami alebo iným dobre viditeľným a zrozumiteľným spôsobom."

Všimni si "prípadne inými prostriedkami alebo iným dobre viditeľným a zrozumiteľným spôsobom", vrátim sa k tomu.

Ďalší odsek: "(3) Na vodorovné trvalé dopravné značky a doplňujúce nápisy sa používa biela farba, na vodorovné dopravné značky vyznačujúce zákaz státia alebo zákaz zastavenia sa používa žltá farba, na vyznačenie zastávky vozidiel pravidelnej dopravy osôb sa používa žltá, prípadne biela farba a na vyznačenie cyklistických trás a ich priechodov sa používa zelená farba, prípadne biela farba. Tvar a farba symbolov, ktoré na povrchu cesty, parkoviska alebo na inej dopravnej ploche vyobrazujú zvislé dopravné značky, zodpovedá požiadavke na príslušné zvislé dopravné značky vyobrazené v prílohe č. 1 časti I bodoch 1až 6, prípadne sa symbol alebo významový symbol zvislej dopravnej značky vyhotoví v bielej farbe."

Vodorovné značenie značiek V10 nie je v tomto bode špeciálne definované. Všimni si "Tvar a farba symbolov, ktoré na povrchu cesty, parkoviska alebo na inej dopravnej ploche vyobrazujú zvislé dopravné značky, zodpovedá požiadavke na príslušné zvislé dopravné značky vyobrazené v prílohe č. 1 časti I bodoch 1až 6". Vodorovné dopravné značky sú však v prílohe č. 2 časti II.

Z toho usudzujem, že platí odsek (2), v tomto prípade to, že čiary parkoviska sú zhotovené "inými prostriedkami alebo iným dobre viditeľným a zrozumiteľným spôsobom".

Následne z definície značiek V 10 platí: "Značky Parkovacie miesta s kolmým státím, (č. V 10a), Parkovacie miesta so šikmým státím (č. V 10b) a Parkovacie miesta s pozdĺžnym státím (č. V 10c) vyznačujú miesto, kde je dovolené zastavenie a státie a určený spôsob státia."

Toľko trochu dlhšia analýza ... Ja viem, že si človek povie, veď čo, nič sa nestane, keď si na chvíľu zastavím auto ako sa mi zachce. Ale to isté si potom môže povedať pri značke zákaz zastavenia, na diaľnici, .... áno, možno zachádzam do extrému. Ale keď nebudú dopravné nehody a ľudia budú k sebe na cestách ohľaduplní, bude mi jedno, čo sa v zákone píše, pretože budú uvažovať podľa princípu "moja sloboda končí na hranici slobody toho druhého" a tolerancia pre nich nebude problém. Dnes to však tak bohužiaľ nie je ...
 

 

Z toho usudzujem, že platí odsek (2), v tomto prípade to, že čiary parkoviska sú zhotovené "inými prostriedkami alebo iným dobre viditeľným a zrozumiteľným spôsobom".

Ja som vychadzal z normy TP 4/2005, v ktorej su definovane poziadavky na vodorovne dopravne znacenie.
Len tak namatkovo vyberam, co urcite nesplna:
"VDZ je pri vizuálnej kontrole zo vzdialenosti 1,5 m presne ohraničená, s jednoliatym povrchom bez bublín, prasklín a stôp odlupovania.
Minimálna hrúbka suchej VDZ aplikovanej striekaním je 0, 25 mm, maximálna hrúbka VDZ
zhotovenej z iných materiálov (napr. vopred pripravené VDZ) je 3 mm. Profilované VDZ majú suchú hrúbku nanesenej vrstvy najviac 17 mm. Požadované hodnoty hrúbky VDZ sú v čl. 5.4.3 v STN 01
8020."

"VDZ musia byť viditeľné vo dne aj v noci. Viditeľnosť materiálov používaných na výrobu VDZ
a aplikovaných VDZ vo dne udáva koeficient jasu pri difúznom osvetlení Qd (reflexia za denného
svetla, ale aj pri osvetlení pozemnej komunikácie) a/alebo koeficient jasu ß a chromatickosť
(trichromatické súradnice x, y). Viditeľnosť materiálov používaných na výrobu VDZ a aplikovaných VDZ v noci je daná koeficientom vratného odrazu RL (retroreflexia VDZ pri osvetlení prednými svetlami vozidla). Hodnoty koeficientu jasu pri difúznom osvetlení Qd materiálov používaných na výrobu VDZ a aplikovaných VDZ v podmienkach za sucha zodpovedajú v súlade s čl. 4.2 v STN EN 1436 a s STN 1436/A1 minimálne hodnotám v tabuľke 6."

Dalej su tam definove farby trvaleho vodorovneho znacenia a to je biela, zlta a zelena. A desiatky dalsich parametrov.


To ze tieto parkoviska nie su zaradene do cestnej siete usudzujem prave z toho, ze dost casto sa tam prave tieto normy porusuju. Napr. aj to, ze na vyjazdoch je znacka daj prednost, ale na druhej ceste chyba znacka hlavnej cesty - toto u nas nemoze byt. To ze u nas P pred tescom nie je v cestnej sieti mam potvrdene od policajtov, ktori tam nechcu riesit ani nehody.
 

 

Priznám sa, musím si naštudovať normu, pretože som ju podrobne neštudoval. Zatiaľ to však vychádza tak, že normy na niektorých parkoviskách nie sú dodržané (ak vychádzam z predpokladu, že parkoviská obch. centier sú súčasťou cestnej siete).
 

 

Tak, po preštudovaní TP 4/2005 sa domnievam, že jediná podmienka, ktorú niektoré parkoviská obchodných centier nespĺňajú, je retroreflexnosť. Z materiálu totiž vyplýva, že "neretroreflexné môžu byť biele VDZ V 10a, V 10b, V 10c, V 10d a žlté VDZ V 11, V 12a, V 12b, V 12c". To, akej farby má byť VDZ V 10 však definované nie je. Príkladom môže byť aj jedna z tabuliek v TP 4/2005, v ktorej sa píše o nedefinovanej farbe a parametroch jej jasu. Farbu pre VDZ V 10 takisto neupravuje ani vyhláška, pretože vo vyhláške sú v prílohe definované len vzory toho, ako to má vyzerať. Pre V 10 farebnosť definovaná nie je - v tomto prípade teda platí, čo nie je zakázané, je dovolené (s výnimkou orgánov štátnej správy - tie asi "dobodky" okopírujú vzor).

K tvaru: "VDZ je pri vizuálnej kontrole zo vzdialenosti 1,5 m presne ohraničená, s jednoliatym povrchom bez bublín, prasklín a stôp odlupovania." Ak sa použijú napríklad prefabrikáty, ktoré sú v TP spomenuté ako jeden z materiálov použiteľných na VDZ a ak spĺňajú definíciu VDZ o vizuálnej kontrole, nie je problém. Potom sa tam spomína "maximálna hrúbka VDZ zhotovenej z iných materiálov (napr. vopred pripravené VDZ) je 3 mm", čo znamená, že 0 mm môže byť, čo vo väčšine prípadov asi problém nie je. A ak je, tak je to potom stavebný problém parkoviska a tam by som auto asi nepostavil (mať ho v diere asi nebude nič príjemné).

K viditeľnosti len toľko, že z prvého pohľadu bez retroreflexnosti by nemaľované čiary parkovacích boxov pravdepodobne nesĺňali podmienky viditeľnosti a jasu v noci - určite v prípade, že nie sú osvetlené pouličným osvetlením.

K podmienkam protišmykovosti a trvanlivosti asi nič nenapíšem, lebo v tomto, myslím si, by problém nemal byť.

Na záver ešte návrat k 8/2009. Jasne sa tam píše: "Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich." Z tohto vyplýva, že nech sú vyznačené akokoľvek, vodič smie stáť len na nich, musia však byť vyznačené. Vyhláška a norma potom určujú, ako majú byť vyznačené, to však neznamená, že vodič môže porušiť ustanovenie zo zákona. Príslušné orgány by mali následne kontrolovať dodržiavanie vyhlášky a noriem.
 

 

"Ja viem, že si človek povie, veď čo, nič sa nestane, keď si na chvíľu zastavím auto ako sa mi zachce. Ale to isté si potom môže povedať pri značke zákaz zastavenia, na diaľnici, .... áno, možno zachádzam do extrému. Ale keď nebudú dopravné nehody a ľudia budú k sebe na cestách ohľaduplní, bude mi jedno, čo sa v zákone píše, pretože budú uvažovať podľa princípu "moja sloboda končí na hranici slobody toho druhého" a tolerancia pre nich nebude problém. Dnes to však tak bohužiaľ nie je ... "

presne tak, a nakoniec tento cestny pirat zacne dealovat drogy a zrat male deti.
je zvlastne ze prave VY sa ohanate toleranciou a ohladuplnostou, pricom uz niekolkokrat ste sa sam usvedcili z neohladuplnosti a ignoracie.
 

 

Znovu sme v osobnej rovine a o tom tento portál nie je! Mimochodom, ako som sa usvedčil z neohľaduplnosti a ignorácie? Rád by som to vedel. Ale poprosím relevantný argument a nie všeobecné frázy.
 


Najčítanejšie na SME Auto