SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Téma: Chlad dá zabrať aj batériám (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

 

"...Platí to najmä pri naftových motoroch, ktoré zaťažujú akumulátor energeticky náročným žhavením..."

Paneboze, kto toto pise? Daky truhlik zo serialu Pat a Mat? Ano, startovanie viac zatazi naftovy motor. Ale nie koli zhaveniu (ktore ani v zime nie je u modernych agragatov dlhsie ako dake 2-3 sekundy), lez koli vyssiemu kompresnemu pomeru a vacsej robustnosti motora, z coho vyplyvaju vacsie odpory a teda vacsi odber prudu pri startovani. V porovnani s tym je odber zhavicmi naozaj smiesne maly...
 

 

Niečo pravdy tam je Jarry, žhavenie na dizloch ešte funguje (na mojom aute napríklad) takých 90 sekund (4 žhavičky majú na mojom aute odber cca 70A), fungujú kvôli "gulatejšiemu" chodu motora a emisiám (ale predpokladám že to vieš), + ja mám príhrev vody chladiacej kvapaliny (kde sú tri žhavičky), keď som v -5 naštartoval, a trošku dupol po predále, tak sa mi stlmovali svetlá :) takže altík dostal po papuli...

K ostatnému sa nevyjadrujem, lebo do toho nevidím, len som chcel toto pripomenúť, ale zas je pravda, že o čom ja hovorím, zaťažuje alternátor, a nie aku :)
 

 

90 sekund? to co mas preboha za voz? Mal som stareho escorta, tam zhavice v silnej zime bezali tak 5-10 sekund, to som musel naozaj pockat. Momentalne na mazde v lete vobec (resp. neviem to odmerat, kedze pri pootoceni kluca na chvilu zasvietia vsetky kontrolky), v poriadnej zime tak 2-3 sekundy. 90 sekund cakat na zhavenie, to musi byt snad daky nakladiak alebo co...

Kazdopadne aj keby to tak bolo, tak 70A (t.j. pri 12V necely kilowatt prikonu) je podstatne menej, ako si vezme starter. Tam su prudy radove stovky az tisicky amperov...
 

 

Ja hovorim o dozhavovani, nie o zhaveni. Zhavenie trva tak 3-5 sekund..
 

 

Lenze dozhavenie nezatazuje akumulator, ale alternator. Prebieha totiz uz po nastartovani, a vtedy regulator upravi otacky motora tak, aby alternator pokryl celu spotrebu elektriny (+ este dobija bateriu)...
 

 

aj to som pisal :)
 

Hm

No tisicky asi nie.. to by baterka neprezila..

Standard je tak okolo 100 -120 A
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

to je skratovaci

nie startovaci prud.
240A je maximum co som cital. To je pri 10V 2,4kW. To bohate staci na pretocenie motorom.
Myslim, ze 6kW by ti bolo privela.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

Aká je definícia startovacieho prúdu?

Časový priebeh prúdu pri štartovaní nie je konštantný ! Štarter ako elektrický stroj točivý sa správa v okamžiku pripojenia napätia na jeho svorky tak, ako keby sme zapojili akumulátor nakrátko, t.j. tečie cez neho skratovací prúd. Presne podľa Ohmovho zákona. Zo zvyšujúcimi sa otáčkami rotora tento prúd klesá. V podstate až po nominálne otáčky. Ktorý prúd uvádza výrobca akumulátorov ako štartovací, tak naozaj netuším. Ale bude to zrejme prúd blízky prúdu akumulátora nakrátko.
 

jáj, takže ty meriaš dlžku žhavenia

podľa kontrolky žhavenia? buhahaha. tá kontrolka je pre bežného používateľa, aby aspon pár sekund počkal. žhaviče funguje ešte hodne dlho potom (teda relatívne hodne). čítal som tvoje príspevky aj v článku o zohrievaní auta v zime na voľnobehu, a tam si tiež drístal. Počuj, prečo dávaš niekomu rozumy, ked sa v tom nevyznáš? teraz kopec ludi bude kvoli tebe robiť blbosti.
 

 

neviem na ktorom aute je to tak ako pises, ale mal som ford s naftovym motorom, a na nom zhavic skoncil spolu s kontrolkou. Dalo sa to vidiet najma v zime, na stupnuti napatia baterie: po skonceni zhavenia sa zvysil jas svetiel a vsetkych kontroliek.

A ten zvysok? chlapce, ja 20 rokov motory vyvijam a testujem, aj take ktore si ty nevidel ani na obrazku. Videl som rozobrate motory, ktore niekto "zahrieval" volnobehom. A mohol som ich porovnavat s inymi, kde sa majitel spraval podla navodu od vyrobcu. Rad si o tom podebatim s odbornikom. Ty nim ale ocividne nie si...
 

asi vytrhavam z kontextu

ale skus blizsie vysvetlit "z coho vyplyvaju vacsie odpory a teda vacsi odber prudu" ak predpokladame, ze plati I=U/R, kedze mame z baterie jednosmerny prud :-)

Podla mna sa zvysenim odporu znizi mnozstvo prudu, ktore pretecie kabelazov a aby si dosiahol rovnaky prud musis pouzit viacvoltovu bateriu..
Predpokladam, ze si mal skor namysli vacsie straty prudu kvoli vacsiemu mnozstvu kabelaze => vacsim stratam kym prud dorazi do ciela.
 

 

Predpokladam, ze myslel vacsie odpory mechanickych casti motora a z toho vyplyvajucu vyssiu spotrebu startera :-P
 

hmm

vidis, to mi nenapadlo, tiez furt vsade vidim elektriku a nie mechaniku :-)
dik
 

 

ono staci sa pozriet pod kapotu: u naftoveho motora je obvykle bateria s vacsou kapacitou, a starter tiez silnejsi. vies? :-)

Ono rozdiel je este aj v principe cinnosti: benzinovemu motoru staci ze starter pretoci klukovku o jednu-dve otacky, a naskoci. Nepotrebuje aby vzduch vo valci bol uz zohriaty. U naftoveho je to inak, tam je potrebne aby sa stlaceny vzduch dobre adiabaticky zohrial. Nestaci len lenivo pretocit motor, on sa musi pretocit urcitou minimalnou rychlostou...
 

oki

ved sa nehadam. Len tvrdenie, ze kvoli odporu je vyssia spotreba nie je logicke. Tam zohrava rolu iny faktor, to sa mi ako jedine pozdavalo na tom co pises ;-)
 

ech

...nepozdavalo...
 

mozno pomoze toto

P = U . I napatie baterie rovnake, ale vykon potrebny na pretocenie motora je vacsi cize musi narast odobereny prud
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie na SME Auto