SME
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Epileptici získajú vodičský preukaz ľahšie ako v minulosti (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

< 1 2

Hodnoť

 

V ramci tolerancie a boja proti diskriminacii navrhujem VP pre slepcov.
 
Hodnoť

 

Epilepsia, srdcovy zachvat/infartk - ako vieme ze to nemoze postihnut pocas jazdy kazdeho z nas? Zase na druhej strane, taky necakany aj ked lieceny epilepticky v 90km rychlosti moze stat nevinnych ludi zivot...
 

 

"Štatistiky však hovoria jasne - epileptický záchvat má na svedomí len 3 dopravné nehody z 10 000." - http://www.epiklub.sk/stranka-...

Kolko dopravnych nehod ma na svedomi alkohol?
 

 

a pred tym sa pise: "Problematika vodičského oprávnenia pre pacientov s epilepsiou je komplikovaná v mnohom stále nie je ujasnená. Ani v rámci Európskej únie neexistujú jednotné kritériá."
 

 

Statistics are like a bikini, what they reveal is interesting, what they hide is vital. Asi tolko k statistikam. Ked v ramci co i len jednej z tych troch nehod zahynie clen tvojej rodiny, tak myslim, ze nebudes riesit, ze dalsich 9999 alebo 9997 nehod je zavinenych inou skutocnostou, lebo tie sa ta nijak nedotykaju... Uhol pohladu sa lubi znacne zmenit v istych momentoch.
 

 

alkohol je bezpredmetna zalezitost ... o tom sa snad ani nemusime bavit
 
Hodnoť

Viem svoje.

Videl som pri Mlynskej Doline zabiteho vodica Skodovky, proti ktoremu sa uplne zahadne vyrutil v protismere Zigulak. Skodovka nemala kde uhnut, zigul vobec nebrzdil. Neskor sa ukazalo, ze vodic zigula dostal epi zachvat, zosuchol sa pod volant a este ku vsetkemu pritlacil plyn. Mal zlomene obe nohy, prezil.Neskor vypovedal ze mal iste priznaky (predzvesti) ale domnieval sa, ze to este dotiahne domov...
A aj o tom to je. Mnohi epileptici vedia ci tusia, ze sa blizi zachvat. Aj tento to vedel...
 

 

Mnohi vodici tusia, ze su unaveni tak, ze pomaly ani chodit nevedia, ale predsa to skusia dotiahnut az domov, kde si lahnu do postele. A po ceste dostanu mikrospanok, pedal na podlahu, bez brzdy do protismeru. Porovnaj pocet takychto pripadov s pripadmi epileptikov, ktori mavaju zachvat raz za x rokov, ak vobec. Po cca 3 rokoch uzivania liekov sa ukaze, ci je epileptik "cisty", alebo sa to bude opakovat.

Ako casto sadas za volant unaveny na smrt Ty?
 

 

Zakladnou snahou je znizit pocet rizikovych vodicov. Kontroluju sa dochodcovia, z ktorych mnohi su najma skusenejsi a opatrnejsi vodici nez ostatni. Kontroluju sa vodici specialnej techniky, napr. hasici, ktori najazdia na tej svojej technike za rok cca 500 km atd. Ak sa preventivne da odchytit jediny vodic so zvysenymi predpokladmi k zlyhaniu, nech je odchyteny. Viem, takto by sa mohla posudzovat aj prevazna cast vodiciek...
 

 

Vyborne, mas uplnu pravdu. Preco preventivne neodstranime aj tychto rizikovych soferov:
- soferov, pre ktorych zlta na semafore znamena pokyn zrychlit, co to da
- soferi, ktori neznesu pred sebou ine vozidlo a lepia sa im na naraznik
- riskantne predbiehajucoch soferov
- agresivne jazdiacich soferov
- unavenych soferov
- opitych soferov
- telefonujucich soferov
- soferov, ktori pred dvoma tyzdnami ani nevedeli, ako vodicak vyzera a teraz maju trojlitrove SUV a nevedia co od rozkose
- soferov, ktori ani nevedia, ze aj chodci maju pravo pouzivat vozovku, napr. na prechode pre chodcov
- soferov, ktorych boli hlava, zub, brucho, noha, maju hnacku, treba im curat atd.
- soferov, ktori v minulosti utrpeli akykolvek uraz hlavy (asi najcastastejsia pricina epi v mimo-pubertalnom veku a moze sa kludne prejavit az po desatrociach od urazu), ci nebodaj otras mozgu
- soferov, ktori maju nizky tlak
- soferov, ktori maju vysoky tlak
- soferov, ktori su psychicky labilni, alebo patologicky agresivni (a kolko takych je, pre nich platia este prisnejsie pravidla, ako pre epi a stale jazdia ako blazni)
- soferov, ktory este vo svojej kariere nezazili jediny rok, ked nesposobili aspon jednu nehodu
- soferov, ktori ... a takych by bolo mnoho

Neobhajujem, ze si ma za volant sadnut clovek, ktory po bliknuti blesku fotoaparatu ako na pokyn odpadne s epi zachvatom (spustac moze byt cokolvek), ale zase nerobme zo vsetkych epi ludi monstra. Kolko epi zachvatov si videl nazivo? A kolko opitych ludi si videl nazivo? Podla mna lekar je uplne kompetentny na zaklade vsetkych vysetreni a pocetnosti zachvatov, na zaklade priebehu liecby apod. usudit, ci clovek je, alebo nie je sposobily viest vozidlo. Nakoniec aj predchadzajuca uprava sa spoliehala len a iba na lekara, ktory dal konecny verdikt.

No a este jedna vec - velmi, fakt velmi vela ludi sa s epi nikomu ani neprizna, ak su zachvaty ojedinele. A ini, ktori by chceli, nemusia lekarovi povedat o kazdom zachvate - mozu sa tvarit, ze nemali zachvat hoci aj 10 rokov. Ini zase silno upreny pohlad, ci docasnu par sekundovu neschopnost rozpravat ani nepripisu nejakej skaredej epilepsii, ale unave. No a dost vela nic netusiacich ludi sa rano zobudi so svalovkou, alebo dorananym jazykom a nevie, co preboha v noci robili. Ehm, prilezitostne EEG vysetrenie by ich mohlo sokovat... Co s nimi? Odstranit? Odstrelit? Vysetrit kazdeho? Na jeden epi zachvat za zivot ma narok kazdy clovek, to este nie je diagnoza, az ten druhy. Co s tym?
 

Teda klobuk dole,

ak si to nepastol (tie fajty vodicov) tak si sa namakal.
Vacsina problemovych vodicov v Tvojom vycte ma problemy skor psychickeho charakteru-na rozdiel od epi. Ak by boli z premavky vyradeni vsetci hore uvedeni, cesty by boli krasne prazdne a nehody vynimocne. Takze takto to nepojde. Skrachovalo by aj Slovensko visiace na automobilkach, o dopravakoch ani nehovoriac.
To, ze jestvuje spusta ci uz umyselne alebo z nevedomosti skrytych epi postihnutych, je jasne. Ked dostane zachvat vodic stojaci pred zelez. rampami z toho, ako svetla aut oproti blikaju v medzerach medzi vagonmi, je to stastie, ze sa na epi prislo a auto bolo v klude. Ale kolko nevysvetlitelnych nehod, najma celnych zrazok s nakladakmi - ak neratame samovrazdy, mohlo byt sposobenych prave epi ? Je mozne to vobec spatne zistit? U leteckych nehod sa skuma aj hladina adrenalinu a inych veci v krvi pilotov, ci boli v strese alebo v pohode a podobne vysetrenia. U dopravnych nehod asi tazko, je to drahe. Vieme teda kolko takychto zahadnych zrazok bolo prave epi ?
Auto je zbran. Strelna zbran neohrozi zivoty inych tym, ze jej drzitel na chvilu nedaval pozor. Auto ano. Rovnako ako by sa mali prisne testovat buduci drzitelia zbrani, najmenej rovnako by sa mali testovat aj buduci vodici. Uz len preto, ze auta su cim dalej tym rychlejsie a autom sa da uz iba z nepozornosti aj zabit viac ludi naraz ako strelnou zbranou.
Ci som vobec niekedy videl epi zachvat - ano. Kopu. A su rozne. Jeden cas som robil u zachranarov. Ale bol som aj na hnusnych nehodach, aj ked netvrdim, ze boli zapricinene prave epi, nato nebol cas ani ako to skumat. Opitych bolo aspon citit...
Co s tym ? Nic. Len dufat, ze pri nehode sposobnej epi vacsiu ujmu utrpi ten, co ju sposobil a ak prezije, vodicak uz neuvidi...
 

 

Nie, pisem to sam, preco by som mal copy-pastovat?
Myslim, ze si v celku rozumieme, akurat zavery mame odlisne - ja si myslim, ze epi zachvatov pri liecenych a dlhodobo bez zachvatovych jedincov, ktori dostanu zachvat PRAVE v case, ked sedia za volantom je tak malo, ze inych rizikovych vodicov je podstatne, ale podstatne tisickrat viac. Ak sa teda zhodneme na tom, ze nehovorime o profesionalnych vodicoch, tahajucich 12 hodin denne za volantom, ale bezne dochadzanie do prace a raz za rok na dovolenku na Oravu. Preco by mal epileptik, ktory mal posledny zachvat pred 2-ma rokmi, aj to mozno iba v noci, a pravidelne berie lieky a ma EEG cistejsie ako tretina ludi chodiacih po ulici, mat podstatne znizenu kvalitu zivota tym, ze mu znemoznime viest auto pre istotu na 5 az 10 rokov? Preco? Potom fakt vysetrujme kazdeho unaveneho/opiteho rizikoveho vodica, tam je sanca sposobenia nehody ovela vacsia. Alebo sledujme a berme vodicaky tym, co maju nehodu kazdy stvrtrok, TO JE KURNA RIZIKOVY VODIC! Poistovne maju databazy hotove, len ich ziskat a mozeme ist na istotu. Preskusat, ked neprejde, vodicak vziat. Niekedy staci, ze je clovek slavny a co na tom, ze zabil chiodca na prechode autom, ked isiel cez mesto stovkou a pri tom telefonoval? Ved chudak nechcel, kazdy ho pozna a teraz ma chudacik chodit taxikmi, ci nebodaj plebsovou MHD dalsie tri roky? Basa nic, ved slusni ludia do basy nemaju chodit, nejaka ta pokutka, dohovorenie, vodicak o pol roka naspat a ideme pretekat dalej.

Keby sme mali odstranit riziko uplne, fak by sme nemali radsej ani paty z domu vytahovat a dufat, ze nenastane zemetrasenie, aby sa na nas dom nezrutil...
 

 

Este som mohol doplnit, ze (vraj) epileptici vedia podla priznakov urcit, ze do nejakeho casu im zachvat pride, maju nejaku auru alebo co par minut/hodin vopred. Neviem, nepoznam to. Ale maju sancu sa prisposobit podmienkam. Ale napr. mikrospanok pride na kohokolvek bez upozornenia. Opity clovek moze mat znameni kolko chce, ale ked sa uz raz rozhodol sadnut za volant, tak ani Bozi hlas mu nepomoze. O ostatnych kategoriach vodicov, ktori dokonca vedome porusuju predpisy, alebo aspon to, co zdravy rozum kaze, dufajuc, ze to zase nejako na poslednu chvilu vyjde, ani nehovorim, to si kazdy domysli.

Tak co, upalime kazdeho epileptika, nech je s nimi pokoj? Alebo ich nechame zit zivot, aky si neepileptici v pohode uzivaju a ani nevedia, ake maju stastie, ale pokusaju ho, kde sa da?
 
Hodnoť

 

super, a este dajte vodicaky slepym, hluchym a beznohym :-((
radsej ste mali urcit epileptikov za invalidov a dat im invalidne dochodky, nez vystavit riziku ludi, ktori budu v ich blizkost prave vtedy, ked budu soferovat a dostanu zachvat.
 

 

klikate, ako keby ste mali zachvat :-))
 
Hodnoť

 

Fakt "milujem", ked sa k odbornej problematike vyjadruju ti, co o epilepsii poculi niekde v Modrom z neba ci inej duchaplnej a informativnej relacii. Slovaci su fakt v mnohych smeroch 100 rokov za opicami.
 

 

Pozri, rok a cestne prehlasenie?! Nic v zlom, ale fakt, ked hoc epileptik bude aj rok bez zachvatu a den po vydani vodicaku sadne za volant a dostane zachvat... tak co?
Neviem, mam z toho rozporuplne pocity proste. A ta argumentacia s uplatnenim sa na pracovnom trhu? By ma zaujimalo, ze kolko cisto kancelarskych pozicii vyzaduje vodicak, alebo nebola za horsim uplatnenim sa na pracovnom trhu proste a jednoznacne kriza? A argumentacia s tym, co je vo svete bezne? No fajn!

Ale bezohladu na moje rozporuplne pocity, tak im prajem, ak uz epileptici budu mat jednoduchsie ziskanie vodicaku, tak nech sa im tie zachvaty za volantom vyhybaju. Aby sa fakt nestalo, ako vyssie pisem v reakcii na Patolina...
 

 

myslim, ze je dost ludi, ktori videli cloveka, ktory dostal epilepticky zachvat. ja mam teda hrozu z toho, ked si predstavim, ze ten clovek by mal v tej chvili v ruke volant a za sebou na sedackach deti.
 

 

Ja som videl nasledok. Mrtveho chlapa v skodovke co nemal kde uhnut. Stale nam nebolo jasne preco zigul oproti vletel celne rovno donho a ani nebrzdil. Ale vid a pokec dalej...
24.11.2010 23:21
 

< 1 2

Najčítanejšie na SME Auto