SME
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Benzíny a nafta budú dominovať ešte niekoľko desaťročí (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

 

Veľmi malá pozornosť sa v oblasti osobnej dopravy venuje alternatíve ako je LPG, ktoré je pre osobné auta momentálne najvhodnejšou ekonomickou aj ekologickou alternatívou......To sa prečo nerozoberá? Alternatíva nie je len elektrina vodík!
 

 

a nie CNG?
 

EV

Celá rýchlosť nasadzovania elektrických áut bude podľa mňa závisieť od ceny ropy. Ak sa ceny ropy budú zvyšovať podľa predpokladov, ovplyvnené exponenciálnym poklesom produkcie. Tak sa začnú masovo nasadzovať elektromobily do 5 rokov, samozrejme ak sa dovtedy nezrúti celý politický a ekonomický systém v nedostatku ropy.
 
Hodnoť

Je úplne scestné, keď sa na danú tému

vyjadruje zástupca výrobcu PHM. Je predsa jasné, že ten asi nebude fanúšikom alternatívnych pohonov. Takže názory, ktoré prezentuje sú tendenčné a ničim nepodložené (možno len túžbou výrobcov benzínu...)
 

pozor na ten slak

preco scestne? Pokial sa alternativne zdroje nevyrovnaju klasickym pohonnym hmotam hlavne aj napr. dojazdom a potom tiez aj cenou (vyrobna cena je tiez dolezita) nebudu moct vobec konkurovat klasike a aj zastupca vyrobcu PHM bude mat v tomto pravdu. A plyn? dokedy asi vydrzi? Alebo hadam ho dokazeme rychlo obnovovat?
 

Cena elektriny ako paliva

je niekoľkokrát lacnejšia ako cena benzínu, či nafty.

Poďme počítať: štandartný náklad na elektrinu pri najazdení 100km = 2€ (overené info)

Primerná spotreba benzínu na 100km = 6l, 6 x 1,45 = 8,7.

Elektrina je minimálne 4 - krát lacnejšia ako benzín alebo nafta a cca 3 -krát lacnejšia ako LPG alebo CNG.

Prvý problém je cena auta - zatiaľ pod 30tis.€ nič na trhu neexistuje. To je však dané hlavne tým, že zatiaľ sa nevyrábajú autá v sériovej výrobe. Ale napr. odhady na rok 2020 je v Nemecku predpoklad predaných 1 mil. elektroautomobilov.Perspektívne však cena môže byť aj nižsia.

Druhý problém je dojazd auta. Priemerný dojazd je okolo 150km (závisi od výrobcu a typu auta). Avšak na použitie vo veľkých mestách to nebude problém. 70% áut najazdí denne menej ako 70km (a to sú v tejto štatistike zahrnuté aj západné štáty ako Nemecko s rozvinutou diaľničnou sieťou).

A čo sa týka ostatných otázok odborníka zo Slovnaftu alebo zo Shellu - jazdil som na elektromobile a určite jazda je veľmi príjemná, auto je stabilnejšie ako naftové kvoli nižšiemu ťažisku a má lepšie zríchlenie ako väčšina naftových a benzínových áut.
 

prepocet

je chybny platia len za predpokladu ze spotreba nebude zatazena spotrebnymi danami ako je to dnes pri ropnych produktoch. Akonahle sa zacne elektrina rozmahat, tak budes moct zabudnut na "lacne" vozenie sa. Sposobov ako si nahradit vypadok spotrebnej dane z uhlovodikovych paliv je neurekom.
 

 

Je scestné si myslieť, že pri dnešnej globalizácii si spracovatelia ropy neskúpili patenty na dobíjanie elektromobilov alebo výrobu vodíka.
Aby si nebol prekvapený, že v budúcnosti budeš nabíjať elektromobil alebo tankovať vodík zase len na slovnafte.
P.S. Kde v súčasnosti tankuješ plyn ?
 

Ja si v budúcnosti hodím na strechu pár

fotovoltaických panelov a vyriešim hneď dva problémy naraz : zdroj elektriny a jej skladovanie. Je len otázka času (a myslím že to nebude trvať moc dlho) kedy sa dostanú na trh elektromibily v primeranej cene.
Plyn netankujem, možno keby som mal pod chalupou nejaký zdroj... Slnka je ale všade dosť...
 

 

Ako riešia fotovoltaické panely skladovanie elektrickej energie ???
 

 

No to som zvedavý ako budeš efektívne jazdiť na takom aute. To si netreba zamieňať s tými automobilmi, čo vidieť v Austrálií sa naháňať. Tým stačia aj 2kW na pohon...pri rodinnom aute-> SNÍVAJ, to by museli objaviť z ničoho nič veľmi lahučký materiál a rodinný kombík by vážil všeho všudy 100 kilov a k tomu by ešte musel mať čo najviac plochy natočenej k slnku...
 
Hodnoť

 

...kto furt doliva totu ropu do Zeme, se pytam... sak uz pred dvacec rokmi hutoreli, ze je jej na pejdzesat roky... a tak furt kazdy rok pocuvame, ze to vytrime escik dalsich 50+ rokov... nesmerdzi vam to, ze nas lem nacahuju na cene? :))
 
Hodnoť

 

dufam, ze ten chlapik od nemenovaneho vyrobcu paliv nebude mat pravdu a na alternativne pohony sa prejde ovela skor... Uz davno mali mat automobilky koncepciu ake to budu pohony a uz davno mali investovat do vyvoja automobilov s alternativnymi pohonmi... Len zda sa, ze niekomu stav kedy je vsetko naviazane iba na produkciu ropy vyhovuje a preto vsetky zmeny prebiehaju pomaly. Najradsej by som napisal, ze davam producentom nafty rok, maximalne dva roky ako v peliskoch... Ale to bohuzial nie je mozne, no snad to nebude trvat 30 az 40 rokov ako to predpoveda chlapik v clanku...
 
Hodnoť

pýtam sa pána Senkoviča jednoduchšie

otázky:
- Myslíte si, že v budúcnosti budú zásoby ropy stúpať, alebo klesať?
- Myslíte si, že technológie výroby akumulátorov sa budú zdokonaľovať (zvyšovať kapacitu), alebo sme na technologickom limite?
- Myslíte si, že modely EV (technológie) budú drahšie, alebo lacnejšie, ako sú momentálne?
- Myslíte si, že ľudia chcú, alebo nechcú znečisťovať životné prostredie emisiami, olejmi, atď...?
- Myslíte si, že ľudia túžia po tom, byť ohlušovaní zvukom spaľovacích motorov?
- Myslíte si, že je perspektívnejšie palivo, ktoré dokážeme vyrábať z jednej suroviny, alebo také, ktorého výroba je diverzifikovaná medzi rôznorodé zdroje?
- Vážne si myslíte, že v priebehu 5-tich rokov, je problém postaviť na každej druhej benzínke dobíjacie stojany?
- Vážne si myslíte, že nezkonformovaná zástrčka na dobíjacom kábli, môže brzdiť rozvoj EV? (to sa potom čudujem, že to prežili mobily, notebooky... ;-)
Odpovede na tieto otázky dávajú väčší potenciál rozvoju (a tým pádom investíciám do vývoja) EV oproti konvenčným automobilom. Toto celý proces prechodu zákazníkov na EV významne urýchli.
Politický boj už ropné spoločnosti proti EV skončili prehrou, keďže všetky veľké štáty propagujú snahu zbaviť sa závislosti na tomto veľmi silnom ekonomickom prvku svetovej politiky.
 

 

- Myslíte si, že technológie výroby akumulátorov sa budú zdokonaľovať (zvyšovať kapacitu), alebo sme na technologickom limite?

V roku 1899 elektromobil La Jamias Contente urobil rýchlostný rekord. 100 km za hodinu. Za tých 12 rokov technológia akumulátorov vylepšila iba na dvojnásobok. Dnešné najlepšie batérie majú iba dva krát lepšiu kapacitu ako mali olovené akumulátory z roku 1899.

- Myslíte si, že modely EV (technológie) budú drahšie, alebo lacnejšie, ako sú momentálne?

Elektromobili sú drahé hlavne preto, pretože sú robené z veĺmi ľahkých materiálov. Akumulátory zaberajú v autách viac ako 500kg, takže výrobca musí celé auto robiť z veľmi drahých ľahkých materiálov.

- Vážne si myslíte, že v priebehu 5-tich rokov, je problém postaviť na každej druhej benzínke dobíjacie stojany?
- Vážne si myslíte, že nezkonformovaná zástrčka na dobíjacom kábli, môže brzdiť rozvoj EV?

Tu nejde o dobíjanie. Dobitie auta trvá 8-9 hodín. To je naozaj dosť problematická záležitosť keď si to porovnáte s naliatim benzínu. Celá tá nabíjacia stanica je iba reklamný ťah. Jediný rozumný spôsob by boli výmeny batérií. Na tom sa ale nedokážu vôbec výrobcovia dohodnúť. Tie batérie sú veľmi ťažké (500kg) a objemné. Výrobcovia ich umiestňujú do podlahy, aby zlepšili stabilitu auta. Zatiaľ neexistuje systém, nejakých jednoduchých výmien.
 

 

Chcel som napísať 112 rokov (!) a nie 12 rokov.
 

dobre, tak poporiadku:

S tou bateriou zabudas na fakt, ze sa jednalo o rychlostny rekord a ten je momentalne 299.2 km/h za 7.13 sekundy, to je trosku posun za tych 112 rokov. Ale ked sa bavime o bateriach, bavime sa o kapacite a tam sa za poslednych 15 rokov posunuli technologie tak vyreazne, ze stale mozeme hovorit o obrovskom potenciale. Hlavne musis brat do uvahy objem a vahu akumulatoru pomerne ku kapacite. Ak mas pochybnosti spomen si na svoj prvy mobil a jeho baterku a na mobil, co mas teraz. (to je prekvapenie, co?) Vid.: http://www.hybrid.cz/novinky/n...
Materiály: Elektromobily su vyrabane z beznych materialov. Pozri aktualne predavane modely, napr Leaf, ten je dokonca takmer cely z recyklovanych a recyklovatelnych materialov. Ziadny super NASA Hi-Tech kompozit sa nekona... Mozes si pozriet z coho sa vyrabaju i ine seriove modely, Fluence ZE alebo Nissan eRogue, MiEV, Citroen C-0 atd...
Mne je jasne, ze dobijacie stanice na pumpach nie su riesenim, skor stanice na vymenu baterii. Better Place system je jednoduchy a funkcny, zavisi od ostatnych vyrobcov, co si vymyslia, alebo ci sa pripoja k Renaultu a Nissanu, ktory vyuzivaju system Better Place, aktualne vraj o tomto systeme jedna Fiat-Chrysler. Ale co sa tyka dobijania. Leaf sa dobije za 20 minut na 80% kapacity. I ked to nie je este idealne cislo, urcity vyznam dobijacie stojany maju.
Bez ohladu na vsetko toto, ja som chcel poukazat na tred a na to, ze ionvestori maju zaujem investovat do tohto noveho automobiloveho segmentu, co moze cely proces nastupu EV vyrazne urychlit.
 

 

1. Kapacita báterií v prepočte na hmotnosť sa LEN zdvojnásobila. Je to bohužial tak.
.
2. Spomínaný Nissan Leaf sa dobíja 8 hodín. Špeciálnou supernabíjačkou sa nabije za 30 minút do 80% kapacity ALE nabíjačka stojí sama o sebe 10000 EUR a celková životnosť batérie sa zníži.
.
Je to super auto a mať dosť peňazí tak si ho kúpim ako druhé auto. Myslím, že to tak aj dopadne: elektromobily si budú kupovať bohatí ľudia, ktorí majú garáž pre každé auto. A možno im štát na to ešte prispeje.
 

 

lebo to uz je len super ekologicke, namiesto jedneho poriadneho auta za 15000 eur mat jedno auto a jeden elektromobil...

tiez by ma zaujimalo, ako si ekoteroristi predstavuju, ze budu dobíjať tie elektromobily. jadrove elektrárne v europe nechcú, lebo v japonsku sa jedna po tsunami a zemetraseni trosku pokazila. takze zostavaju bud tepelne, na uhlie a plyn, alebo alternativne.

uhlie a plyn = jediny rozdiel je v tom, ze elektromobil nebude smrdiet v meste, ale o par kilometrov dalej, v elektrarni. o efektivite premeny uhlia/plynu na elektrinu, uskladneni v baterii, samovybijani baterie a naslednej premeny na mechanicku energiu, to im asi nema zmysel vysvetlovat.
a som zvedavy, ako si predstavuju dobijanie elektromobilov v noci elektrinou zo solarnych elektrarni :)
 


Najčítanejšie na SME Auto