SME
Piatok, 27. november, 2020 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Cestní piráti tvoria tretinu šoférov v Česku (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

"Zodpovední vodiči majú často slabšie autá, ich výkon sa pohybuje okolo 50 kW." - to nie je zodpovednosť ale nemožnosť výberu. 50kW veľa vody nenamúti. A ešte jedna poznámka: autá s cca 50kW len málokedy najazdia viac ako 30.000 km ročne, priemerne by som tipol 15.000, čo nie je veľa (sused robí 3.500 km ročne :-) . Jedinci ktorí točia cez 60.000 km ročne sedlajú diesle so 110-150 ba aj viac kW.
 

 

ale su aj ludia, co maju 280 konove skvostky, ale su to kabriolety, a vytahuju ich iba na leto, a tiez nenajazdia viac ako 30tis km rocne
 
Hodnoť

Pirat

Kery ***** vymyslel slovne spojenie "cestny pirat"? Uz davno ma se... , pardon, irituje pouzivanie tohto terminu. Pirat alebo piratsvo ma mnoho definicii, napriklad podla papezskej buly "Za piráta sa pokladá ten, kto bez splnomocnenia alebo poverenia nejakou vládou vykonáva na mori lupičské remeslo.". Vsetky ale hovoria (vynechajme more) o lupeni, prepadavani a podobnych bohumilych cinnostiach. V cechach teda musi uplne naprd life, ked tretina inych vodicov Vas neustale prepadava, lupi, vrazdi, znasilnuje (toto moze niekto naopak vitat s nadsenim).
Stadovitej vacsine neschopnej uvazovat za ramec hlbokych idei tykajucich sa vztahov Onura a Seherezady so zivotnym stylom postavenom na zavideni ostatnym ale treba predkladat jednoduche, uderne a nezmyselne definicie. Napriklad Bifidus Actiregularis na kvalitne ***** ... a nikdy inak
 

...

diky VelkyBrat ... prve hviezdicky su "d€BiL", druhe ***** ...
 

...

ejha, dobry si ... "sraИI€" ...
 

 

Suhlasim s tebou. Myslim, ze to suvisi s "pocitacovym piratstvom" ktore sa stalo modne na zaciatku milenia. "Cestny pirati" sa zacali objavovat v mediach o nieco neskor. Aspon ja som to tak zachytil.
 

neprispôsobiví

Ja by som ich nazval neprispôsobiví vodiči :-DD
 

málo si pamätáš

Čo si ja pamätám už z detstva (60-te roky minulého storočia), tak už vtedy bolo pomenovanie "cestný pirát" populárne, najmä v obľúbenej rozhlasovej relácii Pozor, zákruta!
 

Miro

No fajn, takze termunis technicus tu mame uz viac nez 50 rokov. A aka je definicia cestneho pirata podla relacie "Pozor zakruta!"?

Sranda, pisane takto bez diakritiky moze slovne spojenie "cestny pirat" mat aj poiztivny nadych, ak si niekto domysli makcen nad "C" ;)

No spat k povodnej otazke.
Ako je definovany cestny pirat?
cestny pirat = vodic, ktory porusuje maximalnu povolenu rychlost ?
Alebo moze byt cestnym, piratom aj vodic, ktory jazdi pomaly, ale porusuje ine predpisy?

Nejaky cas uz (chvalabohu) mame najnizsiu povolenu rychlost na dialnici mimo obce 80km/h.
Relacia "Pozor zakruta!" sa stale vysiela.
Je realne pocut v relacii napriklad vetu "cestny pirat na Avii siel po dialnici rychlostou 70km/h" ?
 

 

Je predsa zrejme, ze "cestny pirat" sa spaja s agresivitou a nie porusenim akehokolvek predpisu. Ja sa cudujem, ze niekto vie k tak vyznamnej teme napisat prispevok na polovicu a4
 

prvy

Mas cudnu predstavu o formate a4 ;)
To si si moj prispevok vytlacil asi sakra velkym pismom :)

A inak, co sa cudujes? Operuje sa tu pojmami ako "cestny pirat" a nikto nikdy nevysvetlil, co to vlastne znamena.
Zacnu to slovne spojenie pouzivat v mediach (lebo to dobre znie), stado to preberie, ale vyznam je len cisto intuitivny.
Ja za to nemozem, ze vsetci sa k tomu vyjadruju, pricom im vobec nevadi, k comu sa vlastne vyjadruju, kedze pojem nie je objasneny.
Ak cita diskusiu nejaky jazykovedec, poprosil by som vysvetlit genezu tohto slovneho spojenia a objasnenie jeho vyznamu.
Povodna definicia slova "pirat" suvisi s lupenim. "Pocitacovy pirat" stale este vo vacsine pripadov nema daleko od povodneho vyznamu v zmysle nezakonneho obohatenia sa.
Ale "cestny pirat", to mi nesedi. jedine ak vyberca myta SkyToll by v urcitych fazach projektu (ked vyberali /alebo este vyberaju?/ nad ramec zakona) naplnal moju predstavu cestneho pirata ;)

A teraz k tebou spominanej agresivite.
Podla slovnika cudzich agresivita = utocnost, tendencia napadat inych.
To znamena, ze ak by sme pojem "cestny pirat" postavili na agresivite, znamenalo by to, ze cestne piratstvo je trestny cin, pretoze "utocit", ci "napadat inych" prostrednictvom motoroveho vozidla (ktore je v takychto pripadoch opravnene povazovane za zbran), je pravne to iste, ako keby uvedeny "pirat" strielal po ludoch z revolveru, pricom by nastastie nikoho netrafil. Proti takemuto utoku by si mohol legalne podniknut aj primerany protiutok (obranu), takze ak to pritiahneme za vlasy, na agresivneho vodica mozes zacat strielat. Ak je naozaj agresivny, cize na teba utoci, napada ta.

Este by ma zaujimalo, ako spoznas agresivitu za volantom? Tak, ze niekto jazdi rychlo a obieha? Vo vacsine pripadov tak robia skuseni vodici s chladnou hlavou bez umyslu utocit, ci napadat.

Ja skor za nebezpecny za volantom povazujem taky stav mysle, kedy clovek neuvazuje uplne racionalne, lebo ho prave niekto napalil a emocie prevladaju nad rozumom, co sa negativne prejavi v sposobe vedenia motoroveho vozidla. To su uplne najnebezpecnejsie situacie. A to sa stava aj pomaly jazdiacim vodicom. Stavaju sa z nich vtedy takzvani "ucitelia", t.j. ti, co zamerne blokuju rychlejsie iducich vodicov. To je rovnako nebezpecne ako samotna rychla jazda, navyse sa stupnuju emocie na oboch stranach a nemusi to skoncit dobre.

Na zaver este v umysle ziskat trochu lepsi obraz o tvojej predstave cestneho pirata mi neda spytat sa: Je podla teba cestnym piratom aj vodic, ktory jazdi pomaly, ale neda prednost v jazde, otaca sa do protismeru cez dvojitu plnu ciaru, reze si zakrutu stredom cesty cez plnu ciaru (hoci iny vodic iduci o poznanie rychlejsie prejde rovnaku zakrutu bez vybocenia zo svojho pruhu), neda prednost chodcom na priechode, ....
Je piratom ten kto pripajaci pruh na dialnicu prejde cely rychlostou 50km/h bez naznaku zrychlenia, pricom na konci zastavi, lebo sa nemoze zaradit, cim zablokuje vsetkych za sebou a osdudi seba aj tych za nim na dlhe cakanie na veeeelku medzeru v pravom dialnicnom pruhu, alebo je piratom ten, ktory ide za nim a vcas spoznajuc diagnozu pred sebou iduceho vodica vyuzije na pripojenie sa radsej miesto, kde je sice este plna ciara, ale je dostatocny priestor zaradit sa s zrychlit (co by mal spravit uz v pripojnom pruhu, ale kvoli "pacientovi" nemohol) bez obmedzenia vozidiel iducich v pravom dialnicnom pruhu?

Este povazujem za potrebne podotknut, ze ziadne modelove situacie som si nevymyslel, cerpam len z toho, co som videl, resp. zazil pocas mojej 20-rocnej vodicskej praxe.
 

 

Prva polovica prispevku je podla mna uplne zbytocne dlha rozprava nad jasnym pojmom:
http://en.wikipedia.org/wiki/A...

Tam mas napriklad taxativne uvedene znaky agresivnej jazdy, ktore podla mojho nazoru davaju zmysel.

Skuseni vodici s chladnou hlavou - to kedysi byval aj Rasto Zitny, ze?
 

prvy

Vdaka za linku, mame apson americku definiciu ;) Aj ked sa cudujem, ze napriklad nedanie prednosti v jazde v definicii chyba.

Ale co sa tyka Zitneho, to si trafil trochu mimo, pri jeho osudnej jazde urcite nebolo mozne oznacit ho za "skuseneho vodica s jasnou hlavou".

Nakolko bol na ceste od frajerky (kde sa zdrzal dlhsie, ako mal) na natacanie priameho prenosu televiznej relacie, pricom bolo vopred jasne, ze bude meskat, aj ked pojde na hranici moznosti, jeho jazda bola velmi daleko od jazdy s chladnou hlavou.

Zitneho sa nehodlam zastavat ani nahodou, je plne vinny, a mal by byt odsudeny.

Skus dat iny priklad.
 

 

Aha, uz tomu rozumiem. Ked niekto ide rychlo a predbieha, tak je vacsinou vyspely skuseny vodic. Ale ked sposobi pruser, tak je to hnup.

Obeti tych skusenych vodicov s jasnou hlavou su plne cintoriny.

http://www.lmgtfy.com/?q=smrte...
http://www.lmgtfy.com/?q=smrte...
 

prvy

Ak to bola reakcia na moj prispevok z 3.7. (hoci podla zaradenia to vyzera skor ako reakcia na prispevok z 29.6.), potom mi nie je jasne na zaklade akeho logickeho pochodu si odvodil svoje tvrdenie z toho, co som pisal ja.
Ale nevadi, vsak pis si co chces, uzivaj si slobodu :)
Na oplatku dam aj ja tvrdenie, o ktoreho logike budes bezpochyby pochybovat, aj ked cosi do seba ma: Ak by vsetci slimaci jazdiaci o 20-30 km/h pomalsie ako je MPR, jazdili rychlejsie, bolo by menej predbiehacich manevrov a tym aj menej tragickych nehod ;)
Tomu sa hovori iny uhol pohladu ;)
A vobec tym nechcem obhajovat rychlikov, co si z obmedzenia rychlosti robia trhaci kalendar..
Ja si totiz myslim, ze vacsina nebezpecnych predbiehacich manevrov vznika v situacii, ked niekto vlecuci sa kilometre sestdesiatkou po ceste prvej triedy, jednoducho strati nervy a zacne obiehat aj tam, kde to prave nie je vhodne.

Ja som za svojej 20 rocnej vodicskej praxe zazil niekolko koliznych situacii. Trikrat som sa ocitol v situacii, ked som nechode zabranil len krizovym brzdenim, v jednom pripade naopak prudkym zrychlenim. Nastastie vzdy som sa nehode nakoniec vyhol. Napodiv ani raz ma vazne neohrozil rychlo jazdiaci (v zmysle prekracujuci MPR, inak v danej situacii mozno mohol ist pomalsie) vodic (aspon nie v tej chvili).
Raz islo o nedanie prednosti v jazde v kombinacii s prejdenim dvojitej plnej ciary, skratka z protismeru mi z miesta mimo cesty prejazdom cez 3 pruhy a dvojitu plnu ciaru voslo do cesty vozidlo Slovenskej posty (vyberal schranky). Neviem kam pozeral, asi sa skor sustredil na ten protismer, tam cakal vacsie problemy, pricom mna uplne prehliadol. Kedze poriadnu definiciu stale nemame, nie som si isty, ci islo o cestneho pirata. MPR neporusil. Neobiehal. Prejdenie dvojitej plnej a nedanie prednosti v jazde zatial nikto neoznacil za cestne piratsvo. Asi preto, ze mnoho "slimakov" by sa zrazu stalo piratmi. A to lud nechce.
V druhom pripade slo tiez o nedanie prednosti v jazde, tentokrat pri zmene jazdneho pruhu. Babenka na SUV ma mozno nevidela, pravdepodobne som bol v tzv. mrtvom uhle (i ked moderne vozidla maju zrkadla, ktore ho uspesne eliminuju), ale teda dobre, ma odpustene, ale brzdit som teda musel statocne, nastastie sa na mna nikto zo zadu nelepil, v opacnom pripade by som asi v otazke brzdenia zacal taktizovat (najma v pripade kamionu za chrbtom).
V tretom pripade som sa ocitol v situacii, ked som na krizovatke typu X prechadzal z vedlajsej cesty rovno krizom cez hlavnu, aby som pokracoval dalej vedlajsou. Na hlavnej ceste na semafore stojaca kolona vozidiel s medzerou, ktoru tam osvieteny vodic (cest jeho slave, nie je takych vela) nechal prave pre pripad, aby moho, niekto prejst z vedlajsej. Tak som sa teda pustil, ze prejdem tou medzerou, ale to si niekto na hlavnej urobil svojvolne z jedneho pruhu dva a frcal si to krajnicou obchadzajuc stojace auta. Bohuzial neodbocoval na tu vedlajsiu, ktorou som ja chcel pokracovat, tym padom sa nase trasy krizovali. V pripade zrazky by som bol pravdepodobne obvineny z nedania prednosti v jazde vozidlu, ktore tam nemalo co hladat ;) Vsimol som si ho na poslednu chvilu, on mna tiez, vyhodnotil som situaciu tak, ze brzdenie zrazke nezabrani, naopak, zoslapol som plynovy pedal az na podlahu a minuli sme sa o par centimetrov.
Posledny pripad koliznej situacie suvisi so srncou zverou na ceste uprostred noci. Neskumal som, ci srnky prechadzali cez vozovku predpisanou rychlostou, alebo islo o cestnych piratov :) Dolezite je, ze sme sa nakoniec stastlivo vyhli, i ked brzy dostali zabrat.
 

 

1. Vodic jazdiaci 60-70 kmh po ceste prvej triedy sa da predbehnut velmi jednoducho.

2. Neviem, kolko takych vodicov stretavas, ale ja minimum.

3. Vodic, ktory ma potencial stratit nervy, je ovela nebezpecnejsi ako pomaly vodic.

4. Tie naozaj riskantne predbiehacie manevre su predbiehanim aut iducich 90 kmh a predbiehanie kamionov v neprehladnych usekoch.

5. Bezdovodne pomala jazda je takisto priestupok, s cim suhlasim. Ak ale ten vodic dovod na pomalu jazdu ma, tak mu ta cesta patri rovnako ako tebe.
 

Zrejme to má súvis nie s lúpením

a už vôbec nie s pápežskými bulami. Obdobie, kedy boli nad zákonom je už za nami. Toto slovné spojenie skôr vychádza zo spôsobov ich plavby proti medzinárodným pravidlám a z toho, že svoje okolie terorizovali. Dokonca korzári to mali v popise práce, keď mali dohody s vládou a svojou činnosťou mali oslabovať vplyv nepriateľských štátov na mori a v kolóniách. Takže hľadaj významy vo viacerých súvislostiach a nie selektívne.
 

 

mna to tiez ser... asi poslem ziadost o opravu, kym to este ide :D
 
Hodnoť

termin "cestny pirat"

tentro popularny termin je vhodny tak pre media typu Novy Cas, JOJ a spol. Vypovedna hodnota tohto terminu je minimalna.
 
Hodnoť

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 

1 2 >

Najčítanejšie na SME Auto